گنبد قابوس هم جهانی شد                                          منبع: تابناک

دقایقی قبل (امروز 10 تیرماه) و تنها دو ساعت پس از ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان، گنبد قابوس، به عنوان بزرگترین بنای آجری جهان در فهرست میراث جهانی جای گرفت.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی اجلاس یونسکو برای ثبت آثار میراث جهانی، طی هفته گذشته در سن پترزبوگ روسیه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اعضای شرکت کننده در این اجلاس با ثبت گنبد قابوس، پانزدهیمن اثر ایران را در فهرست میراث جهانی جای دادند.

خبرهای رسیده از محل برگزاری اجلاس حاکی از آن است که گنبد قابوس بدون اشکال و بدون هیچ نظر مخالفی در فهرست میراث جهانی جای گرفت.

اکنون با ثبت قابوس ایران دارای 15 اثر در فهرست میراث جهانی شد. ناگفته نماند که پرونده باغ‌های ایرانی که به عنوان اثر سیزدهم در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید شامل 9 باغ ایرانی است. همچنین پرونده کلیساهای غرب کشور هم 8 اثر را شامل می‌شود.

گنبد قابوس با ارتفاع 70 متر بلندی بلندترین بنای آجری جهان شناخته شده است. در تاریخ ساخت طبق تصریح نوشته‌های کتیبه جرج قابوس آمده است که، امیر شمس‌المعالی به سال 397 هجری قمری اقدام به ساخت گنبد قابوس کرد و ساخت آن 5 سال به طول انجامید.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط 37 متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا رأس آن 18 متر که روی هم رفته ارتفاع برج را به 55 متر می‌رساند. همچنین می‌باید 15 متر ارتفاع تپه مصنوعی را که گنبد روی آن بنا شده به برج بیفزائیم که در این صورت برج از سطح تا رأس 70 متر ارتفاع دارد.

این برج قابوس از جمله آثار معماری قرن چهارم هجری است که در نزدیکی شهر جرجان روی تپه‌ای بنا شده است. هدف از ساخت بنا که بر طبق کتیبه آن، در زمان حیات بانی بنا ساخته شده است، استفاده از آن به عنوان مقبره وی بوده است.

جایزه جهانی جامعه اطلاعاتی 2012 ژنو به دانشگاه علم و صنعت ایران رسید    خبرگزاری ایرنا

»
خبرگزاری ایرنا -تهران - جايزه بين المللي اجلاس جامعه اطلاعاتي سال 2012 ميلادي ژنو سوييس به دانشگاه علم و صنعت ايران اهدا شد.

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز شنبه وزارت علوم، دبیرکل اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU) در مراسم افتتاحیه اجلاس جامعه اطلاعاتی سال 2012 میلادی (WSIS2012) جایزه جهانی این اجلاس را به 'حکیم جوادی' معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نماینده جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد.
این جایزه برای اجرای پروژه تحقیقاتی 'مطالعه پژوهشی و تدوین اسناد راهبردی بین‌المللی در حوزه جامعه اطلاعاتی' که با مدیریت 'هادی شهریار شاه حسینی' عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم وصنعت ایران اجرا شده بود به کشورمان اختصاص یافت.
این پروژه تحقیقاتی در طول سال 1390 به سفارش سازمان فناوری اطلاعات در دانشگاه به اجرا در آمد و به دنبال آن سازمان فناوری اطلاعات نسبت به تشکیل کمیته ملی جامعه اطلاعاتی اقدام کرد و پس از آن 'کنفرانس آماده سازی ملی برای اجلاس سران جامعه اطلاعاتی 2015' باهمکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان فناوری اطلاعات در اسفند ماه گذشته برگزار شد.

دختر قاليباف                    تهيه و تنظيم احمد گرگاني               به نقل از صحرا

 در پیام استرآباد نشریه داخلی کانون بازنشستگان آموزش و پرورش گرگان ویژه زمستان 90 شعری چاپ شده بود و چون این شعر الهام گرفته از یک دختر قالیباف ترکمن بود، دریغم آمد که خوانندگان صحرا آ نرا نخوانند.


پرویز کریمی شاعر این شعر، از شعرای معروف گرگان می باشد. او در چگونگی سرایش این شعر می گوید:

با احمد شاملو، هنوز خیلی جوان بودم که آشنا شدم، و ... در یکی از سفرها که احمد شاملو همراه یک گروه فیلم برداری از طرف تلویزیون آن موقع برای تهیه فیلمی از قوم ترکمن به گرگان آمده بود، با من تماس گرفت و گفت، قرار است به آق قلا برویم، برای تهیه فیلم از " ترکمن " تو هم با من باش ... ترکمن صحرا برایم دیدنی، جذ اب و برانگیزاننده بود ...
گروه فیلم برداری به کار خودشان مشغول بودند و من با شاملو به آلاچیق های اهالی سرکشی می کردیم. یک نفر مترجم هم از خود ترکمن ها که فارسی خوب حرف می زد، همراه ما بود به نام آقچلی که بعدها معلوم شد در گنبد قابوس دبیر ادبیات فارسی است. به آلاچیقی کم بضاعت رفتیم. دختر ترکمنی زیبا، جذاب و خیال انگیز پای دار قالی در حال گره زنی و شانه زدن فرشی نیمه بافته بود که نقش های دل آرایی داشت.

