ربات‌ بیشتر موجب استخدام انسان‌ بیشتری می‌شود.ایسنا

ربات‌ بیشتر موجب استخدام انسان‌ بیشتری می‌شود

ربات‌ بیشتر موجب استخدام انسان‌ بیشتری می‌شود

شاید نباید از روند رشد ربات‌ها در صنایع و مشاغل مختلف ترسید، چرا که نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد بکارگیری ربات‌های بیشتر منجر به استخدام افراد بیشتری می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، بسیاری از افراد از افزایش اتوماسیون واهمه دارند و تصور می‌کنند بکارگیری ربات‌ها در صنایع و مشاغل مختلف منجر به اشتغال کمتری برای انسان‌ها می‌شود، اما ممکن است همیشه اینگونه نباشد، چرا که طبق تحقیقات جدید، در بنگاه‌هایی که ربات‌ها را به خط تولید خود اضافه کرده‌اند، شاهد افزایش تعداد کارمندان بوده‌ایم.

"دارون آسموغلو" اقتصاددان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) و نویسنده این مطالعه گفت: هنگامی که به استفاده از ربات‌ها در سطح شرکت‌ها نگاه می‌کنید، واقعاً جالب است، زیرا ابعاد دیگری نیز وجود دارد. ما دریافته‌ایم که بکار گرفتن ربات‌ها توسط شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به منظور کاهش هزینه‌ها، کاملا خواسته آنها را برآورده نکرده است.

ادامه نوشته

پاندمی‌ها چگونه تاریخ را تغییر می‌دهند؟ سایت انسان شناسی و فرهنگ

پاندمی‌ها چگونه تاریخ را تغییر می‌دهند؟

پیام حسن‌زاده قالب‌ساز در اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹

فرانک م. اسنودن تاریخ‌دان می‌گوید اپیدمی‌هایی مانند ویروس کرونا آینه‌ای برای بشریت هستند که روابط اخلاقی که افراد نسبت به یکدیگر دارند را منعکس می‌کند.

فرانک م. اسنودن[۲] استاد ممتاز بازنشستۀ تاریخ و تاریخ پزشکی در دانشگاه ییل، در کتاب جدید خود «اپیدمی‌ها و جامعه: از مرگ سیاه تا اکنون[۳]» به بررسی طرقی می‌پردازد که در آن شیوع بیماری‌ها به سیاست شکل داده، انقلاب‌ها را درهم شکسته، و باعث تحکیم تبعیض‌های نژادی و اقتصادی شده‌اند. اپیدمی‌ها همچنین جوامعی که در آن شیوع یافته‌اند را تغییر داده‌اند، به طوری که بر روابط شخصی، آثار هنرمندان و روشنفکران و بر محیط‌های زیست طبیعی و ساخته شده توسط بشر اثر گذاشته‌اند. با توجه به مقیاس عظیم و گسترش در امتداد قرنها و قاره‌ها، گزارش اسنودن همچنین به دنبال تشریح شیوه‌هایی است که در آن ساختارهای اجتماعی نشو و نمای بیماری‌ها را ممکن کرده‌اند. به نوشتۀ او: «بیماری‌های اپیدمیک وقایعی تصادفی نیستند که جوامع را بی‌هدف و بدون هشدار دچار گرفتاری کنند برعکس، هر جامعه‌ای آسیب پذیری‌های مختص خود را تولید می‌کند. برای مطالعه آنها باید به شناخت ساختار جامعه، استاندارهای زندگی و اولویت‌های سیاسی آن پرداخت.»

جمعه‌ی گذشته تلفنی با اسنودن صحبت کردم در حالی که گزارش‌های گسترش کوید-۱۹ موجب سقوط بازارها در سراسر جهان شده‌ بود و دولت‌ها به درجات مختلف درگیر آمادگی حتی برای وقوع شرایط بدتر بودند. در طول مکالمه، که برای شفافیت و اجتناب از اطناب ویرایش شده است، در مورد سیاستهای محدودیت سفر در طول اپیدمی، اینکه چگونه پاسخ‌های غیر انسانی به بیماری حکومت‌ها را زیر و رو کرده‌اند، و شیوه‌های برخورد هنرمندان با مرگ و میر جمعی به بحث پرداختیم.

