کتاب تاریخ بیهق از اعلاترین نمونه‌های تاریخی موثق است. ایبنا

تصحیح کتاب «تاریخ بیهق» رونمایی شد

کتاب تاریخ بیهق از اعلاترین نمونه‌های تاریخی موثق است

محمدجعفری یاحقی می‌گوید: کتاب تاریخ بیهق از اعلاترین نمونه‌های تاریخی موثق است که مورد توجه بسیاری از اندیشمندان در زمینه جامعیت جغرافیای تاریخی و محلی است و با اطلاعاتی ارزشمند در زمینه‌های گوناگون برای تاریخ دیار بیهق ماندگار شده است.

کتاب تاریخ بیهق از اعلاترین نمونه‌های تاریخی موثق است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از تصحیح کتاب «تاریخ بیهق» نوشته ابوالحسن بیهقی با حضور مسئولان، فرهیختگان و پژوهشگران در شهرستان سبزوار برگزار شد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد و مصحح کتاب تاریخ بیهق در آیین رونمایی از این کتاب گفت: ابوالحسن بیهقی به لحاظ گستردگی دانش، علوم و تالیفات ارزشمند در عصر خود به فرید خراسان معروف بود.

سلمان ساکت افزود: تاریخ بیهق  از آثار نمونه و منحصر به فرد تاریخ های محلی است و بر خلاف دیگر تاریخ های محلی که منحصر به  اطلاعات تاریخ و جغرافیای تاریخی بودند این اثر جامع الاطراف است و به حوزه های مختلف علوم اشاره داشته است.
 

ادامه نوشته

نسخ خطی کمیاب ترکمنی در سنت پترزبورگ ترجمه ی : محمد قجقی

نسخ خطی کمیاب ترکمنی در سنت پترزبورگ ترجمه ی : محمد قجقی

در اول  خرداد ماه  شعبه ی انستیتوی شرقشناسی آکادمی علوم روسیه در سنت پترزبورگ ِ   نمایشگاهی با عنوان « فرهنگ نوشتاری ترکمن » بر پا نمود و ۱۳ اثر دستنویس موجود در بزرگترین مجموعه ی روسیه ویکی از بزرگترین مجموعه های سراسر جهان را به نمایش گذاشت.این مجموعه شامل ۱۰۰ نسخه ی دستنویس وچاپ های قدیمی به ۶۵ زبان شرقی می باشد.ارزشمند ترین قسمت  مجموعه -نزدیک به ۳۰۰ اثری است که به تاریخ و فرهنگ ترکمن مربوط می باشد.

 

 نمایشگاه را سفارت ترکمنستان در روسیه و انجمن فرهنگی ترکمن در سنت پترزبورگ سازماندهی کردند.درمراسم گشایش نمایشگاه دانشمندان نامدار -شرقشناسان - تاریخ دانان -دانشجویان -روزنامه نگاران و تعدادی از ترکمن های مقیم آن شهر  شرکت کردند.

بازدید کنندگان علاقه و توجه ویژه ای به کتاب «دیوان اشعار برگزیده ی مختومقلی فراغی »نشان دادند. این نسخه ی دستنویس در خیوه ودر منطقه ی سفلای ولگا -در اواخر قرن قرن ۱۸/م و یا اوایل قرن ۱۹/م باز نویسی شده است. مهمانان و بازدیدکنندگان توانستند با نسخه های خطی منحصر بفرد ابوالغازی بهادر -خان خیوه با نام « شجره ی تراکمه »آشنا شوند.کتاب دیگر « فردوس الاقبال »بود که در سال ۱۸۱۲ توسط «مونس »مورخ خیوه ای تالیف شده بود. دو نسخه از این کتاب نادر در نمایشگاه عرضه شده بود.

 مورخ دهم شهریور هشتاد و هشت

جالب ترین چیزی که در نمایشگاه وجود داشت-مجموعه ی اشعار شعرای ترکمن :مختومقلی -معروفی -ماتاجی-مسکین قلیچ -ملا نفس- ایل گلدی ودیگران بود. این مجموعه شامل ۶ نامه ی ادبی (شرح مختصر زندگی این شعرا است- که توسط خواجه علی ملا تدوین شده است.

نمایشگاه فرهنگ نوشتاری ترکمن  توجه فراوان اهالی ست پترزبورگ و مهمانان را باعث گردید. البته سخنرانی های کوتاهی هم تدارک دیده شده بود.

 ماخذ: سایت انترنتی

"گفت‌وگو با چهره‌ها"/ پروفسور ثبوتی،  ایسنا

/"گفت‌وگو با چهره‌ها"/ پروفسور ثبوتی، بنیان‌گذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان - بخش اول

اختلاس‌گران به دانشگاه نمی‌روند!

اختلاس‌گران به دانشگاه نمی‌روند!

