انتشار کتاب "رستنی های مشترک ایران و ترکمنستان"

عناوین ویژه

Open in new window

پایگاه خبری ایتنا نیوز: کتاب "رستنی های مشترک ایران و ترکمنستان" به کوشش شامحمد امیری با اسامی علمی انگلیسی، فارسی و ترکمنی چاپ و روانه بازار شد.

ادامه نوشته

فرهنگ عامه و زندگی                                                              سمانه افتخاری

دكتر محمد جعفر محجوبدر این روز‌ها دیگر گمان نمی‌رود سخن گفتن در باب لزوم گردآوری فرهنگ عامه و پبش گیری از تباه شدن و از میان رفتن این شاخه ی عظیم درخت تناور فرهنگ و هنر مردم ایران موردی داشته باشد. بیست سال پیش ـ و شاید حتا ده سال پیش ـ چنین گفتاری ممكن بود مؤثر واقع شود و گروهی از علاقه مندان به ادب و فرهنگ را در این كار رهنمون شود. اما امروز دستگاه های متعدد، مركز مردم شناسی وزارت فرهنگ و هنر، دستگاه رادیو تلوزیون ملی ایران و برخی سازمان های دیگر از روی شغل و علاقه به این شغل می‌پردازند و گروهی جوانان پر شور در دور افتاده ترین نقاط كشور یا به دست یاری ایشان بر می‌خیزند و یا خود در حد امكان ها و مقدورات خویش قدمی در این راه بر می‌دارند و هر روز كه می‌گذرد، شاهد انتشار اثری تازه در این زمینه هستیم و این خود ـ با نهایت مسرت نشان آن است كه كوشش گذشتگان و پیش گامان در این راه مؤثر اقتاده و جماعتی را در این میدان به تلاش و تكاپو وا داشته است. آهنگ این فعالیت نیز خوش بختانه روی در افزونی دارد و آینده ی به تری را نوید می‌دهد.

از سوی دیگر اگر اندكی بیش تر دقت كنیم  قلمرو فرهنگ عامه را عرصه ای سخت گسترده و پهناور می یابیم كه در پهنه ی زمان و مكان گسترده است. برخی سنت‌‌ها هنوز در میان ما متداول است كه به درستی زمان آغاز آن را نمی‌دانیم و یقین داریم كه برخی از آن ها بسیار قدیم است و به دوران‌های دور پیش از تاریخ می‌پیوندد. تاریخ برخی دیگر را نیز به درستی می‌توان تعیین كرد. 


ادامه نوشته

در باره ی دولت آل گرمیان و مرکز آن شهر کوتاهیه

دولت “Germin Oğulları” و یا خاندان گرمیان یکی از دول ترک آناطولی غربی در دوره ترکیه سلجوقی، نقش خان نشینی مسئول از حفاظت از بخش جنوبی مرزهای مشترک با بیزانس را ایفا می نمود.

“Germiyan Oğulları” که از طایفه افشار بوده و در شرق با خان نشینی “Karaman” در جنوب با خان نشینی حمید، درشمال با عثمانی و در غرب با خان نشینی “Karası Saruhan” ، آیدین و “Menteşe” همسایه بود، حاکمیت منطقه ای به وسعت ۴۴ هزار کیلومتر مربع را که امروزه شامل “Kütahya” ، دنیزلی و آفیون میباشد، در دست داشت.

ادامه نوشته

سیواس مرکز امیر نشین آل دانشمند

 

سلطان آلپ ارسلان برای فتح مناطق داخلی آناطولی فرماندهان منتخب و بزرگی همانند، دانشمند غازی و سلیمان شاه “Kutalmışoğlu” را مامور ساخته بود. در پایان مبارزات این دو فرمانده قهرمان، شهر سیواس در سال ۱۰۸۵ کاملا به دست ترکها افتاده و در زمان حکمرانی دانشمند احمد غاز پایتخت گردید. بعدها شهرهای قیصریه، توکات، آماسیا، چوروم، جانکری، مالاتیا و کاستامونو فتح شده و مرزهای خان نشینی دانشمندیان توسعه یافت. دولت دانشمندیان که با فتح آناطولی از طرف ترکها به سال ۱۰۷۱ تاسیس یافت، بعد از مرگ دانشمند غازی توسط ملک غازی پسرش اداره گشت. در دوران ملک شاه مبارزات بزرگ و سنگینی با بیزانسیون و سپاهیان ثلیبی روی داد. در سال ۱۱۳۴ به جای ملک غازی پسرش محمد بر تخت سلطنت نشسته و جنگهای بسیاری با بیزانسیون انجام داد. با مرگ محمد غازی به سال ۱۱۴۲ دانشمندیان به دو خاندان مالاتیا و سیواس تقسیم شدند که موجودیت خاندان سیواسی در سال ۱۱۷۵ پایان یافت. سیواس در دوران حکمرانی علاءالدین “Eratna bey” که از ترکهای اویغور بود و در سال ۱۳۲۷ به سلطنت رسید نیز جایگاه مهم خود در تاریخ را حفظ کرد.

