نابغه‌ای برای در هم کوبیدن کلیشه‌ها. ایسنا

به مناسبت تولد "مریم میرزاخانی" و "روز زنان در ریاضیات"؛

                                     نابغه‌ای برای در هم کوبیدن کلیشه‌ها

نابغه‌ای برای در هم کوبیدن کلیشه‌ها

۲۲ اردیبهشت روز تولد مریم میرزاخانی است؛ روزی که از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان به عنوان روز زنان در ریاضیات نامگذاری شده است. مریم میرزاخانی اولین زن برنده جایزه فیلدز بود که در سال ۱۳۹۶ و در سن ۴۰ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، هنوز هم برخی معتقدند تحصیل در رشته ریاضی برای یک دختر مناسب نیست و برای توجیه عقیده‌ خود، دست به دامان تفاوت‌های زیستی میان زنان و مردان می‌شوند. آن‌ها برای ادعای خود عموما به آمار و ارقام جوایز علمی جهانی مراجعه می‌کنند. جوایزی که عمر آن‌ها به ۲۰۰ سال هم نمی‌رسد؛ در حالی که زنان بسیاری در طول تاریخ با این کلیشه جنگیده‌اند و عملکردشان خط بطلانی بر گزاره‌های نفی توانایی زنان در ریاضیات است.

ادامه نوشته

توجه به مطالعات اسلامی از ملزومات نوشتن درباره تاریخ ایران است. ایبنا

توجه به مطالعات اسلامی از ملزومات نوشتن درباره تاریخ ایران است

اگر بخواهیم تاریخ فرهنگی ایران را بنویسیم باید زبان عربی بدانیم، نمی‌شود تاریخ تفکر و فرهنگ ایران را نوشت اما توجه به تاریخ مطالعات اسلامی نداشت. مطالعات اسلامی، ایران‌شناسی نامیده شود و دانستن آن لازم و ضروری است.

توجه به مطالعات اسلامی از ملزومات نوشتن درباره تاریخ ایران است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حسن انصارى در شب‌هاى رمضان مركز دائره‌المعارف بزرگ اسلامى(مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) درباره «ايرانشناسى و اسلام‌شناسى در غرب: پيشينه و آينده» سخن گفت.

انصاری با بیان اینکه سابقه مطالعات اسلام‌شناسی در غرب به شکل مدرن به سنت شرق‌شناسی برمی‌گردد که در قرن 18 و 19 تحول بسیاری پیدا کرد گفت: در قرن بیستم شاهد مکتب‌های متفاوت با آنچه در قرن 19 بوده قرار داشته و با تحولاتی که درباره کتاب مقدس در قرن 18 و 19 می‌شناسیم تحت تاثیر آن مطالعات و تاریخ و میراث اسلامی در آلمان، فرانسه و بریتانیا و حضور دانشمندان برجسته‌ای در حوزه شرق‌شناسی آغاز شد.

وی افزود: شرق‌شناسی نخست به مطالعات تاریخی وابسته بود و بعد مطالعات جامعه‌شناسی جوامع سامان یافت و شناخت میراث علمی مسلمانان و به دنبال آن در قرن 19 بسیار وسعت پیدا کرد و گسترش یافت. یکی از مطالعات بررسی تحولات تاریخی و زبانی مربوط به میراث اسلامی بود که با اعمال نظر به قرآن در زمینه و زمان ظهور قرآن از سیره پیامبر بود که درباره تاریخ و ملل و مذاهب اسلامی ظهور پیدا کرد.

ادامه نوشته

دیجیتالی‌ شدن نسخه‌های خطی فارسی و عربی در دانشگاه پنسیلوانیا /یک معدن طلا از تاریخ  

دیجیتالی‌ شدن نسخه‌های خطی فارسی و

عربی در دانشگاه پنسیلوانیا /یک معدن طلا از تاریخ 

دانشگاه پنسیلوانیا بیش از 500 نسخه خطی مربوط به جهان اسلام را دیجیتالی کرده و در معرض نمایش گذاشته که بیشتر آن‌ها به زبان فارسی و عربی است.

