سوزن دوزی ترکمن نویسنده (ها) : مریم بیجاری. دایره المعارف بزرگ اسلامی
سوزن دوزی ترکمن نویسنده (ها) : مریم بیجاری
سوزندوزی ترکمن، نوعی سوزندوزی رایج در میان ایل ترکمن که به نامهای کِشته، کوجمه و ایلمه نیز معروف است (گلی، ۳۲۲) و در آن، زمینۀ کار را به روش سوزندوزی یا گلدوزی پُر میکنند و برای ترسیم خطوط، در تمام سطح طرح، از روش ساقهدوزی با نخ یکرنگ که هماهنگ با رنگ پارچه است، استفاده میکنند. در برخی از موارد برای تزیین بیشتر، دور طرحها را با نخ طلایی یا نقرهای ساقهدوزی میکنند (صبا، ۱۹۶؛ «سوزندوزی ... »، ترکمنصحرا مدیا، بش ).
پیشینۀ سوزندوزی در منطقۀ ترکمننشین کنونی به ۸هزار سال قبل برمیگردد. در غارهای کمربند و هوتو در نزدیکی بهشهر، سوزندوزیهای شاخکداری به دست آمده است که حکایت از دیرینگی این هنر در منطقه دارد (عطایی، ۱۳). براساس آثار بهجامانده، اوج این هنر در دوران افشاریه، زندیه و بهویژه قاجاریه بوده است (سیدصدر، ۸۷؛ نیز نک : صبا، ۱۹۲). نمونهای از گلدوزی لباس زن ترکمن مربوط به سدۀ ۱۲ ق / ۱۸ م، از ترکمنستان غربی شوروی در موزۀ لُسآنجلس موجود است که بر روی پارچۀ پنبهای سفیدرنگ کار شده است. دو روپوش دیگر موجود در مجموعههای خصوصی، زمینهای از ابریشم طلایی و زرد دارند. این روپوشها با قبای ترکمنهای ایران اندکی اختلاف دارند؛ بهاینترتیب که زمینۀ پارچۀ روپوشهای ترکمنستان شوروی، رنگی روشنتر دارد و فاصلۀ میان نگارهها بیشتر است، نقوش کوکب و خورشید در آنها دیده میشود، و نگارههای هندسی منحصر به نوار یقه است. روپوشهای گلدوزیشده که به روی سر کشیده میشود، متعلق به ایل تکه است (علاء فیروز، ۲۵۱).