استادی که سال‌هاست دانش‌آموختگانی در تراز جهانی تربیت کرده است، معتقد است که دانشگاه‌ها، محیط سالم‌تری هستند چون یک مکانیسم خودپالایی دارند؛ ممکن است ناهنجاری‌هایی را در برخی دانشگاه‌ها شاهد باشیم، اما دانشگاه خود را پالایش می‌کند و افرادی هم که دنبال این کارها (اختلاس) هستند، کمتر سراغ دانشگاه می‌آیند.

به گزارش ایسنا، "بزرگمردی که در بیش از پنجاه سال حضور پرثمر در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، تأثیرات شگرفی بر توسعه علمی ایران داشته و با انتشار آثار علمی و تربیت دانش‌آموختگانی در تراز جهانی، دِین خود را به ایران عزیز و جامعه جهانی به بهترین شکل ادا کرده است"؛ این توصیفی است که دکتر جعفر توفیقی، وزیر سابق علوم و رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، در خصوص پروفسور یوسف ثبوتی عنوان کرده است.

پروفسور یوسف ثبوتی، فیزیکدان و منجم سرشناس ایرانی، بنیان‌گذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، مؤسس رصدخانه ابوریحان بیرونی در دانشگاه شیراز، عضو انجمن بین المللی نجوم (IAU)؛ سال ۱۳۱۱ در شهر زنجان متولد شد. شهری که عشق و علاقه مردم شهر به این استاد فرهیخته در جای جای آن  دیده می‌شود.

ادامه نوشته

نقش برجسته‌ی صوفی‌گری در آسیای میانه    نوشته‌ی خانم دکتر فرحت نسیم عَلوِی ترجمه: محمد قجقی.

نقش برجسته‌ی صوفی‌گری در آسیای میانه

 

نوشته‌ی خانم دکتر فرحت نسیم عَلوِی مدرس مطالعات اسلامی دانشگاه سرگودها (sargodha) پنجاب پاکستان.

ترجمه: محمد قجقی. کارشناس ارشد تاریخ ایران گرایش ایران اسلامی.

 

چکیده:

آسیای میانه به عنوان مرکز صوفی‌گری در نظر گرفته می‎شود. صوفی‌گری نقش برجسته‌ای در مبارزه علیه تزارهای روسیه و استعمار شوروی بازی کرده است. در اینجا صوفی‌ها و طریقت‌های متفاوت و گوناگون آنها، منابع اصلی مذهبی هستند. این باور کلی وجود دارد که در صوفی‌گری، فعالیت‌های دنیوی، همانند سیاست، اشتغال و گرفتاری در وظایف دولتی و جنگ مورد نفرت هستند و از آنها اجتناب می‎شود. اما تاریخ صوفی‌گری در آسیای میانه داستان دیگری را روایت می‌کند. طریقت‌های گوناگون صوفی، برای محافظت از اسلام و منافع مسلمین به پیش آمدند. آنها نه تنها برای موضوع مسلمانان به جنگ پرداختند، بلکه نقش فعالی در سیاست‌های محلی بازی کردند.

وقتی که صوفی‌گری، در آسیای میانه از نظر سیاسی، فعال شد، دو مرحله پدید آمد: اول وقتی که پیروان صوفیان در مقابل قدرت‌های استعماری قرار گرفتند. تا کشورشان را آزاد نمایند، که بدون تردید به سهم خویش نقش کاملاً مثبتی داشته‌اند. و در مرحله دوم، وقتی که ایشان در سیاست‌های ملی مشارکت پیدا نمودند که نه در سطح یک حزب، بلکه در مقیاس فردی بود. عاطف عبدالحمید (2006) نقل می‌کند که همکاری بین «حزب نهضت اسلامی تاجیکستان (IRB) و غازی تورجان زاده (مفتی اعظم) را به عنوان نمونه‌ی عالی می‌توان برشمرد. این همکاری تا سال 1996 میلادی تداوم یافت.(1)

ادامه نوشته

کتاب اطلاعات مهمی را با کشورهای معاصر سلطان سلیم در دوران صفوی ارائه می‌دهد.ایبنا

نشست رونمایی و معرفی کتاب «غزوات سلطان سلیم» برگزار شد

کتاب اطلاعات مهمی را با کشورهای معاصر سلطان سلیم در دوران صفوی ارائه می‌دهد/ بهره‌گیری از جمشید، رستم و اساطیر ایرانی

منصور صفت‌گل با اشاره به این‌که این متن برای تاریخ خلافت اسلامی اهمیت پیدا می‌کند، گفت: کتاب اطلاعاتی را با کشورهای معاصر سلطان سلیم در دوران صفوی مورد تحقیق قرار می‌دهد که با همیت است و ضرورت دارد که این متون چاپ شوند تا محققان از این متون استفاده کنند.

کتاب اطلاعات مهمی را با کشورهای معاصر سلطان سلیم در دوران صفوی ارائه می‌دهد/ بهره‌گیری از جمشید، رستم و اساطیر ایرانی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «غزوات سلطان سلیم» به کوشش موسسه پژوهشی میراث مکتوب با همکاری وبینار بهشتی چهارشنبه 17 آذر‌ماه نقد و بررسی شد.

