تۆرکمِنیستان سیاحاتچیلیغا أهمیت بریأر                               تی.آر.تی تورکمنچه

توریزم پوداغی تۆرکمنیستان‌ینگ گۆن‌ترتیبینده


 

انرژی پوداغیندا اؤرأن اولی یره اِیه بۇلان تۆرکمنیستان توریزم پوداغینی دا گۆن‌ترتیبینه گتیرمه‌ک ایسله‌یأر.حازاریاقاسیندا آوازا میللی سیاحاتچیلیق زۇلاغینا اولی مایا قۇویان تۆرکمن حؤکۆمِت بیرلشن میللتلر قوراماسی بیلن ترویزم باراسیندا دا حیذماتداشلیغی گۆیچله‌ندیرر.

بیرلشن میللتلر قوراماسی‌نینگ بۆتین‌دۆنیأ سیاحاتچیلیق قوراماسی (WTO)-نینگ باش‌یازمانی (دبیرکلی) طالب رفاعی ایلکینجی گزه‌ک تۆرکمنیستان‌دا ساپاردا بۇلدی.تۆرکمنیستان‌ینگ دؤولت باشلیغی قوربان‌قولی بردی‌محمدوف بیلن دوشوشان طالب رفاعی بو یوردونگ سیاحاتچیلیقداقی ایمکانلاری بیلن تانیشماق اۆچین ساپار قوراندیغینی بیلدیردی.

اؤتن ییل لندن‌ده قورالان حالقارا توریزم سرگیسینده تۆرکمنیستان‌ینگ توریزم باراداقی پتانسیلی بارادا ماغلومات آلاندیغینی آیدان بۆتین‌دۆنیأ سیاحاتچیلیق قوراماسی‌نینگ باشلیغی حازارینگ یاقاسینداقی آوازا میللی سیاحاتچیلیق زۇلاغی‌نینگ ۲۱-نجی عاصرینگ عاجاییپ اولی پرۇژه‌لریندن بیری حۇکمۆنده بۇلاندیغینی نیغتادی.

تۆرکمنیستان‌ینگ تاریحی یرلر بارادا دا بای بیر یورت بۇلاندیغینی آیدان رفاعی قادیمی مرو، کؤنه‌اۆرگِنچ، نیسا یالی تاریحی یرلرینگ داشاری یورتلی توریستلری بگندیرجِکدیگینی آیتدی.بۆتین‌دۆنیأ سیاحاتچیلیق قوراماسی‌نینگ باشلیغی تۆرکمنیستان‌ینگ توریزم پوداغیندا اؤسمه‌گینه قۇلداو برجِکدیکلرینی بیلدیردی.

۲۰۰۷-نجی ییلدا باشلادیلان آوازا میللی سیاحاتچیلیق زۇلاغیندا ۲ میلیارد دلارلیق مایا قۇیولدی.بو توریسم بؤلگه‌سی توریزم مؤوسۆمینده ۳ مۆنگ سیاحاتچا حیذمات بریأر.اؤنگۆمیزدأکی ییللاردا آچیلجاق تأزه هتللر بیلن بو موقدار ۷ مۆنگ توریسته یۇقارلار.

گۆلیستان ولایاتیندا ال دۇقیما هالی سرگیسی آچیلار            گزارش: تی.آر.تی تورکمنچه


گۆلیستان ولایاتینداقی دۆرلی شأهِرلرده اِل دۇقیما هالی سِرگیلری آچیلار.

بو ییل ۳-نجیسی گچیریلجِک بو سرگیلرینگ شیغاری بۇلسا "هر ساتیش یری بیر سرگی".

گۆلیستان ولایاتی‌نینگ صناغات، ماغدان و تیجارت قوراماسی‌نینگ اۇرونباساری حسن اصلانی بو

سرگیلرینگ بهمن آیی‌نینگ ۲۲-سیندن باشلاجاقدیغینی و ۱ آی دۇوام اتجِکدیگینی بیلدیردی.

گۆلیستان ولایاتینداقی تۆرکمن زنانلار و قیزلارینگ اِل هۆنأری ایران و داشاری یورتلاردا

مشهوردیر. تۆرکمن هالیسی گۆلیستان ولایاتی‌نینگ اینگ مؤهۆم سۇوغاتلاریندان بیریدیر.

نمایشگاه توانمندی های استان گلستان در قزاقستان


نمایشگاه توانمندی های استان گلستان دهه آخر اردیبهشت و دهه اول خرداد سال 92 در جمهوری قزاقستان (بندر آکتائو) برگزار خواهد شد.

ادامه نوشته

رنسانس در سینمای قرقیزستان                                         نوشتۀ عسکر سلطانوف

در حالی که این صنعت رشد بی سابقه ای را تجربه می کند، منتقدان در حال ارزیابی ارزش فیلم و انواع مختلف آن هستند.یک منتقد فیلم به نام گلبره طلوع موشوا به آسیای میانه آنلاین گفت: «پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، یک بازه رکود در فیلم سازی در قرقیزستان وجود داشت. هدف بسیاری از کارگردانان پول است و آنها از طریق فیلم هایشان، در حال برنامه ریزی هستند تا کل جامعه رفتار مشابهی را پیش بگیرد.»

ادامه نوشته

قزاقستان در نظر دارد که لیگ حرفه ای بزکشی برگزار کند

آستانه - قیرتاگ 15 ژانویه به نقل از سادی بیگ توگل، معاون اول اتحادیۀ ورزش های ملی قزاقستان، گزارش داد که قزاقستان در نظر دارد تا یک لیگ باشگاهی حرفه ای بزکشی (کوکپر) تشکیل دهد.

توگل به قیرتاگ گفت که این اتحادیه که بخشی از برنامۀ دولتی 2020-2013 به منظور توسعۀ ورزش های سنتی است، در نظر دارد تا 16 استادیوم بزکشی در سراسر کشور بسازد.

