درویش بهرام سقا                                     پدید آورنده: احمد گلچین معانی

درویش بهرام سقا

چکیده

درویش بهرام سقّا از شعرای ذواللسانین و صوفیان نامی سده دهم هجری و از مریدان سلسله شیخ حاجی محمد خبوشانی (درگذشته 937 ه . ق) است. وی برادر بزرگ بایزید بیات صاحب تذکره همایون و اکبر است. برخی او را از مردم بخارا و برخی از مردم بلخ دانسته اند. به سقایی می پرداخت و به همین جهت به بهرام سقا مشهور بوده است. مدّتی در هند اقامت داشت و در راه سفر به سرندیب درگذشت. مزار وی در قصبه بردوان در ناحیه اوریسه بر سر راه بنگاله و سرندیب واقع است. وی به دو زبان فارسی و ترکی شعر می سرود و نسخه های خطّی دیوانش موجود است.

کلید واژه: درویش بهرام سقّا، تذکره همایون و اکبر، آیین اکبری، هفت اقلیم، منتخب التواریخ، طبقات اکبری.

ادامه نوشته

نقد و بررسی: چند یادداشت درباره تصحیح تاریخ رشیدی


نقد و بررسی: چند یادداشت درباره تصحیح تاریخ رشیدی

چکیده

تاریخ رشیدی تألیف میرزا محمّد حیدردوغلات از چند لحاظ، دارای اهمیّت است: نقد و داوری آثار ادبی و هنری شعرا، مصوّران ،مغنیّان و... خراسان. توضیح درباره نحوه مسلمان شدن مغولان و ذکر عقاید دینی مناطق مختلف، بهره گیری گسترده مؤلّف از منابع تاریخی، ادبی و صوفیانه و تلاش و دقّت در ذکر دقیق منابع، نقد منابع مکتوب مورد استفاده و...

درباره تصحیح تاریخ رشیدی نکته هایی قابل ملاحظه است که از آن جمله اند: عدم تکمیل اطّلاعات مترجم و مصحّح انگلیسی کتاب، غیر ضروری بودن برخی از توضیحات مصحّح فارسی و حواشی مصحّح و مترجم انگلیسی، زاید بودن ذکر عددی سنواتی که در متن به زبان عربی آمده است، عدم ضبط واحد برخی از نامها، ذکر معانی نادُرست برای برخی از کلمات و اصطلاحات، مخدوش بودن برخی از ابیات و مصاریع از لحاظ وزن و معنی و...

____________________

1. استادیار دانشگاه الزهراء.

کلید واژه: تاریخ رشیدی، میرزا محمد حیدر دوغلات، تاریخ خانهای اردوی جغتای، طریقت نقشبندیه، عالمان، شاعران، مصوّران و... خراسان.

ادامه نوشته

سکه‌شناسی در غرب در دهه‌های اخیر دگرگون شده است.

سخنرانی دکتر وستا سرخوش مسوول سکه‌های مشرق‌زمین موزه بریتانیا در کتابخانه و موزه ملی ملک*/ سکه‌شناسی در غرب در دهه‌های اخیر دگرگون شده است.

به نام خدا. ابتدا می‌خواهم اساسا درباره فعالیت‌های خودم، فعالیت‌های موزه بریتانیا در لندن و برنامه‌های سکه‌شناسی که در دو سه دهه گذشته و البته چند سال اخیر انجام شده است، صحبت کنم. من در لندن مسوول سکه‌های خاورمیانه موزه بریتانیا هستم و اکنون حدود 16 سال است که در آنجا به کار مشغولم. تخصص من، دوره پیش از اسلام به ویژه دوره‌های ساسانی و اشکانی است که امروز درباره این مساله، بیش‌تر با هم صحبت می‌کنیم. البته سکه‌های پس از اسلام نیز در بخش سکه‌های خاورمیانه موزه بریتانیا وجود دارد. مجموع سکه‌های این بخش، حدود 45 تا 50 هزار سکه است که در اختیار ما قرار گرفته و باید از آن‌ها مراقبت کنیم. البته گنجینه سکه‌های موزه بریتانیا در حدود یک میلیون سکه است که دوره‌های گوناگون مانند سکه‌های یونانی، رومی، قرون وسطای اروپا، انگلوساکسون و هند را دربرمی‌گیرد. کلکسیون سکه‌های هند ما بسیار عالی است که این مساله به تاریخچه استعمار و حضور بریتانیا در آنجا بازمی‌گردد. از مهم‌ترین سکه‌های پیش از اسلام هندی ما، سکه‌های کوشانی یا باختریان هند است که فکر می‌کنم یکی از بهترین‌ها در دنیا به شمار می‌آید.

ادامه نوشته

آموزش فرهنگ لغات تركمني(توٌرکمنچه سؤزلوٌگی)درجمعيت مختومقلي كلاله

         تهيه وتدوين از : آرتق حسين زاده

هرملتي براي حفظ واحياء ميراث فرهنگي خود به خصوص براي اينكه بتواند به زبان مادري خود بخواند وبنويسدوآن را بين قشرهاي مردم توسعه وتعميم دهدنيازبه گنجينه اي ازلغات داردتاروش هاي تعمق وبهره مندي از آن را فرا گيرد. براين اساس درجهت ارتقاء آگاهي هاي فرهنگي اعضاي هيئت مديره جمعيت مختومقلي كلاله وآشنايي بيش ازپيش آنان باگنجينه غني فرهنگ لغات تركمني همچنين حفظ واحياء اين ميراث ارزنده وبي بديل، مقررشد ازنوزدهم آذرماه 1391بخشي ازنشست هاي هفتگي اعضاي اين تشكل به خوانش، آموزش ويادگيري لغات تركمني اختصاص يابد.بلحاظ اينكه منابع معتبرفرهنگ لغات تركمني باخط كريل چاپ ومنتشرشده است، مقررگرديد دوستاني كه به خط كريل آشنايي دارندبصورت دوره اي ودرهرجلسه حداقل ده لغت تركمني وتركيبات مرتبط به آن رابه ترتيب ازحرف الف ازكتاب مرجع استخراج وقرائت نمايند وماحصل ماهانه اين جلسات تحت عنوان (توٌرکمنچه سؤزلوٌگی)به منظوربهره گيري علاقمندان وكاربران، درسايت جمعيت مختومقلي كلاله منتشرگردد.

ادامه نوشته

برگزاری همایش «مطالعات صفوی» توسط انجمن ایرانی تاریخ


«همایش مطالعات صفوی» در آبان 92 توسط انجمن ایرانی تاریخ برگزار خواهد شد.

با گذشت حدود چهار ماه از برگزاری موفقیت آمیز سمینار «فرهنگ و تمدن ایران در دوره سلجوقیان» در روزهای 10 و 11 آبان سال جاری، انجمن ایرانی تاریخ درحال پی ریزی و برنامه ریزی برای برگزاری همایش دیگری با عنوان «مطالعات صفوی شناسی» است.

طی ماه های اخیر با حضور اساتید صفویه شناس جلساتی برگزار و عنوان و محورهای اصلی سمینار مورد بررسی قرار گرفت. دکتر نزهت احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) دبیر علمی سمینار می باشند.  این همایش در آبان ماه سال آینده برگزار خواهد شد.


اعضای هیئت علمی، مشاوران، محورها و فرصت ارسال چکیده مقالات همایش در روزهای آتی به اطلاع خواهد رسید.