کتاب «غزوات سلطان سلیم» اثری تاریخی است که از سوی نویسنده‌ای ایرانی و با گرایش‌های شیعی، با نام قاضی‌زاده اردبیلی، به زبان فارسی و در عصر سلطان سلیم اول به نگارش درآمده است و از نمونه‌های ادبیات فارسی در قلمرو عثمانیان به شمار می‌آید. غزوات سلطان سلیم به جریان حمله سلطان عثمانی به شام و مصر پرداخته و به سبب حضور نویسنده در لشکر عثمانیان، که از نزدیک شاهد وقایع بوده، بر همه آثار تاریخی نگاشته شده در این خصوص برتری دارد.

منصور صفت‌گل، استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که چاپ و انتشار متون مربوط به تاریخ عثمانی برای محققان ایرانی اولویت دارد، گفت: واقعیت این است که در گستره تاریخ‌نگاری فرهنگ ایرانی آثار متعددی در دوره عثمانی در ماوراء‌النهر و هندوستان و... تالیف شده است. چه آن‌هایی که به تاریخ ایران پرداخته باشند و چه آن‌هایی که بیان‌کننده موضوعات داخل آن قلمروها باشند، از جمیع جهات اهمیت دارند زیرا در یک بستر فرهنگی فعالیت می‌کردند و با این‌که بسترشان مشترک بود اما رویای عثمانی و رویای ازبک‌ها با رویای صفوی تفاوت داشت.

ادامه نوشته

چرا بازماندگان میرزا کوچک‌خان اسناد به‌جای‌مانده از او را نابود کردند؟ ايبنا

«جنبش جنگل» بررسی شد

چرا بازماندگان میرزا کوچک‌خان اسناد به‌جای‌مانده از او را نابود کردند؟/ میرزا کوچک؛ وطن‌خواه یا تجزیه‌طلب؟!

ژاله حساس‌خواه، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه گیلان گفت: یکی از منسوبان میرزا به من گفت: تا چند سال پیش اسناد و اشیاء مختلفی از او را نگه داشته بودیم، اما از بس یک روز میرزا را دزد و دیگری قهرمان خواند، روز دیگر شورشی و تجزیه‌طلب و فردا آزادمرد. ما از ترس نمی‌دانستیم چه کنیم؛ برای همین همه را نابود کردیم!

چرا بازماندگان میرزا کوچک‌خان اسناد به‌جای‌مانده از او را نابود کردند؟/ میرزا کوچک؛ وطن‌خواه یا تجزیه‌طلب؟!

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست بررسی (جنبش جنگل) به مناسبت یکصدمین سالگرد کشته‌شدن میرزا کوچک‌خان جنگلی با سخنرانی مجید علیپور، پژوهشگر تاریخ و عباس نعیمی، جامعه‌شناس به کوشش سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال کشور (رشت) برگزار شد.

مجید علیپور، پژوهشگر تاریخ درباره باز روایت تاریخ گفت: برخی از افرادی که میرزاکوچک را فردی تجزیه‌طلب می‌دانند، گرفتار پدیده‌ای هستند که من از آن افتادن در دام باز روایت تاریخ تعبیر می‌کنم، چرا از اصطلاح باز روایت استفاده کردم، چون وقتی تاریخ را با توجه به نیازهای روز بازخوانی می‌کنیم آن موقع فهم، برداشت و قضاوت ما نسبت به آن پدیده یا شخصیت تغییر پیدا خواهد کرد. در حال حاضر بازخوانی تاریخ صورت می‌گیرد، اگرچه اوایل کمتر بود، اما ذره ذره جا باز می‌کند، چنان‌که گفته‌اند هر روایت از تاریخ ناشی از نیازهای روز جامعه و مردم است. بنابراین یکی از پدیده‌هایی که شکل گرفته و عده‌ای گرفتار این بازخوانی ناقص تاریخ شدند، برای همین از آن به دام یاد کردم، نگاه به رویداد نهضت جنگل است. 

ادامه نوشته

نشانی از ثبت تاریخ زنان در ساختار تاریخ‌نگاری «مذکر»/ حضور زنان در برهه‌هایی از تاریخ سیاسی. ایبنا

گفت‌وگو با صفورا برومند درباره وضعیت تاریخ‌نگاری زنان در ایران معاصر/5

نشانی از ثبت تاریخ زنان در ساختار تاریخ‌نگاری «مذکر»/ حضور زنان در برهه‌هایی از تاریخ سیاسی

صفورا برومند می‌گوید: غیبت زنان در متون تاریخی، در سپهر نشانه‌ای که این آثار تولید شده‌اند، امری عادی بوده است؛ اما توجه به این نکته ضروری است که در آثار مکتوبی که در ساختار تاریخ‌نگاری «مذکر» تولید شده‌اند نیز می‌توان نشانی از ثبت تاریخ زنان یافت.

