احیای جاده ابریشم به 10سال زمان نیاز دارد.                                             ایسنا

                                                           مدیر کل میراث فرهنگی خراسان شمالی:                         

                                         احیای جاده ابریشم به 10سال زمان نیاز دارد

1409468529543_New Image.JPG

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: احیای جاده ابریشم حداکثر به 10سال زمان نیاز دارد.

محمد سویدانلویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به اینکه این جاده در مسیر قدیم جرجان به نیشابور قرار دارد، افزود: در طول این مسیر 10 کاروان سرا وجود دارد که هشت کاروان از این تعداد در این استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه مرمت این کاروانسراها یکی از برنامه‌ها برای احیای جاده ابریشم است، ادامه داد: رباط عشق، قره بیل و قلی از جمله رباط‌هایی هستند که در حال مرمت هستند. برای مرمت هر رباط حدود 20 تا 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

سویدانلویی اظهار کرد: بعد از احیای این رباط‌ها، برنامه ثبت ملی آنها را در دستور کار قرار خواهیم داد و این امر کمک خواهد کرد تا مسیر جاده ابریشم را به ثبت جهانی برسانیم.

پیوندهای تاریخی ایران و آسیای مرکزی

                                پیوندهای تاریخی ایران و آسیای مرکزی

پیوندهای تاریخی ایران و آسیای مرکزی
 
ایراس؛ کتاب «پیوندهای تاریخی ایران و آسیای مرکزی؛ با نگاهی به آثار و ابنیه تاریخی تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان» منتشر شد. این کتاب زیر نظر دکتر "مهدی سنائی" سفیر ایران در روسیه و رئیس موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) با همکاری موسسه فرهنگی اکو و ایراس انتشار یافت.

کتاب پیوندهای تاریخی ایران و آسیای مرکزی دارای چهار بخش می باشد: بخش اول به بررسی پیوندهای ایران و آسیای مرکزی از گذشته تا امروز می پردازد و بخش های دیگر حاصل پژوهش و مطالعه میدانی نویسندگان که از اساتید برجسته دانشگاه و عضو شورای علمی ایراس هستند می باشد که با سفر به کشور مورد مطالعه از نزدیک به بررسی پیوندهای مشترک آن کشور با ایران پرداخته اند و از آثار و ابنیه تاریخی این کشورها عکس های بی نظیری گرفته اند. بخش دوم بررسی کشور تاجیکستان می باشد که توسط دکتر جهانگیر کرمی نوشته شده است. دکتر داوود کیانی نگارنده فصل سوم است که کشور ترکمنستان را مورد پژوهش قرار داده است و فصل چهارم این کتاب، ازبکستان، توسط دکتر بهرام امیراحمدیان به تحریر در آمده است.  

پروفسور "افتخار حسین عارف" رئیس موسسه فرهنگی اکو در سخن آغازین این کتاب می نویسد:
ادامه نوشته

اقامه باشکوه نماز عید فطر در تمامی مساجد ترکمنستان

              اقامه باشکوه نماز عید فطر در تمامی مساجد ترکمنستان

همراه با سایر کشورهای اسلامی، نماز عید سعید فطر در کلیه مساجد ترکمنستان اقامه شد.

در ترکمنستان، نماز عید فطر در مساجد سراسر کشور ترکمنستان با حضور پر شور و شوق صدها هزار نفر از نمازگزاران و روزه‌‏داران مسلمان با شکوه خاصی اقامه شد.

خطیبان مساجد کشور مسلمان ترکمنستان قبل از اقامه نماز عید، با بیان فضیلت‏‌های ماه مبارک رمضان و تبریک عید سعید فطر در خصوص برخی از احکام فقهی و شرعی به ایراد سخنرانی پرداختند و با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر، قبولی طاعات و عبادات همه مسلمین این کشور را از خداوند متعال مسئلت داشتند.

 مسجد «روحی ترکمبانشی» به عنوان بزرگترین مسجد جامع ترکمنستان واقع در روستای «قپچاق» در حومه عشق‏‌آباد، مسجد جامع «ارتغرل غازی» (مشهور به مسجد ترکها)، مسجد «دولت‏‌محمد آزادی»، مسجد «شهدا»، مسجد العثمان، مسجدالعمر، مسجد «شیخ علو دقاق» از بزرگترین مساجد جامع شهر عشق‏‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان بودند که در ان نماز عید فطر اقامه شد.

ادامه نوشته

شکوه نماز عید فطر در بیشکک.

                                    شکوه نماز عید فطر در بیشکک

                  مسلمانان قرقیزستان با حضور باشکوه خود در نماز عید فطر،

                     روزی به یاد ماندنی را در این کشور به تصویر کشیدند.

 مردم مسلمان قرقیزستان با شرکت در نماز عید فطر در پایتخت این جمهوری، نمایشی عظیم از روند فزاینده اسلام‌گرایی در این کشور را به نمایش گذاشتند.

مسلمانان قرقیزستان برای شرکت در این مراسم از ساعت‌ها قبل در محل برگزاری نماز عید فطر (میدان «کهن» شهر بیشکک) حضور به هم رساندند.

ادامه نوشته

خیمه بی نظیر سلطنتی متعلق به قاجاریه به نمایش گذاشته شد

                           خیمه بی نظیر سلطنتی متعلق به قاجاریه به نمایش گذاشته شد

خیمه بی نظیر سلطنتی متعلق به قاجاریه به نمایش گذاشته شد

                      موزه کلیولند آمریکا یک خیمه سلطنتی قیمتی و منحصر به فرد را برای نمایش در موزه در                                                       معرض دید عموم قرار داده 

ادامه نوشته

درحسرت استاد !!                                     جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی فراغی کلاله

                                                        درحسرت استاد !!


چگونه باوركنيم«نبود»اورادرميان خود؟!
چگونه باوركنيم كنفرانس هاوجلسات جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله رابدون«جضورقوت بخش»او؟!
چگونه؟! چگونه؟!
«زيرا كه اوبراي اهل فرهنگ كلاله وتوركمن صحرا»
سايباني به وسعت آسمان
گرمايي به قدرت خورشيد
و روشنايي بي كران همچون روشني ستارگان دردل تاريك شب بود.
آري ذهن سيال اوروشني بخش زواياي تاريك تاريخ بود.
قديرداده گوگلاني به حق درتاريخ معاصرتوركمن صحرا«حافظه قوم»توركمن بود.
اوبه تنهايي يك كتاب تاريخ بود.
افسوس كه عمر او پايان گرفت ولي مانتوانستيم مطالعه كتاب زندگي اورا به اتمام برسانيم.
فقدان ايشان درمطالعات تاريخ معاصر توركمن صحرا حسرتي جبران ناپذير دردلهاي مشتاقانش خواهدنشانيد.
جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله اين ضايعه بزرگ را به جامعه فرهنگي استان، اهل فرهنگ توركمن صحرا وبه خانواده معظم ايشان تسليت مي گوبد.

روحش شاد وراهش پر رهروباد - پنچشنبه25تيرماه1394

جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله

بزرگ انسان،انساندوست به سوي ابديت پركشيد.      

                           بزرگ انسان،انساندوست به سوي ابديت پركشيد

دانگ آتارارجبي

رفت امادر ذهن وخاطرمان تاهستيم خواهدماند،چرا كه پدرمعنوي منظقه بود. قاديردادا سراپا ادب بودومتانت. فروتن وايراندوست پركاروباانصا ف، سلوك ملايم وآرامش بخشش شقي جاودانه بود.سلامت نفس ايشان براي زندگان اين زندگاني خاص دراين روزگاران كم مثال است.بي شك بطون متوني جامعه كلاله خاطرات فراواني ازاين معلم اخلاق دارند.درگذشت يزرگ انسان شريف ونجيب وگرامي،قدراستاد قاديرگوگلاني را به خانواده محترم وجامعه فرهنگي ودانش دوست منطقه تسليت مي گوييم.خدايش قرين رحمت نمايد كه درچنين ماهي مبارك و رحماني چنين بيصدا پرگشود وروح وسيعش پايدار باد.
 
 منبع: جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی فراغی کلاله

درگذشت استاد قادیرگوکلانی « علم آتای ترکمنصحرا»

                      کل نفس ذائقة الموت و کل من علیها فان ویبقی وجه ربک ذوالجلال 

     با نهایت تالّم و تاثّر، خبر درگذشت استاد قادیر گوکلانی «علم آتای ترکمنصحرا » را شنیدیم. از

ایزد منّان برای آن شادروان علوّ درجات و برای خیل عظیم ارادتمندان، شاگردان و علی الخصوص

بازماندگان و اعضای معزّز خانواده ی ایشان ،شکیبایی و صبر جزیل ، مسئلت داریم.

 

 اعضای هیئت موسّس بنیاد مختومقلی فراغی: مهندس مجید قزلجه، دکتر رحمت قاضیانی،

حاج محمّد قجقی ، نور محمّد نمازی و عبدالرحیم نیازی ساعی.

 

                                                                  مدیر عامل بنیاد مختومقلی فراغی، حاج محمّد قجقی

ایل خلج از جیحون تا قنقری

                  ایل خلج از جیحون تا قنقری

ایل خلج از جیحون تا قنقری
 

در این کتاب روابط ایلات خلج، عرب و قشقایی در فارس به کوشش مهندس عبدالرضا خسروی نقد و بررسی شده است.