ادامه نوشته

اطلاعات آماری دنیا به صورت لحظه ای ( درتاریخ  1391/3/22)       منبع: www.tabdil.net

جمعيت کنوني جهان7.046.450.654  
متولدين امسال58.910.890
متولدين امروز161.839
مرگ و مير امسال25.160.327
مرگ و مير امروز69.120
رشد جمعیت در سال جاری33.750.563
هزينه هاي بهداشت و درمان توسط کشورهاي جهان براي امروز (دلار آمريکا)4.517.387.744
ادامه نوشته

اجرای موسیقی سنتی گروه دولت محمد آزادی در فرهنگسرای نیاوران تهران

اجرای موسیقی سنتی گروه دولت محمد آزادی در فرهنگسرای نیاوران تهران.

گروه دوتار نوازی دولت محمد آزادی به دعوت انجمن موسیقی و ارشاد اسلامی تهران در فرهنگسرای نیاوران در روز دوشنبه 91/4/12 ساعت 19 اجرا خواهند داشت .

رهبر گروه : دکتر مجید تکه

گروه دولت محمد آزادی : اراز محمد شیرمحمدلی - عید محمد برداره - محمد قلی (آی محمد) مقیمی - حمید وجدانی - همرا بدخشان - حمید تکه - سایاد تکه - سولگون تکه - سولماز تکه - جرن تکه - بی بی عایشه تکه

افزایش ظرفیت مخزن کتاب های چاپ سنگی و سربی کتابخانه مجلس   خبرگزاری خانه ملت،


افزایش ظرفیت مخزن کتاب های چاپ سنگی و سربی کتابخانه مجلس
به منظور افزایش ظرفیت مخزن کتاب‌های چاپی در کتابخانه شماره یک مجلس و قرارگرفتن کتاب‌های جدید در مخزن چاپی تمام‌ چاپ‌های سنگی و سربی کتابخانه شماره ۱ به بخش خطی منتقل شد.
ادامه نوشته

روزنامه‌های قدیمی فارسی در کتابخانه مجلس فهرست‌نویسی می‌شود     خبرگزاری خانه ملت

تمام روزنامه‌های قدیمی کتابخانه تخصصی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی مجلس شورای اسلامی، فهرست‌نویسی و در پایگاه اطلاعاتی کتابخانه، ورود اطلاعات خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مسئول کتابخانه شماره۲ (ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی) مجلس شورای اسلامی گفت: کتابخانه شماره دو مجلس، یکی از مهمترین و غنی‌ترین کتابخانه‌های کشورودارای اهمیت و جایگاه خاصی است.

سکینه مرادی افزود: این کتابخانه، شامل بخش‌های متعدد از آثار مربوط به تاریخ گذشته کشور است که بخشی از آنها شامل مطبوعات کهن، قدیمی و تاریخی ایران می‌شود که اینک با نهایت دقت مورد حفاظت و نگهداری قرار گرفته است.

وی در باره اهمیت مطبوعات قدیمی گفت: اصولاً نشریات قدیمی، بدون شک اسناد مملکت به حساب می‌آیند و ما به یک روزنامه به عنوان یک مجموعه اسناد نگاه می‌کنیم زیرا روزنامه‌ها حکایت از اتفاقات و حوادثی دارند که در زمان نشر روزنامه‌ها واقع شده است.

ادامه نوشته

چاپ "گزار‌ش‌هایی از استانداران و فرمانداران ایران" توسط کتابخانه مجلس  خبرگزاری خانه ملت

کتاب "گزار‌ش‌هایی از استانداران و فرمانداران ایران در دربار قاجار" توسط کتابخانه مجلس منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، «اسناد گزارش‌های پراکنده‌ی حکّام ولایات ایران (مربوط به دربار قاجاریه)» توسط دکتر منوچهر ستوده و علی امیری نگاشته شده و کتابخانه مجلس آن را منتشر کرده است.

این نامه‌ها اکثراً از طرف حکام نواحی مختلف ایران و آیینه‌ای تمام‌نما از وضعیت ناگوار زندگانی مردمان قدیم ایران که در طول تاریخ، سختی‌های فراوانی بر دوش خود داشتند.

ادامه نوشته

انتشار شرح حال مردان وزارت خارجه ایران در پیش از انقلاب             خبرگزاری خانه ملت

شرح حال مردان وزارت خارجه ایران در پیش از انقلاب توسط کتابخانه مجلس منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کتابخانه مجلس، فرهنگی از زندگینامه کارگزاران سیاسی برون مرزی، دیپلمات‌ها و سیاستمداران ایرانی پیش از انقلاب را منتشر کرد.