نشانی از ثبت تاریخ زنان در ساختار تاریخ‌نگاری «مذکر»/ حضور زنان در برهه‌هایی از تاریخ سیاسی

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- در دنیای کنونی هر روز شاهد انتشار کتاب، مقاله و یا پژوهش‌هایی در حوزه تاریخ هستیم که به موضوع تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و... می‌پردازند. اما آن‌چه در این میان همواره مورد بی‌مهری پژوهشگران حوزه تاریخ واقع شده فریاد بی‌صدای کنشگرانی است که در دوره‌های تاریخی حضور داشتند اما نامشان هرگز در تاریخ نیامده و تاریخ مدفون شده و در سایه مانده زنان از این فریادهای بی‌صدا شکل گرفته است. برخی از پژوهشگران بر این باورند که بخش تراژیک‌تر ماجرا اینجاست که زنان حتی برای خودشان هم آن‌چنان مساله نیستند، از همین رو هنگامی که گام در ژرفنای تاریخ می‌گذارند بیشتر رو به سیاست و کنش‌های مردانه دارند تا کاویدن هزارتوی تاریخ جنس خود. به راستی ریشه این کم‌کاری در کجاست، چه مسئله‌ای زنان و در مرحله بعد مردان را از کاویدن مسئله زن در تاریخ باز می‌دارد، جنس زن از چه دوره‌ای به عنوان مسئله تاریخ مطرح شد، خاستگاه این مفهوم کجا بود و اساسا زن ایرانی به مثابه نگارنده تاریخ بیشتر علاقه‌مند به کاوش چه سوژه‌هایی است.

ادامه نوشته

اندیشه غالب بر نوشته‌های تاریخی دورۀ سلجوقی در ایران: کلام اشعری و حکمت عملی. پروین ترگکمن آذر

اندیشه غالب بر نوشته‌های تاریخی دورۀ سلجوقی در ایران: کلام اشعری و حکمت عملی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده   : پروین ترکمنی‌آذر  :  دانشیار پژوهشکده تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران

چکیده

 

از ویژگی‌های تاریخنگاری دوره سلجوقی، جمع میان کلام اشعری و حکمت عملی ایرانیان پیش از اسلام است. از سویی احیای اندیشه سیاسی ایرانشهری و تبیین آن به عنوان الگوی عملی سلاطین در دوره سلجوقی در کتاب‌های سیر الملوک و متون تاریخی تجلی یافت. از سوی دیگر نفوذ کلام اشعری در ایران با آغاز وزارت نظام الملک، به اوج رسید و نوشته اغلب مورخان این دوره را متأثر نمود. مقاله حاضر در صدد پاسخگویی به این مسائل است که چگونه و چرا دو اندیشه اشعری و حکمت عملی ایرانیان در تاریخ نگری مورخان این دوره ظاهر شد، آیا زمینه حضور و جمع میان دو تفکر نشان از تعادل و توازن دارد یا استحاله و یا غلبه یکی بر دیگری؟ تحقیق حاضر نشان خواهد داد، تاریخ نگری مورخان دوره سلجوقی، تجلی‌گاه برخی دیدگاههای مشترک دو تفکر بود. در برخی موارد دیگر مورخان این دوره موجد تحولی در اندیشه‌های ایرانیان پیش از اسلام و اسلامی کردن آن بودند و در مواردی فارغ از دیدگاه‌های اشعریان، برای تبیین جایگاه مستقل پادشاهان، از حکمت عملی ایرانیان سود جستند.

کلیدواژه‌ها  :ایران ،تاریخ نگاری ​​​​​​​،تاریخ نگری ​​​​​​​ ،حکمت عملی ​​​​​​​،سلجوقیان ​​​​​​​،کلام اشعری


عنوان مقاله [English]

The Predominant Thought in Historical Texts during Seljuq Period in Iran: Ash'ari Theology and Practical Wisdom

نویسنده [English]

  • Parvin Torkamanyazar
ادامه نوشته

ترکمنی. دانشنامه ایران زمین

ترکمنی 

 


 