ادامه نوشته

در باره ی شهر سوگوت پایتخت خان نشین عثمانی

 

اجداد عثمان بیگ بنیانگذار دولت عثمانی از طایفه “Kayı”، یکی از شاخه های اوغوز بودند. پدر عثمان بیگ، ارطغرل غازی و پدر بزرگش نیز “Gündüz Alp” بود. عثمان بیگ به سال ۱۲٥۸ در “Söğüt” به دنیا آمده و در ۲۳ سالگی یعنی در سال ۱۲٥۸ حکمرانی طایفه “Kayı” را دردست گرفت. خانواده “Osmanoğulları” از منسوبین عشیرت “Karakeçili” طایفه “Kayı” بودند. این خانواده با ٤۰۰ چادر از آسیای میانه آمده و ضمن اسکان در “Söğüt”، پایه های امپراطوری عثمانی را پی ریزی کرد.

ادامه نوشته

دولت قراخانی غربی و پایتجت آن  سمرقند

 

در خلال تجزیه دولت قره خانلو به دو بخش، محمد ابن ناصر اول، اولین خاقان بزرگ قره خانلو ها “Özkent” را به عنوان محل اقامت خود برگزیده و در سال ۱۰۵۲ در این شهر بدرود حیات گفت. بعد از وی برادرش ابواسحاق ابراهیم تاوگاچ خان، زمام امور را در دست گرفت. این خاقان نیز سمرقند را به عنوان پایتخت انتخاب کرد. ابواسحاق ابراهیم دولت خود را به عنوان یک حکمران ایده آل اداره نمود

ادامه نوشته

دولت قراخانی و مرکز آن شهر بالاساغون

 

ترکهای "karuk" و "Çiğil" و در راس طایفه "Yağma" که بعد از سقوط دولت اویغور به سال ۸۴۰ به سوی غرب روی آوردند، اولین دولت ترک مسلمان را در آسیای میانه به نام قره خانلو تاسیس نمودند. اولین شخصیت بزرگ این دولت "Bilge kül kadir han" میباشد. قره خانلو ها در پی وفات "Satuk buğra han" در سال ۹۵۶ دین اسلام را پذیرفتند. "Bilge kül kadir han" با دولت سامانیان که می خواست ماورالنهرین را تسخیر نماید، به نبرد پرداخته و سپس "Bazır arslan han" یکی از دو پسر وی در بالاساگون بر مسند دولت نشست. "oğulçak Han" پسر کوچکش نیز به عنوان شریک خاقان در "taraz" حکمرانی میکرد. مرزهای دولت قره خانلو تا "Balasagun" ، "Özkent"، بخش شمالی حوزه زراعی و حوالی کوههای "Kara Kurum" توسعه یافته و در جنوب با غزنویها همسایه بود

ادامه نوشته

قرابالغاسون پایتخت خان نشین بزرگ اویغور

 

اویغورها که چون “Göktürk”ها از ترکهای هون آسیا می باشند، در سواحل اورهون و “selenga و حوالی دریاچه آرال اسکان گزیده بودند. اویغورها در قرن پنجم در این منطقه یک خان نشینی قدرتمند تاسیس نموده و “Şiciheen” را که لقب “erkin” را بر دوش می کشید به عنوان حکمران خود انتخاب کرده بودند، پسر وی “pusa” نام داشته و به او لقب “Alp iteber” یعنی، قهرمانی که به دولت خدمت می کند، داده شده بود. کلمه اویغور که به معنای اتحاد میباشد، نامی است که به جامعه متشکل از نه طایفه اوغوز و ده اویغور داده شده است.