 منبع:www.centralasiaonline.com

خبرگزاری میراث فرهنگی  :  آخرین لباف نوش‌آباد در بیمارستان بستری شد      


آخرین لباف نوش‌آباد که سال‌هاست به همراه شوهر‌اش در قلعه تقی‌آباد تنها زندگی می‌کند، به علت بیماری قند در بیمارستان بستری شد
 به گزارش CHN نصرت پورغلامی، پیرزن 79 ساله که به همراه خانواده‌اش در قلعه تقی‌آباد زندگی می‌کند، آخرین بازمانده هنر جل‌بافی و لبافی در ایران است. وی که «ننه نصرت» خطابش می‌کنند، می‌گوید که این هنر از مادر و مادربزرگش آموخته است و در حال حاضر تنها کسی است که جل می‌بافد.
 سه روز پیش وی به علت بالا بودن قند خون راهی بیمارستان شد و اکنون در یکی از بیمارستان‌های شهر کاشان بستری است.
 چند هفته قبل خبرگزاری میراث فرهنگی مالتی مدیایی درباره او روی خروجی قرار داد که به گوشه‌ای از زندگی و کار ننه نصرت می‌پردازد.
 ننه نصرت در کارگاهی نه چندان امن و قلعه‌ای نیمه مخروبه زندگی می‌کند. گفته می‌شود، اکنون چند پیمانکار قصد مرمت این قلعه و کارگاه او را دارند.

ايران‌شناسان قزاق در راه ايران                                                     گزارش از:ايراس

گشايش رايزني فرهنگي ايران در قزاقستان

به دعوت مرکز توسعه همکاری‌های علمی دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، پنج نفر از ایران‌شناسان قزاقستان به ايران مي‌آيند. به گزارش ايراس به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي؛ هيأتي متشكل از ۵ نفر از اساتيد دانشگاه فارابي قزاقستان كه در رشته ايران‌شناسي فعاليت دارند، از ۲۸ دي ماه به مدت يك هفته عازم جمهوري اسلامي ايران خواهند شد. اين هيأت دانشگاهي مهمان مركز توسعه همكاري‌هاي علمی-دانشگاهي خواهند بود و در مدت اقامت خود از كتابخانه‌ها و دانشگاه‌هاي شهر تهران بازديد به عمل خواهند آورد و با اساتيد ايراني تبادل نظر خواهند كرد.

منبع:www.kazalash.blogfa.com

افتتاح نمایشگاه عکس «درخیال آب»                               خانه هنرمندان ایران

 

نمایشگاه عکس «در خیال آب» شنبه 30 دی در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود. 
به گزارش شبکه خبری هنرمندان، این نمایشگاه مجموعه آثار دکتر «بهمن نامورمطلق» در حوزه عکاسی است که به مدت یک هفته در نگارخانه استاد «نامی» خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. 
آیین افتتاحیه این نمایشگاه عصر شنبه 30 دی و از ساعت 18 برگزار می‌شود.

علل‌ و عوامل‌ اصلي‌ شكست‌ نهضت‌ ملي‌ ايران‌؛ مصاحبه‌ با دكتر احسان‌ نراقي


احسان نراقی گفت‌وگو: مرتضي‌ رسولي‌ پور

 زماني‌ كه‌ طرح‌ ملي‌ شدن‌ صنعت‌ نفت‌ در مجلس‌ به‌ تصويب‌ رسيد شما در اروپا به فعاليت‏‌هاي‌ دانشجويي‌ اشتغال‌ داشتيد بفرماييد كه‌ ملي‌ شدن‌ نفت‌ در چه‌ شرايط‌ بين‌المللي‌ انجام‌ گرفت‌ و عكس‌العمل‌ تصويب‌ اين‌ طرح‌ ميان‌ دانشجويان‌ ايراني‌ در اروپا چه‌ بود؟

 مي‌دانيد كه‌ بعد از جنگ‌ جهاني‌ دوم‌، انگلستان‌ به‌ تدريج‌ جاي‌ خود را به‌ آمريكا مي‌داد و هدف‌ شوروي‌ از اين‌ پس‌ مبارزه‌ با آمريكا بود. انگلستان‌ به‌ دنبال‌ حفظ‌ منافع ‌نفتي‌ خود در جنوب‌ ايران‌، در جريان‌ بحران‌ آذربايجان‌ تقريباً مخالفتي‌ با اعطاي‌ امتياز نفت‌ شمال‌ ايران‌ به‌ شوروي‌ نداشت‌ و ناكامي‌ شوروي‌ در كسب‌ امتيازات‌ نفتي‌ بيشتر به ‌جهت‌  سرسختي‌ امريكا و مخالفت ترومن‌ بود. استخراج‌ نفت‌ در ايران‌ در سالهاي‌ آغازين ‌قرن‌ بيستم‌ ايران‌ را در يك‌ موقعيت‌ استثنايي‌ قرار داده‌ بود زيرا يك‌ منبع‌ انرژي‌ قوي‌ بود و اهميت‌ بين‌المللي‌ داشت‌. در سالهاي‌ پس‌ از جنگ‌ دوم‌ اين‌ منبع‌ انرژي‌ وسيله‌اي‌ مهم‌ براي‌ مبارزه‌ با انگلستان‌ قرار گرفت‌. اهميت‌ سياسي‌ نفت‌ براي‌ ايران‌ شبيه‌ كانان‌ سوئز بود براي‌ مصر. 



ادامه نوشته

ريشه و منشأ ايل بختياري                                                   عليرضا ابطحي

درباره ريشه قومي و نژادي بختياري‏ها چند نظريه وجود دارد که هر يک از آنها بر افسانه‏ها، روايات شفاهي، حدس و گمان‏ها و البته تحقيقات تاريخي و جامعه‏شناسي استوار شده‏اند. در اينجا به ذکر سه ديدگاه که بيشتر قابل اعتنا هستند، اشاره مي‏شود:

 

ديدگاه اول، منشأ پيدايش بختياري‏ها را در دوران ورود يونانيان به همراه اسکندر مقدوني و در پي فروپاشي قدرت هخامنشيان جست‏وجو مي‏کند. طبق اين نظريه، به دنبال تهاجم و لشکرکشي اسکندر مقدوني به قلمرو هخامنشيان و مرگ او و در نتيجه، پراکندگي سپاهيان اسکندر، گروهي از آنها اراضي محل سکونت فعلي بختياري‏ها را به جهت خوبي آب و هوا براي اسکان انتخاب کردند و به مرور زمان در برخورد با مردمان و سکنه بومي ايران چنين بدانها گفته مي‏شد که «شما در فتح ايران هنري نکرديد، بلکه بخت يار شما بود» و از آن پس، بختياري نام گرفتند. وجه اساسي طرح اين نظريه، شباهت زياد رقص بختياري‏ها با رقص يونانيان عنوان شده است. 1
 