تركمني/ torkmæni/؛ براساس طبقه‌بندي باسكاكوف متعلق به گروه اغوز شاخة تركيك خانواده زبان‌هاي آلتايي است.1 تركمني را مي‌توان اصطلاحي پوششي براي طيفي از گويش‌ها دانست كه از لحاظ واجي و صرفي تا حد قابل ملاحظه‌اي با يكديگر متفاوتند.2 در اين زبان دو گروه وجود دارد: گويش‌هاي اصلي يا مركزي و گويش‌هاي فرعي. زبان ادبي مورد توافق عمومي گويش‌هاي اصلي است.3 اين زبان از ديدگاه زبان‌شناسي تا حد زيادي با تركي جديد و آذربايجاني مرتبط است.4 يك تقسيم‌بندي جغرافيايي نيز تركمني، آذربايجاني و تركي تركيه را در گروه جنوب غربي گويش‌هاي تركي قرار مي‌دهد.5 در آثار مورخان، جغرافي‌دانان و ساير نويسندگان مسلماني كه در حوزة امپراتوري سلجوقيان و دولت‌هاي پس از آن مطالعه مي‌كنند، اصطلاح «تركمن» غالباً به قبايل اغوزي كه مسلمان شدند، اطلاق مي‌شود.6 (← تركمن، قوم) اصطلاح تركمن* از اواخر سدة چهارم در منابع اسلامي مورد استفاده قرار گرفت7 و در نيمة سدة پنجم و هم زمان با تهاجم سلاجقه در خراسان و خوارزم رواج فراوان يافت و بيهقي و گرديزي آن را براي تركان غُز به كار بردند.8 قلمرو اصلي اين زبان جمهوري تركمنستان است، اما بسياري از سخنگويان آن را در جمهوري‌هاي ازبكستان، تاجيكستان، قزاقستان و نيز ايران، افغانستان، پاكستان و تركيه مي‌توان يافت.9 قسمت عمدة تركمن‌هاي ايران كه از دو طايفة «جعفرباي» و «آتاباي» هستند متفقاً خود را يوموت /yomut/ مي‌نامند، در ناحية دشتِ گرگان (تركمن صحرا) زندگي مي‌كنند.10 آمار متفاوتي از جمعيت تركمن‌ها ارائه شده است.11 (← تركمن، قوم) بزرگ‌ترين مركز شهري تركمن‌هاي ايران گنبد كاووس در استان گلستان است.12

ادامه نوشته

سیاستمداری كه تاریخدان بود/ مردی غرق در نسخ قدیمی.ایبنا

به مناسبت پنجم آذر، سالروز درگذشت محمدعلی فروغی

سیاستمداری كه تاریخدان بود/ مردی غرق در نسخ قدیمی

این یادداشت پرتویی است بر زندگی فرهنگی و ادبی یکی از سیاستمداران تاریخ معاصر ایران؛ محمدعلی فروغی که سال‌هایی از عمرش را صرف تالیف، ترجمه و تصحیح متون ادبی کرد و در سال‌های فعالیت سیاسی خویش نیز کوشید چهره‌ای نسبتا خوشنام از خود نشان دهد.

سیاستمداری كه تاریخدان بود/ مردی غرق در نسخ قدیمی

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- نسیم خلیلی:پنجم آذر هزار و سیصد و بیست و یک خورشیدی، محمدعلی فروغی مولف-سیاستمدار برجسته‌ تاریخ معاصر ایران از دنیا می‌رود؛ مرگی که با آن همه کتابی که نوشته و ترجمه کرده و آن همه معلمی کردنها و آن همه خاطرات سیاسی تلخ و شیرینی که از خود به یادگار نهاده‌است، خود به یك تولد دوباره می‌ماند.

درباره خاطرات فعالیت سیاسی او یکی از منابعی که می‌توان بدان ارجاع داد و در روایت‌هایش زیست، آن کتاب  «چهل خاطره از چهل سال» ابراهیم صفایی‌ست حاوی نکاتی نغز درباره سیاستمداران و فضاهای سیاسی ایران معاصر که از جمله ناگفته‌هایی‌ست بدیع که به کار شناخت ریزه‌کاری‌های رفتاری سیاستمداران فراوان می‌آید و  یکی‌اش هم معطوف است به رفتارشناسی محمدعلی فروغی در کسوت نخست‌وزیر وقت که خواندنش به شناخت جامعه‌شناسانه جامعه بیمار و فرسوده ایران نیز کمک می‌کند و از این منظر در واقع یک تیر است با دو نشان.
سیاستمداری که خود جمله‌ای معترضه بود.

ادامه نوشته

مشارکت 17 کتاب‌فروشی استان گلستان در طرح پاییزه کتاب 1400. ایبنا

مشارکت 17 کتاب‌فروشی استان گلستان در طرح پاییزه کتاب 1400

عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: طرح پاییزه کتاب 1400 از روز شنبه 29 آبان ماه به مدت یک هفته هم‌زمان با سراسر کشور در 17 کتاب‌فروشی استان گلستان آغاز می‌شود.

مشارکت 17 کتاب‌فروشی استان گلستان در طرح پاییزه کتاب 1400

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: در طرح «پاییزه کتاب 1400» 17 کتاب‌فروشی در شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس و کردکوی از استان گلستان حضوری فعالانه خواهند داشت.