منبع:www.ishistory.ir

مورخان با كمبود منابع جامع درباره سلجوقيان مواجهند                                      آناهيد خزير


مورخان با كمبود منابع جامع درباره سلجوقيان مواجهند

دكتر شهرام‌ يوسفي‌فر در نشست تخصصي كتاب ماه تاريخ و جغرافيا گفت: چرا نبايد يك كتاب تاريخي جامع در دوره سلجوقيان نوشته شود؟ متاسفانه منابع انگشت‌شماري در اين حوزه وجود دارد كه عبارتند از «سلجوق‌نامه ظهيری نيشابوري» و «راحه‌الصدور» كه اين مسأله باعث شده مورخي كه در حال بررسي اين دوره است با كمبود منابع جامع و مختص سلجوقیان مواجه شود.-


به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست تخصصي کتاب ماه تاريخ و جغرافيا به بررسي «تاريخ و تمدن اسلام و ايران در دوره سلجوقي» اختصاص داشت. اين نشست، عصر شنبه (13 اسفند) در سراي اهل قلم برگزار ‌شد. در اين نشست دكتر شهرام يوسفي‌فر (دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، دكتر مرتضي خليفه (مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاريخ) و زهير صياميان (دبير نشست‌‌هاي كتاب ماه تاريخ و جغرافيا) حضور داشتند و به بحث و گفت‌وگو و در اين باره نشستند.

ادامه نوشته

تونل های قدیمی ترکمن در زیر آمودریا پیدا شدند

تونل های قدیمی ترکمن در زیر آمودریا پیدا شدند

عشق آباد - آر بی کا دات رو 22 فوریه به نقل از الکساندر حمیدالله، رئیس شرکت جاده سازی آلتکوم، گزارش داد کارگران اوکراینی که در حال ساخت یک پل بر روی رودخانه آمودریا در ترکمنستان بودند یک تونل 500 ساله در زیر بستر رودخانه یافته اند.

این پل که شهرک های آتامرات و کرچیکی را به هم وصل می کند، 14 فوریه افتتاح شد.حمیدالله گفت که این تونل ها چهار متر ارتفاع و چهار متر عرض دارند. او افزود که کارگران تونل های 5-4 متری در بستر رودخانه پیدا کرده اند و راهروهای زیرین دو کوه در سواحل چپ و راست رودخانه را به هم وصل می کنند.

منبع:www.centralasiaonline.com

ترکمنستان 3 میلیون درخت می کارد

عشق آباد - ترکمنستان از 23 فوریه برنامه تبلیغاتی جدیدی برای کاشت 3 میلیون نهال در سالجاری برای تبدیل کردن نواحی کویری این کشور به «باغی شکوفا» را آغاز کرد.بر اساس این طرح، 3 میلیون نهال در سراسر ترکمنستان از جمله 1.5 نهال در داخل و اطراف عشق آباد پایتخت این کشور کاشته خواهد شد. وزارت محیط زیست، کارکنان دولت محلی و افراد داوطلب این نهال ها را خواهند کاشت.روزنامه دولتی ترکمنستان بی طرف 23 فوریه گزارش داد که قربانقلی بردی محمدوف، رئیس جمهور، حکمی را امضاء کرده است که بر اساس آن به وزرا دستور داده شده است تا تنها در سال 2013 سه میلیون اصله درخت بکارند.

هشتاد درصد از قلمرو ترکمنستان را کویر کاراکوم در بر گرفته است که یکی از بزرگترین کویرهای جهان است و عشق آباد در حاشیه جنوبی آن قرار گرفته است.

ترکمنستان با کویری شدن رو به رشد مواجه است و سال گذشته نیز برنامه کوچکتری برای کاشت درخت و گیاه در اطراف دریاچه ساریق میش اجرا کرد.

منبع:www.centralasiaonline.com

حالقارا عاشیقلار بایرامی قارص شأهِرینده باشلادی

حالقارا عاشیقلار بایرامی قارص شأهِرینده باشلادی

بو بایرامچیلیق و ساز یاریشی 3 گۆن دۇوام ادیأر

حالقارا عاشیقلار بایرامی قارص شأهِرینده باشلادی

     قارص شأهِری‌نینگ شأهِر حأکیملیگی تاراپیندان گچیریلیأن حالقارا عاشیقلار (باغشیلار) بایرامی‌نینگ ۸-نجیسی باشلادی.

۳ گۆن دۇوام اتجِک بایرام داباراسی قارصلی دؤولت آرتیستی عاشیق مراد چۇبان‌اۇغلی‌نینگ یأدیگأرلیگینه گۆل دِسسه‌لری قۇیماق بیلن باشلادی
.

ادامه نوشته

 روزهای فرهنگی ترکیه در خانه هنرمندان                            منبع: همشهری آنلاین

 
                       روزهای فرهنگی ترکیه در خانه هنرمندان
 
 

همزمان با برگزاری "روزهای فرهنگی ترکیه" برنامه های مختلفی در بخش های تجسمی، موسیقی، سینمایی و همچنین نشست های تخصصی هنر در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، "روزهای فرهنگی ترکیه" که از دوم تا چهارم اسفندماه سالجاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود شامل برنامه های متنوعی در بخش های مختلف است.
 

ادامه نوشته

برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر معرفی شدند

برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر معرفی شدند
 
 
 
بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد.

بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، با معرفی برگزیدگان بخش‌های آواز جمعی، آهنگسازی در حوزه پایان نامه، موسیقی کلاسیک ایرانی و غیرایرانی در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد.

ادامه نوشته

درخشش هنر ایرانی در نمایشگاه هنر کلاسیک جهان اسلام در مسکو              ایرنا


درخشش هنر ایرانی در نمایشگاه هنر کلاسیک جهان اسلام در مسکو
 
 
نمایشگاه "99 نام خدای متعال" در برگیرنده هنر کلاسیک جهان اسلام از قرن 9 تا 19 میلادی طی مراسمی امروز پنجشنبه در موزه دولتی پوشکین مسکو افتتاح شد و بخش قابل توجهی از آن را شاهکارهای هنری ایرانی تشکیل می دهند.

ادامه نوشته

فيلم "صبا" سه رتبه در جشنواره فيلم پروين اعتصامي كسب كرد .             باشگاه خبرنگاران


فيلم "صبا" سه رتبه در جشنواره فيلم پروين اعتصامي كسب كرد
 
 

فیلم "صبا" به کارگردانی رقیه توکلی سه عنوان برتر هفتمین جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی را به خود اختصاص داد.
سرپرست حوزه هنري استان يزد سيدناصر امامي ميبدي اظهار داشت: در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی که جمعه شب با حضور چهره‌های برجسته فرهنگی هنری و جمعی از اهالی سینما در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد، بانوی فلمساز یزدی با کسب سه رتبه برتر و درخشش در این جشنواره افتخاری دیگر برای استان یزد به ارمغان آورد.

وي با اشاره به اینکه فیلم داستانی "صبا" به کارگردانی رقیه توکلی و تهیه کنندگی حوزه هنری یزد به بخش مسابقه این جشنواره راه یافته بود، افزود: فیلم "صبا" به عنوان بهترین فیلم داستانی این جشنواره معرفی شد.

  

ادامه نوشته

مستند "مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی" در جشنواره تجسمی فجر            منبع: طاووس


مستند "مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی" در جشنواره تجسمی فجر
 
 
 
فیلم مستند "مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی" در دومین روز از جشنواره فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی فجر نمایش داده می‌شود.