ادامه نوشته

گنجینه‌های دست نویس‌های اسلامی در جهان منتشر شد              خبرگزاری خانه ملت،

گنجینه‌های دست نویس‌های اسلامی در جهان با تصحیحات و افزوده‌هایی نسبت به نسخه اصلی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، تاکنون ۳ میلیون دستنویس در کتابخانه‌های عمومی و خصوصی جهان شناسایی شده است و طبعاً این رقم، دستنویس‌های در دست افراد و کتابخانه‌های خصوصی را که تاکنون شناخته نشده، در برنمی‌گیرد.

کتاب «گنجینه های دست نویس‌های اسلامی در جهان» ترجمه World Survey of Islamic Manuscriptsاست که با تصحیحات و افزوده‌هایی و همچنین با تغییراتی در ترجمه عنوان آن منتشر شده است.

این مجموعه با سرویراستاری جفری راپر و تألیف گروه مولفان نگاشته شده و احمدرضا رحیمی ریسه در ترجمه فارسی آن نقش مترجم، مصحح و همچنین به روز رساندن مطالب را بر عهده داشته است

ادامه نوشته

باسْمه (نیز: باصْمه ، بَسْمه ، بَصْمه )،      بنیاد دایرة المعارف اسلامی جلد یکم

باسْمه (نیز: باصْمه ، بَسْمه ، بَصْمه )، واژة مأخوذ از ترکی برای طرحی که به وسیلة قلم یا قالب و موادی چون ورقه های نازک طلا یا نقره یا رنگ و نظایر آنها با فشار روی کاغذ یا پارچه و مواد دیگری از این قبیل ، منتقل می شد. این طرز کار شبیه شیوه ای است که برای تهیة پارچه های قلمکار اصفهان یا چیتهای ساده (چاپی ) به کار می رود. ظاهراً اصطلاح «باسمه » و «باسمه کاری »، پس از حملة مغول ، جایگزین مُهر و مُهرکردن شد؛ و اصطلاح «باسمه چی » یا «باسمه گر» نیز به کسانی اطلاق می شد که طرح را روی پارچه یا کاغذ منتقل می کردند. از این رو در تذکرة الملوک (ظاهراً تألیفِ 1137ـ1142)، باسمه چی ، به این معنی ، در کنار زرکوب و مُذَهِّب و کاغذگر به کار رفته است (1368 ش ، ص 71). در عهد شاهرخ (حک : 807ـ850) در گزارش سفر هیئتی که به چین رفته بودند، از نقش چهار اژدهای حمله ور که روی پرده ای از اطلس زرد باسمه زده شده و بالای سرِ شاه قرار داشته ، یاد شده است . این اصطلاح در شعر شاعرانی چون امیرعلیشیر نوایی (844 ـ 906)، وحید قزوینی (متوفی 1112) و ملاطغرا (متوفی 1078) هم به کار رفته است .

ادامه نوشته

الجرح‌ و التعدیل‌                       بنیاد دایرة المعارف اسلامی جلد دهم

الجرح‌ و التعدیل‌ ، از مهم‌ترین‌ كتابها در دانش‌ جرح‌ و تعدیل‌، تألیف‌ ابن‌ابی‌حاتمِ رازی‌ * (متوفی‌ 327). چارچوب‌ اصلی‌ كتاب‌ بر گرفته‌ از التاریخ‌ الكبیر ابوعبداللّه‌ محمدبن‌ اسماعیل‌ بخاری‌ است‌ (سخاوی‌، ص‌220؛ ابن‌ابی‌حاتم‌، ج‌ 1، مقدمه عبدالرحمان‌ معلمی‌ یمانی‌، ص‌ ط‌ ـ یا؛ برای‌ آگاهی‌ بیشتر در این‌ باره‌ رجوع کنید به رفعت‌ فوزی‌ عبدالمطلب‌، ص‌ 185ـ191). بخاری‌ در كتاب‌ خود غالباً به‌ ذكر نام‌ افراد بسنده‌ كرده‌ و به‌ تعدیل‌ یا جرح‌ آنان‌ نپرداخته‌، ولی‌ ابن‌ابی‌حاتم‌ علاوه‌ بر گردآوری‌ اقوال‌ و آرای‌ عالمان‌ در باب‌ جرح‌ و تعدیل‌ راویان‌، نام‌ بسیاری‌ از آنان‌ را كه‌ در كتاب‌ بخاری‌ نیامده‌، ذكر كرده‌ است‌ (ابن‌ابی‌حاتم‌، همانجا). ابن‌ابی‌حاتم‌ در كتاب‌ خود از آرای‌ كسانی‌ همچون‌ شُعبَة ‌بن‌ حَجّاج‌ (متوفی‌160)، سُفیان‌ ثَوری‌ (متوفی‌ 161)، یحیی‌بن‌ سعید قَطّان‌ (متوفی‌ 194)، عبدالرحمان‌بن‌ مهدی‌ (متوفی‌ 198)، یحیی‌بن‌ مَعین‌ (متوفی‌ 233)، علی‌بن‌ مَدینی‌ (متوفی‌ 234) احمدبن‌ حنبل‌ (متوفی‌ 241)، ابوزُرعه‌ رازی‌ (متوفی‌ 264) و پدرش‌، ابوحاتم‌ رازی‌ (متوفی‌ 277)، بهره‌ برده‌ است‌ (ابن‌ابی‌حاتم‌، همان‌ مقدمه‌، ص‌ یا ـ یب‌). در مواردی‌ كه‌ نقل‌قول‌ باواسطه‌ است‌، ابن‌ابی‌حاتم‌ سلسله اِسناد خود را تا راوی‌ اول‌ ذكر كرده‌ (برای‌ شماری‌ از این‌ واسطه‌ها رجوع کنید به همان‌ مقدمه‌، ص‌ یا ـ یج‌) و در جاهایی‌ به‌ داوری‌ در باره برخی‌ معاصرانش‌ پرداخته‌ است‌ (برای‌ نمونه رجوع کنید به همان‌، ج‌ 2، ص‌140، ج‌ 4، ص‌ 194، ج‌ 8، ص‌ 194؛ نیز رجوع کنید به رفعت‌ فوزی‌ عبدالمطلب‌، ص‌ 351ـ369 كه‌ برخی‌ از این‌ موارد را فهرست‌ كرده‌ است‌).