کشمیری افزود: سقف مجاز خرید برای هر خریدار در طرح «پاییزه کتاب 1400» مبلغ 300 هزار تومان است و خریداران می‌توانند از 20 درصد یارانه خرید کتاب برای کتاب‌های تألیفی و 15 درصد برای کتاب‌های ترجمه‌ای در این دوره از طرح بهره‌مند شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان درباره کتاب‌فروشی‌های حاضر در طرح در استان گلستان، گفت: خانه کتاب، سرزمین کتاب، شهر کتاب، پاتوق کتاب، جنگل، دانشجو، سرو، بانک کتاب جلالی شعبه یک و سه، فرهنگ نو و علم و صنعت، به نشر- شعبه گرگان، اسامی کتاب‌فروشی‌های شرکت‌کننده در شهرستان گرگان هستند.

ادامه نوشته

ابوریحان بیرونی در فهرست نکوداشت‌های یونسکو. ایبنا

ابوریحان بیرونی در فهرست نکوداشت‌های یونسکو

ابوریحان بیرونی در فهرست نکوداشت‌های یونسکو

ابوریحان بیرونی در فهرست جهانی نکوداشت­‌های ۲۰۲۳ – ۲۰۲۲ یونسکو به طور مشترک برای ایران، ازبکستان و تاجیکستان به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو_ایران، در جلسه ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ کمیسیون اولویت یونسکو مستقر در کنفرانس عمومی این سازمان، «هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی» به طور مشترک بین جمهوری اسلامی ایران با ازبکستان و تاجیکستان با تصویب اعضا در فهرست جهانی نکوداشت­‌های یونسکو برای بازه ۲۰۲۳ – ۲۰۲۲ قرار گرفت تا پس از ثبت جهانی پرونده­‌های «هشتصدمین سال حیات فعال شمس تبریزی بر مبنای دیدار عرفانی شمس و مولانا» و «هزار و پنجاهمین سال میلاد شیخ خرقانی» تعداد نکوداشت‌های ثبت‌شده از مشاهیر ایرانی در فهرست یونسکو به ۴۲ مورد برسد. 

 ابوریحان بیرونی با آثاری همچون «التفهیم» در ریاضیات و نجوم، «آثار الباقیه» در تاریخ و جغرافیا و «تحقیق ماللهِند» در حوزه مردم‌­شناسی بر تارک تاریخ پرافتخار دانش بشری می­‌درخشد و اثر ارزشمند «آثار الباقیه» او که توسط حاکم خردمند و دانش‌دوست قابوس بن وشمگیر (در سال ۳۹۰ تا ۳۹۱ هجری) جمع‌­آوری شد نمونه بارزی از علم‌دوستی ایرانیان است. 

کمیسیون ملی یونسکو – ایران این اتفاق مبارک را به تمام عاشقان فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی تبریک عرض می­‌کند.

گفت‌وگو با رحیم رئیس‌نیا به مناسبت 25 آبان سالروز درگذشت ستارخان مشهور به سردار ملی.ایبنا

گفت‌وگو با رحیم رئیس‌نیا به مناسبت 25 آبان سالروز درگذشت ستارخان مشهور به سردار ملی

«دو مبارز جنبش مشروطه» را با قلمی احساسی نوشتم/ جوان امروز می‌خواهد ستارخان را به دور از افسانه بشناسد

رحیم رئیس‌نیا در کتاب «دو مبارز جنبش مشروطه» با قلمی پر احساس درباره ستارخان نوشت و حالا که مقاله‌ای درباره ستارخان در دانشنامه جهان اسلام نوشته است، اعتقاد دارد که نگاهش به قهرمانان تاریخ حتی ستارخان متفاوت است و متکی بر اسناد با قلمی پخته‌تر به تالیف تاریخ و بازیگران آن بپردازد؛ نگاهی که عاری از افسانه‌پردازی و شاخ و برگ دادن به بازیگران تاریخ است؛ چون جوان امروز تاریخ را با تکیه بر اسناد می‌خواند.

«دو مبارز جنبش مشروطه» را با قلمی احساسی نوشتم/ جوان امروز می‌خواهد ستارخان را به دور از افسانه بشناسد

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- هر کس تاریخ معاصر را خوانده باشد، حتما نام رحیم رئیس‌نیا را شنیده است؛ رئیس‌نیا کتاب‌های زیادی درباره تاریخ معاصر به‌ویژه تاریخ آذربایجان (آذربایجان شرقی و غربی) نوشته است؛ تاریخی که تالیف آن تا به امروز طول کشیده است و هر سال کتاب‌هایی درباره تاریخ از او توسط نشرهای متفاوت به چاپ می‌رسد و هر کدام بخشی از تاریک‌های تاریخ معاصر را روشن می‌کند یا نگاهی نو به بعضی رویدادهای تاریخی دارد. کتاب «دو مبارز جنبش مشروطه» باعث شد با رئیس‌نیا درباره ستارخان صحبت کوتاهی داشته باشیم با او که تقریبا 50 سال پیش دست به قلم برد و درباره ستارخان نوشت، همچنین چند سال پیش هم در دانشنامه جهان اسلام باز هم درباره سردار ملی دست به تالیف زد؛ اما این بار با غلبه بر احساسات و قلمی متکی بر اسناد و مدارک. حالا رئیس‌نیا در سنی است که با پختگی بیشتر و کمتر با تکیه بر احساسات به وقایع تاریخی و شخصیت‌های موثر در آن می‌نگرد؛ حتی ستارخان که روزی در نگاهش به شکل یک قهرمان تاریخ بود، امروز شخصیتی ساده و موثر است که در تاریخ نقشی پررنگ ایفا کرد.