ديدگاه دوم، بختياري‏ها را داراي ريشه ايراني مربوط به دوران‏هاي قبل از اسلام مي‏داند. علي‏قلي بختياري معروف به سردار اسعد دوم، در کتاب خود موسوم به تاريخ بختياري مي‏نويسد:
ادامه نوشته

نقش ایرانیان در ترویج آیین بودا                            بهمن ذکی‌پور | مرکز مطالعات ژاپن

d-aibutsu-cc-megabn

به عنوان مقدمه:

 اوایل خرداد ماه سال جاری به پیشنهاد مرکز بین المللی پژوهشهای فلسفی دانشگاه تویو واقع در توکیو، سخنرانی تحت عنوان “ارتباط ایرانیان با آئین بودا ماهایانا” ارائه دادم که بیشتر حول محور تاثیرپذیری آئین بودا از اندیشه ایران باستان بود. البته، در میان مکاتب آئین بودا ماهایانا تاکید اینجانب بیشتر بر روی رساله  بیداری ایمان ماهایانا و مکتب بودایی “هوآین” (به ژاپنی: کِگُون) بود، که هر دو از پرتاثیرترین متون و مکاتب بودایی در چین و ژاپن هستند. از آنجایی که این موضوع می توانست برای مخاطبان فارسی زبان نیز جذابیت داشته باشد، همان متن سخنرانی را با حذف مباحث فلسفی آئین بودا که برای خواننده فارسی زبان ناآشنا است، و تغییر و اضافاتی در اینجا می آورم. اما پیش از آن جهت فهم بهتر مطالب فراهم آمده، توضیحی مختصر درباب رساله  بیداری ایمان ماهایانا ضرورت دارد.

ادامه نوشته

آشنایی با هایکوسرایان بزرگ ژاپن

masters-of-haikuمرکز مطالعات ژاپن | معصومه فخرایی / به هر كتاب هايكو كه نگاه كنيد از چهار هايكو نويس به عنوان بزرگترين هايكو نويسان ژاپن نام برده  شده است.  ماتسوئو باشو ، يوسا بوسون ، كوباياشي ايسا ، ماساوكا شيكي.   ماتسوئو باشو (1644 ـ 1694 م) در يك خانواده سامورايي بدنيا آمد. درباره زمان قبل از هايكو نويس شدنش اطلاعات زيادي در دست نيست. در سال 1644 بدنيا آمد. نام كودكي اش كين ساكو بود . سالهاي زيادي از عمرش در سفر بود. و از معابد و طبيعت زيبايي ژاپن ديدن ميكرد. و در مورد آنها هايكو و نثر مينوشت. او نام مستعارش را از درخت موز گرفت . 

   

ادامه نوشته

نوبوکاتسو موراکاوا؛ دانشجوی ۹۹ ساله‌ی ژاپنی

نوبوکاتسو موراکاوا؛ دانشجوی ۹۹ ساله ژاپنی | http://japanstudies.ir

مرکز مطالعات ژاپن | ترجمه: سید آیت حسینی |

دانشجویان جوان دانشگاه مومویاما گاکوئین[۱] شهر ایزومی[۲] در استان اوساکا، پیرمردی را در میان خود می‌بینند که همیشه در کلاس با جدیت تمام روبرو را نگاه می‌کند و با قامتی راست و تمرکز زیاد به درس‌ها گوش می‌دهد. این مرد نوبوکاتسو موراکاوا[۳]  نام دارد که از شهر اوساکا به این دانشگاه می‌آید. موراکاوا اکنون ۹۹ ساله است.

دو روز در هفته‌ با اتوبوس و قطار فاصله دو ساعته خانه تا دانشگاه را می‌پیماید تا در کلاس‌های تاریخ سیاست بین‌الملل و حقوق بین‌الملل دانشگاه شرکت کند.

ادامه نوشته

 انتشارات دانشگاه تهران کتاب‌های 200 نسخه‌ای چاپ می‌کند


انتشارات دانشگاه تهران چندین عنوان کتاب جدید آماده چاپ دارد که آن‌ها را با شمارگان حدود 200 نسخه منتشر خواهد کرد.-
مجید جهانی، مدیر تولید انتشارات دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب که در روزهای گذشته آثاری مانند «مبانی زمین‌شناسی ساختمانی» اثر محسن الیاسی، «عصر چهارم زمین‌شناسی در سواحل دریاچه خزر» نوشته عباس پاشایی‌اول، «کنترل بیولوژیک گیاهی» نوشته مسعود احمدزاده و کتاب «نقش استفاده از افزودنی‌های غذایی در سلامت و کیفیت آبزیان پرورشی» با ترجمه مهرداد فرهنگی و ظهیر شکوه سلجوقی از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده‌اند افزود: هم اکنون حدود 150 عنوان کتاب در نوبت چاپ این انتشارات قرار دارند که به دلیل کمبود کاغذ، چاپ آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

ادامه نوشته

شجره تراکمه

شجره تراکمه

شجره تراکمه آتلی کتاب، ترکمن خلقی نینگ نسبی، گلیپ چیقیشی، تاریخی، یایران یرلری، مدنیتی، رسم و رواجی باره ده قیمتلی معلومات بریان ارزشلی اثر دیر. بو کتابی میلادی 17 نجی عصر ده خیوه خانی ابوالغازی بهادرخان (1603 ـ 1664 م.) یازیب دیر. بو اثر ده ابوالغازی خان ترکمن خلقی و اونینگ دولتدارلیق تاریخینی قدیم دورلردن باشلاپ اؤز دورینه چه یازیب گورکزیار.