 
به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، فیلم مستند "مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی" که به زندگی و آثار مجسمه‌ساز معاصر ایرانی می پردازد، در بخش "ویژه" فیلم‌های مستند تجسمی این دوره از جشنواره روی پرده سینما‌تک می‌رود.

ادامه نوشته

نمایش آثار عباس کیارستمی در گالری بوم                                        همشهری آنلاین

 
                          نمایش آثار عباس کیارستمی در گالری بوم
 
 

"گالری بوم"، عصر جمعه چهارم اسفند با نمایش عکس های دیده نشده و یک ویدئو آرت از عباس کیارستمی افتتاح شد.


"سفید برفی" عنوان مجموعه عکس و "جاده" نام ویدئو آرتی است که از عباس کیارستمی که به مدت دو ماه  در "گالری بوم" به تماشا گذاشته شده است. کیارستمی در حاشیه افتتاح این گالری در گفتگویی کوتاه گفت: "مجموعه سفید برفی از سالهای دور شروع شده است که 52 عکس را شامل می‌شود و من 24 تا از آنها را در افتتاحیه این گالری به تماشا گذاشته‌ام."

ادامه نوشته

خاطره ای ازکوه                                                    نویسنده :احمد گرگانی

خاطره ای ازکوه


از جوانی علاقه زیادی به کوه داشتم . چیزی درکوه بود که مرا به خود جلب می کرد. مسحور خود می کرد. فکر می کنم حدودا کمتر از بیست سال داشتم روزی از ارتفاعات  ناهارخوران بالا می رفتم، احساس کردم کوره راهی هست که مثل نوار باریکی امتداد داشت و روبه بالا می رفت. کوره راه را گرفتم  و آرام آرام بالا رفتم. دربعضی جاها علفها کوره راه را پوشانده، بنظر راه گم می شد اما به دوردست تر که نگاه می کردی می توانستی مسیر راه را تشخیص بدهی. هرچه بالاتر می رفتم از سروصدای پایین دست از صدای ماشین آلات، بوق و غیره کاسته می شد.سکوت عجیبی حکمفرما بود، فقط بعضی مواقع صدای نوک کوبیدن دارکوب ها و یا خش خش خزیدن مارمولک ها لابلای برگ های خشک شنیده می شد.

ادامه نوشته

بهاءالدین خرمشاهی: مهدی محقق آبروی ایران است


«شب مهدی محقق» برگزار شد

بهاءالدین خرمشاهی: مهدی محقق آبروی ایران است

اخبار  - بهاء‌الدین خرمشاهی در شب مهدی محقق از سری شب‌های بخارا، گفت: استاد مهدی محقق یکی از بزرگ‌ترین دانشمندانی است که تاریخ ما به خود دیده است.

بهاء‌الدین خرمشاهی در شب مهدی محقق، او را آبروی ایران در مجامع بین‌المللی خواند. بزرگداشت محقق همچنین با خواندن پیام‌هایی از سیدحسین نصر و احمد مهدوی دامغانی همراه بود.

بهاء‌الدین خرمشاهی در شب مهدی محقق از سری شب‌های بخارا، گفت: استاد مهدی محقق یکی از بزرگ‌ترین دانشمندانی است که تاریخ ما به خود دیده است. من و کامران فانی از این بخت برخوردار بودیم که از سال 1343 به درس دانشگاهی و حوزوی ایشان راه یابیم. ایشان در آن زمان تازه از انگلستان به ایران بازگشته بودند.

او افزود: ایشان غیر از این‌که در دو زبان فارسی و عربی استاد تراز اول هستند‌، در ادبیات فارسی و عربی هم استاد تراز اول محسوب می‌شوند و در زبان انگلیسی نیز می‌نویسند و سخنرانی می‌کنند.

ادامه نوشته

کنسرت شهرام ناظری در تهران


9 تا 11 اسفند‌ماه

کنسرت شهرام ناظری در تهران

کنسرت شهرام ناظری در تهران اخبار > ایران  - بازار کنسرت‌ها در ماه‌های پایان سال داغ است. در حالی که به نظر می‌رسد، ‌ماه‌های پایانی سال نباید برای اجرای برنامه‌های موسیقایی زمان مناسبی باشد، ‌به خاطر ایام عزاداری سالار شهیدان و همچنین برگزاری جشنواره موسیقی، معمولا اجرای برنامه‌ها به هفته‌های پایانی سال می‌رسد.

ادامه نوشته

عاشیق‌ها

عاشیق‌ها نوازندگان و آوازخوانانی هستند كه در ایران، جمهوری آذربایجان، تركیه، تركمنستان، قفقاز و دیگر مناطق ترك‌نشین هنرنمایی می‌كنند. عاشیق‌های آذربایجان وارث یكی از غنی‌ترین بخش‌های ادبیات و فرهنگ شفاهی آسیا هستند.[۱] برخی از كارشناسان معتقدند كه فرهنگ عاشیقی یادگار شاه اسماعیل صفوی در فرهنگ ایرانی است. دربار شاه اسماعیل، محل پرورش عاشیق‌ها بوده و «عاشیق قربانی» اولین عاشیقی بود كه در این دربار فعالیت می‌كرد. آنان خنیاگرانی بودند كه مردم از هرجهت تأییدشان می‌كردند.[۲]
عاشیق‌ها در فرهنگ آذربایجان جایگاه ویژه‌ای به‌دلیل نقش آن‌ها در انتقال فرهنگ و ادبیات شفاهی مردم دارند. عاشیق در گذشته نقش بسیار بااهمیتی در فرهنگ تركی داشته‌است. اسم قدیمی عاشیق، «اوزان» بوده‌است. عاشیق‌ها در میان تركمنان باغشی یا بخشی نامیده می‌شوند.

بَخشی (در تركمنی: باغشی: Bagşy) لقبی است كه به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و تركمن‌صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستانگو، سراینده و سازندهٔ ساز (دوتار) هستند. اصلی‌ترین مراكز بخشی‌ها بجنورد و قوچان است.

ادامه نوشته

مقایسه علمی زبان های ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی



زبانهای تركی آذری و تركی استانبولی هر دو دارای ریشه اوغوزی هستند.این دو زبان به همراه تركمنی (زبان مردمی كه در جمهوری تركمنستان و شمالشرق ایران زندگی می كنند) گروه اغوز یا غربی را از خانواده زبانهای تركی (لهجه های آذری و استابولی و تركمنی و اوزبكی و قزاقی و قرقیزی و ...) تشكیل می دهند...........
>تفاوتهای كه بین این دو لهجه به وجود آمده را می توان در قرنهای 13 تا 19 میلادی دانست.در واقع تفاوتهای بسیار اندكی بین این دو لهجه وجود دارد تا جایی كه مردم ترك این سه كشور شعرای نامی آذربایجانی را ازجمله نسیمی و قاضی برهان الدین و فضولی و ... و داستانهای دده قورقود و كوراغلو را به طور مشترك از آن خود و جزو فرهنگشان می دانند.در بخشهایی از دو كشور این تفاوتها در قرن نوزدهم به دلیل توسعه زبانی و تاثیرپذیری از زبانهای خارجی بیشتر شد.