ادامه نوشته

الجامع الکبیر(2) یکی از جوامع حدیثی اهل سنّت    بنیاد دایرة المعارف اسلامی جلد نهم

الجامع الکبیر(2) یکی از جوامع حدیثی اهل سنّت ، به عربی ، اثر جلال الدین عبدالرحمان سیوطی ، عالم شافعی قرن نهم و دهم . سیوطی که در اواخر دوران شکوفایی علمی در مصر (یعنی از زمان سقوط خلافت عباسی تا اوایل قرن دهم رجوع کنید بهابوزهو، ص 438ـ440) می زیست ، تصمیم گرفت همة احادیث نبوی را در یک کتاب گرد آورد تا دستیابی به آن برای مراجعه کنندگان آسان باشد  (رجوع کنید به سیوطی ، جامع الاحادیث ، ج 1، ص 15).

الجامع الکبیر شامل دو بخش است : احادیث قولی و احادیث فعلی . در بخش نخست ، سخنان پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم بر اساس آغاز حدیث به ترتیب حروف ابجد تنظیم شده است . بنابراین ، با دانستن نخستین حرف حدیث ، متن کامل آن را می توان یافت . همچنین پس از متن حدیث ، مأخذ آن به گونة رمزی آورده شده است ، مانند رمز «خ » برای کتاب الجامع الصحیح بخاری ، «م » برای الجامع الصحیح مسلم ، «د» برای السنن ابوداود و «ت » برای السنن ترمذی . همچنین راوی یا راویان حدیث (گاهی بیش از ده راوی ) از میان صحابیان ذکر شده است . سیوطی در مقدمه (ج 1، ص 15ـ16)، معیارهایی کلی برای شناختِ احادیث صحیح و حَسَن و ضعیف به دست داده و در ذیل برخی احادیث ، به ضعیف بودن آنها اشاره کرده است . این ویژگیها بخش نخست الجامع الکبیر را به شکل فرهنگنامه ای حدیثی در آورده است (محمدعبدالحی کتانی ، ج 2، ص 1017).

ادامه نوشته

الجامع الکبیر(1)   بنیاد دایرة المعارف اسلامی  جلد نهم

الجامع الکبیر(1) ، اثری مهم در فروع فقه حنفی ، به عربی ، تألیف محمدبن حسن شیبانی * ، فقیه بزرگ حنفی درقرن دوم .

به نظر برخی مؤلفان (برای نمونه رجوع کنید به دَسوقی ، ص 156؛ ابن عاشور، ص 908)، انگیزة اصلی شیبانی برای تألیف کتاب آن بوده که مبانی و مبادی احکام و مسائل فقهی را بیان کند، به ویژه آن مبانی که بر پایة دقایق ادبیات عرب و علوم دیگر استوار است و مردم از آنها آگاهی ندارند. تاریخِ دقیقِ تألیف آن معلوم نیست ، ولی گفته اند که کتاب پس از الجامع الصغیر تألیف شده است ( رجوع کنید به لکنوی ، ص 163؛ الجامع الصغیر ( 1 ) * ). ظاهراً شیبانی مطالب الجامع الکبیر را علاوه بر استادش ، ابویوسف ، از دیگر علمای عراق نیز اخذ کرده است . ابوحفص کبیر (متوفی 264)، علی بن مَعْبَد (متوفی 218)، ابوسلیمان جوزجانی * (متوفی بعد از 200) هشام بن عبیداللّه رازی و محمدبن سَماعه (متوفی 233)، کتاب را از استادشان ، شیبانی ، نقل کرده اند (ابن حجر عسقلانی ، ج 7، ص 336؛ دسوقی ، ص 157).