ادامه نوشته

دولت غزنویان و پایتخت آنها  غزنه

دولت غزنویان بین سالهای ۹۶۳ الی ۱۱۸۶ میلادی توسط ترکها در جغرافیای افغانستان تاسیس شد. با انتخاب شهر غزنه در ۱۲۰ کیلومتری کابل به عنوان پایتخت این دولت، نام آن غزنویان گردید. این دولت همچنین به خاطر لقب یمن الدوله، که به محمود غزنوی داده شده بود و لقب پدرش سبکتکین، به اسامی یمینی ها و سبکتیکینی ها نیز در تاریخ ثبت شده است. اساس این دولت توسط آلپتکین پایه ریزی شده است. آلپتکین که تخمین زده می شود در سال ۸۸۰ و ۸۸۱ به دنیا آمده باشد، به عنوان برده به احمد ابن اسماعیل سامانی فروخته شده و بعدها در میان سربازان او یک سر و گردن بالاتر رفت. آلپتکین که با استعدادهای خاص خود بعدها مطرح گردید، در مراحل مختلف دولت پیش رفته و به پست والی خراسان منصوب گشت
ادامه نوشته

   دولت ایتیل ولگا

دولت ایتیل ولگا که تا گذشته ای نزدیک اطلاعات کمی در رابطه با آن وجود داشته ولی تاسیس آن از سوی ترکها قطعیت یافته، یکی از اولین دولت های ترک مسلمان در جهان محسوب می گردد. اطلاعاتمان در مورد بلغارها به منابع بیزانس، روس و اسلام متکی میباشد. مهمترنی فردی که گفته است بلغارها، ترک تبار هستند، تاریخ نویس نام وامبری میباشد. نکته نظر مذکور وی با کاوش های باستانشناسی "فهر" و فعالیتهای شناختی و یا لینگوستیک "راسونی"، قطعیت یافته است.اطلاعات وسیع در رابطه با بلغارها را از یاد داشتهای سیاح نامی، ابن فضلان یاد می گیریم. اطلاعات ذیربط با بلغارها در بسیاری از کتب متعلق به قرن دهم نیز جای گرفته است. به عنوان مثال ابوالاسیر در تعریف از وقایع سالهای ۱۰٤۱ و ۱۰٤۲ از رفتن حجاج بلغاری به بغداد در خلال سفر به مکه برای زیارت کعبه معظمه بحث کرده است.
ادامه نوشته

درباره Wetland (باتلاق)                                                      -مهناز وفادار

درباره Wetland (باتلاق) - مهناز وفادار

 

Wetland اكوسيستمي متغير و در نوسان است كه اغلب در منطقه حد واسط و در وجه تقابل دو نوع زيستگاه آبي و خشكي تشكيل مي شود و معمولا داراي عناصر هر دو نوع اكوسيستم است. به عبارت ديگر، منطقه گذار بين اكوسيستم آبي و خشكي است، جايي كه زمين به صورت موقت و دوره اي يا به صورت دائمي با آب پوشيده شده است ، به گونه اي كه بيشتر اين اكوسيتمها داراي سطوح متغيري از آب در طول يك فصل ويا حتي در طول سال هستند. به عنوان مثال در طول تابستان بسيار خشك اند اما در زمستان بسيارپرآبند

ادامه نوشته

تالاب آجی گل                                                                      محمود نیک نهاد

نام انگلیسی :  Ajigul wetland    

نام فارسی :  تالاب آجی گل 

 

موقعیت جغرافیایی

 

تالاب آجی گل در جنوب رودخانه مرزی اترک به فاصله 75 کیلومتری شمال شهر گنبدکاووس واقع است. روستای تنگلی با 243 خانوار و 1195 نفر جمعیت در سال 1385 در شمال تالاب مذکور قرار دارد. این تالاب در اکوسیستمی بیابانی واقع گردیده است.