نسخه دیجیتالی صحیفه سجادیه

نسخه دیجیتالی صحیفه سجادیه

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سایت اکتوالیته-  پروژه نسخه‌های خطی جهان اسلام  (MMW)تحت نظارت کتابخانه دانشگاه پنسیلوانیا بیش از 500 نسخه خطی جهان اسلام را که تاکنون فهرست‌بندی‌ نشده بوده با هدف در دسترس قرار دادن میراث غنی جهان اسلام، طبقه‌بندی و دیجیتالی کرده و در معرض نمایش عموم گذاشته است. 827 نقاشی نیز در میان این نسخه‌های خطی به چشم می‌خورد.

 به همین منظور دانشگاه پنسیلوانیا از دانشگاه کلمبیا، کتابخانه رایگان فیلادلفیا، برای تکمیل نسخ خطی جهان اسلام درخواست کمک کرده و کالج برایان ماور و کالج هاورفود نیز هر کدام به سهم خود برای تکمیل این پروژه مشارکت داشته‌اند.

ادامه نوشته

گوشه‌ای از تاریخچه «زولبیا و بامیه» . ایسنا

گوشه‌ای از تاریخچه «زولبیا و بامیه»

گوشه‌ای از تاریخچه «زولبیا و بامیه»

نقل شده مظفرالدین‌شاه زمانی که فصل برخی از خوراکی‌ها نبوده به زبان می‌آمده است. مثلا قبل از آنکه نوروز برسد می‌گفته «نوروز بیاید پلو بخوریم» یا زمانی که وقت زولبیا و بامیه نبوده می‌گفته «کی ماه رمضان می‌آید زولبیا و بامیه‌ای بخوریم».

قدیم‌ها مثل حالا خورد و خوراک‌ها گلخانه‌ای و سردخانه‌ای نبود که در هر فصلی از سال موجود باشند. هر چیزی فصل خودش را داشت. معمولا خوردنی‌های هوسانه در فصل خود می‌آمد یعنی برایشان فصل و زمانی معلوم شده بود مثل زولبیا و بامیه که فقط در ماه رمضان‌ها می‌آمد و بس و در غیر آن زمان جایش به باقلوا سپرده می‌شد.

ادامه نوشته

تولد جبار باغچه‌بان. ایسنا

تولد جبار باغچه‌بان

تولد جبار باغچه‌بان

«آدم اگر خودش هم از بین برود، یادش و کارهایی که برای آدم‌های دیگر کرده، هیچ‌ وقت از بین نمی‌رود. همیشه آدم‌های دیگر از او یاد می‌کنند. انگار که همیشه زنده است.»

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «خانواده‌اش تبریزی بودند اما خودش سال ۱۲۶۴ در چنین روزی در ایروان متولد و جبار نامیده شد. پدرش هم کارگر فصلی کارهای ساختمانی بود و هم مهارت نصفه‌نیمه‌ای در شیرینی‌پزی داشت اما سایه فقر همیشه بر زندگی خانواده سنگینی می‌کرد.

جبار تا نوجوانی به همان سبک و سیاق مرسوم آن سال‌ها سواد خواندن و نوشتن آموخت و بعد زیر فشار زندگی و تنگی معیشت مجبور به ترک تحصیل شد اما یادگیری را هرگز رها نکرد. شغل‌های مختلفی را آزمود، در مکتب زندگی به مردی خودساخته و آگاه تبدیل شد و حتی دوره‌ای به روزنامه‌نگاری روی آورد و برای نشریه ملانصرالدین - که از مهم‌ترین نشریات آن دوره بود - نوشت.

پدر و مادرش را در گذر از جنگ اول جهانی از دست داد و خودش چندی بعد تا یک قدمی مرگ رفت اما زنده ماند.

مدتی در ترکیه زندگی کرد و پس از جنگ به ایران برگشت و ابتدا در مرند و بعد سال ۱۲۹۸ در تبریز مقیم شد. بیشتر وقتش به تدریس در مدرسه می‌گذشت و همانجا بود که نوآوری‌های خود را عرضه کرد. با این باور که بچه‌ها پیش از شروع تحصیلات رسمی در مدرسه، باید برخی مهارت‌های اولیه را بیاموزند، کودکستانی در تبریز تاسیس کرد و آن را باغچه اطفال نامید. باغچه اطفال اولین کودکستان تاریخ ایران است.

