گفتگو با شاعر ترکمن عیدی اونق.ترکمن سسی

گفتگو با شاعر ترکمن عیدی اونق

c_300_250_16777215_10_images_12097.jpg

ترکمن سسی – عبدالرضا نظری - فرصتی پیش آمد تا در روز آدینه ای که گذشت در منزل یکی فرهنگیان روستای آزادتپه ( شاقال دپه) ساعتی در کنار شاعر ترکمن، استاد عیدی اونق گفتگو کنیم.

بعداز ظهر جمعه پنجم خردادماه 1402 در منزل دوست فرهنگی مان حامد نظری ساعتی با عیدی اونق شاعر شناخته شده ترکمن صحرا از فرهنگ و زبان و ادب ترکمنی صحبت کردیم.این شاعر آق قلایی با تحسین فعالان فرهنگی و جوانان دوستدار شعر و ادب در ترکمن صحرا می گوید: شاعر با اشعار خود پیام به مخاطبین منتقل می کند. شعر بدون پیام معنایی ندارد.

از نگاه او ضروری است تا اهالی فرهنگ و ادب همواره به اوضاع اجتماعی فرهنگی جامعه توجه کنند، برای حفظ و تقویت فرهنگ بومی دغدغه داشته باشند. او از فراموشی زبان و نام های اصیل ترکمنی در گذر زمان نگران است. آرزو دارد مردمان صحرا میراث فرهنگ و ادب بومی را حفظ و زبان ترکمنی را روان صحبت کنند.

ادامه نوشته

ردپای خاطرات کودکی در کمیش دفه. ترکمن سسی

ردپای خاطرات کودکی در کمیش دفه

c_300_250_16777215_10_images_22033.jpg

ترکمن سسی – ناز محمد یگن محمدی - با این که زادگاهم گنبد بود بیشتر به کمیش دفه رفت و آمد داشتم، چون مادرم گمیش تپه ای بود. اغلب اوقات درمنزل دائی ام «حاج نورطاغن صیادی» دعوت نشده مهمان بودم و با بهرام و یوسف، پسردائی هایم و باسایر دوستان و هم سن و سالان خود بازی می کردم.

دوران خیلی زیبایی بود. کوچک تر ها و جوان ترها به افراد بزرگتر از خود احترام زیادی می گذاشتند و بزرگترها هم هوای بچه ها را داشتند و به آنها محبت می کردند. دائی و زن دائی ام بسیار مهربان و زحمتکش بودند. در مغازه ی دائی که در خیابان اصلی کمش دفه و نزدیک چارسو (چهارسو)ی معروف آن بود، همه چیز پیدا می شد. از سوزن و میخ و دیگ (قازان) گرفته تا پارچه، چارقد، سیمان، تخته، ورق شیروانی و در بخشی از مغازه هم طلا می فروخت.

دائی مدام در فعالیت و تحرک بود. از کلّه ی سحر که مسجد می رفت دائماً کار می کرد و روزهای دوشنبه و پنج شنبه با ماشین جیپ اش برای فروش اجناس به بازار های هفتگی بندرشاه و آق قلا می رفتیم. دائی به همه احترام می گذاشت و محبوب بود. به مشتریان مرد که اغلب شناس بودند دَده، دائی و یگن و به زن ها، اجکه، گللجه، دایزه و یگن خطاب می کرد. سال هایی که من از آن صحبت می کنم به حدود سال های 1340 می رسد. مغازه دائی در سمت غربی خیابان اصلی در ردیف مغازه های مرگن حاجی و محمدامان حاجی مرگنی و کمی آن طرف تر مغازه «آوال حاجی ساتلیخ محمدی» بود.

ادامه نوشته

فراخوانی برای «بازآفرینی افسانه‌های بومی ایران» ایسنا

فراخوانی برای «بازآفرینی افسانه‌های بومی ایران»

فراخوان سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس» با موضوع «بازآفرینی افسانه‌های بومی ایران» برای کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این فراخوان با هدف تولید آثاری ارزشمند و خلاقانه برای کودکان و نوجوانان و آشنایی هرچه بیشتر همکاران اهل قلم کانون و نویسندگان کودک و نوجوان با افسانه‌های کهن ایران‌زمین منتشر شده است.

مخاطبان این جشنواره علاوه بر همکاران اهل قلم کانون، شامل تمامی نویسندگانی که برای کودکان و نوجوانان اثر خلق می‌کنند (بالای ۱۸ سال) هستند.

قالب آثار جشنواره سوم ققنوس، داستان کوتاه (حداکثر ۳هزار کلمه) و شعر (کلاسیک، نیمایی، سپید) تعیین شده است.

مهلت ارسال آثار ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ و زمان اعلام نتایج ۸ مهر ۱۴۰۲ (روز بزرگداشت مولانا) خواهد بود و شرکت‌کنندگان باید فایل آثار خود را به پست الکترونیکی Mehrvareh.adabi@kpf.ir ارسال کنند.