ادامه نوشته

ملاحظاتی چند در نظریه اهل سنت در باب خلافت            نصرالله صالحی


ملاحظاتی چند در نظریه اهل سنت در باب خلافت

گیب، در مقاله ی حاضر، که هدف از آن بازخوانی نظریه ی اهل سنت در باب خلافت است، بر مبنای چهار نکته ی اساسی به بحث می پردازد:

1. در وهله ی نخست به مخالفت با نظر کسانی می پردازد که معتقدند ماوردی به تدوین نظریه ی نهایی اهل سنت در باب خلافت پرداخته است؛

2. به نظریه ی اشعریان در باب خلافت و سرنوشت این نظریه در پی تحولات مترتب بر آن می پردازد؛

3. جنبه های مختلف نظریه ی خلافت و نسبت آن با امامت را در امپراطوری عثمانی مورد بازبینی قرار می دهد؛

4. در آخر به بیان این نکته می پردازد که در جوامع اهل سنت، نظریه ی مقبول و عامی در خصوص خلافت وجود نداشته است.

واژه های کلیدی: خلافت، امامت، ماوردی، اشعریان، امپراطوری عثمانی.

ادامه نوشته

اولین مقابله ی ترکان و اعراب در دره ی جیحون به روایت طبری


اولین مقابله ی ترکان و اعراب در دره ی جیحون به روایت طبری

    نوشته ی: زکریا کتاب چی

    ترجمه ی: فهیمه مخبر دزفولی

چگونگی ورود ترکان به عالم اسلام از موضوعات قابل توجه تاریخی است. اعراب پس از فتح ایران به سوی ماوراءالنهر تاختند و روند پیشروی آنان در سرزمین های ترکان در دوره ی امویان تکمیل شد. این مقاله به بررسی اولین رویارویی ترکان و اعراب در روزگار خلیفه ی دوم پرداخته و فضای فرهنگی حاکم بر این رویارویی را ترسیم کرده است. این مقابله آغاز تعاملات مذهبی، اجتماعی و سیاسی بین ترکان و اعراب بود که تا سلطه ترکان بر تمام جهان اسلامی در قرون بعدی تداوم یافت.

واژه های کلیدی: ترکان، اعراب، فتوح، ماوراءالنهر، رود جیحون، احنف بن قیس، طبری، ربعی بن عامر.

ادامه نوشته

سرگذشت علوم قرآنی و حدیث در ماوراءالنهر از سقوط سامانیان تا آمدن مغولان (389-616ق)


سرگذشت علوم قرآنی و حدیث در ماوراءالنهر از سقوط سامانیان تا آمدن مغولان (389-616ق)

پدیدآورنده : غفرانی، علی

چکیده

سرزمین ماوراءالنهر از آخرین بخشهای ایران قدیم بود که در اواخر قرن اول ه به تصرف مسلمانان در آمد و اسلام بر اساس مذهب سنت و جماعت با سرعت بسیار در آن سرزمین قبول عام یافت و مردم آن منطقه به علوم اسلامی روی آوردند. شدت علاقة آنان به علوم اسلامی به ویژه علوم قرآنی و حدیث جالب توجه و محل تأمل است. این امر که ناشی از حاکمیت اندیشه و تقدس دینی بر تمام بخشها و زوایای زندگی آنان بود، موجب پیدایش یک حرکت عمومی در جهت مطالعه و تحقیق و حفظ و فهم و نقل و روایت علوم قرآنی و حدیث به عنوان دو علم مقدس شد و حاصل آن برآمدن علمای بزرگ و پیدایش تألیفات بسیار و چند جلدی بود که شهرت و اعتبار جهانی برخی از آنان تاکنون هم باقی است. این حرکت و پویایی که از قرن سوم هجری شروع شده بود به طور خستگی ناپذیر و بی وقفه تا سال 616 ه ادامه داشت. این مقاله بر آن است تا با بررسی منابع دست اول که بعضاً در آن منطقه و یا خارج از آنجا، تألیف شده اند و با یک نگاه تاریخی، تصویری از این حرکت علمی و دستاوردهای آن به منزلة یک حرکت علمی و اجتماعی و دینی تمدن ساز در ماوراءالنهر در سده های پنجم و ششم ه ارائه نماید.

کلیدواژه ها : ماوراء النهر، علوم اسلامی، تفسیر، قرائت، حدیث، حافظ، مُقری.

ادامه نوشته

فقه حنفی در عهد ایلک خانیان                                    پدیدآورنده : محمد باغستانی


فقه حنفی در عهد ایلک خانیان

چکیده

فقه حنفی در تاریخ طولانی خود، بیش از هر سرزمین دیگری در شرق اسلامی بویژه ماوراء النهر نفوذ داشته و فقیهان بزرگی را در این منطقه از جهان پرورانده است که آنان علاوه بر تألیفات زیادی که در زمینه فقه حنفی نگاشته اند، به این مذاهب اعتبار بخشیده و آن را به مناطق دیگر عالم اسلام نیز برده اند.

مقاله حاضر کوششی است در بررسی وضعیت فقه حنفی در عهد حکومت ایلک خانیان که در ضمن می تواند مدعای بارتولد خاورشناس روسی درباره روند کلی انحطاط فرهنگ و علم در حاکمیت ترکان ایلک خانی را به طور نسبی به چالش بکشاند.

کلیدواژه ها : ایلک خانیان، ماوراء النهر، کیفیت ارتقاء فقه حنفی.

ادامه نوشته

نقد تاریخی در آثار تاریخ نگاران مسلمان            پدیدآورنده : حسن حسین زاده شانه چی


نقد تاریخی در آثار تاریخ نگاران مسلمان

چکیده

تحقیق در تاریخ، نیازمند دست یابی به حقایق و واقعیت های تاریخی است، و این امر، مستلزم بررسی دقیق اطلاعات تاریخی موجود در منابع، اسناد و مدارک می باشد. آن چه این بررسی را ممکن و محقق می سازد، عملکرد انتقادی در برخورد با این اطلاعات است که از آن به عنوان نقد تاریخی یاد می شود. نقد تاریخی بر اساس اصول و موازین خود، به دو مرحله نقد ظاهری و نقد باطنی قابل تفکیک است که به هر دو مورد در تاریخ نگاری اسلامی توجه شده است. مورّخان مسلمان با بهره گیری از شیوه های نقد تاریخی، کمابیش سعی نموده اند تا کتاب های تاریخی معتبر و ارزش مندی را ارائه کنند. از تاریخ نویسان ممتازی که در این زمینه، عملکرد بیشتری داشته اند می توان مسعودی، مسکویه رازی، ابن اثیر و ابن خلدون را نام برد. با این حال در میان آثار تاریخی، کتاب های بسیاری وجود دارد که اخبار آن ها آمیخته با افسانه و اسطوره است و نیازمند نقد و پیرایش علمی اند.

واژگان کلیدی: تاریخ نگاری اسلامی، نقد تاریخی، نقد ظاهری، نقد باطنی، جرح و تعدیل، گزینش.

ادامه نوشته

فهرستی نو برای نسخه های خطی فارسی ترکمنستان           احمد رضارحیمی ریسه


فهرستی نو برای نسخه های خطی فارسی ترکمنستان

فهرست نسخه های خطی فارسی انستیتو نسخه های خطی ترکمنستان عشق آباد و (فهرست) نسخه های خطی فارسی کتابخانه ملّی عشق آباد، تألیف علی صدرایی خویی، قم: کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی (ره) عشق آباد (ترکمنستان): رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، چاپ اوّل، 1383 ه . ش، 414 ص + 42 تصویر + [2] ص فهرست منابع و مآخذ.