ادامه نوشته

التنبیه و الاِشراف                   بنیاد دایرة المعارف اسلامی جلد هشتم

التنبیه و الاِشراف ، کتابی به عربی در تاریخ و جغرافیا از ابوالحسن علی بن حسین مسعودی * (متوفی 345). به نوشتة مسعودی (ص 83، 158، 184، 401)، این کتاب در بر دارندة گزیده ها و کلیاتی است که یادآور (تنبیه ) تألیفات پیشین او و منظری (اِشراف ) برای آگاهی از اطلاعات آثار قبلی نویسنده است . التنبیه و الاشراف ، که احتمالاً آخرین کتاب مسعودی است ( د. اسلام ، چاپ دوم ، ذیل «المسعودی ») و تألیف آن در سال وفات وی به پایان رسیده ، حاوی خلاصه ای از اطلاعات همة کتابهای او و تحلیل آنهاست (کراچکوفسکی ، ص 139).

ادامه نوشته

التاریخ الباهر فی الدولة الاتابکیه     بنیاد دایرة المعارف اسلامی جلد ششم

 

التاریخ الباهر فی الدولة الاتابکیه ، کتابی در تاریخ محلی به عربی ، در بارة خاندان عمادالدین زنگی ، تألیف عزالدین ابوالحسن علی مشهور به ابن اثیر * . این کتاب به فرمان مَلک قاهر عزالدین مسعود دوم ، حاکم موصل (حک : 607ـ 615)، نوشته شده و در بارة حوادث موصل و دولت زنگیان از 477 تا 607 است (ص 1، پانویس 4، مقدمة طُلَیْمات ، ص 16ـ 17؛ خلیل ، ص 20). ابن اثیر زنگیان را به مناسبت لقب مؤسس این سلسله (اتابک ) اتابکیه خوانده است . مهمترین منبع او در نقل وقایع ، گفته های پدرش بوده (ص 3) و خود وی نیز شاهد یک چهارم از 130 سال وقایع کتاب بوده است . همچنین از کتابهایی چون تاریخ مدینة دمشق ابن عساکر، اخبار حلب بُغْیة الطلب * ابن عَدیم ، برخی نوشته های عماد کاتب ، کتاب الاعتبار اُسامة بن مُنْقِذ شیزری و استفاده کرده نیز به الکامل فی التاریخ * خود ارجاع داده است (خلیل ، همانجا؛ ابن اثیر، 1963، ص 89، 126، 174، مقدمة طلیمات ، ص 19؛ دایرة المعارف بزرگ اسلامی ، ذیل «ابن اثیر»).
ادامه نوشته

اَلْبَدْءُ وَالتّاریخ                                                 بنیاد دایرة المعارف اسلامی جلد

اَلْبَدْءُ وَالتّاریخ ، عنوان کتابی دربارة آغاز آفرینش و تاریخ پیشامدهایی که پس از آن به وقوع پیوسته است . این کتاب را در 355 ابونصربن مطهربن طاهر مقدسی در بُست سیستان ، برای یکی از امیران سامانی نوشت ، اما چون نامش در آن نیامده است ، برخی ، از جمله ابن وردی (ص 283) و به پیروی از او حاجی خلیفه (ج 1، ص 227)، آن را به ابو زید احمدبن سهل بلخی (متوفی 340) نسبت داده اند. منشأ این انتساب احتمالاً نسخه ای خطی ازاین اثر در کتابخانة صدر اعظم داماد ابراهیم پاشا است که خلیل بن الحسن الکردی الوَلاشْجِردی در 622 کتابت کرده (مقدسی ، ترجمة فارسی ، ج 1، مقدمة شفیعی کدکنی ، ص 36) و در آن ، چنان ادعایی کرده است ؛ در حالی که در مقدمة البدء و التاریخ ، نویسنده ، تاریخ تألیف را 355 آورده (ج 1، ص 6) و به تصریح یاقوت (ج 1، ص 141) بلخی در 322 درگذشته است .

ادامه نوشته

تاجیکستان روز اتحاد ملی را با ازدواج شصت زوج جشن می گیرد      نوشتۀ ناظم قلندر

دوشنبه - دفتر شهردار دوشنبه در 27 ژوئن به مناسبت پانزدهمین سالگرد روز اتحاد ملی مراسم ازدواج دسته جمعی 60 زوج فقیر را در سالن بزرگ مرکز تجاری دوشنبه پلازا برگزار کرد.