 

ادامه نوشته

کنفرانس شمس تبریزی ـ خوی، 7 مهرماه 1394

                                     کنفرانس شمس تبریزی ـ خوی، 7 مهرماه 1394
 
‎تاریخ و فرهنگ خوی‎'s photo.

کنفرانس شمس تبریزی ـ خوی، 7 مهرماه 1394

دوستان محقق می توانند مقالات خود را تا تاریخ 31 مرداد ماه به آدرس موسسه تولیت مقبره شمس تبریزی در خوی و یا موسسه دانش و فرهنگ زریاب ارسال کنند.

شماره 58، مجله فراغی فصلنامه ترکمن های ایران منتشر شد.

                         شماره 58، مجله فراغی فصلنامه ترکمن های ایران منتشر شد
 

تصویر کوچک شده

 شماره ی تابستان این مجله (ش58) حاوی مطالبی پیرامون تاریخ،ادبیات و گزارش ها و گفتگوهایی با شخصیت های ادبی و اجتماعی می باشد. 
در بخش تاریخ "ماوراء النهر ده سیاحت" سفرنامه محمد طاهر بکییف سیاح تاتارستانی در قرن نوزدهم که در بین ترکمنان مسافرت کرده؛ معرفی شده است. همچنین مقاله "مختومقلی و عادلشاه"از گلدی نظری و " یابغوعنوان عالی حکومتی امپراتوری اوغور"به قلم انا دردی عنصری ، در بخش تاریخ شفاهی "تجربه های من"یادداشت های قره جه سیدی؛ و"من یک گمیشانی ام" نوشته عبدالرحمن محمد عرازی، "شیخو و چالش های او در دوران پهلوی"از ستار بردی فجوری،"آنا قلیچ بابایی و 53 نفر" از نعمت الله آرمیده به چشم می خورد.

ادامه نوشته

شعر سوزناک زن ترکمن در سوگ شوهرش.                                          اولکامیز     

                                         شعر سوزناک زن ترکمن در سوگ شوهرش

b_250_250_16777215_00_images_nevisandegan_CYMERA_20140825_105344.jpg

اولکامیز- ملیحه بابایانی همسر فرهنگی و خوش قریحه زنده یاد نظر محمد  ( قاقا ) مصطفایی به مناسبت اولین سالگرد درگذشت  شوهرش (بیست و یکم ماه مبارک رمضان-1394) شعری سوزناک سروده است که در ذیل میخوانید. . قاقا مصطفایی نویسنده و هنرمند گنبدی بود که کتاب ارزشمند مقدمه ای بر موسیقی سنتی ترکمنی را  نوشت . 

آق هالئ نئنگ اوستونده 

جایئنگ غالدئ قاقاجان،

ساچاغمئزئنگ باشئندا

پایئنگ غالدئ قاقاجان.

وای قاقا-م آرمانلئ***

 

ادامه نوشته

این شاهکارها را قبل از نابودی ببینید.                         خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

                                              این شاهکارها را قبل از نابودی ببینید

 
1436786102061_84545.jpg

محوطه‌های تاریخی و طبیعی با زیبایی فوق‌العاده‌شان هر ساله تعداد قابل ملاحظه‌ای از بازدیدکنندگان را از کشورهای گوناگون جهان مجذوب خود می‌کنند و درآمدهای گردشگری خوبی به ارمغان می‌آورند، اما همین گردشگران برخی مواقع با عدم رعایت قوانین صدمات جبران ناپذیری به این آثار وارد می‌کنند و آنها را به ورطه نابودی می‌کشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «استفن پورتمان» مدیر اجرایی صندوق میراث جهانی که هدف آن حفاظت از میراث فرهنگی در معرض خطر در کشورهای در حال توسعه است، می گوید: " محوطه‌های تاریخی - طبیعی در هر لحظه با تهدید رو به رو هستند و جدا از آثار تاریخی و شهرهای باستانی در خاورمیانه، مناطق تاریخی مهمی در دیگر شهرهای آسیا نیز براثر توسعه بدون نظارت و بی رویه با بالاترین تهدید رو به رو هستند.

ادامه نوشته

مذهب، اعتقادات، باورها : مراسم ترکمن ها در شب قدر

مذهب، اعتقادات، باورها : مراسم ترکمن ها در شب قدر
 

تصویر کوچک شده

هرچند  شب قدر دقیقاً مشخص نشده است ولی در بین ترکمن ها از قدیم الایام و با استناد به شواهدی که فقهای ترکمن بیان می کنند ، این مراسم در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. ترکمن ها معتقدند که در این شب دو پیامبر الهی یعنی حضرت خضر و حضرت الیاس ظاهر می‌شوند و هرکس با آنهابرخورد کند ، خوشبخت می‌شود.

آيين شب قدر بعنوان شب نزول قرآن در شب 27 ماه رمضان برگزار مي‌شود و طي آن افراد جوان و مسن، اعم از زن و مرد بطو دسته جمعي بعد از نماز عشاء و تراويح در يكي از خانه‌هاي محل جمع شده و بطور دسته جمعي راز و نياز مي‌كنند و قرآن مي‌خوانند تا هرچه بيشتر از ثواب اين ماه، خصوصا شب نزول قرآن فيض ببرند. روحانيون تركمن اعتقاد دارند كه بعد از بيستم ماه رمضان امكان دارد در شب‌هاي فرد مثل 21ـ23ـ25ـ27 قرآن نازل شده باشد و در شب 27 احتمال نزول قرآن بمراتب بيشتر است و بدين جهت در شب 27 تمام اهالي محل شب زنده‌داري مي‌كنند و تا سحر در منازل و يا مساجد محل مي‌نشينند و دعا مي‌كنند نماز مخصوص تراويح را مي‌خوانند.( 3- عبداله آخوند سن سبلي- امام جمعه روستاي پيرواش)

ادامه نوشته

«یاد سمندریان زنده خواهد ماند»                                           خبرگزاری دانشجویان ایران

                                               «یاد سمندریان زنده خواهد ماند»

 
10-951.jpg

یکی از روزهای گرم سال بود، اما در دل تئاتری‌ها هزار زمستان جا خوش کرده بود؛ هزار زمستان غم‌انگیز که فقط سوز مرگ داشت و سازش بدجوری ناکوک بود.

22 تیر ماه بود، 22 تیر ماه سال 91 که سحرگاه تئاتری‌ها با ناقوس مرگ آغاز شد؛ حمید سمندریان درگذشت!

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، پدر تئاتر مدرن ایران مدت‌ها بیمار بود اما هیچ کس باورش نمی‌شد مردی که در نگاهش آن همه زندگی موج می‌زد، روزی از زیستن بگذرد و خود را به فرشته مرگ بسپارد.

خانه‌اش خیلی زود میزبان دوستدارانش شد، دوستدارانی که این بار در کنار همسرش هما روستا گرد آمده بودند. هیچ نمی‌دانستی باید به که تسلیت بگویی که همه در آن روز تابستانی صاحب عزا بودند.

در آن سحرگاه تابستانی همه دل شکسته و خسته گوشه‌ای گرفته بودند، بعضی خاطره می‌گفتند و بعضی به آرامی اشک‌شان را از گوشه چشم می‌ستردند.

ادامه نوشته

  دریاچه "تاق‌بستان" یک شبه خشکید.                                 ایسنا

                                            دریاچه "تاق‌بستان" یک شبه خشکید

 
100-27.JPG

دریاچه‌ای که در مقابل آثار تاریخی تاق‌بستان کرمانشاه قرار دارد، به طرز عجیبی یک‌شبه خشکید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دریاچه تاق بستان که تا چندی پیش پر از آب بود و قایقی کوچک در کنارش پهلو گرفته بود و مرغابیان در آن شنا می کردند، به صورتی بسیار عجیب و به یکباره در مدت زمان کمتر از 24 ساعت کاملا خشکید.

در حال حاضر شرایط این دریاچه به گونه‌ای است که حتی اندکی آب هم در آن دیده نمی شود.

علیرضا مرادی بیستونی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی تاق بستان در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه در این باره اظهارکرد: روز چهارشنبه همین هفته این دریاچه پُر از آب بود، اما به یکباره در روز پنجشنبه دریاچه تاق بستان خشکید.

وی ادامه داد: چنین موردی تاکنون برای آب این دریاچه هرگز رخ نداده بود.

ادامه نوشته

  مولانا چگونه از رمضان می‌گوید؟                                                          ایسنا

                                                  مولانا چگونه از رمضان می‌گوید؟

58-123.jpg

توفیق سبحانی می‌گوید: مولانا با دین عجین است و رمضان نیز به همین علت در اشعار او وجود دارد و البته رمضان در ظاهر و باطن شعر مولانا رسوخ کرده است و او به خوبی و روشنی می‌تواند تمامی مفاهیم را بیان کند.

این مولاناپژوه در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره تاثیر رمضان بر شعرهای مولانا اظهار کرد: به علت قرابت مولانا با مباحث دینی، رمضان نیز در آثار او بسیار دیده می‌شود. البته مولانا برخلاف برخی از شاعران که از آمدن رمضان اظهار ناراحتی می‌کنند، آمدن رمضان را جشن می‌گیرد و در شعرش از آمدن رمضان استقبال می‌کند.