چکیده

انستیتوی نسخه های خطّی ترکمنستان (عشق آباد) و کتابخانه ملّی عشق آباد، دارای شماری کثیر از نسخه های خطّی فارسی و عربی است. در سال 1379 فهرست نسخه های خطّی کتابخانه ملّی عشق آباد به کوشش سیف اللّه مدبّر (قم: کتابخانه آیت اللّه مرعشی) انتشار یافت. در سال 1383 نیز فهرست نسخه های خطّی فارسی انستیتوی نسخه های خطّی ترکمنستان به انضمام نسخه های خطّی فارسی کتابخانه ملّی عشق آباد به اهتمام علی صدرایی خویی مجال طبع یافت. در بخش نخست این فهرست، 345 عنوان و در ضمیمه آن 100 عنوان نسخه خطّی معرّفی شده است.

چند نکته درباره این فهرست قابل ذکر است: نسخه های متعدّد یک کتاب به ترتیب تاریخ کتابت، مرتّب نشده است. جای چند نمایه نیز در بخش نمایه ها خالی است: نمایه محلّ کتابت نسخه، فهرست سالشماری کتابت نسخه ها و نمایه الفبایی آغاز و انجام آنها. وجود مقدّمه ای نیز به زبان انگلیسی درباره فهرست مذکور برای استفاده تمام محقّقان حوزه های ایران شناسی و اسلام شناسی ضرورت داشت.

کلید واژه: نسخه های خطّی فارسی انستیتوی نسخ خطّی ترکمنستان، نسخه های خطی فارسی کتابخانه ملّی عشق آباد.

ادامه نوشته

مصححان: زندگی و آثار پروفسور احمد آتش                                             توفیق سبحانی


مصححان: زندگی و آثار پروفسور احمد آتش

چکیده

پروفسور احمد آتش به سال 1917 م در یکی از روستاهای ترکیه تولّد یافت. تحصیلات ابتدایی را در شهرهای مختلف ترکیه پی گرفت. در سال 1935م به دانشسرای عالی تربیت معلم استانبول راه یافت و در رشته زبان و ادبیات ترکی به تحصیل پرداخت. در ضمن، در کلاس پروفسور هلموت ریتر در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه استانبول نیز شرکت جست و زبان فارسی و عربی را هم آموخت. در سال 1938م هلموت ریتر او را به عنوان دستیار خود برگزید و پس از فراغت از تحصیل نیز آسیستانی کرسی زبان فارسی و عربی به عهده وی قرار گرفت. از همین دوره به پژوهش و تلاش مداوم در زبان فارسی پرداخت و به نگارش مقالات متعدّد توفیق یافت. آثار وی عبارتند از: تصحیح سندبادنامه ظهیری سمرقندی (استانبول، 1948م)، تصحیح ترجمان البلاغه رادویانی (استانبول، 1949م)، آثار منظوم فارسی در کتابخانه های ترکیه، ترجمه احصاء العلوم فارابی، ترجمه راحة الصدور راوندی و... پروفسور احمد آتش به سال 1966م در استانبول درگذشت.

کلید واژه: احمد آتش، هلموت ریتر، عدنان آدی وار، انستیتو شرقیات،

ادامه نوشته

نگرش جغرافیدانان مسلمان سده های میانه درباره جهان    احمد پور احمد


نگرش جغرافیدانان مسلمان سده های میانه درباره جهان


چکیده: با توجه به نقش جغرافیدانان اسلامی در پیشبرد علم جغرافیا، طی سده های میانه در این مقاله طرز تفکر و نگرش جغرافیدانان اسلامی در سده های یاد شده با روش تحلیلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بدین منظور ابتدا اهم اصول و مبانی جهانشناسی اسلامی مورد اشاره شده و سپس نگرش جغرافیدانان مسلمان در ارتباط با جهان، زمین و افلاک و هفت اقلیم و اختلاف نواحی جهان بررسی و تحلیل شده است. نتیجه حاصل از بررسی نشان می دهد که جغرافیدانان اسلامی سده های میانه در نگرش خود به جهان و زمین به نوعی "جبرگرایی عمومی" که از "عالم بالا دست بر زمین" حاکمیت دارد، معتقد بوده و در تبیین و تحلیل شرایط و تفاوتهای جغرافیایی نواحی مختلف زمین و محیط های جغرافیایی مورد استفاده قرار می دادند. واژه های کلیدی: جهان شناسی، زمین، افلاک، ناحیه، هفت اقلیم

ادامه نوشته

هاروت و ماروت از واقعیت تا افسانه                       سید علی حسینی فاطمی


هاروت و ماروت از واقعیت تا افسانه

چکیده

پس از رحلت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) و گرایش برخی از علمای اهل کتاب به دین مبین اسلام و نیز رواج اسرائیلیات، داستان ها و مطالبی از منابع یهود و یونان باستان وارد تفاسیر مسلمانان شد که از جمله آن ها می توان به افسانه هاروت و ماروت اشاره کرد.

از نظر قرآن کریم، هاروت و ماروت برای آموزش سحر به مردم، از جمع فرشتگان انتخاب و به زمین آمدند تا مردم در پرتو آگاهی از سحر، در مقابل سحر ساحران و شیاطین ایستاده، با آن ها مبارزه کنند.

اما در تفاسیر، ذیل آیه 102 سوره مبارکه بقره، داستانی در مورد هاروت و ماروت نقل شده که اختلافات فراوانی دارد. در این میان، معروف ترین آن ها این است که زمانی که عصیان بنی آدم افزون شد، فرشتگان به عصیان بنی آدم به محضر خداوند اعتراض کرده و خداوند به ایشان دستور داد که از میان خود چند فرشته را انتخاب کنند که آنان هاروت و ماروت را برگزیدند. سپس آن دو به زمین آمدند و مرتکب گناهانی شدند. هاروت و ماروت پس از ارتکاب این گناهان، به دستور خداوند، مخیّر به انتخاب بین عذاب دنیوی و اخروی شدند که در نهایت، عذاب دنیوی را اختیار کردند و در چاهی به نام بابل آویزان شدند و عذاب آن ها هم چنان ادامه دارد.

در این مقاله، برای بررسی داستان هاروت و ماروت به نقل های گوناگون موجود اشاره شده، سپس با معرفی راویان اصلی داستان، آن را بر اساس دلایل نقلی و عقلی در بوته نقد می نهیم.

واژگان کلیدی: هاروت، ماروت، زهره، سحر، فرشته، عبدالله بن عمر و کعب الاحبار.

ادامه نوشته

واژگان ترکی و مغولی تاریخ جهانگشای جوینی            پدیدآورنده : مصطفی موسوی


واژگان ترکی و مغولی تاریخ جهانگشای جوینی

چکیده

با یورش مغول به ایران، میزان قابل توجّهی از واژگان مغولی و به ویژه واژه های ترکی جدیدتری به زبان فارسی راه یافت و توسّط شعرا و نویسندگان ایرانی مورد استعمال قرار گرفت. تاریخ جهانگشای جوینی نخستین منبع واژگان نوین ترکی و کلمات مغولی دخیل در زبان فارسی است. در این گفتار، واژه های ترکی و مغولی تاریخ جهانگشا به ترتیب الفبایی همراه با معنی آنها ارائه شده است.

کلید واژه: تاریخ جهانگشای جوینی، واژگان مغولی و ترکی، جامع التواریخ، زبان ترکی، زبان مغولی.