ادامه نوشته

۲۰ نکته دربارۀ نجف دریابندری. ایسنا

۲۰ نکته دربارۀ نجف دریابندری

۲۰ نکته دربارۀ نجف دریابندری

طرح از هادی حیدری

شدت علاقۀ دریابندری به زبان پارسی چنان بود که چون نثر «بوف کور» صادق هدایت را نمی‌پسندید، آن را اثری منحط می‌دانست. آری، فارسی را باید درست نوشت و او درست می‌نوشت و بر این گمانم که این بلا به جان برخی روزنامه‌نگاران ما هم افتاده و ناتوانی خود را از درست و به زبان معیار نوشتن این‌گونه توجیه می‌کنند که در عصر کامپیوتر و فضای مجازی دنیا تغییر کرده است!

به گزارش ایسنا، مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: «دربارۀ زندگی پربار نجف دریابندری، نویسنده و مترجم خوش‌ذوق و نام‌دار ایرانی، این «مصداق راستین روشنفکر ایرانی» - تعبیری از دکتر شفیعی کدکنی - و «آن استادِ خودکِشته و خود دِرَویده و کباب از رانِ خود خورده» در بیان دکتر محمدعلی موحد (با الهام از نظامی) ۲۰ نکته می‌آورم. انگار که مراسمی به یاد او در فضای مجازی برپا کرده‌ایم؛ حال که کرونا نمی‌گذارد از بزرگان و رفتگان خود در فضای واقعی یاد کنیم:

 

ادامه نوشته

شوستر در ایران. ایسنا

شوستر در ایران

بهار سال ۱۲۹۰ وارد ایران شد و بیستم اردیبهشت‌ماه قدم به تهران گذاشت. امریکایی و نامش ویلیام شوستر بود، اما ما ایرانی‌ها او را با نام میانی‌اش مورگان به یاد سپردیم.

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: «زمانی که به ایران آمد سی‌وسه یا حداکثر سی‌وچهار سال بیشتر نداشت اما برای کاری که از او می‌خواستند پخته و آزموده بود. به تجربه کار و زندگی در فلیپین و کوبا تکیه داشت و ذهنش در کارهای مالی و تشکیلاتی خوب کار می‌کرد. به دعوت مجلس شورای ملی و به هدف سازماندهی امور مالی ایران به کشور ما آمد و چنان که از مردی مثل او انتظار می‌رفت، تقریبا بی‌درنگ کارش را شروع کرد. موافقانی داشت که حمایش می‌کردند و مخالفانی که سد راهش می‌شدند و نیز منتقدانی که بیشترشان بعد از مشاهده سختکوشی و درستکاری او، یا به جمع حامیان پیوستند یا سکوت کردند. هشت ماه در ایران کار کرد و با کمک نیروهای ملی و دلسوزان کشور، موفق به اجرای اصلاحاتی شد که حتی در ممکن‌بودن‌شان تردید وجود داشت. مهم‌ترین کارش این بود که مالیات‌ها را منظم و شفاف کرد. می‌گفت نه فقط وزارت مالیه که وزراتخانه‌های دیگر هر کدام به بهانه‌ای مالیات و عوارض از مردم می‌گرفتند و «ادارات مختلف بدون نظارت یا دخالتی از بالا وجوهی را که می‌گرفتند خودشان خرج می‌کردند.» همچنین تلاش کرد میان دارایی و درآمد افراد و مالیاتی که آنان به دولت می‌پرداختند توازنی معقول ایجاد کند. حتی حریم امن روس‌ها را - که از همان آغاز از او خوش‌شان نمی‌آمد - زیر پا گذاشت و تلاش کرد درآمدهای گمرک شمال را معلوم و ثبت کند و سهم ایران را کامل بگیرد. تهدیدهای روس‌ها را نادیده گرفت و از کارمندان گمرک که بیشترشان بلژیکی و گوش به فرمان امپراتوری تزاری بودند حساب‌کشی کرد.