ادامه نوشته

تالاب  آلاگل  

نام انگلیسی :  alagul Wetland    

نام فارسی :  تالاب  آلاگل 

 

موقعیت جغرافیایی

تالاب  آلاگل

تالاب آلاگل در شرق جاده آق قلا به اینچه برون واقع گردیده که مساحت آن در زمان پرآبی به 2500 هکتار می رسد . این تالاب همانند تالاب های آجی گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکشهای طبیعی تامین می شود . محیط های پیرامونی تالاب با پوشش نی و جگن و درختچه های گز پوشیده شده است . بستر قالب دراکثر نقاط پوشیده از پوشش سبز جلبک می باشد . هر ساله در فصل مهاجرت هزاران پرنده به این تالاب و دیگر تالاب های استان می آیند که از انواع قو – فلامینگو – اردک – پرستو – قازها می توان نام برد

ادامه نوشته

تالابهای گنبدکاووس

 

 

"آلاگل"، "آلماگل" و "آجي گل" سه تالاب بين‌المللي بخش مرزي "داشلي برون" گنبدكاووس از جمله نقاط ديدني وجذاب استان گلستان است كه در فصل بهار زيباتر از فصلهاي ديگر سال بوده و ....

ادامه نوشته

انواع کاروانسرا

 

ساده تر از همه چنین می توان گفت که کاروانسرا ساختمانی است که کاروان را در خود جای می دهد و بزرگ ترین نوع ساختمانهای اسلامی است. پلان آن معمولا مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم و بلند، معمولا ساده و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده است. یک دالان با طاق قوسی که مابین ورودی و حیاط داخلی قرار گرفته است، فضای کافی را برای جا دادن حیوانات بارکش فراهم ساخته است. بر روی سکوی برآمده ای که در پیرامون این حیاط قرار گرفته است، طاقگان هایی واقع شده اند که نمای داخلی را مفصل بندی کرده اند. در پشت آنها حجره های کوچکی برای منزل دادن مسافران تعبیه شده است. در کاروانسرا های دو طبقه، از حجره های پایینی برای انبار کردن کالاها و از حجره های بالایی برای منزل دادن مسافران استفاده می شد.

ادامه نوشته

خاستگاه تاریخی کاروانسرا                                       ابوالفضل جعفری نژاد

خاستگاه تاریخی کاروانسرا  - ابوالفضل جعفری نژاد

به طور کلی ، تحیول و گسترش کاروانسراهای ایران در ادوار مختلف بستگی به وضعیت اجتماعی ، اقتصادی ، مذهبی و ... داشته و شکل یابی و توسعه آن با موارد یاد شده در ارتباط بوده است . عملکردهای گوناگونی که در گذشته کالروانسرا به عهده داشته ، باعث گردیده نام های متفاوتی برای اینگونه بناها در فرهنگ لغات جای گیرد ؛ از جمله کاربات ، رباط ، ساباط و خان .

ادامه نوشته

منطقه حفاظت شدهٔ‌ پارك ملى، گرگان


اين پارک در ۱۹ مرداد ماه ۱۳۳۶ به نام منطقه حفاظت شده آلمه و يشکى تحت حفاظت قرار گرفت. در ۲۳ بهمن ۱۳۴۰ با همان مساحت اوليه (۸۹۰‚۹۱ هکتار) به منطقه حفاظت شده آلمه موسوم گرديد و در شهريور ماه سال ۱۳۴۲ عنوان پارک ملى و در سال ۱۳۴۳ نام پارک وحش را به خود اختصاص داد. بعد از تغيير نام سازمان شکاربانى و نظارت بر صيد به سازمان حفاظت محيط زيست در شهريورماه ۱۳۵۰، منطقه‌اى در شرق اين پارک به نام قرخت با مساحت ۰۰۰‚۳۴ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به آن الحاق و در سال ۱۳۵۵ هر دو منطقه در يکديگرادغام گرديدند و در مجموع با مساحت ۸۹۵‚۱۲۵ هکتار، پارک ملى گلستان را تشکيل دادند که بعد از پيروزى انقلاب اسلامى در بهمن ۱۳۵۷، طى بررسى‌هاى مجدد و در نظر گرفتن مسائل اجتماعى و نياز اهالى اطراف منطقه، مساحت آن به ۸۹۰‚۹۱ هکتار تقليل يافت.
ادامه نوشته

پارك ملي گلستان

 

 

پارك ملي گلستان درحدفاصل استانهاي گلستان و در موقعيت جغرافيايي بين 31/37 الي 04/53 عرض شمالي و 43/55 الي 17/66 طول شرقي واقع شده و مساحت آن در حدود 87242 هكتار مي باشد. ‌

