گيتدي فـراغـي/
داغي داشي گزيب ، بير بيره چاتيـب
بليل بوليب ، سايراب گشدي فراغــي
محمد صفا عبدالله ني ياد اديــــب
غمگين بوليب ، سوزلار ساشدي فراغـي
داغي داشي گزيب ، بير بيره چاتيـب
بليل بوليب ، سايراب گشدي فراغــي
محمد صفا عبدالله ني ياد اديــــب
غمگين بوليب ، سوزلار ساشدي فراغـي
گروه هنری بنیاد مختومقلی فراغی گنبدکاووس، نمایشگاه عکس با عنوان حیات در ایام تعطیلات نوروزی در
محل پارک ملی قابوس گنبد برگزار نمود .
این نمایشگاه که حاصل کار گروهی از عکاسان جوان این بنیاد بود ،با موضوع فرهنگ قوم ترکمن در جهت
شناساندن گوشه هایی از فرهنگ اصیل مردمان ترکمن صحرای ایران به مسافران نوروزی با ۴۰ تابلوی عکس
های هنری و حرفه ای در محوطه پارک برپا گردید .
از نکات جالب این نمایشگاه نصب و به نمایش گذاشتن تابلوهای عکس در داخل آلاچیق ترکمنی ( آق اوی)
بود که بازدید کنندگان را با یک محیط کاملا اصیل و فرهنگی آشنا می کرد .
عکاسان : عبدالعلی هاشمی - عبدالحلیم نوبخش - کریم بگ زاده قوجق و یوسف دردیانی
مضمون كلي:
شاعر اوصاف نبك مردان جوان را بر مي شمارد و دارايي، شهامت، فرزند، خرد و پركاري را به عنوان عوامل اصلي موفقيت و
كاميابي در زندگي معرفي مي كند و علي الخصوص به ستايش توانايي و گشاده دستي مي پردازد.
مضمون كلي: سخن فراغي با نيايش آغاز مي شود و وي از خداوند مي خواهد كه اختيار او را به دست فلك غدار نسپارد و وي را در نيل به آرزوهايش ياري دهد. سپس به برخي ويژگيهاي شخصيتي انسانها مي پردازد و به اختلاف عقايد و نظرات در
جوامع انساني اشاره دارد.در بند پاياني، فراغي تواضع پيشه مي كند، اما به اين مسأله نيز اشاره مي نمايدكه عليرغم شهرت وافر، معاصران قدر وي را نمي دانند.
مضمون كلي: فراغي با عنايت به آيه «يسبح لله ما في السموات و الارض» به توصيف ذكر و تسبيح خداوند از زبان حيوانات و جمادات (بويژه پرندگان كه تمثيل ارواح بشري اند) مي پردازد و انسان را به ترك غفلت و توجه به ياد خداوند فرا مي خواند.
انگيزة نگارش اين وجيزه را مقالة پروفسور آ. آ. سيمونوف كه در نشرية «پژوهش هاي تركمن » (شمارة 9-8 سال 1929 ) با عنوان « منابع و مآخذ مرتبط با عرفان در ميان مردم تركمن » به چاپ رسيده بود ، فراهم آورد . پروفسور سيمونوف صرفاً با استناد و ارجاع به آثار پيشين من ( تا سال 1915 ) در بارة شاعر تركمن مختومقلي ، از عدم پاسخگويي به يك سؤال اساسي و مهم مبني بر اينكه « چه تأثيرات ويژه اي باعث نفوذ آسان شعر مختومقلي در نظرية جهاني صوفيان گرديد ؟ » اظهار عدم رضايت كرده بود .