ادامه نوشته

حماسه‌های شفاهی در امتداد جاده ابریشم (۱)سایت انسان شناسی و فرهنگ

حماسه‌های شفاهی در امتداد جاده ابریشم (۱)

توسط بهرنگ نیک‌آیین در اردیبهشت ۷, ۱۳۹۹

 
این مقاله ترجمه‌ای است از «Oral Epics Along The Silk Road: Traditions Of Xinjiang» که در مجله‌ی ادبیاتِ نمایشی و شفاهیِ چینی در سال ۲۰۱۹ توسط کارل رایخل، استادِ بازنشسته‌ی فیلولُژیِ انگلیسی در دانشگاه بُن، چاپ شده است. مؤلفِ این مقاله، به‌عنوانِ متخصصِ داستان‌ها و حماسه‌ی ترکیِ شفاهیِ آسیای میانه، صاحب چند کتاب و مقالات فراوانی است که برای پژوهشگرانِ حوزه‌های مرتبط مراجع و منابعِ مهمی به‌شمار می‌روند. با این حال، به استثنای یک مقاله در شماره‌ی ۸۴ فصلنامه‌ی موسیقی ماهور که توسطِ مترجمِ مقاله‌ی حاضر ترجمه شده است، هیچ ترجمه‌ای از آثار رایخل در زبان فارسی یافت نمی‌شود. این مقاله، همچون مقاله‌ی ترجمه شده در فصلنامه‌ی موسیقی ماهور، می‌تواند برای پژوهشگران و دانشجویان رشته‌ی مختلف قابل‌توجه باشد: مؤلف در آثارش داستان‌ها و حماسه‌ی شفاهیِ ترک‌زبانانِ آسیای میانه را نه‌تنها از نظرِ ویژگی‌های فنیِ شعر و روایت‌ها، بلکه از زوایایِ زبان‌شناختی، مردم‌شناختی، در بسیاری موارد موسیقایی و حتی اجراکنندگانِ این حماسه‌ها و مسائل مرتبط با این خنیاگران بررسی کرده است. از سوی دیگر مقاله‌ای که در اینجا ارائه می‌شود از نظرِ میدان و فرهنگِ موردِ مطالعه نمونه‌ای متفاوت است: ترک‌زبانانِ ترکستانِ چین که نسبت به دیگر ترک‌زبانانِ جهان آثارِ علمی کمتری‌ــ حداقل در زبان فارسی‌ــ درباره‌ی فرهنگ و موسیقیِ آنها سراغ داریم‌. بنابراین، این مقاله برای پژوهشگران و دانشجویانِ حوزه‌های فرهنگ‌های ترک‌زبان و افرادی که به گونه‌های شعری‌ـ روایی‌ـ موسیقایی، مانند هنرِ عاشیق‌های آذری و باغشی‌های ترکمن‌صحرا، علاقه‌مند هستند اثری درخورِ توجه به حساب می‌آید.

مبینا قدرتی  اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۹

ادامه نوشته

آرمان‌های توسعۀ پایدار و سازمان‌های مردم‌نهاد.سایت انسان شناسی و فرهنگ

آرمان‌های توسعۀ پایدار و سازمان‌های مردم‌نهاد

 

«توسعۀ پایدار¹» و بحث‌های برآمده از آن عرصه‌ای مفهومی است که سازمان‌های مردم‌نهاد را به مثابه رکنی مؤثر در راستای اهداف توسعۀ جوامع انسانی مطرح می‌کند. پیدایی این مفهوم حاصل اثرات مخرب انسانی،‌‌ اجتماعی و زیست‌محیطی است که از غلبۀ نظام سرمایه‌داری و رویکردهای صرفاً اقتصادی آن بر توسعۀ جوامع، پس از انقلاب صنعتی حاصل شد. در واقع توسعۀ پایدار فرارَوی و عبور مفهوم توسعه، از توسعۀ اقتصادی و ظهور معنای نوینی از آن را با محوریت انسان مدنظر قرار می‌دهد. در این رویکرد انسان و حقوق او جایگزین سرمایه‌محوری در پارادایم توسعۀ پیشین است.
 

