انتشار یادداشت «آباي و فردوسي، تطبیق شخصیت و اندیشه شعری»

در قزاقستان؛

انتشار یادداشت «آباي و فردوسي، تطبیق شخصیت و اندیشه شعری»

رایزنی فرهنگی کشورمان در قزاقستان، یادداشتی را با عنوان «آباي و فردوسي، تطبیق شخصیت و اندیشه شعری» به مناسبت روز پاسداشت زبان و ادب فارسی در رسانه‌های این کشور منتشر کرد.

 به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، علی کبریایی‌زاده ، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان یادداشتی را با عنوان «آباي و فردوسي، تطبیق شخصیت و اندیشه شعری» كه به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی در پایگاه تحلیلی ABai.kz و نیز (صدای قزاق) و سایت Gamshy.kz منتشر کرد.

ادامه نوشته

دانشگاه‌ها امروز بیشتر به معادن ذغال سنگ می‌مانند. ایبنا

استاد فلسفه‌ دانشگاه اشتوتگارت مطرح کرد؛‌

دانشگاه‌ها امروز بیشتر به معادن ذغال سنگ می‌مانند/ بدون آزاداندیشی هیچ معرفتی حاصل نمی‌شود

دیوید روننگارد می‌گوید: طبق یک نظرسنجی که توسط دولت ایالات متحده در همین چند سال اخیر منتشر کرده است، سی و هفت درصد شاغلین معتقدند کاری که به آن مشغول هستند بی‌هدف و بی‌معناست. یکی از همین مشاغل که بود و نیودش یکی است، منصب استادی در دانشگاه است. منتهی بی‌معنایی چنین منصبی نیازمند بررسی است!

دانشگاه‌ها امروز بیشتر به معادن ذغال سنگ می‌مانند/ بدون آزاداندیشی هیچ معرفتی حاصل نمی‌شود

ایلنا نوشت: "آکادمی" در بحران است و دامنه آن هم محدود به کشور ما نیست. نهاد دانشگاه در کشور ما به سبب رشد انفجاری جمعیت و تبلیغ دانشگاه به عنوان معبری برای کسب شغل و ثروت و موقعیت اجتماعی مناسب، در سال‌های اخیر عملاً به یکی از بحرانی‌ترین نهادهای عمومی تبدیل شده است. از سوی دیگر ابداعات بومی‌ای چون «تولید علم» از قضا صفرا فزوده و به تعدادی سیاست‌های کلی و مبهم که خود را در قالب طرح ارتقای اساتید نمایان کرده، منتهی شده است. برنامه ارتقای اساتید دانشگاهی، آشکارا ذیل اصطلاح کاملاً بومی«تولید علم» علم را چیزی چون قطعه صنعتی دانسته و گمان کرده، می‌توان درمورد معرفت که اساساً مقوله‌ای کیفی است، با عناوین کمی و صنعتی سخن گفت. این، معضلی جهانی است. چه وقتی به سراغ دیوید روننگارد (استاد فلسفه‌ی دانشگاه اشتوتگارت) رفتیم تا با او در مورد ذات آکادمی سخن بگوییم، متوجه شدیم که اروپایی‌ها  نیز دست‌کم در مقام مدلول به چیزی به عنوان تولید علم معتقدند و مبنای آکادمی بر اصالت مقاله بنا شده است.

ادامه نوشته

بیشتر تصویرهای ارایه شده از چهره خیام نتیجه تصور ارائه‌دهندگان است. ایبنا

در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد:

بیشتر تصویرهای ارایه شده از چهره خیام نتیجه تصور ارائه‌دهندگان است

بیشتر تصویرهای ارایه شده از چهره خیام نتیجه پندار و تصور ارائه‌دهندگان است و همین تناقض‌ها نشان آن است که هر فردی برخی از سندها را که بیشتر با رویکرد و تصور خود همراه است برجسته می‌کند.