دبیرخانه مهرواره «آواز ققنوس» در تهران، خیابان فاطمی، خیابان حجاب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری مستقر است. علاقه‌مندان در صورت نیاز به آگاهی بیشتر می‌توانند با شماره‌ ۸۸۹۷۱۲۸۸ (داخلی ۱۰۵) تماس بگیرند.

انتهای پیام

انتشار آثار فریدون آدمیت پس از چند سال. ایسنا

انتشار آثار فریدون آدمیت پس از چند سال

چهار کتاب فریدون آدمیت با عنوان‌های «فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطیت»، «فکر دموکراسی اجتماعی در نهضت مشروطیت»، «انحطاط تاریخ‌نگاری در ایران» و «جزایز بحرین؛ بررسی حقوقی و دیپلماتیک مناقشه ایران و انگلیس» پس از چند سال منتشر شدند.

به گزارش ایسنا، ناشر این کتاب‌ها با اعلام ابن‌که این آثار پس از چند سال نایاب بودن منتشر شده‌اند در خبری عنوان کرده است: فریدون آدمیت (۱۳۷۸-۱۲۹۹) در نزدیک به سه دهه کار پژوهشی، برخی از مهم‌ترین رخدادها و جریانات عصر مشروطه را در نزدیک به ۲۵ کتاب تالیف کرد و از این بابت سهمی جدی در هدفمندساختن و نیز جهت‌دادن به تاریخ‌نگاری علمی ایفا کرد؛ از این‌رو او را پدر تاریخ‌نگاری نوین ایران نام نهاده‌اند.

کتاب «فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطیت» ابتدا در سال ۱۳۴۰ منتشر شد. پس از انقلاب در سال ۱۳۹۴ بازنشر شد و اکنون چاپ دوم آن از سوی نشر گستره منتشر شده است. کتاب شامل دو بخش است. بخش اول مربوط به دموکراسی اجتماعی و فرقه‌های اجتماعیون و ترقی فکر اجتماعی و کارنامه فرقه دموکرات است. و بخش دوم، بررسی چهار رساله و اندیشه‌های محمدامین رسول‌زاده، از بنیانگذاران حزب نوین ایران، سردبیر روزنامه ایران نو و از اندیشه‌پردازان سوسیال‌دموکراسی در جنبش مشروطه ایران است. این کتاب در ۲۸۶ صفحه با تیراژ ۱۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۸۰ هزار تومان منتشر شده است.

ادامه نوشته

گزارش اجمالی سفر به ترکمنستان + تصاویر

گزارش اجمالی سفر به ترکمنستان + تصاویر

بخش اول - دیدار با پروفسور آلماز یازبردی‌اف

۱۴۰۲-۰۴-۱۱

پایگاه خبری اولکامیز – سبحان سالاری نیا: در سفر اخیرمان به کشور ترکمنستان قرار دیداری با پروفسور آلماز یازبردی را گذاشتیم. ایشان با کمال مسرت ما را در روز پنج شنبه ۲۸/ ۲ / ۱۴۰۲ به منزلشان دعوت کردند.

پروفسور آلماز یازبردی‌اف یکی از شخصیت‌های علمی و محقق بی‌نظیر ترکمن در جهان به شمار می‌رود. او در سال ۱۹۳۹ میلادی در چندیر شهرستان غاررئ غالا پا به جهان هستی گذارده و در زادگاه خود بزرگ شده و تحصیلات ابتدائی را در آنجا به اتمام رسانده و جهت ادامه تحصیلات راهی عشق آباد پایتخت ترکمنستان می شود و پس از آن جهت کسب علم در درجات بالا راهی مسکو گشته و تحصیلات عالیه خود را در همان شهر به پایان می رساند. وی از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۷ ریاست کتابخانه آکادمی علوم آن کشور را بر عهده داشته است.

منزل استاد در یکی از محلات قدیمی شهر عشق آباد قرار داشت. درختانی کهنسال در اطراف و فضای وسیعی که اطراف منازل آپارتمانی قرار داشت محل را با دارا بودن محیطی دلگشا با آمد و شد بسیار اندک مردم و تعدادی از کودکان شاداب که در بین درختان سبز تنومند سر به فلک کشیده مشغول جست و خیز و بازی بودند.