ادامه نوشته

طبابت نزد ترکان قبل از اسلام نوشته : دکتر اردم آیدین ترجمه ی : محمد قجقی

طبابت نزد ترکان قبل از اسلام نوشته : دکتر اردم آیدین ترجمه ی : محمد قجقی

مقوله های«سلامتی» و « طبابت » در باورهای دینی قبل از اسلام ترکان آسیای مرکزی و شیوه ی زندگی آنها جایگاه ویژه ای داشته است. همانند دیگر اجتماعات ترکان باستانی هم امور «طبی »را بر اساس  مضامین دینی -جادویی آغاز کرده -تا مرحله ی اجرای تجربی «عملی » پیش رفته اند.

  در میان ترکان می توان دو گروه را در رابطه با « تداوی و معالجه » مورد بررسی قرار داد :اول -آنان که معالجه را بر اساس باورهای دینی و جادویی انجام می داده اند و « شامان » { «قام » یا « باغشی»}نامیده می شدند. دوم  :حکیم  -طبیب - یا معالجه گر ( آتا ساگو ن ) که با تجویز دارو و دیگر مواد به معالجه می پرداخت ( گردیزی صاحب زین الاخبار واژه ی بسیار زیبای « داروییان » را بکار برده است . مترجم ) . شامانیسم در حوزه ی « درمانگری جادویی » از نظر شیوه ی  زندگی و درک پزشکی جایگاه  مهمی داشته است .در مواردی از شامانیسم به عنوان  « دین ترکان » نام برده شده است -در این مورد صرف نظر از حوادث و اتفاقات تاریخی - می خواهیم روشن نماییم که  « شامانیسم » یک « دین » نیست و همانگونه که اشاره شد جزو « آئین های جان و روان » می باشد.

کلمه ی « قام » به معنای : کاهن - طبیب - فیلسوف و عالم - آمده است و در متون قدیمی ترک به معنای «سحر باز »  و « راهب » نیز مورد استفاده قرار گرفته است .بر اساس دیوان لغات الترک برای معالجه ی بیماری های گوناگون علاوه بر  طبیب  « قام » نیز وجود داشته است. گفته شده که طبیب بیماری را با دارو «گیاه » معالجه می کرد - در حالیکه « قام » از طریق شیوه های روانی » و افسون و سحر و جادو برای معالجه  تلاش می کرد. وظیفه ی «قام » افسون کردن و جادو نمودن بود. طبق دیوان لغات الترک -وظیفه ی اصلی « قام »-در معنای « کاهن »- افسون کردن و « فال گرفتن » بوده است .

حکیم آتا،درویش یسوی، از اساتید معنوی مختومقلی.نوشته :گوزل امان قلییوا ،مترجم : م .قجقی

حکیم آتا،درویش یسوی، از اساتید معنوی مختومقلی.نوشته :گوزل امان قلییوا ،مترجم : م .قجقی

حکیم آتا،یکی از نمایندگان مهم ادبیات صوفیانه ی ترکان ،از مریدان و دراویش خواجه احمد یسوی - که به عنوان موسس آن ادبیات پذیرفته شده است- و خلیفه ی او می باشد.

«احمد یسوی» حکیم آتا را شخصاٌ برای ترویج و تداوم اصول معنوی و ادبی «طریقت یسویه »،ماٌمور منطقه ی خوارزم کرد.او بر جوامع ترکی ،که در آن محدوده زندگی می کردند، تاثیرات عمیقی باقی گذاشت.وی با « حکمت هایی » که بیان کرد، و فعالیت های ارشادی که انجام داد، به حق شهرتی همسان شیخ خود (احمد یسوی) کسب نمود.از شهرتی که در سرزمین ترکستان پیچید ، ترکمن های ماورای خزر نیز، بی بهره نماندند.

 حکیم آتا در آثارادبیات مردمی و شاعران کلاسیک ترکمن، جایگاه خاصی دارد.ترکمن ها، حکیم آتا را ـکه با عناوین،قل سلیمان، سلیمان باغیر غانی و سلیمان آتا، شناخته می شودـ از عناصر هویت اجتماعی خویش ، محسوب می کنند. جهان بینی او را وارد فرهنگ خود کرده و در طی قرون گذشته جملات حکمی  وی را به کار بسته و زنده نگهداشته اند.حکیم آتا پس از انجام این ماموریت،در جایگاه استادی تعداد زیادی از شاعران کلاسیک ترکمن قرار گرفت.

 مختومقلی که به ادبیات صوفیانه تمایل داشت ،متناسب با شرایط زمان و جامعه ، اصول تصوف را تعالی بخشید.مختومقلی حکیم آتا را ،از اساتید معنوی و ادبی خود محسوب داشته ، و بدین ترتیب حلقه های زنجیر تاثیرات صوفیانه را به جماعات ترکمن قرن هجدهم میلادی رسانده است.

همانگونه که برخی از حکمت های احمد یسوی و تعداد فراوانی از ابیات او -به شکل و صورتی- متعلق به حکیم آتا ، تلقی شده است ،تاثیرات حکیم آتا بر مختومقلی،به روشنی ، قابل مشاهده است.این امر ، در گستره ی فرهنگ  ترکی- اسلامی رایج در بین اساتید ادبیات،مسًله ای موثر بوده است.

توضیح مترجم:خانم گوزل امان قلییوا،از محققان انجمن ملی نسخ خطی ترکمنستان می باشند، ضمناٌ خلاصه ی مقاله ی ایشان، به فارسی بر گردانیده شد.

صورت های مختلف داستان ( آرزو و قنبر )نوشته:دکتر آمانگل دوردییوا ترجمه : محمد قجقی

صورت های مختلف داستان ( آرزو و قنبر )نوشته:دکتر آمانگل دوردییوا ترجمه : محمد قجقی

داستان های مردمی،که جزو دستاوردهای مجهول الموٌلف ادبیات شفاهی ترکان است و از دوره ای به دوره ای  و از سرزمینی به سرزمین دیگر ،منتقل شده است،خطوط تغییر و تحول خاصی دارد.داستان (آرزو و قنبر)نیز در کنار داستان های مردمی :اصلی و کرم،شیرین و فرهاد ،زهره و طاهر،صایات و همرا،قرار می گیرد.

این داستان در جریان تحول تاریخی خود،در هر سرزمینی خصوصیات ملی (محلی )آن سرزمین را پذیرفته و تا حدودی تغییر یافته است. البته ساختار اصلی خود را حفظ نموده و پر بارتر شده است.

داستان مردمی ( آرزو و قنبر ) ضمن اینکه روایت های تثبیت شده ای در ترکمنستان ،آذربایجان ،عراق(کرکوک ) و آناتولی دارد،به حفظ خطوط کلی تار و پود وقایع و قهرمانان بسنده نکرده ،دیدگاه های مردمی مشابهی را ،عرضه می کند.

در این واریانت ها، در کنار استغنای روحی و قلبی ترکان ،به روشنی شاهد خصوصیت ها ،عادات و رسوم سرزمین های خاصی می باشیم.داستان (آرزو و قنبر)،در کنار دهها اثری که  گنجینه ادبیات مردمی ترکمن / اوغوز را غنا بخشیده اند،از هر جهت قابلیت تحقیق و پژوهش را دارد.

توضیح مترجم: آنچه تقدیم شد چکیده ی مقاله ای است که پروفسوردکتر آمانگل دوردییوا،رییس بخش فرهنگ عامه انجمن ملی نسخ خطی ترکمنستان،نگاشته اند. محمد قجقی.

  هنر در دوره ی قره قوینلوها نوشته ی:محسن ماجد ترجمه ی : محمد قجقی

          هنر در دوره ی قره قوینلوها نوشته ی:محسن ماجد ترجمه ی : محمد قجقی

  قره قوینلوها که در ربع آخر قرن ۱۴/م در شمال دریاچه ی وان و در ارجیس و اطراف آن،جزو تابعین آل جلایر، وبه عنوان امیر نشینی ترکمن ، وارد صحنه ی تاریخ شدند، بعدها در مناطقی که تحت حاکمیت تیموریان در آمد،دولتی تشکیل دادند.در دوره ی جهانشاه (۱۴۶۷-۱۴۳۸/م) قلمرو خود را تا به  شهر هرات گسترش دادند.قره قوینلوها تقریباً یک قرن حکومت کردند.در سال ۱۴۶۷/م و پس از به کشته شدن جهانشاه،به دست قوای اوزون حسن آق قوینلو،ودر زمان سلطنت  حسن علی،به عنوان آخرین فر د ازخاندان قره قوینلو،حاکمیت آق قوینلوها را پذیرفتند.

قره قوینلو ها، در حالی که منازعه ای دایمی با تیموریان داشتند،روابط دوستانه ای  با عثمانیان برقرارکرده بودند.علیرغم منازعات سیاسی بین این دولتهای ترک،در هرات - تبریز و استانبول ، و با حمایت فرمانروایان تیموری ،ترکمن و عثمانی و  حتی با مشارکت خود آنها  در هنرهای خطاطی ،نقاشی،معماری ،موسیقی ،شعر و تمام هنرهای زیبا، اثار  مستقلی خلق گردید.با حمایت قره قوینلو ها و  و به ویژه با دخالت جهانشاه و پسرش پیر بوداق، در تبریز نیز ،همچون شیراز و بغداد فعالیت های فرهنگی و هنری شتاب گرفت.میراث فرهنگی قره قوینلوها،تحویل آق قوینلو ها شد و در تاریخ هنر ترکان، شیوه ی جدیدی که به نام سبک ترکمن نامیده شد، پدید آمد.این سبک در قرن ۱۶/م  توسط هنرمندان عصر صفوی، تداوم یافت.           