ادامه نوشته

مروری بر زندگی و آثار بدیع‌الزمان فروزانفر به مناسبت پنجاهمین سال درگذشتش.ایسنا

مروری بر زندگی و آثار بدیع‌الزمان فروزانفر به مناسبت پنجاهمین سال درگذشتش

استاد استادان

استاد استادان

فروزان‌فر را «استاد استادان» لقب داده‌اند؛ لقبی که بی‌شک حاصل دانش عمیق و تسلطی است که او در زبان و ادبیات فارسی و نیز عربی دارد و همچنین احاطه‌ای که بر حوزه‌هایی چون عرفان، منطق و حکمت. جمله بزرگانِ ادبیات، فروزانفر را محقق و دانشمندی نستوه در عرصه تحقیقات ادبی و عرفانی می‌دانند.

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «بدیع‎الزمان فروزانفر نام ماندگاری است که به محض شنیدنش پیرمردی با ته‌ریش سفید و موهای کم و مرتب را به یادمان می‎آورد و نگاهی عمیق که تو گویی از پشت عینکش دارد به تجسمی از فرهنگ و ادب فارسی در قالب کلماتی نگاه می‌کند و به جلوه‌ای مکتوب از تمدن ایرانی و اسلامی می‌اندیشد. محاسن و موهایی که البته در عکس‌های جوانی استاد، تیره بودند؛ رد آن نگاه نافذ و عمیق را البته در همان عکس‌های جوانی هم می‌توان رصد کرد.

ادامه نوشته

فردگرایی غیر مسئولانه در ایران چرا و به چه علت؟ ایبنا

گفت‌وگو با پرویز اجلالی درباره خلقیات پژوهی ایرانیان

فردگرایی غیر مسئولانه در ایران چرا و به چه علت؟

به اعتقاد پرویز اجلالی در ایران مدت‌هاست با فردگرایی غیر مسئولانه روبرو هستیم به این علت که نهادهای مدرن پیدا نشده و به جای آن عده‌ای می‌خواهند ارزش‌های سنتی را به مردم تحمیل کنند.

فردگرایی غیر مسئولانه در ایران چرا و به چه علت؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در صد سال اخیر جهان با رشد صنعتی غیر قابل وصفی روبه‌رو بوده، ایران نیز از این رشد صنعتی بی‌بهره نمانده است. در همین سال‌ها نظریه مدرنیزاسیون ـ که عملا پا جای پای نفس مشروطه گذاشته بود ـ در دل خود توضیحی مبتنی بر فرایندهای مداوم تفکیک و تمایزهای اجتماعی دارد، هم‌زمان علل عقب‌ماندگی و عدم پیشرفت جوامع غیر غربی را نیز توضیح می‌دهد و فردگرایی را عامل عقب‌ماندگی برخی جوامع شرقی و عبور نکردن از سنت می‌داند. پرویز اجلالی، عضو هیئت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران معتقد است: زمانی که ارزش‌ها متفاوت می‌شود و نابرابری و تفاوت در بینش‌ها زیاد می‌شود از طرفی سازمان و مدیریت اجتماعی نمی‌تواند نهادهایی را بوجود بیاورد که این فردگرایی را تنظیم کند، یک وضعیت به شدت نگران‌کننده ایجاد می‌شود و چیزی به نام فردگرایی غیر مسئولانه ایجاد می‌شود.

ادامه نوشته

نفت برای هیچ کشوری نمی‌تواند منشا افتخار شود/ میراث مکتوب را حفظ کنیم. ایبنا

یادداشت اکبر ایرانی به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب

نفت برای هیچ کشوری نمی‌تواند منشا افتخار شود/ میراث مکتوب را حفظ کنیم

اکبر ایرانی می‌‌گوید: ملتی نمی‌تواند افتخار کند که من کشور ریشه‌داری هستم چون نفت بیشتری دارم پس ثروت‌های ملی ما که برایمان پشتوانه‌های تاریخی و فرهنگی درست کرده‌اند مواریث فرهنگی و میراث مکتوب علمی و تاریخی ماست.

نفت برای هیچ کشوری نمی‌تواند منشا افتخار شود/ میراث مکتوب را حفظ کنیم

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اکبر ایرانی مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب:‌ روز نوزدهم اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور که مصادف با زادروز محدث بزرگ شیعی ثقه‌الاسلام کلینی نام گذاری شده را گرامی می‌داریم  و وظیفه خود می‌دانیم برای پاسداشت این روز ارزشمند از هیچ گونه تلاشی برای معرفی ارزش‌های مواریث مکتوب دریغ نکنیم و یک وظیفه همگانی می دانیم که برای بزرگداشت روزهای فرهنگی، هر موسسه‌ای، هر متخصصی و هر صاحب قلمی دست به قلم شود و تلاش کند که بیشتر، آثار بزرگان ومفاخر ایران را به نسل امروز معرفی کند.