ادامه نوشته

بررسی قیام باسماچی ها بین سالهای 1916-1931 محقق: پوهنمل صنعت اهلل فروتن

بررسی قیام باسماچی ها بین سالهای 1916-1931 محقق: پوهنمل صنعت اهلل فروتن عضو کادرعلمی دیپارتمنت تاریخ دانشکده علوم اجتماعی چکیده قیام باسماچیان از جمله جنبش های بزرگ در آسیای مرکزی بود که در برابر روسها در دهه دوم قرن بیستم شکل گرفت. با پیروزی کمونیست ها در روسیه و حاکمیت آنها در آسیای مرکزی، مخالفت در برابر آنها بیشتر گردید که یکی از این گروه ها باسماچیان بودند. باسماچیان یک گروه مذهبی بودند که از طرف ابراهیم بیک لقی رهبری می گردید و فعالیت های آنها از سال 1916 الی سال 1931م دوام پیدا کرد. مهمترین اهداف آنها رهایی از زیر حاکمیت روسها در آسیای مرکزی و ایجاد حکومت مستقل به شمار می رفت. ولی طی چند مرحله این جنبش از طرف کمونیست ها سرکوب گردید. هدف اساسی این تحقیق چگونگی شکل گیری جنبش باسماچیان و تاثیرات آن در آسیای مرکزی می باشد. البته هتسند افراد دیگری که پیرامون جنبش باسماچیان تحقیقات را انجام داده اند ولی این تحقیق روی موضوع پاسخ به این سوال اصلی می باشد که جنبش باسماچیان چگونه یک جنبش بوده و چی تآثیرات در اسیای مرکزی از خود به جای گذاشتند. در نوشتههای دیگران کمتر به آن پرداخته شده است. در محتوای این تحقیق از روش کیفی به شکل کتابخانه ای استفاده شده است. بازهم یاد آوری میگردد که، پژوهشگران به تاثیر گذاری جنبش باسماچیان در آسیای مرکزی کمتر توجه نموده اند که این خود بیانگر اهمیت تحقیق می باشد. واژه های کلیدی: آسیای مرکزی، روسیه، کمونیست ها، باسماچیان، قیام

Abstract

The Basmachian uprising was one of the important movement in Central Asia, that raised against of Russia during the second decades of twentieth century. With victory of communists in Russia and their rule in Central Asia, the opposition against of them more increased and one of those groups was Basmachian. They were religious people, which lead by Ebrahim Bick Laqai between 1916-1931. The very specific purpose of this group was to free themselves from Russian rule and establish an independent government, but communist regime in many different periods repressed them. The main purpose of this study is to investigate the formation of the Basmachian movement and its impact on Central Asia. However, many other researchers did research about this topic, but this research provide answer for the basic question: how the Basmachian movement established and what was their impact on situation of Central Asia. This research conducted based qualitative approach with librarian form. Finally, the significant of this research is in its focus on impact of Basmachian movement on Central Asia, that other research not take it in consideration. Keywords: Central Asia, Russia, Communists, Basmachians and Uprising 2

ادامه نوشته

هنرستان دخترانه زنده یاد احمد محمدی گنبدکاووس/ تصاویر                      ترکمن سسی

هنرستان دخترانه زنده یاد احمد محمدی گنبدکاووس/ تصاویر

c_300_250_16777215_10_images_21321.jpg


گنبدکاووس - ترکمن سسی - هنرستان تمام خیرساز زنده‌ یاد «احمد محمدی» صبح چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، عراز مراد مغربی قوجق مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس در آیین افتتاح این هنرستان گفت: این آموزشگاه ۱۲ کلاسه در مدت دو سال و نیم با هزینه ۲۷ میلیارد تومان ساخته شده که تمام مبلغ توسط خانواده زنده یاد احمد محمدی پرداخت شده است.

مسئولان پیش تر گفته بودند این هنرستان دخترانه به عنوان هنرستان تخصصی رشته خیاطی استفاده خواهد شد.

هنرستان زنده یاد احمد محمدی در انتهای خیابان سعدی شمالی، ابتدای کوی ملانفس گنبدکاووس واقع است.

آخرین توصیه‌های نادر ابراهیمی چه بود؟ ایسنا

آخرین توصیه‌های نادر ابراهیمی چه بود؟

کمک‌کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن‌صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپ دیگر، میرزایی یک حجره فرش در بازار، مترجمی، ویراستاری، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، فیلم‌سازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مدیریت یک کتاب‌فروشی، خطاطی، نقاشی روی روسری و لباس و تدریس در دانشگاه‌ها از او مرد بزرگی ساخت به نام نادر ابراهیمی!

ایسنا پلاس: بعد از ظهر یک پنجشنبه در ۱۶ خردادماه سال ۱۳۸۷ وقتی ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه بود، نادر ابراهیمی پس از چند سال مغلوب توموری شد که در سرش ریشه دوانده بود و در نهایت نویسنده‌ای که دوستش می‌داشتیم برای همیشه این جهان را ترک کرد.

ارائه فهرست کاملی از شغل‌های نادر ابراهیمی، کار دشواری است. او خودش در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» ضمن شرح وقایع زندگی‌اش، به فعالیت‌های گوناگون خود نیز پرداخته‌است. ابراهیمی در طول زندگی‌اش کارهای زیادی را تجربه کرده است. او هم آب حوض کشیده و هم به ترجمه و تصویرگری کتاب و نویسندگی پرداخته است.