بیشتر تصویرهای ارایه شده از چهره خیام نتیجه تصور ارائه‌دهندگان است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سعید حسام‌پور، استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، خیام‌پژوه و پژوهش‌گر زبان و ادب فارسی، انسانی دقیق‌النظر و دارای حسن محضر است. ایشان بیش از آن‌‌که صحبت کند، سکوت می‌کند، به عبارت دیگر کم‌گوی ‌و گزیده‌گوی است. در آستانه 28اردیبهشت، بزرگداشت حکیم عمر خیام‌نیشابوری، با این پژوهشگر گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید: 
 
به نظر شما افکار خیام چقدر ریشه در اندیشه‌های ایرانی دارد و از چه کسانی تاثیر گرفته است؟
به‌طور کلی نمی‌توان اندیشه خیام را محدود به 1 یا 2 منبع ویژه محدود ساخت؛ خیام به‌دلیل خردمندی در اندیشه‌های خود از منابع گوناگونی تاثیر پذیرفته است؛ اما بی‌تردید منابع زیر هر کدام به گونه‌ای در شکل‌گیری اندیشه او نقش داشته‌اند: فلسفه مشایی از طریق ابن سینا، تفکرات معتزلی، اندیشه‌های زروانی، شیوه نگاه اخوان‌الصفا، فرقه‌ها و جریان‌های گوناگون دینی زمان او که در نیشابور به فراوانی یافت می‌شدند. یکی از این منابع مهم اندیشه‌های ایرانی پیش از اسلام مانند «زروانی» است که در محیط آن روز زندگی خیام در میان مردم رواج داشت و این اندیشه‌ها را می‌توان در شاهنامه فردوسی نیز به روشنی یافت.

ادامه نوشته

تصوف در آسیای مرکزی / احمد پاکتچی

                                           تصوف در آسیای مرکزی / احمد پاکتچی

تصوف در آسیای مرکزی: آسیای مرکزی در 616ق/1219م، به تصرف مغولان درآمد و در نتیجۀ آن، نظامهای اجتماعی به شدت آسیب دید و جوامع این منطقه، همچون دیگر بخشهای مشرق اسلامی، دگـرگونیهای بنیادین یافت. تا آنجا که به تصوف مربوط می‌شود، از هم پاشیدن حلقه‌های تعلیمی، سبب شد تا عرفان نظری به حاشیه رود، اما نیازهای اجتماعی در دورۀ پس از حملۀ مغول، زمینه‌ساز اهمیت بیش از پیش تصوف در عرصۀ سلوک فـردی گردید. در بحث از جایگاه تصوف پس از این فاجعه، بیشتر به جنبۀ روان‌شناسی و کارکرد تسلی‌بخش آموزه‌های صوفیه توجه شده، و کارکردهای اجتماعی آن نادیده گرفته شده است.

تصوف آسیای مرکزی از سدۀ 7ق، روی به سازماندهی نهاده، و تاریخ آن، بیشتر تاریخ 3 طریقۀ کبرویه، نقشبندیه و یسویه است که از میان آنها، طریقۀ یسویه با انتشار در میان ترک‌زبانان، طریقه‌ای منحصر به ترکان باقی ماند (دِوِسه، «افول کبرویه…»، 45) و طریقه‌هایی چون قادریه و چشتیه، یا شخصیتهای مستقل، در این منطقه در حاشیه قرار گرفتند.

ادامه نوشته

زنان عارف و شاعر در دوره ی تیموریان هند

زنان عارف و شاعر در دوره ی تیموریان هند

بوسیله فرهنگ اسلامی به روز رسانی شده در 8 فوریه, 2020

 

در هند و ایران تصوف و عرفان همواره پایگاهی بزرگ داشته است و سلسله هایی چون طیفوریه ( در قرون ۴ و ۵ هجری) و سهروردیه، چشتیه، قادریه و … در قرون بعد از شش و هفت هجری حضوری پررنگ داشته اند و بسیاری از مادران مشایخ و همسران و دخترانشان گام در جاده ی تصوف و عرفان و تذکره نویسی نهاده بودند.