ادامه نوشته

دیدار شمس و مولانا به فهرست مناسبت‌های یونسکو افزوده شد.ایبنا

دیدار شمس و مولانا به فهرست مناسبت‌های یونسکو افزوده شد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از تصویب سالروز تولد شیخ خرقانی و دیدار شمس و مولانا در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خبر داد.

دیدار شمس و مولانا به فهرست مناسبت‌های یونسکو افزوده شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، حجت‌الله ایوبی با اشاره به برگزاری جلسه روز پنجشنبه یونسکو اظهار کرد: برای من باعث خوشحالی و افتخار است که پرونده‌ای که از مدت‌ها قبل به مناسبت هزار و پنجاهمین سالگرد تولد شیخ حسن خرقانی و هشتصدمین سالگرد دیدار شمس تبریزی و مولانا آماده شده بود تا برای سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو قرار بگیرند، به ثمر نشست.

ادامه نوشته

رضاشاه و حکومت شوروی. ایسنا

رضاشاه و حکومت شوروی

رضاشاه و حکومت شوروی

رضاشاه به‌واسطه سفیر ایران به وزارت خارجه شوروی پاسخ داد: «در هر مقام باشم، صمیمیت و یگانگی دولتین شوروی و ایران را بر اساس محکم‌تری سوق داده و موجبات تکمیل و توسعه روابط و داد و دوستی را فراهم خواهم کرد.»

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «نهم آبان ۱۳۰۴ با تصمیم پرشائبه - و حتی شاید شبه‌قانونی - مجلس شورای ملی، عمر سلطنت قاجارها به پایان رسید و تا ۲۱ آذرماه و معرفی دودمان سلطنتی پهلوی، اداره کشور به حکومتی موقت به ریاست سردارسپه سپرده شد. انگلیسی‌ها هم این حکومت موقت را پذیرفتند و هم نخستین کشوری بودند که پادشاهی پهلوی را به رسمیت شناختند. حکومت شوروی نیز با خلع قاجارها و تاسیس سلسله‌ای جدید در ایران همراهی کرد.

ادامه نوشته

نگاهی کوتاه به روند تکامل ادبیات ترکمن – بخش نخست   ترجمه و گردآورنده: رحیم کاکایی:

 

 

نگاهی کوتاه به روند تکامل ادبیات ترکمن – بخش نخست

 

ترجمه و گردآورنده: رحیم کاکایی: آثار ادبی سده های پانزده تا بیست و یک به زبان ترکمنی

زبان ترکمنی بعنوان زبان قبایل اوغوز منطقه دریای آرال که در سده های هشتم تا نوزدهم میلادی سکنی گزیده بودند بوجود آمد. این زبان در فرایند تکاملی خود برخی ویژگی های گروه زبان«قبچاق» را پیدا کرد، یعنی به زبان ترکی ترکیه و ازبکی نزدیک شد. علاوه بر این زبان ترکمنی بطور سنتی حاوی شمار قابل توجهی واژه های فارسی و عربی بود که در دوران شوروی به جایگزین کردن آنها با کلمات و اصطلاحات ترکمنی آغاز کردند، اما پس از اعلام استقلال ترکمنستان این فرایند متوقف شد.

 

ادامه نوشته

درباره هنر اسلامی بیشتر بدانید. ایسنا

درباره هنر اسلامی بیشتر بدانید

درباره هنر اسلامی بیشتر بدانید

سرزمین‌های اسلامی، با وجود تنوع در آداب و رسوم و فرهنگ، هر کدام میراث هنری منحصر به فردی را تشکیل داده‌اند که در مجموع به نام هنر اسلامی شناخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، الجزیره در گزارشی درباره هنر اسلامی نوشته است: «گسترش و نفوذ اسلام در کشورهای مختلف جهان سبب شد تا هنرهای جدیدی از جمله هنر سرامیک‌سازی، چراغ‌سازی و هنر نقاشی و خطاطی روی شیشه ظهور کنند.

«إن الله جمیل و یحب الجمال»، حدیثی از پیامبر اکرم (ص) است که بیانگر یکی از صفات خداوند متعال است. این حدیث در طول این ۱۴۰۰ سال الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان جهان اسلام بوده است. این الهام آن‌طور که در تمدن‌های پیش از اسلام به شکل ساختن بت و مجسمه‌های سنگی بروز یافت نبود، بلکه بُعد جدیدی از هنر را به دنیا معرفی کرد.