ادامه نوشته

«  یوسف خاص حاجب واثرش غوتادغو بیلیک »             ترجمه ی: محمد قجقی

« یوسف خاص حاجب واثرش غوتادغو بیلیک »

ترجمه ی: محمد قجقی

یوسف خاص حاجب، ادیب، شاعر و دولتمرد مشهوری است که در دوره ی قراخانیان پرورش یافت.او در شهر بالاساغون ترکستان شرقی و به احتمال در سال 1017 / م بدنیا آمده است. گما ن بر این است که نسب او به خانواده ای اصیل از ترکان مسلمان می رسد. او در بالاساغون تحصیل کرد و تعلیم و تربیت پذیرفت. قبل از این که به خدمت دولت قراخانی در آید،و عنوان « خا ص حا جب » بیابد، با اسم « یوسف بالاساغونی » شناخته می شد.یوسف بالاساغونی برای کسب علم و و دانش ، اهتمام بسیار ورزید و تکاپوی فراوان نمود.

اودر دهه ی پنجم زندگیش و در طی 18 ماه، اثر مشهورش « غوتاد غو بیلیک » را به شکل منظوم سرود.در سال 1070 / م با عزیمت به کاشغر، کتابش را به پادشاه قراخانی «اولوغ بوغرا خان »- که از علاقه مندان و مشتاقان ادبیات بود- اهداء نمود. قرا بوغرا خان، یوسف خاص حاجب را برانگیخت، تا جلسات خوانش این اثر را- که بیانگر و نماد عالی اخلاق، حقوق، کشورداری و آداب و رسوم ترکان بود- در دربار برگزار نماید.این جلسات در طی روزهای بسیار تشکیل شد و با استقبال فراوان روبرو گردید.او با عنوان « اولوغ خاص حاجب » به معاونت صدر اعظم منصوب شد و بدین گونه یکی از مهم ترین مقامات و مسئولیت های دولت قراخانی را عهده دار گردید. با این منصب و مسئولیت، با عنوان « یوسف خاص حاجب » مشهور گردید و وارد کتب تاریخی و ادبی شد.

ادامه نوشته

آیین تشرف در رؤیا شعرهای مختومقلی

آیین تشرف در رؤیا شعرهای مختومقلی

پایگاه خبری اولکامیز- استاد آنادردی عنصری ، نویسنده و صاحبنظر فرهنگ ، تاریخ و ادبیات ترکمن در باره اشعار مختومقلی فراغی مقاله ای وزین و پرمحتوا به رشته تحریر درآورده که در پی می آید :

توضیح: مطلبی که پیش ِ رو دارید تلخیصی از یک تحقیق نسبتا بلند است که در آن رؤیاشعرهای مختومقلی از < دیوان مختوم‌قلی فراغی – متن انتقادی – > تصحیح نورمحمد عاشورپور احصاء و با رویکرد نقد اسطوره‌ای مبتنی بر اصول روش تحقیق بررسی و تحلیل شده است. این تلخیص ِ یادداشت‌گونه به مناسبت ایام بزرگداشت تولد مختومقلی تهیه شده و تقدیم علاقمندان می‌شود.بدیهی است که در متن اصلی ، کلیه‌ی ارجاعات پژوهشی رعایت شده است.

مقدمه

آلکساندر خودزکو که در سال ۱۸۳۰ میلادی سفری به بعض مناطق جنوبی خراسان[ شمالی کنونی ] داشته است در گزارشی از مختومقلی می‌نویسد :<< به هنگام مرگ همچون قدیسین محبوب بود >>. آرمنیوس وامبری دیگر خاورشناس اروپایی که حدود سی بعد از خودزکو به سرزمین ترکمانیه مسافرت داشته در توصیف مختومقلی از همین صفت < قدیس > بهره می‌برد و می‌نویسد :<< او ترکمنی بود از اهل گوکلان که مقام قدوسی داشت …>>.

هر دو خاورشناس نیز از قول راویان ترکمنی ِ خود نقل می‌کنند که ; مختومقلی این مقام قدسی را در نتیجه‌ی دیداری رؤیاگونه با حضرت رسول و علی و عمر کسب کرده است. در این ارتباط پرسش‌هایی به ذهن خطور می‌کند از جمله این‌ که :

* صحت این روایت تا چه میزان است? و تا چه میزان می‌توان به آن اعتماد کرد.

* با فرض صحت و وثاقت این روایت ، شاعر طی چه فرایندی به این موقعیت قدسی دست یافته است?!

* آیا در دیوان شعر شاعر می‌توان شواهدی دال بر صحت این مدعا یافت?

