بی‌اخلاقی‌های مرسوم در حوزه مقاله‌نویسی. ایسنا

بی‌اخلاقی‌های مرسوم در حوزه مقاله‌نویسی

در راستای برگزاری سلسله کارگاه‌های دانش‌افزایی و با هدف توانمندسازی نخبگان و مستعدان برتر، کارگاه آموزشی اخلاق در مقاله‌نویسی به همت بنیاد نخبگان خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، امانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی به تببین اهمیت اصول اخلاقی در مقاله‌نویسی پرداخت و گفت: مقاله‌نویسی مثل هر فعالیت دیگری ممکن است از چارچوب اخلاق خارج شود. جالب این است که این مسئله در فضای مقاله‌نویسی خیلی راحت اتفاق می‌افتد و متأسفانه بسیار شایع است.

وی در ادامه به مهمترین موارد غیراخلاقی در مقاله‌نویسی اشاره کرد و افزود: نویسنده باید به آنچه می ­نویسد اعتقاد کامل داشته باشد و مطلب را با صمیمیت و صداقت بنویسد. از طرفی باید در همه حال عفت کلام را حفظ کند و از دایره اصول و موازین اخلاقی خارج نشود و از غرض‌ورزی و نسبت ناروا دادن به دیگران پرهیز کند و همواره انصاف و مروت را مدنظر داشته باشد.

امانی ادامه داد: نویسنده باید از تملق و چاپلوسی بپرهیزد؛ زیرا با این کار نوشته را بی‌ارزش شده و خود را حقیر می‌کند. همچنین در طول مقاله نباید از نویسنده‌ای خاص تعریف و تمجید یا او را تقبیح کرد؛ بلکه باید با نگاه علمی تنها مطلب او را مورد خطاب قرار داد.

به نقل از بنیاد ملی نخبگان، وی اضافه کرد: حفظ حریم شخصی دیگران، پرهیز از داده‌سازی، مجبور کردن دانشجو به افزودن نام استاد در مقاله‌ای که استاد نقشی در آن نداشته، ارسال مقاله به چندین مجله به صورت همزمان، زدن نام دوستان در مقالات، سرقت ادبی علمی مقالات دیگران، ذکر منبع‌های مقاله‌ای بدون داشتن آن منابع و همچنین چاپ مقالات دیگران به نام خود بدون هیچ زحمتی، از دیگر بی‌اخلاقی‌های مرسوم در حوزه مقاله‌نویسی است.

وی در پایان تأکید کرد: چنانچه گسترش علم همراه با اخلاق باشد، قطعاً ثمره آن برای سراسر دنیا اثربخش‌‎تر خواهد بود.

انتهای پیام

  " بازی بزرگ" نوشته ی: پیتر هاپکرک    ترجمه ی : محمد قجقی

" بازی بزرگ" نوشته ی: پیتر هاپکرک ترجمه ی : محمد قجقی

توجّه :سال ها به میلادی است و مقاله بسال 1997 نوشته شده است.

711- یک سپاه عرب ( مسلمان) سند را به تصرف در آورد.

1175-1026 سلطان محمود غزنوی،هند شمالی را مورد حمله قرار داد.

1206-1175- محمد غوری، شش بار به هند یورش برد.

1240-1219 خاک روسیه به دست مغولان افتاد.

1398- تیمور لنگ، دهلی را به باد غارت گرفت.

1480- اولین مواجهه ی مسلحانه بین روس ها- به رهبری ایوان سوم ( ایوان کبیر 1505-1462) و مغول ها در کنار رودخانه " اوگرا" به هزیمت دو طرف از یکدیگر انجامید.

1526- " بابر"هند را مورد حمله قرار داد و امپراتوری " مغولان هند" را تاسیس نمود.

ادامه نوشته

زنان دانشمندی که در قلمروی سلجوقیان می زیستند

زنان دانشمندی که در قلمروی سلجوقیان می زیستند

نوشته:دکتر جهان پیاده اوغلو[1]، ترجمه:حاج محمد قجقی[2]

این ترجمه را به دخترم «آی تکین قجقی» تقدیم می نمایم

دولت سلجوقیان بزرگ بر مبنای وسعت قلمروی که بر آن حکم می راند، یکی از بزرگ ترین دولت هایی است که در طول تاریخ تشکیل شده است. این قلمروی جغرافیایی بسیار گسترده ی حاکمیتی، تعداد فراوان و متنوعی از فرهنگ ها را در پناه خویش گرفته بود. این تفاوت های فرهنگی، هر چند در یک نقطه، به خاطر تأثیر اسلام به هم پیوند می خورد، به ویژه از نظر شیوه ی زندگی ترکان و اعراب، رفتار و عملکرد متفاوتی را باعث شده بود. این عملکرد در بین شرق و غرب مملکت و حتی از شهری نسبت به شهر دیگر، تفاوت هایی را موجب می گشت. بنابراین در دولت قرون میانه ای سلجوقیان بزرگ، ارزیابی جایگاه علمی و فرهنگی زنان، در این چارچوب، رفتار و تلقی درستی خواهد بود.