توضیح مترجم:نویسنده ی مقاله استاد یکی از دانشگاههای ترکیه است. چکیده ی مقاله ی ایشان به فارسی ترجمه و تقدیم شد. محمد قجقی

ادبیات وهنر دوره آق قوینلو و قره قوینلو،وفرمانروایان ترکمن.نوشته عایشه آرایانجان.ترجمه :قجقی

         

ادبیات وهنر دوره آق قوینلو و قره قوینلو،وفرمانروایان ترکمن.نوشته عایشه آرایانجان.ترجمه :قجقی

کسب اقتدارتوسط فرمانروایان ،آن زمان ممکن و مقدور می شود که آنها ،در کنار پیشرفت در امور دولتی و فعالیت های سیاسی،با حمایت بزرگان دولت از هنرمندان واهل علم و دادن امکانات به ایشان  نیز، اقدام نمایند.آنچنانکه فرمانروایان آق قوینلو و قره قوینلو در آن خصوص،تا حد امکان با دقت رفتار کردند،برای پیشرفت و بهبود اوضاع فکری و هنری ،در دربار خود را،به روی شاعران ، ندیمان واهل علم گشودند و به نوعی از آنان حمایت نموده،سعی کردند قدرت خود ر ا، تحکیم بخشند. جهانشاه قره قوینلو بهنگام سلطنت،به علم و علما احترام می گذاشت ،اهل علم و هنرمندان را مورد حمایت قرار می داد ،مدرسه و مسجد تاسیس می کرد. با این شیوه ،هنرمندانی که در حوزه ی اقتدار سیاسی مورد حمایت قرار می گرفتند با آثار خود،آن را باز هم تحکیم بخشیدند. جهانشاه دیوانی از اشعار ترکی و فارسی خویش تهیه دید ودر پیشرفت ادبیات دوره ی قره قوینلو ، سهم خود را ،ایفا کرد.

ادامه نوشته

درباره ی نسخه ی خطی کتاب حدیثی به زبان ترکی متعلق به قرن 14 /م

               درباره ی نسخه ی خطی کتاب حدیثی به زبان ترکی متعلق به قرن 14 /م

پژوهشگر : دکتر عبدالباقی چتین ( عضو هیئت علمی دانشگاه اتاتورک در ترکیه )     مترجم : محمدقجقی

       مقدمه : یکی از مناطقی که ابن بطوطه سیاح مشهور از آن بازدید نموده آناتولی است .  در آن زمان امیر نشینها بر آناتولی حکم می راندند . یکی از این امیر نشینها آل آیدین بود که در حومه ی آیدین تشکیل شده بود . امیران آل آیدین همچون دیگر امیران آناتولی تالیف و ترجمه به زبان ترکی را تشویق می کرده اند . برگردان ((قصص الانبیاء)) و(( تذکره الاولیاء)) به ترکی به نام محمد بی موسس امارت , برگردان به ترکی کتاب منثور ((کلیله و دمنه)) و(( قاموس الاطباء)) باعنوان ترجمه ی ((مفردات ابن بیطار)) و تالیف ((طبیعت نامه)) و ((تحفه اللطایف)) , ((لیآلی فی القدسیه)) و انجام ترجمه های دیگر به نام پسر او ((عمر بی))و ترجمه ی ((خسرو شیرین)) به نام ((عیسی بی)) نشان دهنده ی اندازه و سهم این امیر نشین در پیشرفت و تکامل گستره ی زبان ترکی, علیرغم کوتاهی عمر آن می باشد .

ادامه نوشته

تاریخ مختصر اویغورها نگارش : لازلو راسونی ترجمه ی : محمد قجقی

              تاریخ مختصر اویغورها نگارش : لازلو راسونی ترجمه ی: محمد قجقی

تاریخ مختصر اویغورها

مقدمه: اویغورها اهالی بومی ترکستان شرقی- که به عنوان «سین‌کیانگ» یا «منطقه خودمختار سین‌کیانگ اویغور» نیز شناخته می‌شود- هستند. براساس آخرین سرشماری چینی‌ها، تعداد جمعیت فعلی اویغورها 2/7 میلیون نفر است (1). 000/500 از اویغورها در ترکستان غربی و عمدتاً در قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان زندگی می‌کنند (2). 000/75 نفر از اویغورها در پاکستان، افغانستان، عربستان سعودی، ترکیه، اروپا و ایالات متحده آمریکا مسکن گزدیده‌اند (3). منابع چینی بر این دلالت دارند که اویغورها اخلاف بلا واسطه هون‌ها هستند (4). نام «اویغور» در سالنامه‌های سلسله هان (از سال 206 ق.م تا 220 میلادی) سلسله وی Wei (بین سالهای 265 تا 289 میلادی)، سلسله تانگ (از 618 تا 906 میلادی) و سلسله سونگ (از 906 تا 960 میلادی) ذکر شده است. (5)

تاریخ اولیه

پس از سال 210 ق.م اویغورها نقش مهمی در امپراتوری‌های هون (220 ق.م تا 386 میلاد) تابغاچ (توبا) (از سال 386 تا 554 میلادی) و گوک تورک (از 552 تا 744 میلادی) که در آسیای مرکزی پابه عرصه وجود نهادند، بازی کرده‌اند. (7)

 

ادامه نوشته

احمد یسوی و اسلام عامه نگارش: ایرنه ملیکوف ترجمه  ی: محمد قجقی

                        احمد یسوی و اسلام عامه نگارش: ایرنه ملیکوف ترجمه ی: محمد قجقی

توضیح: این مقاله در جریان سمینار اروپائی درباره ی پژوهش‌های مرتبط با آسیای‌مرکزی (مجموعه ترک‌شناسی شماره 2 آوترخت. در 18-16 دسامبر، صفحات 94-83) به چاپ رسیده است.

وقتی تصوف «مردم‌پسند» در کشورهای ترک‌زبان مطالعه می‌شود‌، یک شخص به ذهن می‌آید، احمد یسوی یا آتایسوی که پیر ترکستان نیز نامیده شده است و مقبره‌اش هنوز زیارت میشود و زوّار ازبک، قرقیز، قزاق و تاجیک بدان حرمت و احترام می‌گذارند. (1)


ا

توضیح: این مقاله در جریان سمینار اروپائی درباره ی پژوهش‌های مرتبط با آسیای‌مرکزی (مجموعه ترک‌شناسی شماره 2 آوترخت. در 18-16 دسامبر، صفحات 94-83) به چاپ رسیده است.

     

ادامه نوشته

فرصت هایی برای فعالیت در عرصه مطبوعات ترکمن صحرا و تمام گلستان

                  فرصت هایی برای فعالیت در عرصه مطبوعات ترکمن صحرا و تمام گلستان

                       جیحون بیلن بحر خزر آراسی             چول اوستوندن اوسر یلی ترکمنینگ

دوستان گرامی و "عزیز ایلدش لر" با کمال مسرت به اطلاع می رساند که در سایه ملت شریف ایران زمین که سکان دولت را به "اعتدال و تدبیر" سپرد. با درخواست های اینجانب برای انتشار دو عنوان نشریه موافقت به عمل آمد.

ماهنامه یوپک برای نوجوانان در زمینه های فرهنگی و اجتماعی و دو هفته نامه بحر خزر در زمینه های اجتماعی و اقتصادی منتشر خواهد شد. به امید خدا و به یاری دوستان قدیم و جدید در نظر است در شهریور ماه، اولین شماره بحر خزرمنتشر گردد و متعاقب آن با ماهنامه یوپک تنوع بیشتری به نشریات ترکمن صحرا و تمامی استان گلستان داده شود.

دوستان گرامی تا تشکیل سایت نشریات یاد شده لطف فرموده و از طریق همین وبلاگ اینجانب را ارشاد نمایند.

و یا با شماره موبایل0258 701 0911 و

ای میل naser_dieji@yahoo.com

با پیشنهادات خود به یاری اینجانب و نشریات متعلق به خود بپردازند.

بدیهی است که امکان درج عقائد و نظریات بدون استثنا برای تمامی افراد و اقشار و گروهها فراهم خواهد بود و نزدیکی عقیده اینجانب به اندیشه یک گروه به  معنی وابستگی نبوده و از تضارب آرا و عقائد استقبال خواهد شد.

تا اطلاع ثانوی از طریق همین وبلاگ در خدمت دوستان علاقه مند هستم.

   منبع: http://dieji.blogfa.com/

تاریخ علم حدیث       نوشته ی : ابراهیم جنان -                  ترجمه ی : محمد قجقی

                         تاریخ علم حدیث - نوشته ی : ابراهیم جنان - ترجم ه ی: محمد قجقی

قدیمی ترین علوم اسلامی،علم حدیث است. علم حدیث با حضرت محمد (ص) آغاز شد و در طی زمان به کمال رسیده است. می توانیم بگوییم که این علم از همان زمان پیدایش  بدون وقفه پیشرفت کرده و امروزه ضمن خدمت به انسانیت و تکامل خود ادامه می دهد. علم حدیث البته در همه دوره ها به یک میزان ترقی و تلألو نداشته است. در کنار چشم گیرترین پیشرفت ها و پر تلألوترین اعصار و دوره هایی که به اوج کمال رسیده، شاهد زمان هایی نیز هستیم که دچار وقفه شده و دایره ی تاثیرش محدود شده است.