در باور مردم شبه قاره است که شش دختر عقیل ابن علی (ع) به سرزمین هند و سند آمدند . نام این شش خواهر در منابعی چون خزینه الاصفیاء نیز ذکر شده است. آنها بی بی تاج و بی بی حاج  و بی بی نور و بی بی حور و بی بی گوهر و بی بی شهناز نام داشتند ( خزینه الاصفیاء ج ۲ ص ۴۰۷ و ۴۰۸)

ادامه نوشته

دیروز، امروز و فردای تصوف در آسیای مرکزی و قفقاز

دیروز، امروز و فردای تصوف در آسیای مرکزی و قفقاز

فرهنگ

بوسیله فرهنگ اسلامی در 21 جولای, 2019

 

دیروز، امروز و فردای تصوف  در آسیای مرکزی  و قفقاز  

مقدمه :

تصوف، بخشی محوری از تاریخ آسیای میانه است، چرا که در تعیین شکل رابطه میان حکام و مردم در دوران حکومت تیموریان نقشی بسزا و شایان توجه ایفا کرده است. آنان درقرن هجدهم میلادی به خان‌های این منطقه مشروعیت بخشیدند.علاوه براین، درزمان تأسیس اتحاد جماهیر شوروی سابق تصوف در برافروختن شعله انقلاب های ضد حکومت تزاری روسیه و جنگ های داخلی که به انقلاب بلشویک منجر شد به ایفای نقش پرداختند. درحال حاضر، ورود شماری از شخصیت های برجسته مجرب صوفی، مانند ابراهیم حضرت(در ازبکستان) و عصمت الله شیخ(در قزاقستان) به عرصه سیاست بازتابی بسیار گسترده داشته است. (اولکوت ، مارتا / زغیمی  ص ۱)

ادامه نوشته

صوف در چين. منبع: دانشنامه جهان اسلام.ج.7.ص 416 تا 419

تصوف در چين 
  
نويسنده افسانه منفرد
منبع :دانشنامه جهان اسلام. ج7. ص416ـ419
:

تاريخ تصوف در چين تا حدودي مبهم و پژوهش هاي دربارة ان عمدتاً جديد است. تصوف اسلامي از سدة دهم / شانزدهم از طريق آسياي مركزي و خاورميانه به چين راه يافت و تركستان شرقي در غرب چين (امروزه ايالت سين‌كيانگ/ شين‌جيانگ؛ در منابع اسلامي؛ كاشغر و ختن) نخستين و مهم ترين مركز تصوف در چين بود (فنگ جين‌يوان، ص91، 94؛ قس‌بن‌آدام، ص199 كه تاريخ ورود تصوف را به اين نواحي اواخر سدة نهم/ پانزدهم آورده است).
بر طبق روايات محلي، در 940 يكي از خواجگانِ [ده‌بيدي] از سمرقند به كاشغر رفت تا در مذاكرات خان كاشغر با ازبك ها شركت جويد (گروسه، ص819). وي خواجه احمد كاساني (متوفي 949) معروف به مخدوم اعظم، اولين شيخ‌ده‌بيدي ( بخش 4: تصوف در آسياي مركزي و قفقاز؛ دهبيديه) ، بود كه بنيانگذار سلسلة خواجگان يا خوجه‌هاي تركستان و نياي روحاني صوفيان چين محسوب مي‌شود (طوغان، ص37، پانويس125؛ ايرانيكا، ذيل "Chinese Turkestan.v") . مخدوم اعظم مدتي در كاشغر اقامت كرد و از هر يك از دو همسرش ـ كه يكي سمرقندي و ديگري كاشغري بود ـ صاحب پسري به نام هاي خواجه اسحاق ولي و محمدامين شد. خواجه اسحاقَ ولي مؤسس شاخة اسحاقيه يا قره‌داغليك (سلسلة سياهكوهي) و خواجه هدايت الله معروف به آفاق/ آپاق و نيز مشهور به «ايشانْ كلان» (حك:1089ـ1106) نوة محمد امين، بنيانگذار شاخة آفاقيه يا آق‌داغليك (سلسلة سفيدكوهي) گرديد (طوغان، ص33؛ فنگ جين‌يوان، ص95؛ گروسه، همانجا).

ادامه نوشته

خواجه احمد یسوی و رشد جریان یسویه در ماوراءالنهر و ترکستان.