پوشش گياهي:بلوط,‌بلندمازو, ممرز,‌انجيلي,پلت‌,شيردار,كركو,آزاد,اوري,توسكاي قشلاقي,‌كلهو,‌انجير, توت,‌ملچ,‌ داغداغان,‌‌ازگيل,‌ وليك,‌زالزالك,‌سياه تلو,گوجه وحشي, شير خشت, گردو,‌تمشك ,‌اناروحشي, ‌‌گلابي وحشي ,زرشك,‌تاغ,‌گز ,‌پرند,‌كاروانكش , كلاه ميرحسن ,‌ گون ,‌ چوبك ,‌ درمنه ,‌ خارشتر و ارس

ادامه نوشته

معماری سلجوقيان

 
در دوره سلجوقيان، هنر ايراني گامي بزرگ برداشت و تاريخ هنر ايران، يكي از درخشان‌ترين دوره‌هاي خود را در اين روزگار سپري كرد. در اين زمان، شهرهاي اصفهان، مرو، نيشابور،‌هرات و ري مركز و مجمع صاحبان هنر و پيشه بوده است واكنون بسياري از آثار اين هنرمندان، در موزه‌هاي داخلي و خارجي ديده مي‌شود. شاهكارهاي هنري اين هنرمندان شامل معماري، سفال‌سازي، فلزكاري، كتابسازي، خطاطي، تذهيب، نگارگري و بافندگي است. به همين سبب دوره سلجوقي از لحاظ شيوه كار هنري در تاريخ ايران مشهور است.
ادامه نوشته

سابقه تاریخی کاروانسراها -                                          نوشته ی:  حسن طلایی

از جمله يادگارهاي پر ارزش معماري ايران كاروانسراهاست كه از روزگار كهن به دلايل گوناگون و ارتباطي چون جريان اقتصادي ، نظامي جغرافيايي و مذهبي بنياد گرديده و در ادوار مختلف بتدريج توسعه و گسترش يافته است .

عملكرد هاي گوناگون كه كاروانسراها در گذشته بعمده داشته اند باعث شده است نامهائي ما نند كاربات – رباط – ساباط – خان – اين Inn در فرهنگ لغات داده شود كه در اصل داراي وظايف مشابهي مانند كاروانسرا ها بوده ولي از نظر خصوصيات و معماري هر يك داراي ويژگي هاي متفاوت بوده اند . با توجه به كار برد – توسعه گسترش كاروانسراها در ايران مي‎توان علل پيرايش كاروانسرا ها را نياز اساسي و حمايت كاروانيان دانست بنابراين بناهاي مشابهي كه با نامهاي مختلف احداث گرديده به احتمال زياد بهمين منظور و هدف بوده است . كلمه كاروانسرا مشتق از كاروان – كاربان بعضي گروه مسافران (قافله ) كه دسته جمعي مسافرت مي كنند و سراي به معني خانه و مكان است هر دو كلمه كاروان و سراي مشتق از پهلوي ساساني يعني فرس ميانه است . چنانه در فرهنگ لغات و ساير منابع ادبي نامهاي كاروان خانه – كاروان گاه كاروان گه بعضي كاروانسرا مورد استفاده قرار گرفته است . (3)

ادامه نوشته

نگاهی به نمایش‌های سنتی امروز جهان                           نوشته ی : علی فرهادی پور

 

علی فرهادی‌پور: تئاتر در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود شکل‌ها و شیوه‌های‌گوناگونی را پشت‌سرگذاشته و با گذشت زمان، شکل‌های‌کهن‌تر با حفظ شکل کهن خود در کنار شکل‌های نوین‌تر به حیات‌شان ادامه داده‌اند. شکل‌های کهن‌تر تئاتری به مرور زمان تئاتر‌های سنتی نامیده‌ شده‌ و گاه به شکلی موزه‌ای‌(در جوامع پیشرفته) و گاه به شکلی روزانه وکاربردی (در جوامع درحال ‌پیشرفت) حضور داشته‌اند.