ادامه نوشته

دانشگاه تهران چگونه شکل گرفت و توسعه یافت؟ ایبنا

معرفی و بررسی کتاب «ره‌آغاز دانشگاه»

دانشگاه تهران چگونه شکل گرفت و توسعه یافت؟

کتاب «ره‌آغاز دانشگاه» از چهار منظر به مقوله دانشگاه تهران پرداخته است. منظر تاریخی، منظر شهرسازانه، منظر مدیریتی و منظر اجتماعی.

دانشگاه تهران چگونه شکل گرفت و توسعه یافت؟

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-  کتاب «ره‌آغاز دانشگاه» یکی از آثاری است که به تازگی در سلسله کتاب‌های مجموعه «تهران‌شناسی» که به اهتمام «دفتر پژوهش‌های فرهنگی» منتشر می‌شود به چاپ رسیده است. این کتاب را سید محسن حبیبی استاد دانشگاه تهران به همراه علی سبحانی نوشته است. ره‌آغاز دانشگاه به سیر شکل‌گیری و رشد دانشگاه تهران می‌پردازد.
 
بیداری جامعه ایرانی با ترکیب قومی، فرهنگی و سرزمینی بس گوناگون با پرسشی تاریخی در آغاز قرن سیزدهم هجری قمری مقارن با دهه‌های آخر قرن هجدهم میلادی صورت می‌پذیرد: چرا در زمانه‌ای که جوامع صنعتی‌شده اروپای غربی سربرآورده از تکیه بر اصالت عقل و تجربه‌گرایی، چنین پیش تاخته‌اند، ایران با سابقه تاریخی بس طولانی چنین پس مانده است؟

ادامه نوشته

سند ملی؛ تکمیل کننده پازل هویتی کشور/لزوم پژوهش در نمونه های تاریخی همه گیری ها. ایسنا

سند ملی؛ تکمیل کننده پازل هویتی کشور

سند ملی؛ تکمیل کننده پازل هویتی کشور/لزوم پژوهش در نمونه های تاریخی همه گیری ها

ایسنا/گیلان مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، با بیان اینکه هویت یک ملت در اسناد ملی آن نهفته است، گفت: سند ملی تکمیل کننده پازل هویتی کشور است.

ژاله حساس خواه در گفت وگو با ایسنا، ضمن گرامیداشت ۱۹ اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب، اظهار کرد: هویت یک ملت در اسناد ملی آن نهفته است؛ اسنادی که مملو از سیاست ها و تجربیات گذشتگان و دربردارنده اسرار و شگفتی های تاریخی آن ملت و سرزمین است.

وی اسناد ملی و میراث مکتوب را متعلق به همه آحاد مردم فارغ از هرگونه قید و بند سیاسی دانست و افزود: این پیشینه ارزشمند می تواند در ترسیم چشم انداز امروز و آینده در همه ابعاد سیاسی و فرهنگی زندگی مردم نقش آفرین باشد.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، در پاسخ به این سوال که «سند ملی چیست؟» عنوان کرد: سند ملی تکمیل کننده پازل هویتی کشور است و به سندی اتلاق می شود که دربرگیرنده بخشی از اطلاعات هویتی کشورمان باشد. این بخش می تواند دارای ابعاد اطلاعاتی متنوع شامل ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی هنری باشد.

ادامه نوشته

«شورای هنر» پس از ۱۱ سال وقفه احیا شد/ ریاست سید عباس صالحی . ایبنا

«شورای هنر» پس از ۱۱ سال وقفه احیا شد/ ریاست سید عباس صالحی

شصتمین جلسه «شورای هنر» به ریاست دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بعد از ۱۱ سال وقفه، برگزار و طی آن سید عباس صالحی به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.