به‌نظر می‌رسد یافتن پاسخ به پرسش‌های یاد شده در درجه‌ی اول منوط به مراجعه‌ی مستقیم به اشعار صحیح مختومقلی است. در حال حاضر نیز صحیح‌ترین نسخه‌ای که از دیوان شاعر در دست داریم کتاب ( دیوان مختوم‌قلی فراغی – متن انتقادی – است که به وسیله‌ی پروفسور نورمحمد عاشورپور تصحیح و مقابله و با بازخوانی یوسف قوجق چاپ و منتشر شده است.

ادامه نوشته

جزئیات دویست‌ونودمین مراسم بزرگداشت «مختومقلی فراغی» در گلستان.ایسنا

جزئیات دویست‌ونودمین مراسم بزرگداشت «مختومقلی فراغی» در گلستان

ایسنا/گلستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، جزئیات دویست و نودمین مراسم بزرگداشت سالگرد تولد مختومقلی فراغی، شاعر و عارف بزرگ ترکمن را تشریح کرد.

محمد رعیت در گفتگو با خبرنگار ایسنا با تشریح جرئیات دویست و نودمین مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در گلستان اظهار کرد: مختومقلی فراغی یکی از عارفان، شاعران و بزرگان شعر، ادب و فرهنگ اقوام ایرانی است.

وی با بیان اینکه موجب افتخار گلستانی‌ها و قوم ترکمن است که از چهره بزرگی همچون مختومقلی فراغی بهره‌مند هستند، افزود: مختومقلی فراغی عارف، دانشمند و فرزانه‌ای است که در راستای انسانیت، تقوا و ترویج فرهنگ قرآن کریم و احترام به اهل بیت(ع) همت گمارده و با این کار فرهنگی و عمیق انسانی برای نوجوانان و جوانان امروز ما یک الگو محسوب می‌شود.

ادامه نوشته

رونق پخت قوقون و چاپاتی در ترکمن صحرا/ بازار آشتی کنان داغ است.خبرگزاری مهر

سنت‌ ترکمن‌ها در عید فطر؛

رونق پخت قوقون و چاپاتی در ترکمن صحرا/ بازار آشتی کنان داغ است

رونق پخت قوقون و چاپاتی در ترکمن صحرا/ بازار آشتی کنان داغ است

گرگان- عید فطر در میان هموطنان ترکمن گلستان با رسوم خاصی مانند پخت شیرینی‌جاتی مثل قوقون و چاپاتی و همچنین آیین آشتی کنان همراه است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: فقط چند روز تا پایان ماه مبارک رمضان امسال باقی مانده و پایان ۳۰ روز روزه داری مردان و زنان مسلمان فرامی رسد.

روز نخست ماه شوال، عید بزرگ فطر به عنوان یکی از گرامی‌ترین اعیاد مسلمانان از راه می‌رسد و اقوام مختلف ایرانی در نقاط گوناگون این پهنه گسترده با آداب و رسوم مختلف این عید را بزرگ می‌دارند.

ادامه نوشته

پادشاهِ هشتصدساله

پادشاهِ هشتصدساله

سعدی شاعری نیست که بتوانیم او را شاعر منتقد و انقلابی زمانه‌اش بنامیم؛ اما او به زندگی مردم توجه کرده و هرجا لازم دیده، تلاش کرده است حاکمان وقت را نصیحت کند. سعدی با حفظ اعتدال و نگاه ویژه خود، روزهای سخت تاریخ ایران را تاب آورده است. به نظر برخی تجددخواهان دوره مشروطه‌خواهی دوره پادشاهی هفتصدساله سعدی و گلستانش بر ادبیات فارسی کافی بود اما او دوباره اوج گرفت.

به گزارش ایسنا، روز اول اردیبهشت‌ماه با نام سعدی و بزرگداشت این شاعر گره‌ خورده است. مریم محمدخانی در کتاب «سعدی» که در مجموعه «سی شعر» انتشارات شهر قلم منتشر شده می‌نویسد: دوباره می‌خواهیم در زمان سفر کنیم. می‌خواهیم به نزدیک دویست سال پیش برویم. زمانی که کودکان به مکتب‌خانه می‌روند، دور هم حلقه می‌زنند، کتاب‌های مختلف می‌خوانند، متن‌هایی را حفظ و تکرار می‌کنند. گلستان سعدی در مکتب‌خانه‌ها کتاب ارزشمندی است. هم یادگار گذشتگان است و باعث ایجاد پیوند با ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی- اسلامی می‌شود و هم توصیه‌هایی دارد که برای کودکان مفید است. خیلی‌ها فکر می‌کنند گلستان چون در مکتب‌خانه‌ها خوانده می‌شود، کتاب کودکان است؛ اما وقتی از کودکی و جوانی فاصله می‌گیرند، دوباره به خواندن گلستان و لذت بردن از قدرت سعدی در استفاده از زبان فارسی و داستان‌گویی برمی‌گردند.