         ترکمن خلقی نینگ تاریخی حقینده باشقه کوپ اثرلر، جمله دن: دیوان اللغات الترک، الکامل، عجایب البلدان، تاریخ طبری، حدودالعالم، تاریخ گردیزی، جامع التواریخ  و روضه الصفا یالی اثرلرده قیمتلی معلومات لار بیریلیب دیر. ولی بو کتاب لاردا ترکمن لر حقده بیریلیان معلوماتلار کوپ غیسغا بولوب یاده ایزی گیدرلی دأل دیر. ابوالغازی خان هم شول کمچیلیگی دویوب «شجره تراکمه» نی یازماغا اورنیغیب دیر. بو تاریخی کتاب لاردان  وباشغه ترکمن لرینگ آراسینده بو لارینگ جد اعلی سی بولان ـ اوغوز خانینگ عمری، ادن ایشلری، اوروش ـ یوریشلری  و اولاد لاری حقده اینگ ایرکی دورلردن باشلاپ « اوغوز نامه» دییه ن تاریخی ـ حماسی اثر دؤراپ دیر. اوغوز ناما نینگ متنی عصرلار بویینچا اویتگأپ دیر. اونینگ اسلامدان اؤنگکی متنی بیلن اسلام ظهوریندن سونگقی عصرلاردا دورأن متنینده کوپ تفاوتلار گؤرینیار.  ابوالغازی خان اثرینی یازانده بو داستانینگ سونگقی واریانتیندان خیرلانیبپدیر.

ادامه نوشته

خواجه احمد یسوی

خواجه احمد یسوی

          خواجه احمد یسوی بویوک متصوف، شاعر وعالم، هجری بیشینچی عصر آخرلریده حاضرگی قزاقستان نینگ چمکینت شهری یقینیده قرار تاپگن «سیرم» قیشلاغیده دنیا گه کیلگن. اونینگ توغیلگن ییلی هیچ بیر منبع و مأخذ ده دقیق کورسه تیلمه گن، ولی اول بزرگوار نینگ وفات تاریخی بعضی بیر منبع لرده درج بولگن، جمله دن نقشبندیه عارف لریدن بولگن مولانا غلام سرور لاهوری نینگ «خزینه الاصفیا » تذکره سیده سلطان العارفین خواجه احمد یسوی نینگ وفات ییلی (562 هـ.) دیب کورسه تیلگن دیر. مولانا غلام سرور لاهوری اول حضرتنی معرفی قلگندن سونگ، وفات قیلگن ییلینی شونده ی کورسته دی:

          شیخ احمد چـون به فضل ایزدی         رفت در جنت به بزم احمدی

          نیر نــــــور الهی شـــــــد عیـان          ســال وصـــل آن ولی متقی

          نیز «احمد کاشف حق» کن رقم          هم بگـو: «احمــد ولی جنتی»

ادامه نوشته

ملانفس شاعری بر چکاد تاریخ ادبیات ترکمن

 ملانفس شاعری بر چکاد تاریخ ادبیات ترکمن

  در تاریخ ادبیات کلاسیک ترکمن بیشمار سخنوران و سرایندگان رزمنده و سترگی بوده اند که ناب ترین احساسها، دردها و شادیها و آرمانهای مردم را کارمایه اثار شان قرار داده اند. اگر در ادبیات مذکور از تنی چند که حوادث و واقعات نگوار و غبارآلود زمان به آرمانها و اهداف انسانی آنها پرده یأس و نومیدی و تسلیم طلبی گسترده است، صرف نظر کنیم، ده ها شاعر و نویسنده ناموری را خواهیم یافت که در آفریده آنها عشق و احساس ستوده انسانی، مبارزه در برابر زورگویی و ستمگری قرون وسطایی، به باد انتقاد گرفتن بی همتیها، ریا و تزویر، ستایش حماسه ها و قهرمانیهای دلیر مردان و فرهیختگان و باور به راه یابی از ظلمت شب به سوی نور و روشنی تابناک موج میزند. ادبیات کلاسیک ترکمن از همین نگاه غنامندی ویژه ای دارد. در این ادبیات بسیاری از شاعران، درحالی که در دوره شب اندود استبداد فیودالی میزیستند، نه در درگاه ستمبارگان به مدح و دریوزه مینشینند، و نه مویه کنان رجز و مرثیه میخوانند، بلکه بسان عقابان بلند پرواز و پرغرور ترانه نبرد و رهایی سر میدهند. از اینگونه شعرا میتوان از مخدومقلی فراغی، سیدنظر سیدی، قربان دوردی ذلیلی، ملانفس، محمدولی کمینه، و ده ها شاعر دیگر را نام برد که سخنان گزیده و اندیشه های فروغناک و پر هیمنه شان چنان گشن درخت پرباری بر تناور درخت پربار ادبیات ترکمن جاودانه سبز مانده است. خلق ترکمن تکامل فرهنگ پایا، ادبیات و هنر راستین خویش را به داشتن چنین ابرمردانی مدیون است. سزاوار است تا آنها را نیک بشناسند و به دیگران نیز معرفی کنند.

ادامه نوشته

تحلیل عرفانی یک شعر مختوم قلی فراغی  / رحیم ابراهیم

تحلیل عرفانی یک شعر مخدومقلی

  مدخل: اگر اشعار مختوم قلی فراغی را از جهت موضوع تقسیم بندی کنیم ، یک بخش آن شعر های عرفانی ـ تصوفی میشود. درین اشعار مختومقلی فراغی تنها به صفت یک شاعر نه ، بلکه به صفت یک عارف شاعر تبارز میکند و اندیشه و پندارهای او از چند ساحۀ محدود مطرح در شعر زمانش فراتر میرود و در یک فضای بزرگ و وسیع سیران میکند و به او سیمای شاعری عارف ، شاعری انسان دوست، شاعری بلند بینش را میدهد. برای بررسی اینگونه اندیشه های او، شعری از او برگزیده ایم و نظرات عرفانی او را درین پارچه شعر بررسی میکنیم و نتایج بررسی هم تقدیم میشود. مأخذ ما درین بررسی کتاب «مختوم قلی فراغی نینگ شعر لار توپلامی » ست که در سال 1365 در کابل از طرف وزارت اقوام و قبایل نشر شده است

ادامه نوشته

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران،بهترین های سینمای ایران درسال 1391 را معرفی کرد

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه فرهنگ و هنر - انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با برپایی ششمین جشن خود، بهترین های سینمای ایران در سال 1391 را معرفی کرد.
 