«شورای هنر» پس از ۱۱ سال وقفه احیا شد/ ریاست سید عباس صالحی

اولین جلسه شورای هنر به ریاست سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و وزیر آموزش و پرورش، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده سازمان صدا و سیما و نمایندگان برخی دیگر از نهادها مرتبط در محل دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در این جلسه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان رئیس شورا و محمد حسین ایمانی خوشخو به دبیر شورای هنر انتخاب شدند.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: شصتمین جلسه شورای هنر ساعتی پیش با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور ویدئو کنفرانس محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این جلسه نمایندگانی از سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صداوسیما نیز در این جلسه حضور پیدا کرده بودند.

ادامه نوشته

گفت‌وگوی احمد غلامی با رضا فرخفال

شکستنِ پوسته کلیشه

گفت‌وگوی احمد غلامی با رضا فرخفال

گفت‌وگوی احمد غلامی با رضا فرخفال

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) احمد غلامی؛ سردبیر روزنامه شرق و داستان نویس به گفتگو با رضا فرخفال از داستان نویسان قدیمی نشسته است.
احمد غلامی: آنچه در کارِ رضا فرخفال برای من بسیار اهمیت دارد، نثرِ درخشان فرخفال و ساختار داستان‌هایش است. بدون اغراق نثرِ بدیع و محکمِ فرخفال قابل اعتناست و به‌اصطلاح مو لای درزش نمی‌رود. ساختار داستان‌هایش هم از چنان انسجامی برخوردارند که نمی‌توان هیچ نقصی در آنها پیدا کرد. اما چیزی که مرا متعجب می‌کند این است که او داستان‌های «آه استانبول» را در دوران جوانیِ خود نوشته است و نوشتنِ چنین داستان‌هایی در جوانی با نثری تا این حد پخته و ساختاری چنین منسجم کارِ ساده‌ای نیست. شاید علتِ آن را می‌شود در دوره و زمانه‌ای جست‌وجو کرد که فرخفال در آن نوشتن را آغاز کرده است، دوره‌ای که نویسنده‌های مهمی همچون بهرام صادقی، هوشنگ گلشیری، احمد محمود و... دارند داستان می‌نویسند. پس اگر قرار باشد فرخفال هم در داستان‌نویسی مطرح بشود یا به‌اصطلاح سری توی سرها دربیاورد، ناگزیر است داستان‌هایی بنویسد که هم به‌لحاظِ زبانی و هم ساختاری از جایگاه معتبری برخوردار باشند و مهم‌تر از آن، جهان‌بینی و جهانِ داستانی خودِ نویسنده را داشته باشند. در این شرایطِ زمانی و جغرافیایی که «جُنگ اصفهان» نیز به‌نوعی محل تلاقی جمعی از این نویسنده‌هاست، فرخفال راهی را جست‌وجو می‌کند که بتواند خود را در میان این نویسنده‌ها اثبات کند، و در این مسیر نمی‌شود منکر حضور ابوالحسن نجفی به‌عنوانِ یک منتقد جدی شد که با وسواسی کم‌نظیر مسلط بر زبان و نثر فارسی است و هم با داستان‌نویسی مدرِن جهان آشنایی دارد. از این منظر، حضور ابوالحسن نجفی در «جُنگ» و در جمع این نویسندگان، تأثیر بی‌بدیلی داشته است. درعین‌حال، معاشرت و دوستی با بهرام صادقی هم برای فرخفال فرصت مغتنمی بوده تا او بتواند داستان‌هایی بیافریند که منحصربه‌فرد باشند به این معنا که امضای فرخفال را بر خود داشته باشند. اگر از نکاتِ مهم داستان‌نویسی بهرام صادقی را یکی هم این بدانیم که او نویسنده‌ای تقلیدناپذیر است، می‌توان چنین گفت که داستان‌های فرخفال هم در زبان و در نوعِ نگاه تقلیدناپذیرند. او در «آه استانبول» توانسته داستان‌هایی خلق کند با ایده‌هایی که بعد از چند دهه هنوز تازگی خود را از دست نداده، داستان‌هایی که همچنان محلِ اعتنا و نقد و بررسی است.

ادامه نوشته

دهن‌کجی به تقویم رسمی کشور! . ایبنا

روز اسناد ملی 17 اردیبهشت است یا 19 اردیبهشت؟

دهن‌کجی به تقویم رسمی کشور!

19 اردیبهشت در سالنمای ایران «روز اسناد ملی» نامگذاری شده اما در نامه‌ای از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و برخی از رسانه‌ها 17 اردیبهشت روز اسناد ملی نامیده است.