ادامه نوشته

اجمیادزین را به اصفهان بیاورید!                   نوشته ی:هاروتون دِرهوهانیان

فصلی از ترجمه فارسی کتاب تاریخ جلفای اصفهان نوشته ی هاروتون دِرهوهانیان
ترجمه کتاب تاریخ جلفای اصفهان نوشته هاروتون درهوهانیان کتاب منحصربه‌فردی است برای آشنایی با زندگی ارامنه جلفا که البته نمونه‌ای است از زندگی ارامنه ایران. کتاب در ربع پایانی سده نوزدهم به زبان ارمنی کهن (گراپار) نوشته شده و در دو جلد در سال‌های 1880 و 1881 در جلفای اصفهان به طبع رسیده است. یک قرن پس از انتشار کتاب، در سال 1980، کشیش بغوس پطروسیان آن را به زبان ارمنی امروز (آشخاراپار) برگردانده است. ترجمه فارسی آن به تقریر لئون میناسیان و تحریر م. ع. موسوی فریدنی در سال 1379 توسط نشر زنده رود و انتشارات نقش خورشید در اصفهان منتشر شده است. اصل کتاب به زبان ارمنی نگاشته شده است و قرار نبوده است کسی غیر از ارامنه آن را بخوانند، بنابراین مولف درباره وضعیت زندگی ارامنه جلفا و دشواری‌هایی که با آن روبه‌رو بوده‌اند به صراحت قلم زده است، هرچند مرتب بر جنبه‌های مثبت مناسبات ارامنه با میزبانان نیز تاکید کرده است. در مقدمه ناشر بر ترجمه فارسی کتاب می‌خوانیم:
ادامه نوشته

دو اندیشمند مهم دوره مشروطیت ترکیه عثمانی : حوجا قدری و موسی آق‌ییگیت

اندیشه معاصر ترک- ۲۴




























    در برنامه امروز به معرفی دو اندیشمند مهم دوره مشروطیت دوم یعنی، حوجا قدری و موسی آق‌ییگیت خواهیم پرداخت. همچنین افکار و اندیشه‌های این دو شخصیت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قدری ناصح یکی از شخصیتهای سرشناس ترکهای جوان بود که در شبه جزیره بالکان دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در استانبول ادامه داد و در مصر نیز در امور آموزشی به کار مشغول شد.

ادامه نوشته

   نوروز در فرهنگ ترک                                          نوشته ی: رویا آسیایی

 در فرهنگ ترک.jpg

نوروز در فرهنگ ترک جایگاه ویژه ای دارد. تمامی اقوام ترک از آسیای میانه تا آسیای صغیر و شرق اروپا نوروز را گرامی می دارند. در این مقاله از میان اقوام ترک ، به ترک های آناتولی پرداخته می شود که از آسیای مرکزی به ترکیه ی فعلی مهاجرت نموده اند. فرهنگ ترکان آناتولی در عین حفظ عناصر باستانی خود، از فرهنگ بومیان آناتولی و فرهنگ های مجاور چون ایران و بین النهرین نیز تأثیر گرفته است.

ادامه نوشته

ریشه یابی زبان وخط ترکمنها                            عقیل تقوی

Turkmen_man_w_wife.JPG

زبان و خط دو ابزار مهم جهت ارتقاء بهتر سطح زندگی بشر محسوب می شوند بشر با کشف زبان توانست خواسته های درونی خود را به یکدیگر انتقال داده و در این بین لهجه  و زبانهای مختلفی در سطح دنیا پدید آمد. پس از آن بشر با کشف و یا ابداع حروف الفبا و پس از آن خط توانست این ارتباطات را گسترش دهد.

ادامه نوشته

تمدن سومر                                ادموند گاردون، ساموئل نوا کرامر ترجمۀ زهره دودانگه

sumer.jpg

تصویر: طرح بازسازی ارگ خورس آباد (دور-شارکین قدیم)در عراق امروزی، که به نظر می رسد متعلق به زمان سارگون دوم باشد (721 تا 705 پ.م)؛ طراح: چارلز آلتمن؛ برگرفته  از موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو؛ منبع: دایره المعارف بریتانیکا

ادامه نوشته

افتتاح پنجمین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی در استانبول


به همت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری  ج.ا.ایران در استانبول و با همکاری مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی ، کرسی زبان و ادبیات فارسی  دانشگاه استانبول پنجمین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی  با حضور شعبانی  وابسته فرهنگی ج.ا .ایران در استانبول ، دکتر علی گوزل یوزرئیس کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول ، دکتر ناصر علیزاده استاد اعزامی، دکتر محمد فقیری مدرس آموزش زبان فارسی ،  مقتدری کارشناس فرهنگی ج.ا.ایران در استانبول ،   استادان ، دانشجویان و زبان آموزان روزدوشنبه مورخ 5/4/ 91 در دانشکده ادبیات دانشگاه  استانبول گشایش یافت.

ادامه نوشته

بازی های بومی ترکمنها

بازی های بومی ترکمنها

بازی های بومی ترکمنهاانسانها با توجه به مقتضیات زمانی خود ، نیاز به بازی و سرگرمی داشته اند و این نیازها در زمانهای گذشته ، آنزمان که از تلویزیون و رادیو خبری نبود ، شدید احساس می شد. زمانی که همه چیز طبیعی بودوانسانها با خود وطبیعت زندگی می کردند و همیشه باطبیعت درجنگ و ستیز و مبارزه بودند ، به شدت احساس به سلامت جسمانی را در خود می دیدند ، شروع به ابداع بازیهای مختلف با توجه به محیط خود کرده اند
ادامه نوشته

پیشینه روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن


پیشینه روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن
 
1 – تاریخچه روابط فرهنگی
در میان تحلیل گران داخلی و خارجی تحولات تاریخی ژاپن ، توجه به ویژگیهای فرهنگی همواره از جایگاه خاصی برخوردار بوده است . این جایگاه در مناسبات خارجی همه كشورهای جهان با ژاپن در سالهای پس از پایان جنگ جهانی به منظور كسب حداكثر ثمر بخشی تلاشهای سیاسی و اقتصادی فعالیتهای فرهنگی را از اولویتهای مسلم این مناسبات قرار داده است . اولویت مزبور در مناسبات خارجی ایران با ژاپن نیز به دلیل جایگاه رفیع ایران در میراث تمدن و فرهنگی و دینی در سطح جهانی ، همواره برجسته بوده است .