ادامه نوشته

ماه رمضان در ترکمن صحرا نوشته ی : محمد لطیف

ممدماه رمضان در ترکمن صحرا

ماه مبارك رمضان ماه ضيافت الهي، ماه رحمت است و همه مؤمنان در اين ماه به انجام فرايض ويژه مي‌پردازند و اقوام مختلف گلستان (فارس، تركمن، بلوچ و سيستان) نيز در اين استان با تكيه بر آداب و مراسم خاص محلي خويش و براي بهره‌گيري از اين ماه مبارك، فرايض الهي را به جاي مي‌آورند.
تركمن‌ها در اين ماه آيين‌هاي خاصي دارند از جمله اين كه، قبل از فرارسيدن ماه مبارك رمضان اواخر ماه شعبان روزه مي‌گيرند و خود را براي اين ماه پر بركت آماده مي‌كنند و با اين عمل به استقبال ماه مبارك رمضان مي‌روند. روزه استقبال ارزش خاصي در بين تركمن‌ها دارد و بسياري از افراد خانواده‌ها، كوچك و بزرگ، با شور و شوق خاصي با انجام مستحبات به پيشواز ماه ضيافت الهي مي‌روند. زنان و دختران تركمن به طور سنتي و خودجوش قبل از حلول ماه مبارك رمضان مسجد محل خود را نظافت و غبارروبي كرده و برخي از خانواده‌ها هم مساجد را با فرش و نمدهايي كه مخصوص خواندن نماز است و بين تركمن‌ها به نماز ليق (سجاده) مشهور است مزين مي‌كنند.
رويت هلال ماه رمضان (آي گورمك) نيز در ميان تركمن‌ها با هيجان خاصي صورت مي‌گيرد. تركمن‌ها اعتقاد دارند هر كس زودتر هلال ماه را ببيند ثواب بيشتري مي‌برد، بنابراين براي ديدن هلال ماه سعي مي‌كنند با رفتن به بلندي‌ها مانند تپه‌ها و پشت‌بام‌ها آن را زودتر از ديگران ببينند
.

ادامه نوشته

دانشگاه گنبدکاووس رتبه دوم تولید مقالات علمی کشور را کسب کرد

دانشگاه گنبدکاووس رتبه دوم تولید مقالات علمی کشور را کسب کرد

رییس دانشگاه گنبدکاووس گفت: این مرکز آموزش عالی در تازه‌ترین گزارش بهره‌وری دانشگاه‌های کشور در تولید مقالات علمی نمایه‌شده که توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) منتشر شد بین ۲۸ دانشگاه‌ جامع با قدمت کمتر از ۲۰ سال موفق به کسب رتبه دوم شد.

تاریخ انتشار:۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲19 January 2023

ابوالفضل طهماسبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشگاه گنبدکاووس در این بررسی علمی و در ۲ بخش "سرانه مقاله تولیدی" اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با ۱.۶۰۹ مقاله و در بخش "تعداد مقالات" هم با مجموع ۲۰۶ مقاله رتبه دوم را از آن خود کرد.

وی اضافه کرد: در جدول بررسی مقالات توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و در بخش سرانه مقاله تولیدی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم انسانی و هنر حضرت معصومه (س) با ۱.۷۲۴ مقاله رتبه نخست و دانشگاه اردکان با ۱.۴۸۷ مقاله رتبه سوم را کسب کردند.

دکتر طهماسبی ادامه داد: در بررسی این موسسه همچنین در بخش تعداد کل مقالات منتشر شده نیز دانشگاه ملایر با ۲۲۲ مقاله رتبه نخست و دانشگاه گلستان با ۱۷۲ مقاله نیز رتبه سوم را کسب کردند.

رییس دانشگاه گنبدکاووس با قدردانی و تبریک موفقیت اعضای هیات علمی این مرکز آموزش علمی، ابراز امیدواری کرد این افتخارات درسال‌های آینده استمرار داشته باشد.

دانشگاه گنبدکاووس افزون بر ۱۴۰ عضو هیات علمی و چهار دانشکده "علوم انسانی، مهندسی و فنی، علوم پایه و منابع طبیعی و کشاورزی" دارد.

هم اکنون در این مرکز آموزش عالی حدود سه هزار و ۵۰۰ دانشجو در بیش از ۷۰ کُد رشته از مقطع کاردانی تا دکتری مشغول تحصیل هستند.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ گلستان است و دانشگاه گنبدکاووس تنها مرکز آموزش عالی دولتی در شرق این استان است.