جایگاه زنان در اوضاع علمی قلمروی سلجوقیان بزرگ را نمی توان کوچک و حقیر شمرد. در کتاب های «طبقات» که درباره ی دوره ی مورد نظر اطلاعاتی را ارائه کرده اند، نام تعداد زیادی از زنان به ویژه به عنوان «محدثه» ذکر شده است. می بینیم که اکثریت قابل توجهی از نام آوران عرصه ی علم، از منسوبان به خاندان های بزرگ می باشند. بعضی از دانشمندان و فضلاء، دختران آموزش دیده ی خویش را به عقد ازدواج شاگردانشان در می آوردند و فرزندان ذکور و اناث به دنیا آمده ی ایشان، ابتدائاً توسط اولیای خویش، مورد تعلیم و آموزش قرار می گرفتند. در این مورد به عنوان نمونه می توان ازدواج دختر حسن بن علی الدّقّاق و فاطمه بنت علی المودّب، یکی از معروف ترین محدّثین عصر را، با ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن بن عبدالله بن طلحه القُشیری (متوفای سال 465/ق، 1072/م) ارائه نمود.[3] سه زن از نوادگان پسری ابوالقاسم قشیری، جزو عالمان مهم ذکر شده اند. یکی از دخترانش نیز، مادر یکی از مشهورترین علمای زمان، یعنی ابوالحسن عبدالغافر بن اسماعیل بن اسماعیل بن عبدالغافر الفارسی (متوفای 529 ه-1134، 1135/م) بوده است.[4] می بینیم که زنان فرهیخته، احتمالاً در نتیجه ی آموزش زنان عالم، توسط دانشمندان مهم و تشویق ایشان در زمینه ی موضوع خاصی، به نیکی تعلیم دیده، به شهرت دست یافته اند.[5]

ادامه نوشته

قوم تورکمن » نوشته استاد آنادردی عنصری

قوم تورکمن » نوشته استاد آنادردی عنصری

استاد آنادردی عنصری: به آن بخش از اقوام تورک زبان که در کشورهای تورکمنیستان ، افغانستان و ایران سکونت دارند و به زبان ترکمنی سخن می گویند در حال حاضر عنوان اتنیکی " تورکمن " اطلاق می شود ، تورکمن ها از جهت قومی ادامه ی قوم اوغوزاند.

تورکمن های ایرانی در شمالشرقی ایران در استان های گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی سکونت دارند . در افغانستان در استان های شمالی و شمالغربی کشور در اندخوی ، جوزجان ، شبورغان ، مزار شریف و هرات زندگی می کنند . تورکمن های تورکیه ، عراق و سوریه به رغم داشتن عنوان اتنیکی " ترکمن " اما به جهت زبانشناختی و مردم شناختی متفاوت از تورکمن های موضوع این نوشتاراند .

تورکمن ها از نظر دینی مسلمان ، از نظر مذهبی اهل سنت و از جهت احکام فقهی پیرو فقه حنفی اند .

ادامه نوشته

کنکاشی بر ۴۰۰ سال نقاشی درباری ایران

کنکاشی بر 400 سال نقاشی درباری ایران

کتاب «نقاشی‌های سلطنتی ایران در عصر قاجار» مشتمل بر ۹۵ تابلو متمرکز بر نقاشی های دوره قاجار منتشر شد.

کیانوش معتقدی، پژوهشگر حوزه هنر و مترجم «نقاشی‌های سلطنتی ایران در عصر قاجار» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این کتاب می‌گوید: کتاب درباره نمایشگاه بزرگی است که ۲۰ سال پیش در موزه بروکلین برگزار شد. موضوع آن، نقاشی‌های سلطنتی ایران با تمرکز بر نقاشی دوره قاجار است. کتاب شامل ۴۰۰ سال تاریخچه نقاشی درباری ایران است که نقاشی سلطنتی و درباری با تمرکز بر پرتره‌های پادشاهان و رجال سلطنتی در آن جمع‌آوری شده است.