از لحاظ تاریخی اولین موافقتنامه رسمی فرهنگی میان ایران و ژاپن در 27 فروردین ماه 1336 شمسی به امضا رسیده و هم چنان به قوت خود باقی است . به موجب این موافقتنامه دولت ژاپن همه ساله تعدادی بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف به دانشجویان ایرانی اعطا می نماید و هم اكنون تعداد زیادی از دانشجویان ایران در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف در این كشور به تحصیل اشتغال دارند .
ادامه نوشته

تأثیر موسیقی ایرانی بر موسیقی آسیای میانه                         ژان دورینگ

پیشگفتار

گرایش غالب در علوم انسانی و اجتماعی طبقه‏ بندی رشته‏ های گوناگون بر اساس ویژگی‏ های زبانی و یا جغرافیائی آن‏هاست.موسیقی‏ شناسی اقوام‏ (ethnomusicology)نیز،که زمانی موسیقی‏ شناسی تطبیقی نامیده می‏شد،از همین‏ گونه طبقه ‏بندی پیروی می‏کند.امّا اگر موسیقی را نه تنها هنر بلکه یکی از رشته‏های دانش به شمار آوریم،باید آن را چون دیگر دانش ‏ها پدیده ه‏ای تطبیقی‏ بدانیم.آراء فارابی،پدر علم موسیقی ملل،در این باره بر بینشی جهانی از فرهنگ‏ استوار است.وی نخست به یونان اشاره می‏کند،به مقایسه ی سازها و انواع‏ موسیقی در سرزمین‏ های گوناگون می‏ پردازد و سرانجام تفاوت بین موسیقی‏ جوامع مسلمان و دیگر جوامع را بر می‏رسد.

ادامه نوشته

موسیقی و جشن در فرهنگ‏های ایرانی‏ (بررسی نمونه‏ هایی از ایران،آسیای میانه ...ساسان فاطمی )

                                                   ساسان فاطمی
Sound&music12.jpg

چکیده
جشن و موسیقی شبیه به هم‏اند.هر دو براساس طرحی کلی که اجازه بداهه ‏پردازی در یک چارچوب‏ از پیش تعیین شده را می‏دهد"اجرا"می‏شوند.هر دو نقاط اوج و فرود و نقاط تنش و آرامش دارند و در زمان رخ می‏دهند.در ضمن،جشن،به عنوان محل عالی ارایه و اجرای موسیقی،یک کنسرواتوار موسیقی به حساب می‏ آید.

ادامه نوشته

جغرافیای اقتصادی عصرصفوی     نوشته ی: یحیی آریا بخشایش

m1tz5uctuwwpkzyaeqs.jpg
مقدمه:
جغرافیای اقتصادی عصر صفوی به مطالعه در ابعاد مختلف نقاط جغرافیایی  و مکانی ایران می پردازد که در محدوده حاکمیت سیاسی صفویان قرار داشته ، در نظام اقتصادی آن دوره سهم و نقشی را ازآن خود کرده بودند. این نقاط جغرافیایی شامل شهرها ، روستاها و مناطق اسکان ایلات و شبانکارگان است که مردم مستقر در آنها ،
ادامه نوشته

«مردم شناسی و فرهنگ عامه» در پیام بهارستان                    خبرگزاری خانه ملت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت. مردم شناسی و فرهنگ عامه،‌ شماره ویژه‌ پیام بهارستان است که برای نخستین بار به دانش‌های متداول و جدید در زمینه مردم شناسی می‌پردازد.

به گفته کوروش نوروزمرادی، مدیر اجرایی این مجله،‌ رساله‌ها و مطالب مستقل که به نحوی با تاریخ مردم ایران و دانش مردم‌شناسی ارتباط مستقیم داشته باشد بسیار اندک است،‌ چنانکه این مجموعه صرفاً حاوی چند رساله و تعدادی اسناد از نوشته‌های قدما می‌باشد و بقیه مشتمل بر پژوهش‌های جدید در این مقوله است.

مرادی افزود: نخستین ویژه‌نامه مرم شناسی و فرهنگ عامه که مجله پیام بهارستان در کوششی شش‌ماهه آن را آماده نشر کرده،‌ مشتمل بر هشت بخش پژوهش‌های قنات‌شناسی، آبیاری، کشاورزی و زمین‌داری در ایران، ایلات و عشایر و پژوهش‌های ایل‌شناسی، فرهنگ عامه، تک‌نگاری روستاهای ایران، پیشینة گویش‌شناسی در ایران، ادبیات عامیانه و اسناد کشاورزی مناطق مختلف ایران است.