خواجه احمد یسوی و رشد جریان یسویه در ماوراءالنهر و ترکستان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تهران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز از دانشگاه تهران

چکیده

سرزمین ماوراءالنهر، در قرون نخستین اسلامی، به دلیل قدمت ادیان و فرقه‌های مختلف در این سرزمین، و همجواری با مراکز صوفیانهای نظیر خراسان، موقعیت فرهنگی ویژه‌ای داشت که زمینههای مناسبی را جهت پذیرش عقاید صوفیانه فراهم می‌کرد. همچنین، تعامل مثبت علما و فقها با صوفیان و نیز سویه مثبت تعالیم صوفیان، که شامل آرا و عقاید تمام فرق ماوراءالنهر می‌شد، سبب جلب گروه‌های مختلف مردمی و ظهور طریقت‌های صوفیانه مشهوری نظیر یسویه، خواجگان و ...، در ماوراء‌النهر و ترکستان شد. در این بین، طریقت یسویه با نشئت‌گیری از محیط فرهنگی ماوراء‌النهر، در ترکستان (شهر یسی) بنیان گذاشته شد و با ارشادهای خواجه احمد یسوی، بنیان‌گذار آن، علاوه بر آسیای مرکزی، در میان تاتارهای ولگا و ترکان آناتولی و آذربایجان نیز گسترش یافت. نویسنده می‌کوشد ضمن برشمردن جریان‌های عمده صوفیانه ماوراءالنهر در قرون نخستین اسلامی، زندگی و اندیشه‌های خواجه احمد یسوی، شکل‌گیری جریان یسویه و شاخه‌های عمده آن را بررسی کند.

کلیدواژه‌ها


 

ادامه نوشته

برنامه اشتراک کتاب؛ شگرد خلاقانه کتابفروشان چینی برای توسعه فرهنگ. ایبنا

برنامه اشتراک کتاب؛ شگرد خلاقانه کتابفروشان چینی برای توسعه فرهنگ

در سال‌های گذشته بزرگترین کتابفروشی‌های شهر پکن اقدام به تاسیس انجمنی خصوصی تحت عنوان «برنامه اشتراک کتاب» کرده اند که در ایام کرونا کمک زیادی به کتابفروشان این شهر کرده است.

برنامه اشتراک کتاب؛ شگرد خلاقانه کتابفروشان چینی برای توسعه فرهنگ

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از استریت تایمز (straitstimes)، کتابفروشی‌های چین با شگردهای خلاقانه اقدام به فروش بیشتر کتاب‌های خود می کنند که این روش‌ها در ایام قرنطینه کرونا بیشتر هم شده است.
 
بر اساس این گزارش بیشتر کتابفروشی‌ها در این کشور اقدام به ایجاد اشتراک‌هایی با مشتری‌ها و همکاران کتاب فروش برای تعامل بیشتر می‌کنند.

ادامه نوشته

چرا باید زبان را پاس داشت؟ ایبنا

یادداشت ایوب دهقان‌کار به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی؛

چرا باید زبان را پاس داشت؟

ایوب دهقان‌کار، سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی یادداشتی را منتشر کرد.

چرا باید زبان را پاس داشت؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایرانا(ایبنا) و به‌نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، متن این یادداشت در ذیل آمده است:

چرا باید زبان را پاس داشت؟
گرچه بیشترین تغییر و تحولات و یافته‌های علم زبان شناسی مربوط به یک سده اخیر و مشخصا پس از انقلاب علوم شناختی (Cognitive Revolution) در دهه‌های پنجم و ششم قرن بیستم است که در طی آن این علم با سایر علوم همچون روانشناسی، عصب‌شناسی، جامعه‌شناسی و ... پیوند خورد، اما علم زبان و زبان شناسی قدمتی به بلندای تاریخ بشر دارد.

صرف نظر از مسائل معنوی و معنایی، ویژگی زبانی وجه تمایز بارز انسان و سایر موجودات است که در میان نوع بشر بطور یک‌سان به ودیعت گذاشته شده است. به‌رغم هوشمندی فوق‌العاده‌ای که دانشمندان علوم زیستی از طبیعت سراغ دارند، می‌توان گفت که زبان هوشمندترین این پدیده‌ها است، به‌گونه‌ای که این ویژگی را در هیچ جای دیگر طبیعت به این نحو سراغ نداریم. از این روی است که حتی در میان اثبات گرایان منطقی (Logical Positivists) این دوگانه انگاری دکارتی (Cartesian Dualism) گزاره‌ای صدق‌پذیر است که توانایی زبانی وجه تمایز انسان نه تنها با سایر موجودات زنده؛ بلکه حتی با ابزارهای هوشمندی همچون رایانه‌ها است.