او در ارتباط با ترجمه این کتاب بیان می‌کند: من با همکاری دکتر علیرضا بهارلو این کتاب را ترجمه کردیم. کتاب ۵۰۰ صفحه است و شامل چندین مقاله درباره تصویر قدرت، نظام تعلیم و آموزش نقاشی در دوره قاجار و مسائلی چون هنرهای عامیانه و خوانش‌های جنسیتی از نقاشی و همچنین تاریخچه دوره قاجار است.کنکاشی بر ۴۰۰ سال نقاشی درباری ایران

او اضافه می‌کند: بعد از قسمت مقالات وارد آلبوم کتاب می‌شویم که ۹۵ تابلو در این بخش منتشر شده و به همراه تحلیل آثار در این کتاب قابل مشاهده است.

به گفته کیانوش معتقدی، مترجم کتاب «نقاشی‌های سلطنتی ایران در عصر قاجار» این کتاب یکی از مهم‌ترین و معتبرترین منبع مطالعه نقاشی قاجار در ۲۰ سال اخیر است که برای اولین بار در ایران ترجمه شده است.

خورشید ، ماه و ستارگان در اسطوره شناسی ترکان       ترجمه ی: محمد قجقی

خورشید ، ماه و ستارگان در اسطوره شناسی ترکان ترجمه ی: محمد قجقی

1—خورشید

خورشید در اسطوره شناسی ترکان باستانی، اهمیت بسیار زیادی داشت. با گرویدن " اویغوران " به آئین " مانی" در سال 763/م به تدریج شاهد آغاز افزایش اهمیت " ماه" هستیم. در زمان دولت بزرگ " هون" ضمن اینکه " ماه" و " خورشید" حرمت و ارزش داشتند، شاهد انجام قربانی برای آنها می باشیم.

در نظر ترکان خورشید نماد "مشرق" و ماه نماد" مغرب" بوده است. طبیعی است ، که هر از چند گاهی ، این نظر و نگرش دچار دگرگونی کلی شده باشد. مثلآ طبق یک افسانه ی متعلق به ترکان" تله اوت"، ماه نماد" شمال" و خورشید نماد" جنوب" بوده است. این" جهت گزینی"به خاطر موقعیت " عقاب آسمانی" در بالاترین طبقه ی آسمان، انجام شده بود.بال چپ این عقاب "ماه" و بال راست آن " خورشید" را می پوشانید. به این سبب ، ضرورت می یافت که سر عقاب به سمت " شرق" متوجه باشد. این شیوه ی " جهت گزینی" با اسطوره شناسی ترکان تطابق داشت. ضمنآ بر اساس همان افسانه، ماه نماد" شمال—دیار تاریکی و شب و خورشید نماد جنوب"قلمروی فرمانروایی روشنایی و دیار روز بوده است.

ادامه نوشته

بررسی قیام باسماچی ها بین سالهای 1916-1931

بررسی قیام باسماچی ها بین سالهای 1916-1931

محقق: پوهنمل صنعت اهلل فروتن عضو کادرعلمی دیپارتمنت تاریخ دانشکده علوم اجتماعی

چکیده قیام باسماچیان از جمله جنبش های بزرگ در آسیای مرکزی بود که در برابر روسها در دهه دوم قرن بیستم شکل گرفت. با پیروزی کمونیست ها در روسیه و حاکمیت آنها در آسیای مرکزی، مخالفت در برابر آنها بیشتر گردید که یکی از این گروه ها باسماچیان بودند. باسماچیان یک گروه مذهبی بودند که از طرف ابراهیم بیک لقی رهبری می گردید و فعالیت های آنها از سال 1916 الی سال 1931م دوام پیدا کرد. مهمترین اهداف آنها رهایی از زیر حاکمیت روسها در آسیای مرکزی و ایجاد حکومت مستقل به شمار می رفت. ولی طی چند مرحله این جنبش از طرف کمونیست ها سرکوب گردید. هدف اساسی این تحقیق چگونگی شکل گیری جنبش باسماچیان و تاثیرات آن در آسیای مرکزی می باشد. البته هتسند افراد دیگری که پیرامون جنبش باسماچیان تحقیقات را انجام داده اند ولی این تحقیق روی موضوع پاسخ به این سوال اصلی می باشد که جنبش باسماچیان چگونه یک جنبش بوده و چی تآثیرات در اسیای مرکزی از خود به جای گذاشتند. در نوشتههای دیگران کمتر به آن پرداخته شده است. در محتوای این تحقیق از روش کیفی به شکل کتابخانه ای استفاده شده است. بازهم یاد آوری میگردد که، پژوهشگران به تاثیر گذاری جنبش باسماچیان در آسیای مرکزی کمتر توجه نموده اند که این خود بیانگر اهمیت تحقیق می باشد. واژه های کلیدی: آسیای مرکزی، روسیه، کمونیست ها، باسماچیان، قیام
Abstract The Basmachian uprising was one of the important movement in Central Asia, that raised against of Russia during the second decades of twentieth century. With victory of communists in Russia and their rule in Central Asia, the opposition against of them more increased and one of those groups was Basmachian. They were religious people, which lead by Ebrahim Bick Laqai between 1916-1931. The very specific purpose of this group was to free themselves from Russian rule and establish an independent government, but communist regime in many different periods repressed them. The main purpose of this study is to investigate the formation of the Basmachian movement and its impact on Central Asia. However, many other researchers did research about this topic, but this research provide answer for the basic question: how the Basmachian movement established and what was their impact on situation of Central Asia. This research conducted based qualitative approach with librarian form. Finally, the significant of this research is in its focus on impact of Basmachian movement on Central Asia, that other research not take it in consideration. Keywords: Central Asia, Russia, Communists, Basmachians an