تاریخ جهانگشای جوینی گذشته از آنکه یکی از منابع مهم تاریخ ایران به ویژه منبع دست اوّل تاریخ مجمل آخر روزگار خوارزمشاهیان و تاریخ مفصّل تازش مغول و کشتارها و غارت ها و ویران گری های آنان و سپس تداوم فرمانروایی شان بر ماوراءالنهر و ایران تا سرآغاز تشکیل پادشاهی ایلخانیان است، نمونه برجسته نثر مصنوع و فاخر و استوار زبان فارسی نیز به شمار می رود که بیهقی آغازش کرد و وصّاف با افراط در کاربرد واژگان نادر و دور از ذهن و شعر و تمثیل عربی فراوان به انحطاطش کشانید، و در عین حال نخستین منبع واژگان نوین ترکی و واژگان مغولی دخیل در زبان فارسی است. با پیدایی دولت تورکوها (توکیوی منابع چینی) که اصطلاح ترک نیز از نام آنان برگرفته شده است، مردمی که اینک ترک زبان خوانده می شوند (پیش از آن هر یک و زبان هر یک از آنان نامی خاص داشت) در سده شش میلادی و گسترش فرمانروایی آنان به سوی غرب و همسایگی آنان با ساسانیان اندک اندک ورود واژگان ترکی به زبان های ایرانی، از جمله سغدی، خوارزمی و پارسی میانه آغاز گردید.

ادامه نوشته

جامع التواریخ                   دایره المعارف بزرگ اسلامی جلد: 17        شماره مقاله:6378

جامع التواریخ
جلد: 17
      
شماره مقاله:6378
 این مقاله هنوز مقابله تایپی نشده است.

جامِعُ التَّواریخ، کتابی مشهور، تألیف خواجه‌ رشیدالدین فضل‌الله طبیب همدانی. این کتاب از مهم‌ترین منابع تاریخ ایران و جهان به زبان فارسی است که خاصه بخش مربوط به دورۀ مغولان آن از اهمیت و ارزشی یگانه برخوردار است؛ چنان‌که برخی از دانشمندان آن‌ را «تاریخ کبیر» و اثری «عدیم النظیر»، «یکی از اعاظم کتب تاریخی» (نک‍ : قزوینی، 2/«د»؛ مینوی، «ترجمۀ علوم...»، 5)، «دائرة المعارف بزرگ تاریخی که هیچ‌ یک از ملتهای آسیایی و اروپایی نظیر آن ‌را در قرون وسطى نداشته‌اند» (بارتولد، 46)، یا آن ‌را اثری خوانده‌اند که نویسندۀ آن به عنوان «نخستین تاریخ‌نویس جهانی»، تاریخ و فرهنگ دولتهای بزرگ و گوناگون قاره‌های آسیا و اروپا‍ را با بی‌طرفی عالمانه نخستین بار وصف کرده است (یان1، جم‍ ‌).

ادامه نوشته

ثغور و عواصم              دایره المعارف بزرگ اسلامی  جلد: 17        شماره مقاله:6297

ثغور و عواصم
 این مقاله هنوز مقابله تایپی نشده است

ثُغورْ وَ عَواصِم، عناوینی که اصطلاحاً بر مرزها و نیز دژها و شهرهای واقع بر سرحدات قلمرو مسلمانان(دارالاسلام) و غیر مسلمانان (دارالحرب)، خاصه بر نقاط نظامی و استحکامات مرزی قلمرو اسلام و بیزانس در سوریه و جزیره، و مرزهای میان اندلس اسلامی و قلمرو فرانکها و شاهان مسیحی اسپانیا، به شرحی که در این مقاله خواهد آمد، اطلاق می‌‌شد. 
ثَغر در لغت به معنای رخنه و منفذ و دهانه در کوه و دیوار، و به تبع آن محل نفوذ و ورود به جایی و سرزمینی است و ازین‌رو در سراسر عصر اسلامی تا روزگار جدید عموماً بر مرزهای دو کشور یا دو قلمرو هم اطلاق شده است (مثلاً طبری، 1/486؛ فریدبک، 1/414). بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص)، دسته‌ای از شهرهای ساحلی قلمرو اسلام را که مقابل دارالحرب 
بود یا دریای متصل به آن در دست کفار قرار داشت، مانند اسکندریه و دمیاط ( یاقوت، 2/472-473)، را نیز ثغر خوانده‌اند. ثغور گاه به فاتحان و فرماندهان نظامی عصر فتوح اسلامی هم منسوب شده است؛ چنان‌که مراد از «ثغور خالد بن ولید» (طبری، 2/320) ظاهراً مرزهای سرزمینهایی است که به دست او گشوده شد. همین تعبیر را دربارۀ « امرای ثغور خالد» هم به کار برده‌اند (همانجا).

ادامه نوشته

ثریا، نشریه     دایره المعارف بزرگ اسلامی    جلد: 17        شماره مقاله:6285

ثریا، نشریه
جلد: 17
      
شماره مقاله:6285
این مقاله هنوز مقابله تایپی نشده است

ثُرَیّا، نشریۀ سیاسی ـ خبری که در فاصلۀ سالهای 1316- حداقل 1328ق/1898-1910م، در 3 دورۀ انتشاراتی در شهرهای قاهره، تهران و کاشان منتشر می‎شد: 
دورۀ اول (قاهره): استبداد ناصرالدین شاه و امتداد دورۀ آن، سبب شد تا بسیاری از وطن‎دوستان و آزادی‎خواهان ایرانی، برای نشر افکار ترقی‎خواهانۀ خود، جلای وطن کنند و به کار روزنامه‎نگاری بپردازند. قاهره یکی از شهرهایی بود که نه تنها روشنفکران جهان عرب مانند عبدالرحمان کواکبی و رشید رضا بدان‎جا جلب شده، و به روزنامه‎نگاری پرداخته بودند، که برخی از ایرانیان آزادی‎خواه مانند علی‎محمد کاشانی شیبانی، مهدی‎خان تبریزی، ملقب به زعیم‎الدوله، و عبدالمحمد اصفهانی، «جوّ صاف و شفاف مصر» را «پر از ستاره‎های درخشان معارف» یافتند و به سبب احساس امنیت از تعقیب یا استرداد بر اثر نبودن رابطۀ دو جانبۀ سیاسی و عمیق میان ایران و مصر، از محیط آزاد آن دیار سود بردند و به نشر روزنامه‎هایی چون: ثریا، حکمت، چهره‎نما و پرورش پرداختند. این گونه فعالیتهای فرهنگی و مطبوعاتی در قاهره چنان فضای مناسبی پدید آورد که این شهر توانست نقشی مهم در تکوین نهضت مشروطه بر عهده گیرد و به مرکزی برای نشر افکار آزادی‎خواهانه در میان ایرانیان خارج از وطن مبدل گردد (محیط ، 90؛ پروین، 1/322، 2/459؛ بالایی و کوییپرس، 35). 

ادامه نوشته

جشنواره بزرگداشت دهمین سالگرد فعالیت جمعیت مختومقلی کلاله برگزار شد


برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
جمعه 27 بهمن ماه1391،سالن مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی کلاله برای برگزاری جشنواره ويژه دهمين سالگردفعاليت جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله آماده شده است مراسمی که نقطه عطفی در تاریخ فعالیتهای اين تشكل بشمارمي رود. هريك ازاعضاي جمعيت آخرين بررسي ها را براي برگزاري بي كم وكاست وباشكوه مراسم انجام مي دهند.