ادامه نوشته

عرضه رایگان 400 کتاب الکترونیک از سوی انتشارات دانشگاه تهران بدون اطلاع مولفان. ایبنا

در گفت‌وگو با مسئول انتشارات دانشگاه تهران بررسی شد؛

   عرضه رایگان 400 کتاب الکترونیک از سوی انتشارات دانشگاه تهران بدون اطلاع مولفان

مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران می‌گوید، عرضه رایگان 400 نسخه الکترونیک در شرایط شیوع کرونا، اقدامی همسو با منافع ملی بود و اگر پدیدآورندگان حقوق خود را مطالبه کنند، پرداخت می‌کنیم.

عرضه رایگان 400 کتاب الکترونیک از سوی انتشارات دانشگاه تهران بدون اطلاع مولفان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با آغاز شیوع ویروس کرونا، یکی از دغدغه‌های اصلی روز‌های قرنطینه دسترسی به منابع مطالعاتی دانشگاهی بود؛ دغدغه‌ای که مسئول انتشارات کتابخانه دانشگاه تهران از مرتفع کردن آن با عرضه رایگان نسخه‌های الکترونیک کتاب‌ها در فضای مجازی خبر می‌دهد.

عرضه رایگان کتاب‌های الکترونیک این انتشارات از اول فروردین‌‌‌ماه برای دانشجویان آغاز شده است. بنابه گفته محمد موسی‌خانی، مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران، 400 عنوان کتاب الکترونیکی منتشر شده در کتابخوان الکترونیکی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران (در قالب ای‌بوک) به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، به‌طور رایگان در دسترس پژوهشگران، استادان و دانشجویان قرار گرفته‌است.

ادامه نوشته

رشته‌های علوم انسانی؛ پشتوانه استمرار سلامت و بهداشت روانی در بحران کرونا.ایسنا

رشته‌های علوم انسانی؛ پشتوانه استمرار سلامت و بهداشت روانی در بحران کرونا

رشته‌های علوم انسانی؛ پشتوانه استمرار سلامت و بهداشت روانی در بحران کرونا

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر این که رشته‌های علوم انسانی، پشتوانه‌ عظیم استمرار سلامت و بهداشت روانی جامعه هستند، به تشریح اقدامات این پژوهشگاه در مقابله با بحران کرونا پرداخت.

به گزارش ایسنا، دکتر حسینعلی قبادی در نشست مشترک اندیشمندان و مسئولان مؤسسات دانشگاهی، پژوهشگاهی و حوزوی که با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان برگزار شد، ضمن ارائه گزارش اقدامات صورت‌گرفته در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای مقابله با کرونا اظهار کرد: این پژوهشگاه با عنایت به تراز ملی و تمدنی خود در سطح کشور که به عنوان قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین سازمان پژوهشی حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کند، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در صدد برآمد که با تدوین طرحی راهبردی؛ حوزه‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی و تعاطی آنها با حوزه‌های دیگر دانش -از جمله پزشکی- را به عنوان یک مبدأ برای فعالیت‌های راه‌گشای پژوهش‌های کاربردی قرار دهد و با دعوت از فرهیختگان برجسته‌ رشته‌های مختلف علوم انسانی و پزشکی، موضوع را به جهت تأثیرات ماندگار و پایدار آن بازکاوی کرده و از دل این بررسی‌ها، راهکارهای عملیاتی برای حوزه سیاست‌گذاری استخراج کند.