کارخانه نوآوری شرق گلستان در گنبدکاووس افتتاح می‌شود

یوسف صفایی؛ استاد بی بدیل زبان و ادبیات ترکمن صحرا دار فانی را وداع گفت.ماخذ: اولکامیز

یوسف صفایی؛ استاد بی بدیل زبان و ادبیات ترکمن صحرا دار فانی را وداع گفت

۱۴۰۱-۱۱-۰۲

پایگاه خبری اولکامیز – استاد یوسف صفایی یکی از فعالین فرهنگ و ادب و صاحبنظران زبان و ادبیات ترکمنی شامگاه شنبه یکم بهمن درگذشت صفایی متولد ۱۳۳۸ کوموش دپه و فرهنگی بازنشسته بود. وی به علت بیماری درگذشت. نماز جنازه وی متعاقبا اعلام کی گردد.

حمید حاجی کمی، فعال فرهنگ و ادب اهل کوموش تپه ضمن اعلام این خبر اظهار داشت :

یوسف صفایی از نخستین محققان و استادان صاحب نظر زبانشناسی در حوزه زبان ترکمنی در ترکمن‌صحرا بود. بسیاری از علاقمندان و محققان زبان و ادبیات ترکمن از وی بهره فراوان بردند. او صادقانه هرآنچه که داشت در اختیار جوانان علاقمند به زبان مادری قرار می داد. لحظه‌ای از تحقیق و مطالعه دست برنداشت. اطرافش دریایی از کتاب و جزوه بود. او با کتاب زندگی می کرد. بی اغراق می توان گفت که یوسف صفایی دایره المعارف زنده ترکمن بود. امشب با غم و اندوهی جانکاه این ضایعه بزرگ را به اهل فرهنگ و ادب ترکمن‌صحرا تسلیت می گویم. یادش گرامی و راهش پررهرو باد.

حقیر ازطرف هیئت موسس و هیئت مدیره ی بنیاد مختومقلی فراغی،در گذشت این عالم زبان شناس را تسلیت عرض می کنم. محمد قجقی

بی‌اخلاقی‌های مرسوم در حوزه مقاله‌نویسی. ایسنا

بی‌اخلاقی‌های مرسوم در حوزه مقاله‌نویسی

در راستای برگزاری سلسله کارگاه‌های دانش‌افزایی و با هدف توانمندسازی نخبگان و مستعدان برتر، کارگاه آموزشی اخلاق در مقاله‌نویسی به همت بنیاد نخبگان خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، امانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی به تببین اهمیت اصول اخلاقی در مقاله‌نویسی پرداخت و گفت: مقاله‌نویسی مثل هر فعالیت دیگری ممکن است از چارچوب اخلاق خارج شود. جالب این است که این مسئله در فضای مقاله‌نویسی خیلی راحت اتفاق می‌افتد و متأسفانه بسیار شایع است.

وی در ادامه به مهمترین موارد غیراخلاقی در مقاله‌نویسی اشاره کرد و افزود: نویسنده باید به آنچه می ­نویسد اعتقاد کامل داشته باشد و مطلب را با صمیمیت و صداقت بنویسد. از طرفی باید در همه حال عفت کلام را حفظ کند و از دایره اصول و موازین اخلاقی خارج نشود و از غرض‌ورزی و نسبت ناروا دادن به دیگران پرهیز کند و همواره انصاف و مروت را مدنظر داشته باشد.

امانی ادامه داد: نویسنده باید از تملق و چاپلوسی بپرهیزد؛ زیرا با این کار نوشته را بی‌ارزش شده و خود را حقیر می‌کند. همچنین در طول مقاله نباید از نویسنده‌ای خاص تعریف و تمجید یا او را تقبیح کرد؛ بلکه باید با نگاه علمی تنها مطلب او را مورد خطاب قرار داد.

به نقل از بنیاد ملی نخبگان، وی اضافه کرد: حفظ حریم شخصی دیگران، پرهیز از داده‌سازی، مجبور کردن دانشجو به افزودن نام استاد در مقاله‌ای که استاد نقشی در آن نداشته، ارسال مقاله به چندین مجله به صورت همزمان، زدن نام دوستان در مقالات، سرقت ادبی علمی مقالات دیگران، ذکر منبع‌های مقاله‌ای بدون داشتن آن منابع و همچنین چاپ مقالات دیگران به نام خود بدون هیچ زحمتی، از دیگر بی‌اخلاقی‌های مرسوم در حوزه مقاله‌نویسی است.

وی در پایان تأکید کرد: چنانچه گسترش علم همراه با اخلاق باشد، قطعاً ثمره آن برای سراسر دنیا اثربخش‌‎تر خواهد بود.

انتهای پیام

  " بازی بزرگ" نوشته ی: پیتر هاپکرک    ترجمه ی : محمد قجقی

" بازی بزرگ" نوشته ی: پیتر هاپکرک ترجمه ی : محمد قجقی

توجّه :سال ها به میلادی است و مقاله بسال 1997 نوشته شده است.

711- یک سپاه عرب ( مسلمان) سند را به تصرف در آورد.

1175-1026 سلطان محمود غزنوی،هند شمالی را مورد حمله قرار داد.

1206-1175- محمد غوری، شش بار به هند یورش برد.