ادامه نوشته

مثلِ چشمه، مثلِ رود (مصاحبه با هادی خودشاهیان)خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- یعقوب حیدری

هادی خورشاهیان

هادی خورشاهیان

حرف‌هایش مثل رود روان است. زلالی‌اش عینِ چشمه، شفاف. وقتی در لابلای لحظه‌هایش نفس می‌کشی، فکر می‌کنی او، یکی مثلِ خودت است. در استشمام لحظه‌هایش سادگی، خُنکای و طنازی کوهستان را احساس می‌کنی. انگار، او در شهر هست و نیست. هست، چون در شهر می‌زید. نیست، چون تو در بازتابِ واژه واژه‌ی کلامش، ابتدا خودِ او را می‌بینی که تمام رخ، برون و درون خود را بی‌یک واژه کم، به نقد و نمایش گذاشته است؛ بدون هیچ هراسی از زخمِ زبانی. او نه ادای مدرنیته را در می‌آورد، و نه پز پُست مُدرنی دارد. سازِ او، پرورده تجربه‌های آدمی‌ست که دالان هزار توی زندگی را با همه سایه ـ روشن‌هایش کودکی، نوجوانی و جوانی کرده است و حال، در آستانه چهل‌سالگی، در قد و هیبتِ یک نویسنده ـ شاعر، خودش را و زمانه‌اش را در این گفت وگو با من، تو و او که هست و نیست به روایت نشسته است. دیگر چه بگویم؛ وقتی که هیچ کس به دلربایی او، توانا به تفسیرِ خودِ او نیست؟

ادامه نوشته

بچه خیابانی افغانستانی راهی اسکار شد.

کابل - یک بچه خیابانی افغانستانی راهی هالیوود و مراسم فرش قرمز در اسکار شد - یک پایان باورنکردنی برای یک برخورد تصادفی که منجر به ایفای نقش در یک فیلم شد.فواد محمدی 14 ساله برای کمک به خانواده اش، به رهگذران خارجی در خیابان معروف مرغ فروشی کابل نقشه می فروخت, که با سام فرنچ کارگردان فیلم ملاقات کرد. این دیدار به ایفای نقشی در فیلم پسران بزکشی انجامید.اکنون فواد آماده نخستین پروازش با هواپیما و نخستین مسافرتش به خارج از افغانستان جنگزده می شود.این  فیلم یکی از پنج فیلمی است که در بخش بهترین فیلم کوتاه زنده آکادمی اسکار رقابت می کنند.مراسم اعطای جوایز اسکار در روز 24 فوریه در لس آنجلس برگزار می شود.

منبع: www.centralasiaonline.com

یک فیلم قزاق جایزه جشنواره برلین را بدست آورد

یک فیلم قزاق جایزه جشنواره برلین را بدست آورد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد عزیز شام باقی یف فیلمبردار دست های همدم (هارمونی لسنز) که یک درام در مورد قلدری است جایزه خرس نقره ای را بخاطر دستاورد هنری فوق العاده خود کسب کرده است. جایزه برتر خرس طلایی بهترین فیلم در این جشنواره که 17-7 فوریه برگزار شد به درام رومانیایی با نام ژست کودک (چایلدز پوز) تعلق گرفت.

  منبع:www.centralasiaonline.com

لائودیکیا دۆنیأنینگ مدنی میراث ساناوی اۆچین دالاشگأرلیگه هؤدۆرله‌ندی

       قادیمی لائودیکیا شأهِری بیزینگ عاصریمیزدان اؤنگکی ۳-نجی عاصیردا قورالدی

لائودیکیا دۆنیأنینگ مدنی میراث ساناوی اۆچین دالاشگأرلیگه هؤدۆرله‌ندی

تۆرکیأنینگ دِنیزلی ولایاتیندا پاموق‌قالادان سۇنگ قادیمی لائودیکیا شأهِری هم یونسکونینگ دۆنیأنینگ مدنی میراث ساناوی اۆچین دالاشگأرلیگه هؤدۆرله‌ندی

ادامه نوشته

جایگاه سنت در معماری قرن بیستم ژاپن-۳                     میثم معصومی     

۵٫ ستون نمادی از سنت در معماری مدرن

در این فصل برای مشخص شدن چگونگی تحلیل و استفاده از سنت در معماری مدرن ژاپن به بررسی چگونگی نمود ستون به عنوان یکی از نشان های معماری سنتی ژاپن در معماری مدرن پرداخته می شود.

بعد از تحلیل نقش ستون در تاریخ و فرهنگ معماری ژاپن، انواع نظریه هایی که معماران مدرن ژاپنی درباره « ستون » و چگونگی اعمال این نظریه ها در آثارشان تحلیل می شود.

سازه معماری بومی ژاپن چوبی است. برعکس سازه های سنگی و خاکی که سازه تنها قابلیت نیروهای فشاری را دارند، سازه چوبی هم قابلیت تحمل فشار و هم نیروهای کشش را دارند. از این رو در سازه های چوبی نیازی به دیوار نبوده و می توان ساختمان را با فریمی از ستون و تیر بنا کرد.

ادامه نوشته

جایگاه سنت در معماری قرن بیستم ژاپن-۲                                     میثم معصومی


۴٫ سنت و مدرنیزاسیون

وقتی در سال های میانی قرن بیستم سبک بین المللی در اکثر نقاط دنیا به کار گرفته می شود. ژاپن نیز از این قاعده تبعیت کرده و این تب ژاپن را نیز در بر می گیرد. ولی یکی از بارزترین ویژگی های معماری مدرن ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم این است که معماران ژاپن در عین حال که به عنوان معماران بزرگ سبک بین الملل شناخته می شوند، ولی هم زمان آثارشان تحت تاثیر سنت ژاپنی قرار دارد. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که به یاد آوریم یکی از بارزترین مشخصه های سبک مدرن یا سبک بین المللی در سنت ستیزی این سبک است.

همان گونه که از اسم سبک بین المللی نیز پیدا است هدف این سبک ارائه فرمولی برای طراحی است که بدون توجه به شرایط تاریخی، اقلیمی بتوان آن را در هر نقطه از جهان اجرا کرد. از این رو دانستن اینکه چگونه ژاپنی ها در جو سنت ستیزی سبک بین اللمل توانستند سنت خود را حفظ کنند. در این فصل به بررسی چگونگی این تعامل می پردازیم.

ادامه نوشته

جایگاه سنت در معماری قرن بیستم ژاپن-۱                                           میثم معصومی

 مقدمه

یکی از دغدغه های موجود در معماری امروز ایران جایگاه واقعی سنت در معماری و تبیین شرایط آرمانی آن است. از یک طرف برخی از معماران برای همگام شدن با پیشرفت های معماری دنیا سعی می کنند تا با کپی برداری از نمونه های غربی، معماری ایران را در سطح و یا نزدیک به همتای غربی خود قرار دهند و از طرفی دیگر گروهی برای ایجاد یک هویت ایرانی در معماری سعی می کنند تا با الگو قرار دادن گل هایی انگشت شمار از گلزار معماری بومی ایرانی تحت عنوان معماری اسلامی ویا ایرانی هویت ملی به بناهای مخلوق خود دهند. و در یک کلام شاید بتوان گفت که معماری امروز ایران در دنیایی از بلاتکلیفی میان سنت و مدرنیزاسیون غوطه ور است.

