آمد شهر صیام، سنجق سلطان رسید / دست بدار از طعام فایده جان رسید

روزه چون قربان ماست، زندگی جان ماست / تن همه قربان کنیم، جان چو به مهمان رسید

 

او در ادامه با بیان این‌که در شعر مولانا، رمضان به‌جز مفهوم در ظاهر نیز وجود دارد، بیان کرد: مولانا شعری در قالب غزل به ردیف صیام دارد که در آن از اهمیت روزه سخن می‌گوید.

می بسازد جان و دل را بس عجایب دان صیام / گر تو خواهی تا عجب گردی عجایب دان صیام

روزه چون روزت کند روشن دل و صافی روان / روز عید وصل شه را ساخته قربان صیام

در صیام ار پا نهی شادی‌ کنان نه با گشاد / چون حرام است و نشاید پیش غمناکان صیام

 

سبحانی افزود: در حدیث قدسی آمده است "الصوم لی و انا اجزی به" به معنای روزه برای من است و من خودم به آن جزا می‌دهم. در همین راستا معلم و مرشد مولانا برهان الدین محقق ترمذی گفته است: بهتر از روزه داشتن عبادتی نیست. مولانا نیز ماه رمضان را به دیده‌ ماهی پربرکت می‌بیند.

دیدی هنر خوردن بنگر هنر روزه / بربند دهان از نان کآمد شکر روزه

بربند میان زودتر کآمد کمر روزه / آن شاه دو صد کشور تاجیت نهد بر سر

 

سبحانی در پایان درباره عید فطر در رمضانیه‌های مولانا گفت: مولانا در مورد عید فطر به جای خوشحالی از رفتن ماه رمضان این عید را چنین تبریک می‌گوید:

عید بر عاشقان مبارک باد / عاشقان عیدتان مبارک باد

عید ار بوی جان ما دارد / در جهان همچو جان مبارک باد

بر تو ای ماه آسمان و زمین / تا به هفت آسمان مبارک باد

عید آمد به کف نشان وصال / عاشقان این نشان مبارک باد