دهن‌کجی به تقویم رسمی کشور!

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دی ماه 1389 همزمان با سالروز تأسیس میراث مکتوب بود که پیشنهاد روزی به نام «اسناد ملی» از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب مطرح و برای ثبت این روز در تقویم کشور نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌ها آغاز شد. پس از موافقت اولیه شورای فرهنگ عمومی با ثبت این روز در تقویم، از میراث مکتوب خواسته شد تا روزهای پیشنهادی خود را به آن شورا اعلام کند. با توجه به اینکه تاریخ‌های پیشنهادی باید بیشترین سنخیت را با این روز داشته باشند، پس از رایزنی با استادان، همکاران و پژوهشگران حوزه تصحیح متون و نسخ خطی، سه مناسبت اعلام شد.

نخست زادروز آقابزرگ تهرانی کتابشناس و صاحب «الذریعه» (18 فروردین)؛
دوم زادروز ابوریحان بیرونی، ریاضیدان و تاریخ ‌نگار (14 شهریور)؛
سوم زادروز استاد ایرج افشار (16 مهر) ایرانشناس و پدر کتابشناسی نوین ایران

ادامه نوشته

جهان پس از کرونا از نگاه جنجالی‌ترین نویسنده فرانسوی. ایبنا

جهان پس از کرونا از نگاه جنجالی‌ترین نویسنده فرانسوی

میشل ولبک، نویسنده جنجال‌برانگیز و پرفروش فرانسوی معتقد است که جهان پس از کرونا مثل جهان قبل از کرونا خواهد بود.

جهان پس از کرونا از نگاه جنجالی‌ترین نویسنده فرانسوی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مجله فرانسوی لوپوئن- میشل ولبک، نویسنده جنجالی آثار پرفروش فرانسوی که برای توانایی‌اش برای پیش‌گویی‌ درباره رویدادهای مختلف اجتماعی بین فرانسوی‌ها شهرت دارد روز دوشنبه گفت که معتقد است جهان پس از کرونا تفاوتی با جهان قبل از کرونا نخواهد کرد؛ فقط کمی بدتر خواهد بود.

میشل ولبک که فرانسوی‌ها او را پیامبر مدرن در عصر نهیلیسم و فردگرایی می‌نامند با این اظهار نظر جنجالی آب پاکی را بر روی دست ‌آن‌هایی که کوید 19 را نقطه عطف احتمالی در دنیا دانسته‌اند ریخت.

ولبک که با رمان «ذرات بنیادی» که در سال 1998 منتشر شد به شهرت جهانی دست یافت گفت «حتی برای یک صدم ثانیه نمی‌تواند اظهاراتی را که ادعا می‌کند بعد از کرونا هیچ چیز مانند گذشته نخواهد بود باور کنم.»

ادامه نوشته

اتمام نقشه‌برداری دیوار تاریخی گرگان تا شهریور. ایسنا

اتمام نقشه‌برداری دیوار تاریخی گرگان تا شهریور

اتمام نقشه‌برداری دیوار تاریخی گرگان تا شهریور

ایسنا/گلستان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از مطالعه و نقشه‌برداری دیوار تاریخی گرگان در راستای ثبت جهانی این اثر با اعتبار ۳ میلیارد تومان خبرداد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده این کار تا شهریور امسال به اتمام خواهد رسید.

احمد تجری اظهار کرد: تأمین اعتبار مطالعه و نقشه‌برداری این اثر تاریخی یکی از مصوبات سفر دولت تدبیر و امید به گلستان است.

وی افزود: در این مرحله تمام طول ۲۰۰ کیلومتری دیوار تاریخی گرگان نقشه‌برداری می‌شود و پس از آن الزامات موردنیاز مراحل ثبت جهانی این اثر مهیا خواهد شد.

ادامه نوشته

هوتگ های چابهار منبع آب روستاها و جوامع محلی. ایسنا

هوتگ های چابهار منبع آب روستاها و جوامع محلی

ایسنا/سیستان و بلوچستان رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار از آغاز پروژه ساماندهی و تقویت نظام عرفی استفاده از هوتگ ها به عنوان منبع آب جامعه محلی روستای کلانی و حیات وحش در حاشیه تالاب بین المللی خلیج گواتر و خور باهو خبر داد.