ادامه نوشته

شریفیان از زیرساخت‌های فرهنگی زبان فارسی الهام می‌گرفت. ایبنا

لیلا صادقی از درگذشت زبانشناس ایرانی خبر داد؛

شریفیان از زیرساخت‌های فرهنگی زبان فارسی الهام می‌گرفت

فرزاد شریفیان همواره در مقالاتش از زیرساخت‌های فرهنگی زبان فارسی الهام گرفته و در جامعه بین‌المللی، پژوهشگر و نظریه‌پرداز مطرحی بود که خوشبختانه در این سال‌های اخیر دوباره به واسطه آثارش به ایران بازگشت.

شریفیان از زیرساخت‌های فرهنگی زبان فارسی الهام می‌گرفت

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فرزاد شریفیان زبان‌شناس ایرانی روز گذشته بیست‌وسوم اردیبهشت ماه به دلیل بیمار کبدی درگذشت. او استاد‌تمام دانشکده زبان‌ها، فرهنگ‌ها و زبان‌شناسی در دانشگاه موناش استرالیا بوده و همچنین بنیان‌گذار زبانشناسی فرهنگی است. لیلا صادقی زبان‌شناس، داستان‌نویس و پژوهشگر ادبی و از دوستان شریفیان در گفت‌وگو با ایبنا درباره او گفت: هیچ وقت فکرش را نمی‌کردم که روزی درباره‌ فرزاد شریفیان با فعل‌های مربوط به زمان گذشته حرف بزنم. پژوهشگر برجسته‌ای که یکی از بنیانگذاران رشته‌ زبانشناسی فرهنگی بود و کتاب‌ها و مقالات بی‌شماری در این حوزه تحت نظر او و یا به قلم او منتشر شده است؛ از جمله «فرهنگ، بدن و زبان: مفهوم‌سازی اندام درون ذهن از خلال فرهنگ و زبان»  و همچنین «مفهوم سازی فرهنگی و زبان: چهارچوب نظری و کاربردها» و بسیاری دیگر از آثار پراهمیت او که شریفیان را به عنوان نخبه‌ای در جامعه‌ مطالعات زبانی و فرهنگی مطرح می‌کند.

ادامه نوشته

فراخوان ششمین همایش بین‌المللی «شمس و مولانا» ایسنا

               فراخوان ششمین همایش بین‌المللی «شمس و مولانا»

فراخوان  ششمین همایش بین‌المللی «شمس و مولانا»

ششمین همایش علمی و بین‌المللی شمس تبریزی در مهرماه ۹۹ در شهرستان خوی آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، موسسه تولیت آرامگاه شمس تبریزی با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن علمی عرفان اسلامی ایران به همراه چند نهاد علمی این دوره  ششمین همایش را در مهرماه ۹۹ در شهرستان خوی آذربایجان غربی برگزار می‌کند.

بر این اساس اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی و سایر رشته‌های علوم انسانی که در زمینه محورهای تخصصی همایش مقاله یا تالیفی دارند، می‌توانند در این همایش بین‌المللی شرکت کنند.

علاقمندان به ارسال مقاله می‌توانند مقالات خود را تا پایان تیرماه ۹۹ به ایمیل انجمن به آدرس info@anjoman-erfan.com ارسال کنند. همچنین علاقمندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس زیر مراجعه کنند:                                                     

https://www.irip.ac.ir/fa/news/۶۴

بحران کرونا و پیامدهای آن از نگاه جامعه‌شناس برجسته فرانسوی. ایسنا

بحران کرونا و پیامدهای آن از نگاه جامعه‌شناس برجسته فرانسوی

بحران کرونا و پیامدهای آن از نگاه جامعه‌شناس برجسته فرانسوی

یک جامعه‌شناس برجسته معتقد است، حتی با وجود پیامدهای اقتصادی و عادت‌های اجتماعی مبتنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی و ظهور اولویت‌های جدید، ویروس کرونا تمام داشته‌ها را تغییر نخواهد داد.

به گزارش ایسنا، آلن تورن، جامعه‌شناس فرانسوی متولد ۱۹۵۲، جز معدود متفکران برجسته غربی است که هم‌عصر نسل طلایی جامعه‌شناسی بوده است. او به‌خاطر نقد جامعه‌شناسی کلاسیک مشهور شد. وی در کتابش به نام «پایان جوامع» بر این باور است که در عصر جهانی شدن، نهادهای مختلف اجتماعی همچون خانواده، مدرسه و نظام‌های مراقبتی معنای خود را از دست داده‌اند.

