رنسانس در سینمای قرقیزستان نوشتۀ عسکر سلطانوف
اکنون با سرمایه گذاری بیشتر از سوی دولت و حامیان خصوصی، نمایندگان این صنعت امیدوار به ادامه رشد آن هستند، زیرا این صنعت ارتباط بیشتری با زندگی های سینماروها پیدا می کند.
باقیت بیک توردوبایف، مدیر استودیو آرتیش فیلم، به آسیای میانه آنلاین گفت که سینما «یک نیروی قدرتمند است که هم برای خلق و هم برای تخریب می تواند مورد استفاده قرار گیرد. پرسش این است که این نیرو به چه سمتی هدایت خواهد شد. سینمای قرقیزستان می تواند به ابزاری قدرتمند برای ساختن جامعه تبدیل شود.»
فیلم سازی در قرقیزستان
فیلم سازان قرقیز سال ها فیلم های زیر سطح استانداردی تولید می کردند که هدفشان کسب سود زیاد بود، اما اکنون برخی از آن فیلم های تجاری کم هزینه جای خود را به فیلم هایی داده اند که بیشتر تحسین منتقدان را برمی انگیزند.
از خانه خالی بعنوان یکی از آن نمونه ها یاد میشد. این فیلم از سوی قرقیزستان برای بهترین فیلم خارجی جایزه اسکار 2013 نامزد شد، اما نتوانست به جمع فهرست چند فیلم نهایی راه یابد. این فیلم داستان یک دختر روستایی به نام عسل را می گوید که پدرش الکلی است و با دو چشم انداز روبرو است: یا ازدواج با یک دلال مواد مخدر یا فرار با مرد جوانی که دوستش ندارد با وجود اینکه پدر فرزند متولد نشده اش است.
طلوع موشوا درباره این فیلم که به نظر وی یک نمونه خوب از فیلمی است که به کیفیت آثار سینمایی دهه های گذشته باز می گردد، گفت: «خانه خالی هیچکس را بی تفاوت نمی گذارد. اکنون ما به یک فیلم ایدئولوژیک قدرتمند نیاز داریم که الهام بخش تولد مجدد باشد. ما نیازمند فیلمی هستیم که ملت را متحد کند.»
پروژه قرمان جان داتکه از کارگردان صدیق شیر نیاز که انتظار می رود در سال 2013 به نمایش درآید، فیلمی است که می تواند چنین کاری را انجام دهد. این فیلم داستان قرمان جان داتکه، یک قهرمان زن که قبایل مختلف در قرقیزستان را متحد می کند، را بازگو می کند.
آنچه که قرمان جان داتکه را متمایز می کند و حتی باعث می شود که منتقدان امید بیشتری به آینده این صنعت داشته باشند، این است که این فیلم حمایت مالی بی سابقه ای به میزان 1 میلون دلار (47.3 میلیون سوم) را دریافت کرد.
موکتالی بیک تن علیف، مدیر دپارتمان فیلم سازی وزارت فرهنگ، به آسیای میانه آنلاین گفت: «هیچ کارگردان قرقیزی قبلا چنین مبلغی را دریافت نکرده است.»
بیک تن علیف در توصیف افتخار فیلمسازی قرقیزستان در گذشته، گفت: «استودیو قرقیز فیلم بینیان فنی و مادی خوبی داشت، پرسنلش را پرورش داد و بازیگران مستعد و مبتکر را پیدا کرد و آموزش داد. کارگردانان قرقیز جوایز نخست جشنواره های بین المللی فیلم را بردند و از محبوبیت عظیمی برخوردار شدند.»
سینما آتور هم در حال شکوفایی است
در کنار سینما با بودجه هنگفت، «خانه هنر» یا سینما آتور هم در قرقیزستان در حال شکوفایی است. تحلیلگران می گویند که این برای فکر سینماروها و نیز منتقدان فیلم، خوراک تهیه می کند، زیرا فیلم ها اغلب منعکس کننده نگاه خلاقانه کارگردان هستند.
یک منتقد سینما به نام امیلیا سالیوا به آسیای میانه آنلاین گفت که این ژانری است که بیشترین تقاضا را در قرقیزستان دارد. وی گفت که این ضمنا یکی از پرمنفعت ترین بخشهای این صنعت است. این ژانر که عموما از فیلم های کوتاه تشکیل می شود، در وهله نخست متکی به قدرت استعداد است نه حمایت مالی، چیزی که بسیاری از کارگردانان اشتیاق آن را دارند.
سالیوا گفت که آثاری از قرقیزستان توجه جهانی را بدست آورده است، زیرا «حرفه های سینمای قرقیزستان از صمیم قلب و با موفقیت در این راستا تلاش می کنند و جوایز جشنواره های آبرومند خارجی را کسب می نمایند.»
توردوبایف افزود که حدود 50 مورد از چنین فیلم هایی در سال 2012 در قرقیزستان ساخته شده اند. وی گفت: «محبوبیت ژانر فیلم آتور و تقاضا برای آن سبب شد که بنیاد آیتیش، دپارتمان فیلم سازی وزارت فرهنگ ... و حامیان محلی یک جشنواره فیلم کوتاه از 12 تا 16 دسامبر با عنوان قرقیزستان، کشور فیلم های کوتاه برگزار کنند.» کارگردان های جوان اهل قرقیزستان، کشورهای مستقل مشترک المنافع، گرجستان و کشورهای بالتیک در آن شرکت داشتند.
آکتان عبدی کالیکوف یک کارگردان قرقیز به آسیای میانه آنلاین گفت: «فیلم های خانه هنر باید بر سینماهای قرقیز مسلط شوند» و اشاره کرد که «با توجه به محدودیت های اقتصادی کنونی، این کار بهترین راه برای ورود به بازار جهانی است.»
او توضیح داد: «هدف ما اروپا است و از آنجا سرمایه گذاری های لازم خواهد رسید. ابتدا ما باید فیلم های قرقیز را در آنجا بهتر بشناسانیم و سپس بر بازار قرقیز متمرکز شویم. در غیر این صورت پول درآوردن از بازار داخلی ممکن نخواهد شد.»
آیسولو بیشن علیوا یک زن خانه دار که اغلب به سینما می رود در مورد بازار داخلی به آسیای میانه آنلاین گفت که او فیلم های ساخت داخل را دوست دارد. او گفت که اخیرا دو فیلم قرقیز با نام های صندوق عروسی و بوس سالکین دیده است.
او گفت: «من به دلیل محتوای غنی تفکری آنها را خیلی پسندیدم» چون «آنها مسائلی را مطرح می کنند که نگرانی های واقعی ما هستند»
منبع:www.centralasiaonline.com