1240-1219 خاک روسیه به دست مغولان افتاد.

1398- تیمور لنگ، دهلی را به باد غارت گرفت.

1480- اولین مواجهه ی مسلحانه بین روس ها- به رهبری ایوان سوم ( ایوان کبیر 1505-1462) و مغول ها در کنار رودخانه " اوگرا" به هزیمت دو طرف از یکدیگر انجامید.

1526- " بابر"هند را مورد حمله قرار داد و امپراتوری " مغولان هند" را تاسیس نمود.

ادامه نوشته

زنان دانشمندی که در قلمروی سلجوقیان می زیستند

زنان دانشمندی که در قلمروی سلجوقیان می زیستند

نوشته:دکتر جهان پیاده اوغلو[1]، ترجمه:حاج محمد قجقی[2]

این ترجمه را به دخترم «آی تکین قجقی» تقدیم می نمایم

دولت سلجوقیان بزرگ بر مبنای وسعت قلمروی که بر آن حکم می راند، یکی از بزرگ ترین دولت هایی است که در طول تاریخ تشکیل شده است. این قلمروی جغرافیایی بسیار گسترده ی حاکمیتی، تعداد فراوان و متنوعی از فرهنگ ها را در پناه خویش گرفته بود. این تفاوت های فرهنگی، هر چند در یک نقطه، به خاطر تأثیر اسلام به هم پیوند می خورد، به ویژه از نظر شیوه ی زندگی ترکان و اعراب، رفتار و عملکرد متفاوتی را باعث شده بود. این عملکرد در بین شرق و غرب مملکت و حتی از شهری نسبت به شهر دیگر، تفاوت هایی را موجب می گشت. بنابراین در دولت قرون میانه ای سلجوقیان بزرگ، ارزیابی جایگاه علمی و فرهنگی زنان، در این چارچوب، رفتار و تلقی درستی خواهد بود.

جایگاه زنان در اوضاع علمی قلمروی سلجوقیان بزرگ را نمی توان کوچک و حقیر شمرد. در کتاب های «طبقات» که درباره ی دوره ی مورد نظر اطلاعاتی را ارائه کرده اند، نام تعداد زیادی از زنان به ویژه به عنوان «محدثه» ذکر شده است. می بینیم که اکثریت قابل توجهی از نام آوران عرصه ی علم، از منسوبان به خاندان های بزرگ می باشند. بعضی از دانشمندان و فضلاء، دختران آموزش دیده ی خویش را به عقد ازدواج شاگردانشان در می آوردند و فرزندان ذکور و اناث به دنیا آمده ی ایشان، ابتدائاً توسط اولیای خویش، مورد تعلیم و آموزش قرار می گرفتند. در این مورد به عنوان نمونه می توان ازدواج دختر حسن بن علی الدّقّاق و فاطمه بنت علی المودّب، یکی از معروف ترین محدّثین عصر را، با ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن بن عبدالله بن طلحه القُشیری (متوفای سال 465/ق، 1072/م) ارائه نمود.[3] سه زن از نوادگان پسری ابوالقاسم قشیری، جزو عالمان مهم ذکر شده اند. یکی از دخترانش نیز، مادر یکی از مشهورترین علمای زمان، یعنی ابوالحسن عبدالغافر بن اسماعیل بن اسماعیل بن عبدالغافر الفارسی (متوفای 529 ه-1134، 1135/م) بوده است.[4] می بینیم که زنان فرهیخته، احتمالاً در نتیجه ی آموزش زنان عالم، توسط دانشمندان مهم و تشویق ایشان در زمینه ی موضوع خاصی، به نیکی تعلیم دیده، به شهرت دست یافته اند.[5]

ادامه نوشته

قوم تورکمن » نوشته استاد آنادردی عنصری

قوم تورکمن » نوشته استاد آنادردی عنصری

استاد آنادردی عنصری: به آن بخش از اقوام تورک زبان که در کشورهای تورکمنیستان ، افغانستان و ایران سکونت دارند و به زبان ترکمنی سخن می گویند در حال حاضر عنوان اتنیکی " تورکمن " اطلاق می شود ، تورکمن ها از جهت قومی ادامه ی قوم اوغوزاند.

تورکمن های ایرانی در شمالشرقی ایران در استان های گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی سکونت دارند . در افغانستان در استان های شمالی و شمالغربی کشور در اندخوی ، جوزجان ، شبورغان ، مزار شریف و هرات زندگی می کنند . تورکمن های تورکیه ، عراق و سوریه به رغم داشتن عنوان اتنیکی " ترکمن " اما به جهت زبانشناختی و مردم شناختی متفاوت از تورکمن های موضوع این نوشتاراند .

تورکمن ها از نظر دینی مسلمان ، از نظر مذهبی اهل سنت و از جهت احکام فقهی پیرو فقه حنفی اند .

ادامه نوشته