نگاه آلن تورن به بحران کرونا و پیامدهای آن

ادامه نوشته

اسامی بسیاری از مجارها در متون آل‌بویه و سلجوقیان به‌چشم می‌خورد. ایبنا

​میکلوش شارکوزی مطرح کرد:

اسامی بسیاری از مجارها در متون آل‌بویه و سلجوقیان به‌چشم می‌خورد

میکلوش شارکوزی می‌گوید: حضور مجارها در قرون وسطی با دوران آل بویه و سلجوقیان در ایران همزمان شده و به وضوح قابل پیگیری است و اسامی بسیاری از مجارها در متون این دوران به چشم می‌خورد.

اسامی بسیاری از مجارها در متون آل‌بویه و سلجوقیان به‌چشم می‌خورد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست تخصصی اسامی مجاری در منابع ایرانی (دوران اسلامی) با سخنرانی میکلوش شارکوزی، صاحب کرسی ایران‌شناسی دانشگاه کارولی گاسپار مجارستان و عضو فرهنگستان هنر مجارستان سه‌شنبه یکم بهمن در پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

میكلوش شاركوزی، استاد تاریخ دانشگاه بوداپست و پژوهشگر تاریخ است که بیشترین مطالعات و تحقیقاتش معطوف به ایران پس از اسلام بوده است. وی بیشتر درباره تاریخ اسماعیلیه کار کرده و چهره‌ای شناخته شده در عرصه ایران‌شناسی است. شارکوزی درباره ایران پژوهش‌های بسیاری انجام داده است.
 

ادامه نوشته

زبده‌الوقایع حوادث و وقایع دو ولایت وان و هکاری در کردستان ترکیه است. ایبنا

نشر تاریخ ایران کتاب زبده‌الوقایع؛ تاریخ وان و هکاری را منتشر کرد

زبده‌الوقایع حوادث و وقایع دو ولایت وان و هکاری در کردستان ترکیه است

کتاب زبده‌الوقایع؛ تاریخ وان و هکاری را میرزا موسی‌خان طباطبایی انصاری پدیدآورده و فاخر حسن‌گلی تصحیح کرده و از سوی نشر تاریخ ایران به چاپ رسیده است.

«زبده‌الوقایع» حوادث و وقایع دو ولایت وان و هکاری در کردستان ترکیه است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، میرزا موسی خان طباطبایی انصاری، منشی اول وزارت خارجه، به مدت ۴ سال کارپرداز وزارت خارجه ایران در وان، حکاری و بتلیس بوده است. وی هدف از تألیف کتاب کتاب زبده‌الوقایع؛ تاریخ وان و هکاری را چنین عنوان کرده است: در این ماموریت که مدت چهار سال اقامت و استقلال داشت؛ قوانین مقرّره عثمانی را که در صورت عدالت برای پیشرفت خیالات نفسانی در این صفحات موضوع شده است، ملاحظه و مراتب ظلم و تعدیات و عدم آسایش و رفاهیت اهالی را که از اقدامات اداره عدلیّه و والی به ظهور رسیده و می رسد، مشاهده نموده محض تبریک و تهنیت به هم وطنان خود در ضمن دعوت آنها به تضاعف اتصال دعای وجود مقدس همایونی به تنظیم این کتاب مبادرت کرده و بدون اینکه در اساس مواد نقطه انحراف و اختلاف شده باشد، به تشریح حالات کلیه این صفحات اقدام می نماید که هموطنان چاکر خانه زاد از مراتب عدل و داد شاهنشاه فرخ نژاد مستحضر شده، لیلاً و نهاراً در عاگویی وجود مسعود حضرت شهریاری مواظبت و از توجهات فوق الغایات همایونی در شکرگزاری مراقبت داشته باشند.
 

 

ادامه نوشته

قدم زدن با کتاب/ تلاش کتابفروش‌های هندی در روستاهای کشورشان.ایبنا

           قدم زدن با کتاب/ تلاش کتابفروش‌های هندی در روستاهای کشورشان

این زوج هندی از سال 2014 طرحی با عنوان «قدم زدن با کتاب» آغاز کرده اند که به گفته خودشان سعی می‌کنند کتابها را به دورترین و محروم ترین روستاهای کشور هند برسانند.