عصر دیروز؛ یکشنبه 24 دی ماه منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در جشنی گرد هم آمدند تا نتایج آراء خود را برای انتخاب برترین های سینمای ایران در سال گذشته اعلام کنند.
در این جشن که با اجرای «شهرام شکیبا» و در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، فیلم های سینمایی «برف روی کاج‌ها» ساخته پیمان معادی و «ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر توانستند، هر یک سه تندیس این انجمن را از آن خود کنند.
همچنین فیلم «بغض» نیز در دو بخش تدوین و خلاقیت و استعداد درخشان، تندیس دریافت کرد و یک دیپلم افتخار برای فیلمبرداری گرفت.
براساس این گزارش، اسامی برگزیدگان ششمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به شرح زیر است:

ادامه نوشته

میل‌ سنگی امامزاده جعفر راهجرد

میل سنگی امامزاده جعفر راهجرد مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان قم، بخش مرکزی، روستای دیزیجان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۶۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اين ميل در نزديكي «روستاي ديزيجان» و بر روي يكي از ارتفاعات كوه زنبوره، مشرف بر تنگه و گذرگاه زواريان در راهجرد واقع شده است. ميل با عنايت به سبك ساخت و مصالح و شباهت آن با ميل هاي سنگي استان متعلق به دوره سلجوقي است. ارتفاع ميل از سطح دشت، حدود 60 متر است. نماي ميل از سنگ لاشه و ملاط گچ مي باشد. ارتفاع باقي مانده ميل 25/4، قطر قاعده آن 30/6 و پيرامون آن 78/19 متر است.

منبع:www.irandeserts.com

میل کرات، تایباد

 میل کرات در حدود 25 کیلومتری جنوب شهر تایباد در استان خراسان رضوی و در نزدیکی مرز افغانستان، بر بالای تپه‌ای نسبتاً بلند در کنار گورستان روستایی به همین نام قرار دارد. يكي از قديمي ترين آثار هنري شهرستان كه در دوره سلجوقیان ساخته شده است ميل كرات نام دارد كه از آجر ساخته شده است و در كنار روستاي كرات است.

ادامه نوشته

میل نادری، فهرج

این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. میل نادری با حدود 900 سال قدمت در 30 کیلومتری جاده فهرج - زاهدان در استان کرمان قرار دارد. این میل یکی از دورافتاده‌ترین مناره‌های ایران است که در ناحیه‌ای کویری و بسیار خشک در میانه‌های راه بم به زاهدان و در منطقه‌ای به نام نرماشیر قرار گرفته است.


اطراف میل نادری ریگزار بسیار خشکی است و تا کیلومترها اثری از آب و آبادانی نیست. این میل در زمان سلجوقیان ساخته شد اما چون در زمان نادرشاه تعمیر و بازسازی شده است، به میل نادری مشهور شده است. میل نادری فهرج تنها اثر باستانی این شهر است و برای راهنمایی کاروانیان بم و فهرج در مسیر راه زاهدان - کرمان ساخته شد. این میل حدود 40 گز ارتفاع دارد و برای ساخت آن از آجر استفاده شده و تزئینات آجرکاری جالب توجهی دارد. آبگرفتگی و جریان سیل سال 1389 در منطقه فهرج، به این اثر تاریخی خسارات جبران ناپذیری وارد کرد به طوری که این اثر منحصر به فرد را در معرض تخریب قرار داد.

منبع:www.irandeserts.com

میل صفر علی، قم

این اثر در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۷۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  این میل بر فراز رشته کوهی در غرب « روستای کاج» به نام سپهر رستم واقع است.

ارتفاع زیر میل تا سطح دشت به سمت جنوب 70 تا 80 متر است. نمای میل از لاشه سنگ و ملاط ساروج است. ارتفاع میل 80/6 متر و قطر قاعده آن 7 متر است. میل به شکل برج مخروطی ناقص است. درون برج را تا ارتفاع 5 متری آن، با لاشه سنگ پر کرده اند . بر روی آن اتاقکی ایجاد نموده اند که سقف آن از سنگ و ساروج است.

رهگذران پس از عبور از پل دلاک باید برای رسیدن به کاروان سرای کاج از کنار این میل می گذشتند، به علت این که اطراف میل سفالینه هایی از عصر سلجوقی، به دست آمده و با توجه به نوع معماری و شباهت آن به قلعه سنگی کاج به احتمال زیاد از آثار دوره سلجوقی می باشد.


منبع: www.irandeserts.com

میل سنگی میم، قم

این اثر در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۷۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ميل ميم درخارج و جنوب شهرقم, خاوركهك وشمال روستاي ميم واقع شده و به نظر مي رسد از بناهاي دوره سلجوقي باشد. اين ميل درست شبيه ميل صفر علي بوده و فقط به لحاظ قطري كوچك تر از آن است. شكل اين برج مخروطي بوده و از بناهاي قديمي استان به شمار مي رود.

ارتفاع میل تا سطح دشت 85 تا 90 متر و نمای میل از سنگ، لاشه و ملات گچ است. ارتفاع میل 9 متر و قطر قاعده آن 62/4 و پیرامون آن 5/14 متر است. شکل میل برجی مخروطی و درون آن اتاقکی مسدود ایجاد شده است.


منبع:www.irandeserts.com

میل سنگی علی آباد، قم

میل سنگی علی آباد مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان قم، گردنه علی آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۸۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ميل سنگي علي آباد متعلق به دوره سلجوقي مي باشد كه ساخت آن همزمان با كاروان سراي سنگي علي آباد بوده است. اين ميل بر روي تپه اي مشرف به دشت واقع شده و ارتفاع آن حدود 8 متر و قطر قاعده آن 33/4 متر است. شكل ميل، استوانه اي است و در منطقه اي واقع شده كه از لحاظ راه هاي كارواني كه از سمت كاشان به قم بوده شكل گرفته است.