بطور خلاصه می توان گفت تاریخ حدیث بشکل مستقیم با پیشرفت اسلام متوازن و هماهنگ بوده است. در دوره های پیروزی و درخشندگی اسلام ، حدیث نیز ترقی کرده و آثار ممتاز، اصیل، معتبر و جاودان خلق کرده است. در دوره های وقفه ی  اسلام علم حدیث نیز دچار رکود گشته است. از اصالت دور گشته آثاری پدید آمده که تکرار آثار قبلی است.

می توان گفت مومنین آنگاه که به سنت انبیاء خود اهمیت داده، علم را گسترش می داده اند، خداوند نیزپاداش آنها را بصورت ترقی مادی و برتری سیاسی اعطا می نمود.

پژوهشگران علم حدیث را با در نظر گرفتن تحقیقاتی که در حوزه حدیث انجام شده ، عموما به ۴ مرحله تقسیم می نمایند:

۱- مرحله تثبیت

۲- مرحله تدوین

۳-مرحله تصنیف

۴- مرحله تهذیب

کرونولوژی تاریخ سلجوقیان روم .نوشته ی: دکتر علی سویم . ترجمه ی : محمد قجقی

            کرونولوژی تاریخ سلجوقیان روم .نوشته ی: دکتر علی سویم . ترجمه ی : محمد قجقی

 
1042- ترکمن های ناوکیه قارواش ، امیر موصل و متفقانش را قرین شکست نمودند. 

1043- ترکمن های ناوکیه موصل را اشغال کردند.

1044 قارواش امیر موصل و متحدینش، ترکمن های ناوکیه را مغلوب ساخته، موصل را پس گرفتند.

1045- ترکمن های ناوکیه، استپانوس، والی منطقه دریاچه وان را شکست داده، اسیر ساختند.

48/1047-بیزانسیان در جنگ رود زاب بزرگ نیروهای سلجوقی را مغلوب ساخته، شاهزاده حسن را به شهادت رساندند.

18 سپتامبر1048- قشون سلجوقی، نیروهای بیزانسی را در نزدیک حسن قلعه دچار شکست ساخته، لیپارت را به اسارت گرفت.

50/1049- امضای معاهده صلح سلجوقیان با بیزانس

1054-آغاز لشگر کشی سلطان طغرل به آناتولی

56/1055- ابو السوار، والی سلجوقیان در اران، به همراه نیروهای ترکمن، تهاجماتی علیه آناتولی انجام داد.

58/1057- شاهزادگان و امرای سلجوقی شروع به تهاجم علیه آناتولی نموده، قلاع قارص و آنی را محاصره کردند.

ادامه نوشته

درگذشت استاد محمدقلی نادری دره شوری

                               درگذشت استاد محمدقلی نادری دره شوری

متاسفانه چند روز قبل باخبر شدیم استاد محمدقلی نادری دره شوری در سانحه ی تصادف درگذشتند. از این خبر بسیار متاثر شدیم. واقعا ایشان مرد زحمت کش و سخت کوشی برای جامعه ی ایلی ما بودند و زحمات بزرگ ایشان در زمینه ی شناساندن دوشاعر بزرگ میرزاماذون و یوسفعلی بیگ قشقایی و همچنین فعالیت های فرهنگی دیگر ایشان را کسی فراموش نخواهد کرد.

خداوند روح این مرد بزرگ را غریق رحمت گرداند. روحش شاد و یادش گرامی باد.

منبع:  http://talabazlou.diomedia.in/

ديدگاه صدرالدين قونوي درباره‌ي عصيان‌هاي تركمن‌ها در زمان سلجوقيان آناتولي

              ديدگاه صدرالدين قونوي درباره‌ي عصيان‌هاي تركمن‌ها در زمان سلجوقيان آناتولي

  نوشته ی: دکتر محمدعلی حاجی گوکمن،عضو هیئت علمی بخش تاریخ دانشکده ی ادبیات و هنردانشگاه    سلجوق  (درشهر قونیه ترکیه)                                                                 ترجمه ی: محمد قجقی

چكيده:

صدرالدين قونوي از متصوّفين بسيار مهمي است كه در فاصله‌ي سال هاي 673- 605 هـ.ق / 1274- 1204/م، در زمان سلجوقيان در آناتولي مي‌زيست. درباره‌ي وي پژوهش های متعددي صورت گرفته است. در دوره‌ي زندگي او، در آنادولي عصيان بزرگ تركمن‌ها -كه بدان نام «بابايي‌ها» داده شد- به وقوع پيوست. متعاقب اين شورش، مغولان آناتولي را اشغال نمودند. تعدادي از اخي‌ها و تركمن‌ها عليه مغولان عصيان نموده، به قتل رسيدند.

ادامه نوشته

حقوق نزد ترکان باستان.بخش سوم. نظام حقوقی اویغورها

 

                                                 نظام حقوقي اويغورها 

                      نوشته ی  دکتر اسراء یاقوت   ترجمه ی : محمد قجقی

اويغوران كه از طوايف ترك وابسته به دولت هون باستان بودند، پس از تاسيس دولت گوك ترك به تابعيت آن دولت درآمدند. در طي زمان قدرت آنها افزايش يافت. از اختلافات داخلي نيز بهره‌گيري نموده موفق شدند،كنفدراسيون اويغور را كه علاوه بر 9 قبيله‌ي اوغوز، اقوام قارلوق و باسميل را هم شامل مي‌شد، بوجود آوردند. (87)

تاريخ اويغور اگر چه از جنبه‌ي نقشي كه از نظر سياسي و نظامي ايفاء كردند با دولت امپراتوري گوك ترك قابل مقايسه نيست اما از جهت تاريخ تمدن جايگاه متمايزي را در تاريخ همه‌ي اقوام ترك به خود اختصاص داده‌اند. (88)

 

ادامه نوشته

حقوق نزد ترکان باستان.بخش دوّم  دولت گوک ترک و نظام حقوقی آن

                                               دولت گوك ترك و نظام حقوقي آن

                              نوشته ی دکتر اسراء یاقوت  ترجمه ی : محمد قجقی

به دولت تركي كه پس از فروپاشي دولت بزرگ هون در آسياي مركزي در قرن 6 ميلادي تاسيس شد و در اواسط قرن 7 ميلادي فرو پاشيد و در اواخر همان قرن مجدداً احياء شد، نام دولت گوك ترك داده شده است. (47)

نام ترك در منابع تركي، اولين بار در سنگ نبشته‌هاي اورخون ديده شده است. ويلهلم تومسنWilhelm Thomsen  كه سنگ نبشته‌هاي اورخون را خوانده است، در آخرين ترجمه‌ي كتيبه، واژه‌ي ترك را قدرت و قوت معنا كرده است. اين گونه استنباط مي‌شود كه نام ترك در ابتداي امر، اسم يك شخص، بعداً نام يك خانواده و در نهايت نام يك خاندان شده است. بنظر مي‌رسد كه اهميت اين خاندان و تحت سلطه قرار دادن ديگر خاندان‌ها و وابسته شدن ايشان به خاندان خاقان و متابعت از خاقاني كه دولت تاسيس نمود، زمينه‌ي آغاز كاربرد نام ترك را فراهم آورده باشد. در آن سنگ نبشته‌ها ،هنگامي كه كلمه‌ي ترك آمده، به معناي يك قوم و يا گروه نبود، بلكه به معناي گروهي بود كه از خاقان متابعت نموده و اتحاديه‌ي اقوام را تشكيل داده بودند. با نظر داشت اين امر در ذهن مي‌توان گفت كه اين واژه علاوه بر معناي قدرت و قوت مي‌تواند به معناي ملتي كه داراي قانون و نظام است، تلقي شود. (48)

 

ادامه نوشته

حقوق در نزد تركان باستان  .بخش اوّل  مقدّمه و دولت هون و نظام حقوقي آن

              حقوق در نزد تركان باستان .بخش اوّل  مقدّمه و دولت هون و نظام حقوقي آن                            

                                نوشته‌ي: دكتر اسراء ياقوت      ترجمه ی: محمد قجقی

مقدمه:

برخي از پژوهشگران، تركاني را كه در دوره‌هاي قبل از اسلام مي‌زيسته‌اند، به صورت مّلتي توصيف نموده‌اند كه گويا هنوز گريبان خود را از فرهنگ كوچ‌نشيني رها نكرده، تشكيلات دولتي پيشرفته‌اي تاسيس ننموده و صرفاً ملتي جنگاور و رزمنده بوده‌اند. (1) در صورتي كه اگر حقوق و تشكيلات هر يك از جوامع ترك آن دوره را،در چهارچوب قلمروهای تاریخی و جغرافیایی ،که این جماعات در آن زیسته اند، مورد مطالعه قرار دهند،  شاهد تاثيراتي كه از منظر دين و دنيا دريافت نموده‌اند و فرهنگ‌هاي پيشرفته‌اي كه عرضه نموده‌اند، خواهند بود. (2) علاوه بر اين اثبات خواهد شد كه تركان ،بويژه در حوزه‌ي حقوق عمومي، از تشكيلات اجتماعاتي كه با ايشان ارتباط داشته‌اند، تاثير پذيرفته و در نتيجه‌، سازمان‌هاي  مخصوص خويش را ايجاد نموده‌اند. (3)

ادامه نوشته

«بررسی شعر داستانی در اشعار کریم قربان نفس(براساس دیوان یورک پایاماسی)»

«بررسی شعر داستانی در اشعار کریم قربان نفس(براساس دیوان یورک پایاماسی)» 

نگارش: عیسی سلامت 

داستان منظوم(شعر داستانی)، شعری است که حوادث و رویدادهای یک داستان – خواه خیالی و خواه واقعی- را در قالب شعر بیان می­دارد و با دخالت عنصر خیال و به زیبایی از آن سخن می­راند.

