عاشیقها
بخشیها
روایتگران فرهنگ شفاهی این منطقه از ایران هستند و از احترام و جایگاه
ویژهای برخوردارند. بخشیها معمولا به بداههنوازی و بداههگویی معروف
بودهاند و توانایی نوازندگی و خوانندگی در مدت زمان طولانی را دارند. از
قدیم بخشیها معمولا در مجلسهای عروسی و شادیها به هنرمندی میپرداختند و
اجرای برنامه در مراسم سوگواری مرسوم نبودهاست. دییشمه
در روایت عامیانه
لقب بخشی اینگونه تعریف میشود: بخشی كسی است كه خداوند به او موهبت و
مقامی ویژه بخشیدهاست. بنابراین یك بخشی افزون بر اینكه لازم است در
نوازندگی چیرهدست، در خوانندگی خوشصدا و در داستانگویی و شعرخوانی مسلط
باشد، باید از نظر آگاهی و عرفان به مرحلهای برسد كه شایسته عنوان بخشی
شود.
از دیدگاه هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی ایران، در موسیقی
شمال خراسان بخشیها بر چند نوعاند كه بخشیهای مذهبی یكی از انواع
آنهاست. بخشی حاج قربان سلیمانی بر این اعتقاد بود كه یك بخشی نباید به كسی
یا چیزی محتاج باشد و باید به تنهایی از عهده تمام مراحل خلق یك اثر
برآید[۱].
از سرشناسترین بخشیهای شمال خراسان میتوان از حاج
قربان سلیمانی، عباسقلی رنجبر، علیرضا سلیمانی، حسین یگانه، رمضان سلمانی
بردری و آیمحمد یوسفی نام برد. از میان بخشیهای تركمن نیز ارازمراد آرخی،
خلیفه نظرلی محجوبی و اُلیاقلی یگانه قابل ذكرند.
دییشمه یا مناظره گونه ای از شعر و موسیقی عاشیق هاست
.یه جور دوئل شعر و موسیقی بین دو یا چند عاشیق.در قدیم طی مراسم جالبی
عاشیق ها با هم مسابقه میدادن و ساعتهای طولانی رو به دییشمه می گذروندن و
برنده شدن در این مسابقات برای اعتبارشون بسیار مهم بوده.عاشیق بازنده
سازشو به عاشیق برنده میداده.
این مراسم اونقدر مهم بوده كه هنوز
دییشمه های عاشیق های چند صد سال پیش مثل "خسته قاسم" و "لزگی احمد" نقل
محافل ادبیات و موسیقی آذری زبانه. داستان رقابت خستهقاسم و لزگیاحمد در
میان عاشیقهای ایران معروف است.
به این نوع مبارزه در برخی نواحی ایران همچون ساوه و همدان، آچوب باغلَمه (açub bağleme) گفته میشود.
ساز عاشیقی
ساز
عاشیقی با نام های قوپوز، چگور و ساز شناخته میشود؛ گر چه در برخی نواحی
ایران برخی از عاشیق ها سازهایی غیر از چگور مینوازند؛ به عنوان مثال (در
همدان) خانمیرزا، مرحوم عاشیق صحبت و مرحوم عاشیق اكبر غفوری تار
مینواختند و مرحوم عاشیق سلمان نغمات تركی را با تار و ویولن مینواخت و
میخواند.
داستانهای عاشیقها
چندین داستان بهصورت نظم (قوشما) و نثر (سوز) توسط عاشیقها آفریدهشده و بهصورت شفاهی به نسلهای بعدی منتقل شدهاست.
مشهورترین داستانهای عاشیقها:
كوراوغلو
اصلی و كرم
طاهیر میرزا
امیر ارسلان
عاشیق غریب
عاشیقهای معروف ایران و آذربایجان
حسن اسكندری
یوسف اوهانس
عرب پرنلو (زنجان)
ایمران حیدری
محبوب خلیلی
دهقان (ارومیه)
زلفیه (آذربایجان)
عدالت (آذربایجان)
محمد فرزانگان (میانه)
رسول قربانی
گؤنش (روستای انجیلاوند ساوه)
حیدر محمودی (همدان)
مسیح الله (قم)
عباس ملایری (ملایر)
چنگیز مهدیپور
علی عسگر ونیارلی(تبریز)
منابع
↑ محمدرضا درویشی، دایرةالمعارف سازهای ایرانی، صفحهٔ ۲۳۰، مؤسسهٔ فرهنگی هنری ماهور، تهران، ۱۳۸۰
↑ خبرگزاری آفتاب. محمدرضا درویشی: زبان عاشیقها برای مردم بیگانه شدهاست.
↑ نمایش و موسیقی در ایران، تحقیق و تألیف جهانگیر نصری اشرفی، تهران: انتشارات اَروَن،
منبع:www.baharlu.mihanblog.com