م

منبع:www.irandeserts.com

میل سنگی دره مقبول‌آباد، قم


میل سنگی دره مقبول آباد و یا دره برج مربوط به دوران اسلامی و سلجوقیان است. وضعیت این بنا نیمه سالم است که آثار حفاری های غیر مجاز در اطراف آن مشاهده می شود. این بنا در نزدیکی شهرستان قم، بخش خلج آباد و در جنوب غربی روستای مقبول آباد و در بالای تپه ای بنا شده است. ارتفاع بنا از سطح آبهای آزاد 1893 متر است. ارتفاع بنا 2/7 متر و قطر بنا 14/4 متر است.

ادامه نوشته

میل باراچین (پاراچین)، قزوین

میل پاراچین مربوط به سدهٔ ۴ و ۵ ه. ق. است و در شهرستان قزوین، روستای اقبال واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بر روی کوه میلدار، میل راهنمایی به نام برج پاراچین قرار دارد که در قدیم راهنمای مسافرانی بوده که از شمال به سمت شهر قزوین می‌آمدند. 

ادامه نوشته

میل ایاز، تربت جام


مناره يا ميل اياز، قسمتي از رباط ارسلان جاذب است و در محل سنگ بست در مسير تربت جام به مشهد در استان

خراسان رضوي قرار دارد. اين بنا كه از قديمي ترين و مهم ترين آثار دوران غزنويان است به همت ارسلان جاذب والي و

سپهسالار توس در زمان سلطان محمود غزنوي ساخته شده و پس از مرگش که در سال 419 يا 420 اتفاق افتاد- در اين

بناي ساده زيبا و باعظمت دفن شد.

ادامه نوشته

میل امامزاده عبدالله، قم


این اثر در تاریخ 25 اسفند ماه 1380 ش با شماره 5055 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میل در خارج از شهر قم در کنار جاده قدیم قم – اصفهان و حدود «روستای چشمه علی» بر روی ارتفاعات منطقه واقع شده است.


این میل متعلق به دوره سلجوقی است که شباهت زیادی به میل میم دارد. ارتفاع میل از سطح دشت 200 متر و نمای میل از سنگ لاشه و ملاط گچ می باشد. ارتفاع باقی مانده میل 40/6 ، قاعده آن 5/5 و پیرامون آن 27/17 متر است. شکل میل امامزاده عبدالله مخروطی است و در کنار میل جان پناهی ساخته شده بود که فقط دیواره های آن باقی مانده است.



منبع: www.irandeserts.com

میل اخنجان (اخنگان)، مشهد


این اثر در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۲۱ با شمارهٔ ثبت ۳۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. میل اخنگان یا اخنجان در فاصله 11 کیلومتری شرق شهر تابران توس در جوار روستایی به همین نام واقع است. این بنا برج مقبرهای است بر روی یک سکوی هشت ضلعی با نیم ستونهای الحاقی در نمای بیرونی که ارتفاع آن حدود 17 متر است. 

ادامه نوشته

میل رادكان، کردکوی

میل رادكان در استان گلستان و درجنوب شهرستان كردكوی در روستای رادكان قراردارد و متعلق به قرن 5 هجری قمری و با شماره 145 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

ادامه نوشته

میل گنبد کاووس




بنای آجری میل گنبد قابوس از نقطه نظر عظمت معماری، ویژگی‌های هنری و تکنیکی در زمره بزرگ ترین مفاخر معماری قرن چهارم هجری قمری به شمار می‌آید.




ادامه نوشته

نماد های تاریخی 1 - نمونه های تاریخی تمدّن آناطولی

در سری برنامه جدید نماد های تاریخی که در سه دوره سه ماهه ادامه خواهد یافت ، از نمونه های تاریخی تمدن آناطولی برایتان سخن خواهیم گفت . ما در این سری برنامه سعی خواهیم کرد تا در چهارچوبی کرونولوژیک نمونه های فرهنگی منحصر بفرد آناطولی را ارزیابی کنیم . این سری برنامه جدید ، درک هنری دوره های مختلف را بیان نموده و آنها را طبقه بندی خواهد نمود . بدین ترتیب از نمونه های هنری ویژه جوامع مختلف ساکن در آناطولی سخن گفته و نماد های فرهنگی را تا پایان دوران عثمانی ارزیابی خواهیم کرد .

ما در تهیه این برنامه از منابع بسیاری بهره گرفته و آثار بصری مختلفی را بررسی کردیم . در بین این منابع ، و ماخذ آثار اکرم اکورگان یکی از سنگهای زیر پایه ائی باستانشناسی ترک و موسس این رشته در ترکیه بیش از همه بکارمان آمد . اکورگان بعنوان فردی پیشگام در کشف تمدن اناطولی راهنمای مفیدی برای ما بحساب می آید . این محقق با کاوشهای بسیاری در مورد شهرهای عتیق اناطولی شهرت دارد .

ادامه نوشته

مرتضی مميز

مرتضی مميز
 

1315 تهران ـ 1385 تهران

تحصیلات:
 
فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران 1344
گواهینامه طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی مدرسه عالی هنرهای تزئینی، پاریس 1968 

فعالیت ها:

مدیر هنری و طراحی گرافیک نشریات: ایران آباد، کتاب و کیهان هفته، فرهنگ – کاوش – نگین – فرهنگ و زندگی – رودکی – سینما – معماری و هنر ایران – کلک – نگاه نو – شریف – تصویر – فصلنامه خاورمیانه – گفتگو – پیام امروز – زمان – جشنواره جهانی فیلم تهران

طراحی صحنه و لباس برای 14 تئاتر و 2 فیلم سینمائی – تهران کارگردانی و طراحی 3 فیلم کوتاه: آن که عمل کرد و آن که خیال بافت – یک نقطه سبز – سیاه پرنده

مقالات در روزنامه ها مجلات و سالنامه های مختلف

ادامه نوشته

      نمایش قالیچه‌های پرویز تناولی در گالری میم دوبی                  منبع: طاووس


 
 نمایشگاهی از جدیدترین مجموعه قالیچه‌های پرویز تناولی در گالری میم دوبی افتتاح می‌شود.
تناولی، یکی از مشهورترین هنرمندان مجسمه‌ساز ایرانی و از بنیان‌گذاران مکتب سقاخانه‌ای، از سالها پیش به تحقیق، جمع‌آوری و خلق قالی و قالیچه پرداخته است و تاکنون در این باره مقالاتی را نیز به رشته تحریر در آورده است.