مهمترین مقالات این ویژه نامه عبارتست از: پژوهش عبدالکریم حکمت یغمائی در باب مالک و زارع در خور بیابانک به انضمام گزیدة‌ اسناد مالکیت؛ اسناد شورای عالی ایلات نوشته مورخ ارجمند کاوه بیات؛ مردم‌شناسی و منابع تاریخی کرمانشاه نوشته دکتر منصوره اتحادیه و تحقیقات ادبی دیگر.

این ویژه نامه با سردبیری رسول جعفریان، دبیری مهمان سید علی آل‌داود و مدیریت اجرایی کوروش نوروزمرادی در ۸۰۰ صفحه، به‌زودی به گیشه مطبوعات خواهد آمد./

اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ویدیویی تهران               منبع: سه نسل

                                    اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللیفیلم‌های ویدیویی تهران

اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ویدیویی تهران

ادامه نوشته

مراوه تپه؛ رویشگاه پسته های وحشی، شهر تپه های تاریخی ایران

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید. شهرستان مراوه تپه در شرق گلستان با داشتن باغ هفت هزار هکتاری پسته وحشی واقع در روستای قازان قایه ، تنها بانک ژنتیکی این نوع محصول در ایران و تنها بازمانده پسته اصیل ایرانی است.

ادامه نوشته

سومین جشنواره اپرای استانبول

این جشنواره که اپرا را از مکانهای سرپوشیده خارج ساخته و در شبهای تابستانی وارد محیط شهری می‌کند، با محتوای غنی خود، از هر سن و هر قشری بازدیدکننده خواهد داشت

سومین جشنواره اپرای استانبول

برنامه سومین جشنواره اپرای استانبول اعلام شد.

بر اساس گزارش اداهر کل اپرا و باله دولتی ترکیه، سومین جشنواره اپرای استانبول در مکانهای تاریخی مانند کاخ توپقاپی، کاخ ییلدیز و روم‌ایلی حصاری برگزار خواهد شد.

ادامه نوشته

علت مرگ پادشاهان عثمانی

پادشاهان امپراتوری عثمانی که ٦۲٤ سال ادامه داشت، چگونه چشم از جهان فرو بستند؟

علت مرگ پادشاهان عثمانی
 
























۲۷ تن از ۳٦ پادشاه عثمانی به علت ابتلا به بیماریهای مختلف جان باختند. یکی از پادشاهان در میدان جنگ شهید گردید و چهار تن دیگر به قتل رسید. یکی دیگر از پادشاهان به وسیله سم خودکشی کرد و پادشاه دیگر نیز مسموم گردید. هنوز معلوم نیست که دو پادشاه دیگر با اجل خود جان باخته‌اند و یا کشته شده‌اند.

خونریزی مغزی بزرگترین علت مرگ پادشاهان بوده است. ٦ پادشاه عثمانی به علت خونریزی مغزی جان باخته است. بیماری سرطان و سل نیز در رده های بعدی قرار دارد.

منبع: ت.ر.ت فارسی

«هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا»



«هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا»

روز چهارشنبه 7 تیر ماه با حضور وزیر فرهنگ و

ارشاد اسلامی کشورمان و وزیر فرهنگ ترکیه افتتاح

خواهد شد. نمایشگاه این هفته فرهنگی تا 12 تیر

ماه در محل آتاترک کولتور مرکزی برپا می باشد.

منبع: رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در آنکارا

قزاقستان آموزش الکترونیک را توسعه می دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد مختومقلی فراغی به نقل از وب سایت آسیای میانه آنلاین نخست وزیر کریم ماسیموف روز 22 ژوئن در تارنمای خود اعلام کرد که قزاقستان در سال تحصیلی جاری برنامه آموزش الکترونیک آزمایشی خود را به 537 مدرسه توسعه می دهد.

این توسعه پس از آنکه 44 مدرسه در سال گذشته در این برنامه آزمایشی شرکت کردند، صورت می گیرد. این برنامه خواهان استفاده وسیعتر از آموزش از طریق کامپیوتر است.

بختی جان ژوماگولوف، وزیر آموزش و علوم قزاقستان، در طی یک جلسه خانه نمایندگان پارلمان (مجلس) گفت: «مبحث آموزش الکترونیک با در نظر گرفتن نتایج تجارب جهانی و پروژه آزمایشی، ارتقا داده خواهد شد. 90 درصد مدارس تا سال 2020 به این پروژه خواهند پیوست.»

تارنمای ماسیموف گزارش داد که ابتکار آموزش الکترونیک خواهان برقراری شبکه بی سیم (وای فای) در مدارس و تامین رایانه های لب تاپ و تبلت مدرن برای بچه ها است. تاکنون 98 درصد مدارس شهری و 97 درصد مدارس روستایی به اینترنت دسترسی پیدا کرده اند.