داستان­های شعری، موضوعات متنوّعی را دنبال می­کنند و معمولاً یک موضوع، عنوان غالب قصّه را تشکیل می­دهد . آفرینش این نوع زیبای هنری، نیازمند توان ذهنی والایی است که هم حوادث و رویدادها را به زیبایی به تصویر بکشد و هم شخصیّت­های داستانی بیافریند و هم زبانی برای آن انتخاب گردد که اوج تأثیرگذاری را در خواننده داشته باشد.

ادامه نوشته

بحران آب در گلستان‌ جدی است.         خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)   

                                                 بحران آب در گلستان‌ جدی است

12-1134.jpg

‌تغییر شرایط اقلیمی، کاهش نزولات جوی، بروز پدیده خشکسالی، مصرف بی رویه و ورود انواع آلاینده‌ها به منابع آبی از عوامل اصلی بحران کم آبی در سرزمین خشک و بیابانی ایران و نیز این استان شمالی کشور با یک میلیون و 850 هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگر در دهه‌های گذشته نام گلستان در باور عمومی مردم این استان و دیگر نقاط کشور با سرسبزی و وفور منابع آبی عجین بود‌، اما امروز کمبود منابع آبی و قرار گرفتن در مرحله تنش آبی به تهدیدی جدی برای مردم این دیار تبدیل شده است.

کمبود منابع آبی در گلستان صرف نظر از تاثیرات منفی در بخش کشاورزی که حرفه بخش اعظم روستاییان و برخی از مردم شهرهای این دیار است، نگرانی‌های مضاعفی را در بین مسئولان استان برای تامین آب شرب ایجاد کرده است.

ادامه نوشته

  31 درصد جوانان در سال 93 اوقات فراغت را به بطالت گذرانده‌اند.خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)

                                                      نظر سنجی وزارت ورزش و جوانان نشان می‌دهد

                     31 درصد جوانان در سال 93 اوقات فراغت خود را به بطالت گذرانده‌اند

80706367-4411427.jpg

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: بر اساس نظرسنجی وزارت ورزش و جوانان، 31 درصد جوانان در سال 1393، اوقات فراغت خود را به بطالت گذرانده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه آذربایجان شرقی، سیدمحمد شروین اسبقیان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با اشاره به برنامه ریزی وزارت ورزش در خصوص چگونگی گذارندن اوقات توسط جوانان گفت: بر اساس یک نظرسنجی که در سال گذشته توسط وزارت ورزش و جوانان انجام شده است، 31 درصد جوانان اوقات فراغت خود را به بطالت، 27 درصد در فضای مجازی، 2 درصد در مطالعه و 12 درصد در تماشای تلویزیون گذرانده‌اند.

وی افزود: نتایج این نظرسنجی، زنگ هشداری برای مسئولان است تا تلاش خود را در این زمینه و اتخاذ سیاست های مناسب به کار گیرند.

وی بر ضرورت اطلاع رسانی هرچه بیشتر برنامه های اوقات فراغت توسط صدا و سیما و رسانه ها تاکید کرد و اظهار کرد: متاسفانه در اثر عدم اطلاع رسانی به موقع و صحیح، 85 درصد جوانان از برنامه های اجرا شده اوقات فراغت اطلاع نداشته‌اند.

به گفته وی، تخصصی کردن برنامه های اوقات فراغت، استفاده از ظرفیت و توان دستگاه های اجرایی، استفاده از توان بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد و افزایش نظارت و بازرسی برنامه های اوقات فراغت از مهم ترین اولویت های این اداره کل در سال 94 است.

راز و نیاز شاعرانه ستار سوقی                                                           اولکامیز

                                       راز و نیاز شاعرانه ستار سوقی

 شب های عزیز قدر فرا رسیده است. شبهای راز و راز نیاز به درگاه احدیت .  شبهای توبه و استغفار از خداوند رحیم و رحمان. شب قدر دقیقا معلوم نیست چه شبی است ولی اغلب مفسرین می گویند که دهه آخر ماه مبارک رمضان است و آن هم در شب های فرد. و به عقیده اهل سنت شب بیست و هفتم.   نمونه ای از نیایش و  دعای شاعر معاصر ترکمن ستار سوقی  را به زبان شعر در  ذیل می خوانید: 

یا ربیم

دونیا دولسا فساددان، فسادا دوچار اتمه

یاراتدئنگ سوو غوم اودددان، اودا  گرفتار ادمه

مفلس ایله بندانگی، بول دوولته زار اتمه

حارام چورک ایماگه، منده قودرات دورتمه

 

ادامه نوشته

اوُرازا آیئندا غادئر گیجه سی                                         اولکامیز

                                   اوُرازا آیئندا غادئر گیجه سی

                                         آجایئپلئق لارئنگ دۆری آدلئ کیتاپدان بیر پارچا-

                                               آراپ خاتا گچیرن: عبدالقهار صوفی راد -

رِسۉل آلايحئسسالام آيتدئ. گيجه لِرينگ سِروِري غادئر گيجه سيدير. غادئر گيجه سي رِمِزان آيئنئنگ ييگريمي يِدينجي گيجه سيدير.
علئ (تانگرئ اوُنۉنگ يۆزۆني نۉرلئ اِتسين!( رِسۉل آلايحئسسالامئنگ شۉ سؤزۆني آيتدئ:

اوُل شِيله سوُغاپلئ گيجه دير، ياغنئ اوُل گيجه ده ائحسان وه کِرامات کؤپدۆر. اوُل گيجأ “غادئر گيجه سي”دييِرلِر. حاقتاغالا غادئر گيجه سينده بيرينجيدِن، مۉحاممِت ائمماتئنئنگ گۆنأسيني باغئشلار. ايکينجيدِن، اوُل گيجه ماغراچ گيجه سي بوُلۉپ، حاقتاغالا وادا اِديپ: اِي مۉحاممِت! مِن سِنينگ ائمماتئنگ گۆنألِريني گِچديم – دييِر. اۆچۆنجيدِن، اوُل گيجه بوُلاندا قاپئرلار سِييت ألِمدِن “آيئ ايکي بؤلِک اِت”دييِرلِر. رِسۉل حۉدا مۆبأرِک بارماقلارئ بيلِن آيا ائشارات اِدِر. آي ايکي بؤلِک بوُلار. اوُل گيجه آللاتاغالا حِم مۉحاممِت ائمماتئنئنگ گۆنأسيني گِچِر. حِر واغتئ غادئر گيجه سي بوُلسا جِبرايئل آلايحئسسالام پِريشده لر بيلِن گِلِر. «سيدرِتيلمۆنتِحا»دان گِلِن اوُل پِريشده لرينگ حاسابئنئ دينگه آللاتاغالا بيلِر. اؤزگه کيمسه بيلمِز. اوُل گِلِن پِريشده لرده دؤرت مۆنگ بايداق بوُلۉپ، اوُندا آراپ اِليپبيسينده “لأ ايلاحأ ايللاللاحئ، مۉحاممِت رِسۉلاللا”دييِن يازغئ باردئر. اوُل واغت جِبرايئل آلايحئسسالام اوُلارا:

ادامه نوشته

آداب اهل سنت سیستان‌وبلوچستان در رمضان .                                              ایسنا

                                        آداب اهل سنت سیستان‌وبلوچستان در رمضان

 
1436159825775_masoud mohaghegh-8.jpg

معنویت، شکوه و عظمت رمضان ماه نزول قرآن در خاش قابل لمس بوده و مانوس شدن با کلام پروردگار عالم از ویژگی‌ها و برجستگی‌های رمضان در خاش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، در ماه مبارک رمضان مسجدهای شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان حال و هوای دیگری دارند و بر تعداد شرکت‌کنندگان در آیین‌های مذهبی افزوده می‌شود.

مومنان خداجوی خاش در دهه‌های رحمت، مغفرت ماه رمضان خود را وقف قرآن می‌کنند و در طول روزها و شبهای رمضان اهمیت دادن به قرآن به زیبایی قابل مشاهده است.

مردم شهرستان خاش از دیرباز رمضان را ماه دوستی، وحدت، محبت و احترام به بزرگان می‌دانند و آن‌را عزیز و گرامی می‌دارند.

خواندن 20 رکعت نماز تراویح در طول ماه مبارک رمضان یکی از سنت‌های حسنه‌ای است که مردم مسلمان اهل سنت خاش آن‌ را به‌شکل گسترده‌ای در مسجدها انجام می‌دهند و جشن ختم قرآن کریم می‌گیرند.

ادامه نوشته

مساجد زیبای ترکهای روسیه.