پرویز تناولی (متولد 1316 در تهران)، پیش‌کسوت هنر مجسمه‌سازی در ایران، دانش‌آموخته‌ي رشته‌ي مجسمه‌سازي، آكادمي هنرهاي زيباي ميلان، ايتاليا است و آثار او تاکنون به مجموعه‌های معتبری چون  موزه‌ي بريتانيا در لندن، موزه‌ي هنر مدرن نيويورك، موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران، مجموعه‌ي نيلسون راكفلر نيويورك، موزه‌ي مدرن وين و ...راه یافته است.

این نمایشگاه از 26 دی ماه تا 10 اسفند در گالری میم در دوبی برپا خواهد شد.

کشف جدید پرستش‌گاه‌های ناشناخته در افراز (گسل بم)                     منبع: طاووس

              کشف جدید پرستش‌گاه‌های ناشناخته در افراز (گسل بم)
 
  

دکتر شهریار عدل از کشف جدید پرستش‌گاه‌های ناشناخته در افراز (گسل بم) و شناسائی نخستین پوسته های کهن باروی ارگ بم خبر داد.

این کارشناس میراث فرهنگی در حوزه‌ی آثار جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آستانه‌ی نهمین سالگرد زلزله‌ی بم در استان کرمان، اظهار کرد: در طول این چند سال و پس از ثبت ارگ بم و منظر فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی در خطر، اقدامات زیادی برای نجات‌بخشی این مجموعه‌ی تاریخی انجام شده و امسال هم هیأت‌های باستان‌شناسی با همکاری نزدیک پایگاه میراث جهانی ارگ بم فعالیت‌ها و پژوهش‌های مختلفی را انجام داده‌اند و همزمان باستانشناسان پایگاه نیز به بررسیهای خویش ادامه داده در مجموع نتایج و پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

ادامه نوشته

«پسران بزکشی» برای اسکار نامزد شد     

«پسران بزکشی» برای اسکار نامزد شد

         كيان شعراء و روال امراء                   نوشته ی: حاجي محمد شادكام

         كيان شعراء و روال امراء        نوشته ی:حاجي محمد شادكام

همچنانكه كاربران اين وبلاگ استحضار دارند ، بنده  نيز – به مثابه يكی از اهل بخيه – مرتكب چند فقره شعرسرايی به زبانهای فارسی و قزاقی شده است. حتّی مبادرت به سرودن ترجمانی از آيات ابتدايی قرآن كريم ( زير عنوان « درسايه سار سور » ) و برخی مضامين آن كرده است. وقتی جريان را با امام جمعه و جماعت مسجد محل در ميان گذاشت برخورد شگفت زده ايشان خالی از اعلام كراهت اين امر نبود. البتّه جرم كذايی استمرار دارد. جالب اين است كه ضمن يكی از سروده هاي خويش ، ارسالی به سايتی قزاقستانی ، خوانندگان را از پيروی شاعر جماعت برحذر داشته ام. شايد بفرماييد : كوسه ريش پهن همين است ديگر ! جهت حلّ اين قضيه متناقض نما ( باصطلاح اهل تجدّد پارادكسيكال ) توضيحاتی به عرض می رسد.

ادامه نوشته

جنیدخان

جنیدخان

خوانین خیوه که از قوم ازبک بودند بیشتر اوقات روابط خوبی با ترکمنها داشتند ، با اینحال گاهی اوقات سیاستهای مبتنی بر تبعیضات قومی برخی حکام ، باعث میشد تا شکافی بین ترکمنها و ازبکها پدید آید.

به دنبال تحت الحمایه قرار گرفتن خوانین خیوه ، عملکردهای آنان با سیاست های روسیه همسویی نمایانی به خود گرفت . بسیاری از بزرگان از دست نشاندگی حکومت خانی خیوه عملاً و علناً نارضایتی خود را اعلام داشتند .

قربان ممد در سال 1912 به گروه سواران سردار شامی که بر علیه اسفندیار ، خان خیوه قیام کرده بودند ، ملحق شد و در مدت کوتاهی ، بواسطه درایت و رشادت های خود توانست اسم و رسمی در بین سوارکاران کسب کند.


ادامه نوشته

بیش از 11هزار و 500 اثر به جشنواره تجسمی فجر رسید


 
  
بیش از 11هزار و 500 اثر از سه هزار و 833 هنرمند به بخش رقابتی پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر رسید.

سید عباس میرهاشمی؛ دبیر کل جشنواره تجسمی فجر با اعلام این خبر گفت: با پایان مهلت ارسال آثار به پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر 11هزار و 511 اثر از سه هزار و 833هنرمند در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی، سفال، تصویرسازی، کاریکاتور، عکس و پوستر به دبیرخانه رسید و کار بررسی و انتخاب آثار آغاز شد.

ادامه نوشته

ترکمنستان سرشماری2012را تکمیل کرد           نوشتۀ جمعه قلی آنایف

مقامات می گویند که از اطلاعات گردآوری شده برای تعیین توسعه های آینده با توجه به گرایشات عموم مردم استفاده خواهد شد.عشق آباد - ترکمنستان در ماه دسامبر اعلام کرد که گردآوری اطلاعات در سرشماری نفوس، مسکن سال 2012 را تکمیل کرده است و همچنین 5درصد از خانوارهای سرشماری شده را رصد کرده است تا درستی اطلاعات تایید شود.

این سرشماری که از 15 تا 26 دسامبر انجام شد و طبق برنامه زمانی تعیین شده خود به پایان رسید اولین سرشماری ترکمنستان از سال 1995 است.

گوسکوستات کمیته آمار دولتی ترکمنستان اعلام کرد که مقامات در حال تحلیل اطلاعات برای کمک به دسته بندی جمعیت بر اساس گروه های نژادی، شرایط زندگی، تحصیل، کار و منابع درآمدی هستند.

شیرین ک. سخنگوی گوسکوستات به آسیای میانه آنلاین گفت که نتایج نهایی سرشماری در اوائل سال 2014 و نتایج اولیه ماه ژوئیه سال جاری منتشر خواهند شد.