اشرفعلی حسینی گفت: با توجه به اهمیت این هوتگ ها برای مردم و جوامع محلی پروژه ساماندهی و تقویت نظام عرفی استفاده از هوتگ ها به عنوان منبع آب جامعه محلی روستای کلانی و حیات وحش در حاشیه تالاب بین المللی خلیج گواتر و خور باهو با حمایت مالی دفتر برنامه های کوچک (SGP) تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) در حال انجام است. 

وی در ادامه افزود: این پروژه با اهداف  تقویت و ساماندهی نظام عرفی استفاده از هوتگ، تشویق و ترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت حفاظت و بهره برداری پایدار از هوتگ ها به عنوان منبع آبی، تامین منابع آب پایدار جهت حیات وحش منطقه از طریق حفظ هوتگ، تقویت نظام عرفی کشاورزی وابسته ،جلوگیری از مهاجرت روستاییان مناطق مرزی و تقویت پدافند غیر عامل وجلوگیری از ایجاد منابع محلی گرد و غبار در روستای کلانی در حاشیه تالاب بین المللی خلیج گواتر و خور باهو اجرا می شود.

ادامه نوشته

یکی از قدیمی‌ترین اجرام کهکشان راه شیری کشف شد.ایسنا

یکی از قدیمی‌ترین اجرام کهکشان راه شیری کشف شد

یکی از قدیمی‌ترین اجرام کهکشان راه شیری کشف شد

دانشمندان "دانشگاه فدرال کازان" (Kazan Federal University) روسیه در مطالعه اخیرشان موفق به کشف یکی از قدیمی‌ترین اجرام کهکشان راه شیری شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، محققان روسی در مطالعه اخیرشان طیف‌های خوشه ستاره‌ای کروی " NGC ۶۶۵۲ "را با استفاده از رصدخانه اینتر-آمریکن سرو تولولو در شیلی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که سن خوشه ستاره‌ای کروی "ان جی سی ۶۶۵۲.۴.۰۵۹۵۷ "، ۱۳.۶ میلیارد سال است که این موضوع آن خوشه را به یکی از قدیمی ترین اجرام کهکشان راه شیری تبدیل می‌کند.

ادامه نوشته

زاها حدید؛ از قیام علیه واقعیت اشیای متعارف تا سندروم استکهلم زبانی.سایت انسان شناسی و فرهنگ

زاها حدید؛ از قیام علیه واقعیت اشیای متعارف تا سندروم استکهلم زبانی

 

“باید همه چیز را خاتمه یافته تلقی کرد” به گمانم این عبارت زاها حدیدِ متقدم در گفت و گوی سال ۱۹۸۳ اش با مجله ال کروکی شماره ۵۲ گویای نوع نگاه اوست به وظیفه ای که برای خودش تعریف کرده و جهت گیری اش در مواجه با تاریخ و البته مدرنیته ها:”مدرنیته جدید، نمی بایست سرگرم تولید ان چه که جنبش مدرن [یا مدرنیسم] ایجاد نموده است باشد. . . برای شروع حرکتی نو، بهتر است همه چیز را خاتمه یافته تلقی نمود.”

با استناد به این گزاره می توان تایید کرد، زاها حدید کلاسیک ها را خوانده، اما بر مدار تبارشناسی ای انتقادی، او خوانش انتقادی از کلاسیک ها را مبنای کنش معماری خود قرار داده است، سقف اتش نشانی ویترا تعلق خاطر عمیق او به سوپره ماتیسم را نشان می دهد، اما این خوانش شاید سرْراست ترین صورت بندی ای باشد که می توان از معماری او ارائه کرد، چرا که بی نهایت تقلیل دهنده و به پیچیدگی های معماری او بی اعتناست.

مسئله اصلی معماری زاها حدید به گمان من نوع رابطه پیچیده و پر از پستی و بلندی ایست که او به سبب چندْجغرافیایی و چند زمانی بودن با زبان برقرار می کند، از این منظر برای من زاها حدید شبیه به ادوارد سعید است؛ یک گمشده در واگردانی Translation، گذار Transition، دگرْسانی Transformation و مرزْشکنی Transgression های زبان.

ادامه نوشته