                                      مساجد زیبای ترکهای روسیه

ترکها بخش عمده جامع روسیه امروزی راتشکیل می دهند امروزه بیش از چهل ملیون ترک در روسیه زندگی می کند دولت روسیه تعداد ترکها را 29ملیون نفر براورد می کند اما مراکزتحقیقاتی مستقل تعداد ترکان مسلمان را چهل ملیون نفر براورد می کند به این چهل ملیون نفر باید 5ملیون ترک غیر مسلمان وبیش از10ملیون مهاجر ازبک اذربایجانی قزلق وقرقیز و... رانیز افزوددر بیش از هفتاد درصد خاک روسیه ترکها اکثریت هستند تنها درناحیه میان مسکوتا سن پطرزبورگ که هفتاد درصد جمعیت روسیه در انجا زندگی می کنند تقریبا ترکها در اقلیت هستند امادرمسکو بیش از چهار ملیون ترک زندگی می کندودر سایر شهرهای بزرگ روسیه نیز ملیونها نفر ترک زندگی می کنند در واقع ترکهادر سرزمینهای اجدادی خود ساکن هسند وروسها از ناحیه لهستان وارد سرزمینهای روسیه امروزین شده اند
ادامه نوشته

تخریب تاریخ به گمیشان رسید.

 تخریب تاریخ به گمیشان رسید/ خانه‌های باارزشی که ویران می‌شوند
 

خانه‌های تاریخی گمیشان و سیمین‌شهر با معماری ایرانی-روسی یکی یکی در حال تخریب هستند و متولیان به جای برنامه‌ریزی و تعامل برای حفاظت و احیا، بار مسئولیت از شانه خالی می‌کنند.

تصویر کوچک شده


به گزارش خبرنگار مهر، گمیشان یا گمیش تپه، شهرستانی واقع در شمال استان گلستان و در نزدیکی دریای خزر است. این منطقه که ساکنان آن را ترکمن ها تشکیل می دهند، دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی است.

ادامه نوشته

خشکسالی مهمان‌ 30 سال آینده گلستان      خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،

                                      مدیرکل هواشناسی استان اعلام کرد:

                                              خشکسالی مهمان‌ 30 سال آینده گلستان

   

1424669142948_33771.jpg

مدیرکل هواشناسی، گلستان را جزء چهار استان اول کشور در بحث بحران آب و خشکسالی عنوان کرد و گفت: براساس نقشه‌های ماهواره‌ای پدیده خشکسالی مهمان 30 سال آینده گلستان است.

سید محمد رضا رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با یادآوری کاهش نزولات جوی طی سال‌های اخیر در استان و در ادامه آن بحران آب اظهار کرد: اگر چه خشکسالی پدید‌ه‌ای یک یا چند ساله و گذرا محسوب می‌شود، اما هم اکنون این معضل به همراهی جدی برای گلستان تبدیل شده است.

وی افزود: در برخی شاخص‌های خشکسالی همچون کاهش نزولات جوی، گلستان که به استانی سرسبز مشهور بوده، هم اینک رتبه اول کشور را دارد و کاهش 28 تا 43 درصد میزان بارش‌ها در نقاط مختلف استان از سال آبی جاری(مهر 93 تا شهریور94) نسبت به سال قبل آن موید این مساله است.

ادامه نوشته

اینجا تنفس یعنی تخریب!                                   خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)

                                                    اینجا تنفس یعنی تخریب!

 

2-1220.jpg

‌انسان کنجکاو است، البته حق هم دارد. حق دارد از شگفتی‌های خلق شده توسط خالق بی‌همتا بازدید کند تا مگر در قدرت لایزال آفریدگار تفکر کند و در نهایت زمزمه کند که فتبارک‌الله احسن‌الخالقین.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- غارها از معجزات بزرگ خداوند هستند که همواره با جاذبه زایدالوصفی انسان‌های کنجکاو را به سمت خود کشیده‌اند. هرچند در این میان غارها فداکاری می‌کنند و شاید اگر یک غار زبانی برای سخن گفتن داشت از آدمیان می‌خواست که او را ببینند و هم‌نوعانش را به حال خود رها کنند!

می‌گویند غارها موجوداتی زنده‌اند و نفس می‌کشند، می‌گویند ماسک تنفسی غارها درهای بسته آن‌هاست که در صورت باز شدن درها ناسازگاری هوایی که بواسطه تنفس انسان‌ها درون ایجاد می‌شود، نفس غار ثانیه ثانیه نفس به شماره می‌افتد.

ادامه نوشته

هنرنمایی اقوام گلستانی در سریال جدید داود میرباقری.  پایگاه اطلاع رسانی قابوس نامه

                                                 هنرنمایی اقوام گلستانی در سریال جدید داود میرباقری + تصاویر

nilkooh256_3      سیستانی های گالیکش و ترکمن های گنبد در سریال جدید داود میرباقری هنرنمایی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قابوس نامه، به نقل از نیلکوه، بی گمآن‌همه آن‌هایی که عصر سه‌شنبه هفته گذشته در چهارراه ولی‌عصر تهران، مقابل تئاتر شهر جمع شده بودند تا شاهد فیلم‌برداری سکانسی تازه از سریال دندون طلای میرباقری باشند، بر این گفته صحه خواهند گذاشت که زیباترین پلانی که در آن روز مشاهده نمودند، همانا رقص چوب سیستانی‌های گالیکش بود که همراه با ساز و دهل در مقابل دیدگان آن‌ها و عوامل سریال دندون طلا اجرا گردید.

اقوام هنرمند گلستانی که دوشنبه شب هفته گذشته با دو وسیله نقلیه از شهرشان حرکت و بامداد سه‌شنبه به تهران رسیده بودند علیرغم خستگی و بی‌خوابی، چنان به هنرنمایی پرداختند که علاوه بر سید داوود میرباقری، حضار علاقه‌مند به سینما را نیز به سر شوق‌وذوق آوردند.

این گروه که به دعوت عباس خدری، هنرمند برجسته و پرآوازه گالیکشی به تهران رفتند و در سکانسی از فیلم به هنرنمایی پرداختند،سه‌شنبه‌شب پس از پایان فیلم‌برداری و با لبخند و تشویق گرم میرباقری به گلستان بازگشتند.

ادامه نوشته

       افطاری‌های «وحدت و مقاومت» با حضور شیعه و سنی در شهرها و کشورهای مختلف

                       افطاری‌های «وحدت و مقاومت» با حضور شیعه و سنی در شهرها و کشورهای مختلف

13940408000516_PhotoAسلسله افطاری‌های «وحدت و مقاومت» با حضور شیعیان و اهل‌سنت در شهرهای مختلف ایران و شهرهای دیگری از جمله غزه، کویته، کراچی، اسلام آباد، تونس و … برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اتحادیه بین‌المللی امت واحده در راستای ترویج سنت حسنه افطاری‌های مشترک شیعه و سنی و ترویج فرهنگ تقریب عملی میان مذاهب اسلامی و حمایت از مقاومت اسلامی و با مشارکت گروه‌های مردمی سنی و شیعه، اقدام به برگزاری افطاری‌های وحدت و مقاومت در شهرهای مختلف ایران و برخی کشورهای دیگر خواهد کرد.

بنابر این گزارش، تاکنون برگزاری سلسله افطاری‌های «وحدت و مقاومت» در شهرهای بندرعباس،‌ زاهدان، چابهار، بندر ترکمن، گنبد کاووس،مشهد، کرمانشاه، ارومیه، کرمان، بیرجند، بجنورد و تهران قطعی شده و هزینه‌های این امر خداپسندانه نیز توسط خیرین در تهران و شهرستان‌ها تامین شده است.

همچنین قرار است افطاری‌های وحدت و مقاومت با شعار «قدس، مسئله نخست» در غزه، کویته، کراچی، اسلام‌آباد، تونس و … نیز برگزار و به روز قدس متصل شود.

سال گذشته نیز افطاری‌های وحدت و مقاومت در شهرهای مختلف از جمله تهران، قم، شیراز، مشهد، گنبد کاووس و… برگزار شده بود.


  منبع: پایگاه اطلاع رسانی قابوس نامه

کشف آثار صفویه ،قاجاریه و پهلوی در گاراژ زغالی ها.                  خبرگزاری میراث رهنگی

                       کشف آثار صفویه ،قاجاریه و پهلوی در گاراژ زغالی ها

کاوش های باستان شناسی در گاراژ موسوم به زغالی های قزوین به کشف آثار دوران صفویه، قاجار و همچنین پهلوی منجر شد.

فریبا محمدی سرپرست گروه باستان شناسی ه با اعلام این خبر گفت: در این فصل از کاوش ورودی زیرزمین خانه ای مسکونی، بخش هایی از فضای یک شبستان ستوندار و قسمتی از دیوار یک کاروانسرا شناسایی شد.
 
به گفته این باستان شناس بازه زمانی آثار کشف شده شامل چهار دوره پهلوی اول و دوم، قاجار واواخر صفویه استمحمدی خاطر نشان ساخت که باوجود شدت تخریب لایه ها و آثار به دست آمده در دوره های مختلف، بازسازی و شناسایی آثار با توجه به اسناد مکتوب و کاوش های باستان شناختی امکان پذیر شد. 
اوتیغه بندی های آجری با ملاط سیمانی برای تقسیم بندی فضایی و بخشی از فضای ورودی زیرزمینی یک خانه مسکونی را مربوط به دوران پهلوی دانستوی افزود: آثار متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی شامل بخشهایی از یک شبستان ستوندار است که ورودی ضلع جنوبی آن با سنگ و آجرپی ریزی شده و در هرطرف ضلع غربی و شرقی آن دو حجره دارد.
این ورودی به فضای مسقفی منتهی می شود که دارای 9 ستون مدور با مصالح آجر بوده و قطر ستون ها 90 سانتی متر و پی آنها نیز مربع – مستطیل است.
 