شیرین ک. افزود: «بیش از 24,000 مامور آموزش دیده سرشماری سوالات را از مردم پرسیده اند. اطلاعات اکنون با استفاده از جدیدترین نرم افزار اطلاعات جغرافیای دردست بررسی است.

ادامه نوشته

تغییر خط قزاق‌ها، گامی برای کاهش وابستگی به روس‌ها             گزارش از: خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور قزاقستان در پیام سالانه خود به پارلمان این کشور بر لزوم برنامه‌ریزی برای تغییر خط از سیریلیک به لاتین تا سال 2025 تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهور قزاقستان تغییر

 خط کشورش از سیریلیک به لاتین را سبب رشد زبان قزاقی و تبدیل شدن به زبان تکنولوژی

 معاصر دانست.وی هدف از این اقدام را آمادگی بیشتر برای ارتباط با مردم جهان و مجامع علمی و آموزشی

 دنیا عنوان کرد.به گفته نظربایف، در قزاقستان تا مدتی از الفبای لاتین و الفبای سیریلیک در کنار یکدیگر

 استفاده می‌شود و سپس به تدریج الفبای لاتین برای زبان قزاقی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ادامه نوشته

دكترخرمشاد دردانشگاه سلجوق:مولانا از خدایگان زبان فارسی است


  • Ali Temizel
    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي درديدار با رئیس دانشکده زبان های شرقی دانشگاه سلجوق قونیه و همچنين رئیس گروه بخش زبان فارسی گفت: مولانا از خدایگان زبان فارسی است.
    به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، "محمدباقرخرمشاد"، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه در راس هياتي به دعوت"محمد گورمز"،رییس سازمان دیانت ترکیه در آنكارا بسرمي برد، عصر روزچهارشنبه 15 آذرماه با "علی تمیزال" رئیس دانشکده زبان های شرقی دانشگاه سلجوق شهر قونیه و رئیس گروه بخش زبان و ادبيات فارسی دیدار و گفتگو کرد.

ادامه نوشته

ابریق به شکل قوچ، دوره ی سلجوقی

ابریق به شکل قوچ، جنس: سفال با لعاب آبی رنگ، اندازه: 17.8 سانتی متر، قدمت: دوره ی سلجوقی، منطقه ی جغرافیایی: ری، محل نگهداری: انستیتو هنر مینیاپلیس

مرجع: وبگاه انستیتو هنر مینیاپلیس

ماخذ:www.raeeka.wordpress.com

تندیس نهصد ساله ی جنگجوی سلجوقی

تندیس جنگجوی سلجوقی که شمشیری در دست دارد، جنس: سفال، اندازه: 60.4 در 25.1 سانتی متر، قدمت: سده ی دوازدهم میلادی، محل نگهداری: موزه ی هنر والترز

مرجع: وبگاه موزه ی هنر والترز

ماخذ:www.raeeka.wordpress.com

طلسمی (حرزی) از دوره ی سلجوقی

                             طلسمی (حرزی) از دوره ی سلجوقی

شکل بالا سنگ طلسمی از سده ی یازدهم تا سیزدهم میلادی (دوره ی سلجوقی) را نشان می دهد. نقش وسط این سنگ یک کژدم (عقرب)، یک گربه سان و سه ستاره ی شش پر را نشان می دهد. دور تا دور این سنگ با نوشته هایی به خط کوفی پر شده است. این اثر اکنون در موزه ی لوور قرار دارد.

منبع: وبگاه موزه ی لوور

ماخذ:www.raeeka.wordpress.com

تصاویر مقبره امیر اسماعیل سامانی در بخارا             


fuomavu2nh2btmmkkz3y.jpg   k2bqvt5sv6a5oos3oct.jpg

     لطفآ برای مشاهده ی جزئیات, روی تصاویر کلیک نمائید .   

    

هنراسلامی   معماری اسلامی    سامانی  امیر اسماعیل سامانی  بخارا  سبک خراسانی  آجرمممممدر lllممعماری ایرانی اسلامی       Samanids Mausoleum     - Boukhara mausolée Isma

ادامه نوشته

دیدار با مناره‌های «شهر هزار مناره»

دیدار با مناره‌های «شهر هزار مناره»

1.jpg 2.jpg

مسجد يكي از نمادهاي هويتي شهر اسلامي است. بي‌شك يكي از اركان سازه مسجد، مناره‌اي است كه جايگاه نور و بانگ اذان به شمار می‌آید. بانگ اذان، در فرهنگ اسلامي، مومنان را به عبادت گروهي در مسجد فرامی‌خواند. از اين رو در فرهنگ اسلامی، مناره در بناي مسجد از جايگاهي ويژه برخوردار است. مومنان از فراز مناره با بانگ اذان به عبادت گروهي دعوت مي‌شوند. با بررسي «مسجد قبا» نخستين...

ادامه نوشته

برگزاری همایش "زبان مادری:مجال ها و چالش ها " در دانشگاه پیام نور مرکز گرگان     

VCV Poster

ادامه نوشته

 پیشنهاد ثبت جهانی قلعه تاریخی "فلک الافلاک" لرستان در یونسکو

 
به گفته مدیر کل میراٍث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان برخی از آثار باستانی    استان لرستان درمیراث جهانی یونسکو ثبت موقت شده اند که در این راستا پرونده ثبت جهانی پل ها و قلعه تاریخی “فلک الافلاک” خرم آباد تشکیل و ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، "سید قاسم قربانی" روز چهارشنبه در نشستی خبری ضمن تشریح فعالیت های این سازمان افزود: آثار تاریخی ثبت موقت شده در میراث جهانی استان لرستان شامل قلعه فلک الافلاک، پل ها و غارهای تاریخی و همچنین سمندر لرستانی است. 

وی در ادامه به ثبت دو هزار و 350 اثر تاریخی لرستان در فهرستمیراث ملی اشاره کرد و گفت: قرار است به زودی 30 اثر تاریخی و 10 اثر معنوی دیگر از استان لرستان در فهرست میراث ملی ثبت شود.

ادامه نوشته