قدم زدن با کتاب/ تلاش کتابفروش‌های هندی در روستاهای کشورشان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از youthkiawaaz، در هندوستان بسیاری از روستاها وجود دارند که از کمترین امکانات رفاهی محروم هستند که یکی از این امکانات دسترسی به کتاب است که زوج هندی اهل ایالت کوراتپور سعی می‌کنند این محرومیت را کاهش دهند.
 
«آکشای و ساتابتی» صاحب کتاب فروشی اودیشا در این ایالت سال گذشته توانست موفق‌ترین کتابفروش و انتشارات هندی را کسب کنند.

ادامه نوشته

آموزش عالی در ایران: حال و آینده چگونه است؟ ایبنا

آموزش عالی در ایران: حال و آینده چگونه است؟

کتاب «آموزش عالی در ایران: حال و آینده» به کوشش محمد یمنی دوزی سرخابی به تازگی روانه بازار نشر شده است.

آموزش عالی در ایران: حال و آینده چگونه است؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «آموزش عالی در ایران: حال و آینده» به کوشش محمد یمنی دوزی سرخابی از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده است.

آموزش عالی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی از جمله سيستم‌های پیچیده‌ای هستند که سازمان‌يافتگیِ آن‌ها در گرو تصميمات و اقدامات عناصر مدیریتی است؛ ولی خودِ جریان این سازمان‌يافتگی تحت تأثیر عمیق نظم (که آن تصمیمات نیز به‌نوعی برای ایجاد و حفظ آن تلاش می‌كنند)، بی‌نظمی، اتفاق یا تصادف و حتمیت است. این چهار مفهوم در حیات هر سیستم پیچیده‌ای نقش بازی می‌كنند. اگرچه در سيستم‌های دانشگاهی (مانند هر سیستم پویای دیگری) امکان ایجاد نظم از طریق شکل‌دهیِ ساختاری خاص و با توسل به قوانین، قواعد، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و... وجود دارد، ولی به‌سبب بازیِ این چهار مفهوم با یکدیگر، نظم نمی‌تواند همیشه بر سه مفهوم دیگر سلطه داشته باشد. بنابراین، برای این‌که نظم مورد نظر تصمیم‌گیرندگان وجود داشته باشد، آن را در ساختار، شکل و صورت می‌پذیرند. ولی چنین ساختارسازی‌ها و صورت‌بندی‌هایی روز‌به‌روز با رفتار واقعیِ سيستم‌های دانشگاهی، یعنی کارکردهای آن‌ها، فاصله خواهد گرفت.

ادامه نوشته

«شمنیسم»؛ پدیده‌ای برای تامین بقای انسان. ایبنا

   «شمنیسم»؛ پدیده‌ای برای تامین بقای انسان

نویسنده در کتاب «شمنیسم: درمانگران، روح‌ها، آیین‌ها» ضمن توصیف حیات پارینه‌سنگی، شمنیسم را در واقع به عنوان پدیده‌ای در تامین عوامل بقای انسان یعنی سلامتی امرار معاش و زاد و ولد تعریف می‌کند.

«شمنیسم»؛ پدیده‌ای برای تامین بقای انسان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شمنیسم اساسا یکی از کهن‌ترین شیوه‌های درمانگری انسان است که بر پایه توانایی شمن در ایجاد خلسه و وساطت میان انسان‌ها، طبیعت و روح‌ها شکل گرفته است. شمنان در جوامع خرد، فراتر از جادودرمانگران سنتی، نقش‌هایی چون پیشگو، روحانی، حافظان ادبیات شفاهی و حکیمان و عارفانی آگاه نیز داشته‌اند.
 
محوریت این پدیده با شمن است که میان انسان و قوای روحانی پا درمیانی می‌کند و در نقش میانجی، توازن برهم خورده میان انسان و قوای روحانی پا درمیانی می‌کند و در نقش میانجی، توازن برهم‌خورده میان انسان، طبیعت و ارواح را مجددا برقرار می‌سازد.

ادامه نوشته