ادامه نوشته

ارازمحمد سارلی، پیشنهاد تاسیس دانشگاه مجازی ادبیات ترکمن را مطرح کرد.

ارازمحمد سارلی، پیشنهاد تاسیس دانشگاه مجازی ادبیات ترکمن را مطرح کرد

c_300_250_16777215_10_images_10407.jpg

گنبدکاووس : ترکمن سسی – ارازمحمد سارلی، پژوهشگر تاریخ و ادبیات ترکمن ، روز جمعه 27 آبان ماه در نشست ماهانه انجمن جیحون در گنبدکاووس پیشنهاد تاسیس دانشگاه مجازی ادبیات ترکمن را مطرح کرد.


عبداللطیف ایزدی در پایگاه خبری اولکامیز نوشت: نشست ماهانه انجمن جیحون این بار درباره دو موضوع بود: نگاهی به صد سال ادبیات معاصر ترکمن صحرا و گرامیداشت ۸۵ مین سال تولد پروفسور آلماز یازبردی اف.


سخنران این نشست فرهنگی ادبی ، ارازمحمد سارلی بود
این مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و ادبیات ترکمن گفت: پروفسور آلماز یازبردی اف یکی از شخصیت های علمی بی نظیر ترکمن درجهان به شمار می رود. او در سال ۱۹۳۹ در چندیر قری قلا به دنیا آمد اصالتا گوگلان است با خانواده اش به داش آغور آمد و سپس در عشق آباد زیست و از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۷ ریاست کتابخانه آکادمی علوم ترکمنستان را بر عهده داشت.


ارازمحمد سارلی که خودش را شاگرد آلماز یازبردی اف معرفی کرد در مورد عملکرد و خدمات استادش چند نکته جالب را بیان کرد:
اول – باور عامه روس ها این بود که تا پیش از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ هیچ کتاب منتشره ای از ملل ترک زبان آسیای مرکزی و از جمله ترکمن ها نبوده است. وی طی مقالاتی که بعدها کتاب شد ثابت کرد که دویست و اندی کتاب در قرن هیجدهم به چاپ رسیده است بعدها با گسترش دامنه تحقیقاتش به اثبات رساندند که حدود ۱۲۰۰ کتاب ترکمنی پش از ۱۹۱۷ چاپ گردیده است.
دوم – کشف و رخ نمایی از کتابخانه های مرو و کهنه اورگنج در قرون وسطی را برای اولین بار به ثمر رساند و رفع اتهام از کتاب سوزی مسلمانان نمود که بی اساس تبلیغ می شد.
سوم – کارهای ویژه بر یافته های عهد هخامنشی و کتاب اوستا ( وندیداد ) و متون کهن کهن پیش از اسلام را سامان داده اند.
چهارم – ارتباط گسترده جهانی از شاخصه های آلماز یازبرذای اف می باشد. وی به عنوان رئیس کتابخانه آکادمی علوم ترکمنستان به مدت حدود نیم قرن با کتابخانه های دنیا و دانشمندان کشورهای مختلف ارتباط داشته به طوری که از وی چهره ای بین المللی ساخته است.
پنجم – جنبه ایرانی آلماز یازبردی اف چنان است که بارها به ایران سفر علمی داشته و در کنفرانس ها شرکت نموده اند.

ادامه نوشته