ادامه نوشته

مسجد کبود تبریز،فیروزه اسلام                                        نوشته ی: منصور اغنمی

 

بنای تاریخی مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو می باشد که به دستور جهانشاه که شهر تبریز را پایـتخت خود قرار داده بود و به ســــرکــــاری عزالدین قاپوچـی بنا گردیــده و با استنــــاد به کتــیبه برجسته ســـر درب به سال 870 ه.ق ساختمان آن به اتمام رسیده است.

سلــطنت جهــانشاه از سال 839 ه.ق آغـاز و تا 872 ه.ق ادامـه داشت که وی به دست اوزون حسن از طایفه آق قویونلو کشته شد و بساط اقتدار حـکومتی وی که از آسیای صغیر تا خلیج فارس و هــرات و ماوراالنهر گــسترده شده بـود برچیده شد.بنای اصـلی در مقام مـسجد مقـــبره، دارای صحـن وســیعی بـوده کــه در آن مجـــموعه ای از ســـاختمان ها از جمــله مدرســه و حمام و خــانقاه و کتابــخانه و... ساخته شده بود که متأسفانه آثاری از آنها به جا نمانده است

ادامه نوشته

توركمن ادبي دأبينده يونوس امره، غاراجا اوغلان وه ماغتيمغولي يوره‌لگه‌سي

 

                                                                              یازان: پروفسور دوكتور فيكرت توركمن*

                                                                                ترجیمه اده‌ن: عبدالحکیم مختومی

          بيلينشي يالي تورك‌لر. بللي بير تاريخاچنلي، بير جوغرافييادا، بير يرده ياشاپ ديرلار. البتده بير يرده ياشاماغينگ نتيجه‌سينده، بير يازوو ديل وه بير ادبييات‌لاري‌دا بولوپ‌دير. دورلي سبأپلر بيله، آيري آيري يرلره گؤچوب يرلشمك‌لري زرارلي ياشاييش‌لاريني‌دا آيري دؤولت‌لرده يادا كوپچوليك‌لرده دووام اتديريپ ديرلر. شونونگ اوچين‌ده يازوو ديل هم ادبييات‌لاري بير بيريندن تاپاووت‌لانيپ باشلاپ‌دير. بيز بوگون بوآيري يازوو ديل وه ادبیيات‌لاري «دميرغازيق»، «گون‌دوغار» وه «گون باتار» آدي بيلن اوچ‌ساني دويپ باشلئق‌لارا بؤليأريس. آغزالان يرلرينگ ادبي وه مدني (فرهنگي) آرا غاتناشيق‌لاري هيچ واغيت‌دا كسيلمه‌ديگي نيغتاپ آييدمالي اهميّت‌لي بير حأصييت‌دير.

ادامه نوشته

نقش سیاسی ـ اجتماعی بیگ، ترخان و تگین در تاریخ اسلام           سید مهدی جوادی

 
●چکیده
عنوان های حكومتی، جایگاه خاصی را در تشكیلات سیاسی ـ اداری دوره اسلامی به خود اختصاص داده است. گرچه برخی از این عناوین و القاب، از دوران پیش از اسلام به دوران اسلامی به ارث رسیده، لكن بیشتر آن ها در دوره های تاریخی و سرزمین های مختلف جغرافیایی، تأثیرات زیادی را از ملل و اقوام مختلف پذیرفته است. پذیرش دین اسلام از سوی تركان و مغولان و مهاجرت آنان به نقاط مختلف جهان اسلام، پیامدهای مهمی را به همراه داشته است. یكی از آن ها، ورود عناوین، القاب و اصطلاحات خاص تركی و مغولی در تشكیلات اسلامی و تداوم آن در دوران های مختلف تاریخی است كه بخش مهمی از عناوین و اصطلاحات سیاسی ـ اجتماعی و اداری تشكیلات اسلامی را تشكیل داده است.
ادامه نوشته

درگذشت عالم متعبد و روحانی جلیل القدر حاج محمد تقان آخوند جاور

                                      به نام خداوند لا یزال                                                            

با کمال تالم و تاسف مطلع شدیم که شب جمعه۳۰/۲/۱۳۸۹ مطابق با ۶ جمادالثانی۱۴۳۱عالم جلیل القدر حاج محمد تقان آخوند جاور- امام جمعه ی سابق اهل سنت گنبد کاووس-دار فانی را ترک و به دیار باقی شتافته اند.نماز جنازه ی ایشان بعد از اقامه ی نماز جمعه در مصلای بزرگ اهل سنت گنبد کاووس- با شرکت بیش از 12000 نفر خوانده شد. آن مرحوم در آرامگاه مسلمین به خاک سبرده شدند.