ادامه نوشته

لیست پایان نامه ها و سایر منابع در زمینه زبان ترکی.ماخذ: زبانشناسی ترکی.وبلاگ فرزانه رستم

لیست پایان نامه ها و سایر منابع در زمینه زبان ترکی

پایان نامه ها و رساله های  فارسی:

- اژدر زاده ، مسعود (1382) . بررسی فرایند ترکیب یا مرکب سازی در واژه سازی زبان ترکی آذری در چهارچوب اصل لیبر درباره ساخت موضوعی . به راهنمایی دکتر علی اشرف صادقی ، کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی ، دانشگاه تهران .

- افخمی موصلو ، ایرج (1379 ) .تجزیه و تحلیل مقابله ای جملات و  ساختهای سازه ای زبان فارسی و آذری با رویکرد آموزشی . به راهنمایی دکتر لطف الله یارمحمدی ، کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی ، دانشگاه شیراز .

- امین غفاری قره شیران ، مریم (1379) . نمود در زبان ترکی . به راهنمایی دکتر مصطفی عاصی ، کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی ، دانشگاه علامه طباطبایی .

- ایزدی ، محمد سعید (1387) . مطالعه ، بررسی و توصیف زبانشناختی گویش ترکی سنقری .  پایان نامه فارسی . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شیراز .

- آذرنیا ثمرین ، مصطفی (1373) . مقایسه تطبیقی واکه ها و همخوانها در دو زبان آذری و فرانسه . کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه تربیت مدرس .

- پهم لی ، غایب نظر (1379) . بررسی و توصیف گویش ترکمنی شهر گنبد کاووس . به راهنمایی دکتر رضا زمردیان ،کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی ، دانشگاه فردوسی مشهد .

ادامه نوشته

ترکمنی  . ماخذ : دانشنامه ایران زمین

 

ترکمنی 

 

 

تركمني/ torkmæni/؛ براساس طبقه‌بندي باسكاكوف متعلق به گروه اغوز شاخة تركيك خانواده زبان‌هاي آلتايي است.1  تركمني را مي‌توان اصطلاحي پوششي براي طيفي از گويش‌ها دانست كه از لحاظ واجي و صرفي تا حد قابل ملاحظه‌اي با يكديگر متفاوتند.2  در اين زبان دو گروه وجود دارد: گويش‌هاي اصلي يا مركزي و گويش‌هاي فرعي. زبان ادبي مورد توافق عمومي گويش‌هاي اصلي است.3  اين زبان از ديدگاه زبان‌شناسي تا حد زيادي با تركي جديد و آذربايجاني مرتبط است.4  يك تقسيم‌بندي جغرافيايي نيز تركمني، آذربايجاني و تركي تركيه را در گروه جنوب غربي گويش‌هاي تركي قرار مي‌دهد.5  در آثار مورخان، جغرافي‌دانان و ساير نويسندگان مسلماني كه در حوزة امپراتوري سلجوقيان و دولت‌هاي پس از آن مطالعه مي‌كنند، اصطلاح «تركمن» غالباً به قبايل اغوزي كه مسلمان شدند، اطلاق مي‌شود.6   (← تركمن، قوم) اصطلاح تركمن* از اواخر سدة چهارم در منابع اسلامي مورد استفاده قرار گرفت7   و در نيمة سدة پنجم و هم زمان با تهاجم سلاجقه در خراسان و خوارزم رواج فراوان يافت و بيهقي و گرديزي آن را براي تركان غُز به كار بردند.8

ادامه نوشته

مسئولانی که متاسفانه طرح‌های تاریخ شفاهی را غیرپژوهشی قلمداد می‌کنند. ایبنا

مسئولانی که متاسفانه طرح‌های تاریخ شفاهی را غیرپژوهشی قلمداد می‌کنند/ مستندسازی و راستی‌آزمایی در کتاب

مولف کتاب «تدبیر ماندگار» با موضوع مصاحبه تاریخ شفاهی با حسین خطیبی گفت: مستندسازی، راستی‌آزمایی و گویاسازی محتوای مصاحبه از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در تاریخ شفاهی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و این مهم در کتاب «تدبیر ماندگار» لحاظ شده است.

مسئولانی که متاسفانه طرح‌های تاریخ شفاهی را غیرپژوهشی قلمداد می‌کنند/ مستندسازی و راستی‌آزمایی در کتاب

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پیمانه صالحی مولف کتاب «تدبیر ماندگار» با موضوع مصاحبه تاریخ شفاهی با حسین خطیبی گفت: کتاب «تدبیر ماندگار» روایتی دستِ اول از تاریخ جمعیت هلال احمر است و حسین خطیبی، استاد زبان و ادبیات فارسی، نویسنده و شاعر معاصر، عمر خویش را در راه خدمت به زبان و فرهنگی ایرانی گذرانده بود.                                       

ادامه نوشته