این باستان شناس گفت : آخرین و قدیمی ترین دوره شناسایی شده در این محوطه که با تصاویر نقشه هوایی 1919 نیز مطابقت دارد احتمالا مربوط به دوران قبل از قاجار و اواخر صفویه استاو خاطرنشان ساخت که شواهد به دست آمده از این دوره شامل بخش هایی از دیوارسنگی ضلع شرقی کاروانسرایی با قاب بندی های آجری است که در فواصل آن ستون نماهای آجری مستطیل شکل قراردارد.
 
در تصاویر هوایی 1919 از این بنا با نام کاروانسرای حاج حسن یاد شده است.
 
مجوز عملیات کاوش باستان شناسی گاراژ زغالی ها که چند روز پیش پایان یافت توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
 
این کاوش توسط اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین و با هدف شناخت هرچه بیشتر اجزا و ارکان بافت تاریخی و الگوی ساخت و توسعه شهری و در راستای طرحهای جدید توسعه ای در تعامل با شهرداری صورت گرفته است.

دو شهر ایران ثبت جهانی می‌شوند.  خبرگزاری دانشجویان ایران

                                              دو شهر ایران ثبت جهانی می‌شوند.

 

borna ghasemi-4-179.jpg

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت دو شهر اصفهان و تبریز در شورای جهانی صنایع دستی (WCC) خبر داد.

بهمن نامورمطلق در گفت‌وگو با خبرنگار صنایع دستی ایسنا در این‌باره بیان کرد: تاکنون در حوزه صنایع دستی شهر یا مکانی را ثبت نکرده بودیم. نمایشگاه صنایع دستی 20 خرداد امسال و همچنین نشست تخصصی منطقه‌ای غرب آسیا که همزمان با آن انجام گرفت، موجب شد فکرهای تازه‌ای به ذهن‌مان رسید و اتفاقات تازه‌ای در عرصه بین‌الملل بیافتد. 

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین این اتفاقات این بود که پیش از این تاریخ، فقط دو هنرمند ما عضو شورای جهانی بودند، اما در حال حاضر این هنرمندان بیش از 10 نفر هستند و هرچه این تعداد افزایش یابد، قدرت چانه‌زنی ما در سازمان جهانی صنایع دستی بالا می‌رود و ارتباطات هنرمندان ما با همتایان خود و نمایشگاه‌های دیگر بیشتر می‌شود و این فرصت برای ما مغتنم است.

ادامه نوشته

پیام تسلیت ایکوموس ایران به مناسبت درگذشت دکتر شهریار عدل

                                       پیام تسلیت ایکوموس ایران به مناسبت درگذشت دکتر شهریار عدل

 

  شهریار عدل نقش موثری در معرفی میراث فرهنگی ایران به جهان داشت.خبرگزاری کتاب ایران

           شهریار عدل نقش موثری در معرفی میراث فرهنگی ایران به جهان داشت.

                                 انتشار مقاله‌های پژوهشی عدل در یک مجموعه

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم تکریم و وداع با پیکر شهریار عدل، ایرانشناس و باستان‌شناس گفت: عدل نویسنده‌ای بزرگ، پژوهشگری خستگی ناپذیر و ایران‌شناسی عاشق بود. میراث فرهنگی باید مقالات پژوهشی وی را در مجموعه‌ای کامل منتشر کند تا سند مفیدی را در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار دهد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،مراسم تکریم و وداع با پیکر شهریار عدل، ایران‌شناس، تاریخ‌شناس و باستان‌شناس ایرانی با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سفیر فرانسه در تهران، نمایندگان موسسه باستان‌شناسی در آلمان، برخی از مسئولان وزارت علوم، استادان دانشگاه، جمعی از مسئولان سازمان و گروهی از علاقه‌مندان به حوزه باستان‌شناسی یکشنبه هفتم تیرماه در موزه ملی ایران برگزار شد.

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره بر نام این باستان‌شناس پرتلاش گفت: ارتحال جانگداز باستان‌شناس متبحر و ایران‌شناس دلسوز پروفسور شهریار عدل را به همه هموطنان، دوستداران عرصه فرهنگ، جمع حاضر به ویژه خانواده محترم این عزیز از دست رفته تسلیت می‌گویم.

معاون رئیس جمهوری افزود: او نویسنده‌ای بزرگ پژوهشگری خستگی‌ناپذیر و ایران‌شناسی عاشق بود که جامعه میراث فرهنگی به خود دیده بود و شاید این جملات کامل‌ترین عباراتی باشند که می‌توان در مورد این بزرگ مرد به‌کار برد.

در ادامه این مراسم سلطانی‌فر با اشاره بر اینکه با انتشار مقالات پژوهشی عمیق و جامع در نشریات وزین و معتبر توسط شهریار عدل بخش مهمی از آثار ماندگار در حوزه میراث فرهنگی، هنر و تاریخ ایران است، گفت: امیدوارم در سازمان میراث فرهنگی همکاران ما با جمع‌آوری آثار مکتوب از این پژوهشگر و باستان‌شناس فرهیخته در مجموعه‌ای کامل سند مفیدی را در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های بارز این بزرگمرد خستگی ناپذیری وی بود که از او یادگارهای بسیاری به جای مانده است و آثار وی موید خستگی ناپذیری و عشق او به میراث فرهنگی ایران است.

سلطانی‌فر گفت: شهریار عدل بخش عمده جوانی خود را صرف حفاظت از میراث فرهنگی ایران کرد از جمله تلاش‌های وی می‌توان به نقش او در ثبت جهانی آثار تاریخی بزرگ ایران چون تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسکو اشاره کرد، همچنین در تاریخ 13 مهر 88 مدیر کل یونسکو مدال فرهنگ جهانی یونسکو موسوم به پنج قاره را به او اهدا کرد.

شاملو و ماجرای نوبل ادبیات/یادداشتی از مفتون امینی   خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)

                                         شاملو و ماجرای نوبل ادبیات/یادداشتی از مفتون امینی

یدالله مفتون امینی، شاعر در یادداشتی که برای خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ارسال کرده است می‌نویسد: «چندین سال پیش با یکی از اعضای هیأت ژوری جایزه نوبل ارتباط برقرار کردم . او گفت که برای اهدای این جایزه به شاملو برنامه داریم اما شاملو یکسال بعد از این ماجرا درگذشت و پرونده نوبلش بسته شد.
یدالله مفتون امینی
 
                                                                یدالله مفتون امینی
 
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مفتون امینی: در موضوع ادبیات معاصر ایران و جایزه نوبل خود من هم علاقه‌مندم و پی‌گیر بوده‌ام. از جمله در سال 78 مطابق با سال 99 میلادی برای دیدن دخترم به سوئد رفته بودم که مصادف بود با مراسم جایزه «استیگ داگرمن» برای شاملو. در دهکده الوکانبری و در بین جمعیت عازم به آنجا به وسیله آقای شیوا فرهمند با یک پروفسور مهاجر و مخالف رژیم اسرائیل که عضو ژوری ادبیات نوبل بود آشنا شده و در این مورد صحبت کردیم.
 
ایشان گفت که برای شاملوی شما پرونده باز داریم و این جایزه داگرمن اغلب مقدمه جایزه نوبل بوده. چون جواب کافی‌تر خواستم گفتند اینجا دو مساله وجود دارد، یکی نتوانستن‌ها و دیگری خواستن‌ها. در مورد اول چنانکه از اهل فرهنگ و قلم ایرانی مقیم سوئد تحقیق شده تاکنون کسی نتوانسته آن‌طور که لازم است شعر شاملو را ترجمه و به جهان معرفی کند. دیگر اینکه مطابق تحقیقی که از استادان مقیم اروپا و ایران‌شناسان و استادان و همچنین یونسکو به عمل آورده‌ایم ، جواب مساعد نرسیده و مخصوصاً جواب یونسکو برای خود ما هم تعجب‌آمیز بود.
به طور کلی ایرانیان مقیم آن طرف‌ها حتی خود شاعران و اهل فرهنگ، نه تنها همت بلکه رغبت کافی برای پیشبرد کار شاملو نشان نداده‌اند و احتمالاً رقابتی با او داشته‌اند. این بود نظر آن داور نوبل، که متأسفانه حدود یکسال بعد از آن جریان هم شاملو درگذشت و پرونده او در نوبل سال 2000 میلادی بسته شد و اکنون هم وضع نامناسب پانزده ساله ما در مورد نخبه‌های شعر و داستان متأسفانه ادامه دارد.
 
زبان فارسی همیشه در جهان مهجور بوده و شعر و داستان ما برای مغرب زمینی‌ها قابل دسترسی و مطالعه نبوده است. این در حالی است که لهستانی و ژاپنی و آفریقایی که وضعی بهتر از ما نداشته‌اند جایزه گرفته‌اند.
 
به عقیده بنده ترجمه‌های داخلی ما از آثار شاعران کافی نیست بلکه باید در یکی دو تا از انتشاراتی‌های معروف اروپا و آمریکا برای این کار، افرادی داشته باشیم و خوب هم حمایتشان کنیم چون در غیر این صورت و با این وضع نباید منتظر نامی و کامی باشیم و دیگر هیچ...