در این مقاله با توجه به شرایط حاکم بر معماری ایران، به بررسی رابطه دو عنصر سنت و مدرنیزاسیون در معماری ژاپن پرداخته می شود. به امید آنکه تجربیات ژاپن روزنه ای باشد در پیدا کردن راهکارهایی در عرصه معماری ایران. همواره از ژاپن به عنوان کشوری یاد می شود که با حفظ سنت ها و فرهنگ بومی، تبدیل به یکی از صنعتی ترین و پیشرفته ترین کشورهای دنیا شده است.

ادامه نوشته

طرح «زها حدید» معمار عراقی، برای استادیوم ملی ژاپن تایید شد.

zaha-hadid-japan-national-stadium-7شاید شکل طراحی «زها حدید» شبیه کلاه کاسکت دوچرخه باشد اما شورای ورزشی ژاپن طرح او را به عنوان طرح جدید استادیوم ملی ژاپن که باید تا ۲۰۱۹ ساخته شود، پذیرفت. ژاپنی ها امید دارند این استادیوم ۸۰ هزار نفری شانس توکیو برای کسب میزبانی المپیک تابستانی ۲۰۲۰ را افزایش دهد.

زها حدید یک آرشیتکت عراقی – بریتانیایی ۶۲ است که با طراحی هایی که داشته جوایز ارزنده بین المللی بسیاری را از آن خود ساخته است. از معروفترین جوایزی که حدید تصاحب کرده می توان به «جایزه معماری پریتزکر» اشاره کرد که هر ساله از سوی بنیاد هایت به یک معمار زنده اعطاء می شود. این جایزه برترین جایزه معماری در دنیا محسوب می شود.

ادامه نوشته

توئوجی و حمام نارنج؛ ژاپنی‌ها هم شب یلدا دارند!

حمام نارنج؛ شب یلدا در ژاپنمرکز مطالعات ژاپن | بهمن ذکی‌پور |

معمولاً میان ما ایرانیان این باور وجود دارد که شب یلدا سنتی است ایرانی و ایرانیان تنها ملتی هستند که یلدا دارند، اما یلدا در ژاپن نیز وجود دارد و بخشی از سنت مردمان سرزمین آفتاب تابان را تشکیل می دهد.

این شب در زبان ژاپنی “توئوجی” نامیده می شود و سنت و اداب مخصوص به خود را هم دارد. یکی از این آداب سنتی گرفتن حمام نارنج است. به طوری که وان یا خزینه حمام را پر از نارنج می کنند. گرما و بخار آب با پوست نارنج که برخورد می کند، رایحه ای خوش را در فضا پخش می کنند. ژاپنی ها در هر یلدا (توئوجی) به این حمام می روند و جانی تازه می کنند.

ادامه نوشته

وجود نسخه‌های خطی فارسی ارزشمند در قزاقستان


خبرگزاری فارس: نسخه‌های خطی فارسی ارزشمندی در قزاقستان وجود دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس ، رئیس انستیتو «آئزوف» وابسته به آکادمی علوم

 قزاقستان با قدردانی از برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در کشورش، بر گسترش

 مناسبات 2 کشور تأکید کرد.

وی افزود: در انستیتو آئزوف علوم قزاقستان نسخه‌های ارزشمند خطی فارسی و نیز قزاقی با حروف

 و الفبای فارسی نگهداری می‌شود که از عمق مناسبات فیمابین حکایت دارد.

«اصغر صابری» رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان، انستیتو علوم آئزوف را دارای ظرفیت‌های بالای علمی،

 فرهنگی و هنری دانست که موجب ایجاد زمینه‌های همکاری بیشتر 2 کشور می‌شود.

ادامه نوشته

تاریخ تحولات ایران شناسی                                                          میراث مکتوب

میراث مکتوب- از جذاب ترین، و در عین حال سودمندترین، حوزه های هر علم، تاریخ شکل گیری و تحولات آن است. ایران شناسی هم اگر چه در مقایسه با بسیاری از دانش های دیگر، از پیشینۀ دور و درازی برخوردار نیست، تاریخ پر فراز و نشیب تحولات آن بسیار خواندنی و جذاب است. نوشته هایی که نویسندگان یونان و روم دربارۀ ایران نوشته اند و نیز گزارش های مسافران اروپایی سده های میانه به ایران، اگر چه نخستین گام های شناخت ایران به شمار می آیند، با این حال، شکل گیری جریانی پرقدرت و پیوسته به نام ایران شناسی، از دورۀ روشنگری به بعد و از سده های شانزدهم و هفدهم میلادی آغاز شد و حتی بعدتر، از سدۀ نوزدهم صورت علمی و جدی یافت. با این همه طی همین دورۀ نسبتاً کوتاه، این جریان چنان دستاوردها و رویدادهایی داشته که مطالعۀ تاریخ آن را بسیار خواندنی ساخته است. در باب تدوین این تاریخ ایران شناسی، حتی به زبان های اروپایی هم تحقیق کامل و جامعی در دست نیست. اما در چندین مقاله و جستار و کتاب، گوشه هایی از این تاریخ، بر حسب موضوع یا حوزۀ جغرافیایی، نگاشته شده است.

مقاله «تاریخ تحولات ایران شناسی» نوشته بهزاد همتی، از مجموعه مقالات گزارش میراث – ویژه نقد متون است که به زودی فایل نهایی آن روی سایت قرار خواهد گرفت.

برای بهره گیری از مقاله کامل روی «دریافت فایل» کلیک کنید.


دريافت فايل


نور العیون، اولین کتاب فارسی در چشم پزشکی                     ميراث مكتوب

میراث مکتوب با همکاری انتشارات سفیر اردهال منتشر کرد
نور العیون، اولین کتاب فارسی در چشم پزشکی

میراث مکتوب- کتاب نورالعیون ، تألیف ابوروح محمد بن منصور بن ابی‌عبدالله بن منصور جرجانی یمانی، معروف به «زرین‌دست» و «معالج»، پزشک دربار ملکشاه سلجوقی (ﺣﮑ: 465-485 ق.) است. این کتاب تا به حال اولین کتاب فارسی در چشم پزشکی شناخته شده که در سال 480 ق. تألیف آن به پایان رسیده و به ملکشاه اهدا گردیده است.
کتاب در ده مقاله ترتیب یافته و اطلاعات آن شالوده دانش پیشینیان در این فن است، به اضافة آنچه مؤلف تجارب و یافته‌های خود را بدان افزوده و کتاب را همچون حنین بن اسحاق به صورت سؤال و جواب طرح‌ریزی نموده و به هدف آموزش این فن، خطاب به فرزندش نگاشته است. از مهمترین مباحث کتاب، مقالة هفتم آن است که در آن به روش‌های جرّاحی چشم پرداخته و بیماری‌های قابل علاج با جراحی و شیوه و ابزار و آلات جراحی هر یک را توضیح می‌دهد.
کتاب نورالعیون ، را مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری انتشارات سفیر اردهال منتشر کرده است.

نورالعیون ، تألیف: ابوروح محمد بن منصور بن ابی عبدالله جُرجانی یمانی (زرّین‌دست) (سده پنجم هجری)، مقدمه و تصحیح: یوسف بیگ‌باباپور، زیر نظر: مهدی محقق، موضوع: علوم و فنون، شمارگان: 500 نسخه، بها: 42000 تومان