در گذشت این عالم را به عموم مسلمین- بخصوص فرزند فرزانه و بزرگوارشان حاج کریم آخوند جاور-امام جمعه ی محترم اهل سنت گنبد کاووس تسلیت عرض می کنیم .برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان وخویشان ایشان صبر و شکیبایی آرزو می کنیم.

                                                              مدیر عامل بنیاد مختومقلی فراغی : محمد قجقی

مسجد، سمبل شهر اسلامی                                        نوشته ی: سیمین فرهنگی

Simin Farhangi سیمین فرهنگیخانه ی پیامبر در مدینه با پلانی مربع شکل با ابعادی حدود 56 در 56 متر با پوشش تیر و ستون و 9 اتاق در خارج سمت شرقی آن و حیاطی که 75 درصد کل فضای خانه را شکل می داد، به عنوان نخستین الگوی مساجد مسلمانان محسوب می شوند. مساجد اولیه با سادگی و قداست خاصی ساخته می شدند تا نمادی از مفاهیم واقعی اسلامی و تعلق به تمام طبقات اجتماعی باشند.

ادامه نوشته

همایش مختومقلی در گنبد کاووس

مایش 227 ـ مین سالروز تولد شاعر و عارف و معمار ادبیات کلاسیک ترکمن حضرت مختومقلی فراغی به همّت ستادمردمی شهرستان و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن شعر و ادب ترکمنی میراث و بنیاد مختومقلی فراغی برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ترکمن های ایران، این همایش یکروزه که عصر روز سه شنبه 89/2/28 در تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبد برگزار شد با حضور مهمانانی از کشور افغانستان، استان زنجان، شهرستان بجنورد و سراسراستان گلستان با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید و سرود ملی آغاز گردید
ادامه نوشته

همایش بین المللی گرامیداشت یاد مختومقلی فراغی شاعر بلند آوازه ترکمن در آنکارا

همایش بین المللی گرامیداشت یاد مختومقلی فراغی شاعر بلند آوازه ترکمن در آنکارا
این همایش با استقبال پر شور شرکت کنندگانی از بسیاری از کشورهای جهان روبرو گردید
 
یاد مختومقلی فراغی شاعر معروف ترکمن در ۲۷۷ امین سالگرد تولدش گرامی داشته شد.
ادامه نوشته

مختومقلی فراغی" سعدی ترکمن هاست                                          استاندار گلستان

 پایگاه خبری ایتنا نیوز: استاندار گلستان گفت: مختومقلی فراغی یک نمونه کامل معلم اخلاق می باشد که اشعارش نمونه یک اثر اخلاقی است.
به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه خبری ایتنا نیوز، جواد قناعت پیش از ظهر امروز در مراسم نکوداشت 277 امین سالروز تولد شاعر ایرانی ترکمن در آق تقای (مراوه تپه) اظهار داشت: ایران اسلامی و منطقه گلستان از دیرباز مهد علم، ادب و فرهنگ و تمدن بوده است.
وی از میرفندرسکی، میرداماد، لامعی گرگانی، فخرالدین اسعد گرگانی و مختومقلی فراغی به عنوان نمونه هائی از این مشاهیر نام برد و گفت: مراسم امروز به پاس تلاش یکی از همین مشاهیر برگزار شده است.

ادامه نوشته

مختومقلی فراغی" شاعری آزادیخواه و عدالت گستر است               مسئول دفتر رئیس جمهور؛

 پایگاه خبری ایتنا نیوز: مسئول دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: مختومقلی مایه افتخار و پرچم فضیلت ایرانیان در سطح جهان است.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایتنا نیوز، اسفندیار رحیم مشائی پیش از ظهر امروز در مراسم نکوداشت 277 امین سالروز تولد شاعر ایرانی ترکمن در آق تقای (مراوه تپه) اظهار داشت: بیش از 200 سال از درگذشت این شاعر شهیر می گذرد، اما آثار وی بیانگر آن است که مختومقلی هرگز نمرده است.

ادامه نوشته