انجام سرشماری

بر اساس اعلام مقامات در تلویزیون، هیچ گزارشی از خصومت علیه ماموران سرشماری نرسیده است و سرشماری با آرامش صورت گرفته است.

مهربان کولبایوا یک مامور سرشماری در استان لباپ گفت: «در بخش من، مردم با رفتاری دوستانه با من صحبت می کردند و سعی می کردند که به سوالات داخل پرسشنامه پاسخ دهند. تنشی در طی سرشماری وجود نداشت و من از این مساله خوشحال بودم.»

به گفته شیرین ک. مقامات چندین عامل را علت موفقیت سرشماری دانسته اند که شامل بودجه مناسب؛ رعایت مرحله به مرحله روندها؛ گردآوری اطلاعات بصورت الکترونیکی و سیستم پردازش آنها؛ سرشماری آزمایشی 100 خانوار در استان آخال در سال 2010؛ جلسات و سمینارهای آموزشی پرسنل؛ تبلیغات رسانه ای و راهنمایی های تلفنی می شوند.

او با اشاره به هدف سرشماری، مسائل ویژه داخل پرشسنامه یا تایید هویت ماموران گفت: «قبل از شروع سرشماری، ما سعی کردیم مطمئن شویم که مردم شبهه ای ندارند.»مراحل تعیین شده و مناسب پروژه کمک کرد تا افراد مشغول در سرشماری بتوانند میزان کار را مدیریت کنند.

بیاشیم خواجه محمدوف یکی از مسئولین گوسکوستات گفت: «ما ماه آینده را به بررسی اسناد سرشماری اختصاص خواهیم داد و آن را برای پردازش خودکار به مرکز کامپیوتر اصلی در پایتخت خواهیم فرستاد.»

عدم اعتماد مشکل برخی از شرکت کنندگان بود

بر اساس گزارش دولتی که در تلویزیون پخش شد، پاره ای مشکلات جزئی که خارج از انتظار هم نبود در گردآوری اطلاعات گزارش شده بود.

برای مثال در برخی موارد، شهروندان قبول کرده اند که مورد سوالات ویژه دروغ گفته یا از پاسخ دادن طفره رفته اند که برخی از آنها مانند منابع درآمدی، غیبت موقت برخی از اعضای خانواده و مهاجرت داخلی بوده است.

گزارشات حاکی از آن است که این طرز رفتار در مناطق لباپ و داشغوز که بیکاری در آنها بالا است بیشتر شایع بوده است.برای مثال، برخی از شهروندان به آسیای میانه آنلاین گفتند که آنها در مورد درآمد و وضعیت شغلی اعضای خانواده اطلاعات غلطی به ماموران سرشماری داده اند، چون در برخی موارد بستگان آنها بطور غیرقانونی مشغول به کار در کشورهای دیگر بوده و به خانه پول می فرستند.

خواجه محمدوف گفت که ماموران سرشماری آگاه بوده اند که انحرافات این چنینی در اطلاعات رخ خواهد داد و افزوده است که در صورت فاش شدن این موارد، ماموران سرشماری تحقیق را مجدد انجام داده و سعی می کردند تا اطلاعات درست را جمع آوری کنند.

هدف سرشماری

برخی شهروندان در مورد انگیزه های پشت سرشماری بدبین بودند. صفر گلدیف از محله خواجم باز ظنین است که دولت ممکن است از این اطلاعات برای پیدا کردن راهی برای اعمال مالیات های جدید استفاده کند.با این وجود، ترکمنستان اعلام کرده است که سرشماری برای کمک به دولت برای خدمت بهتر به مردم طراحی شده است.

آنابی بی آکمرادوا کارمند موسسه تحقیقات استراتژیک و توسعه اقتصادی ترکمنستان پیش از سرشماری به آسیای میانه آنلاین گفت که اعداد دقیق به دولت کمک می کند تا به مسائلی مانند پیش بینی نیازهای غذایی و آب بپردازد و بتواند به برنامه ریزی مناسب برای توسعه های زیرساخت کمک کند.

آخرین باری که در ترکمنستان سرشماری صورت گرفته است تا 1995 بوده است و در آن زمان جمعیت کشور 4.4 میلیون نفر اعلام شد؛ برآوردهای جمعیت کنونی از پیش بینی 5.1 میلیون نفری سازمان ملل تا پیش بینی 7.5 میلیون نفری گوسکوستات در تناوب است.

منبع:www.centralasiaonline.com