ادامه نوشته

آرزوهای کوچکی برای جهان پس از کرونا.سایت انسان شناسی و فرهنگ

آرزوهای کوچکی برای جهان پس از کرونا

توسط ناصر فکوهی در اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹

 

برای پاسخ به این پرسش که «جهان پس از کرونا چگونه خواهد بود؟»، ابتدا نیاز به داشتن دو پاسخ به دو پرسش داریم که به نظر من بسیار ساده تر از پاسخ به پرسش اول هستند: اول آن‌که: «جهان پیش از کرونا دقیقا چه چیزی بود که پس از آن باشد؟» و دوم اینکه:«وقتی از کرونا صحبت می‌کنیم دقیقا از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟». ظاهرا پاسخ به این دو پرسش «بدیهی» می‌آیند ولی به نظر من نه تنها بدیهی نیستند، بلکه درست به همان اندازه که در آن‌ها ابهام و تناقض‌گویی وجود دارد، به همان اندازه هم این خطر وجود دارد که پاسخ به پرسش نهایی را نیز برایمان «بدیهی» جلوه دهند، در نتیجه در یک فرایند ِ از ابتدا تا انتها اشتباه قرار بگیریم و آسیب‌های شدیدی به خود و دیگران بزنیم.

ادامه نوشته

دریابندری، پژوهشگری چند ساحتی در عرصه ادب و میراث ناملموس بود.ایسنا

پیام تسلیت وزیر میراث فرهنگی و گردشگری:

دریابندری، پژوهشگری چند ساحتی در عرصه ادب و میراث ناملموس بود

دریابندری، پژوهشگری چند ساحتی در عرصه ادب و میراث ناملموس بود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیامی درگذشت «نجف دریابندری» نویسنده و مترجم نامدار کشورمان را تسلیت گفت.

به ‌گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ در متن پیام تسلیت علی‌اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده است: «جامعه فرهنگی و ادبی کشور در فقدان یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های فعال و اثرگذار عرصه ادبیات و ترجمه به سوگ نشست. مرحوم نجف دریابندری نه تنها نویسنده و مترجمی چیره‌دست، بلکه پژوهشگری چند ساحتی بود که آثارش عرصه ادب، فلسفه و میراث ناملموس را در بر می‌گیرد.

ادامه نوشته

خاکسپاری نجف دریابندری در کنار فهمیه راستکار  .ایسنا

خاکسپاری نجف دریابندری در کنار فهمیه راستکار 

خاکسپاری نجف دریابندری در کنار فهمیه راستکار 

پیکر نجف دریابندری در کنار  مزار همسرش، فهمیه راستکار (هنرمند فقید) در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده می‌شود.  

علی‌میرزایی -مدیر مسئول  مجله «نگاه نو» در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: آقای دریابندری امروز (پانزدهم اردیبهشت، ساعت ۱۱:۲۷) درگذشت. او حدود  ۱۰ صبح امروز به هوش می‌آید و چشمانش را باز می‌کند، سهراب فرزندش بالای سر او بوده است.  به گفته فرزندش او نگاه پرسشگرانه داشت  و بعد چشمانش را می‌بندد. 

او در ادامه افزود: خواهش خانواده‌ دریابندری این است که کسی به منزلشان نرود چون کسی در خانه نیست. پیکر او را به بهشت زهرا منتقل کرده‌اند و فردا کارهای اولیه را در آنجا انجام می‌دهند و بعد  در بهشت سکینه کرج و در کنار مزار همسرش، فهمیه راستکار به خاک سپرده می‌شود. خانواده دریابندری برگزاری هرگونه مراسم را به بعد از کرونا محول کرده‌اند.

ادامه نوشته

فروش کتاب تالیفی دکتر صوفی زاده در سایت اینترنتی انجمن تاریخ ترکیه

 

به نام خدا

مطلع شدم که  کتاب تالیفی دکتر عبدالوحید صوفی زاده،  با نام:روابط سیاسی ایران و عثمانی در دوره ی  قاجاریه بین سال های 1795 تا 1925،در فروشگاه اینترنتی انجمن تاریخ ترک ، به معرض فروش گذاشته شده است.دکتر صوفی زاده عضو هیئت علمی بخش تاریخ دانشگاه آک سارای ترکیه می باشند.با آرزوی توفیقات بیشتر : محمد قجقی

 

 

 

 

Turk Tarih Kurumu E-Mağaza

Turk Tarih Kurumu

Turk Tarih Kurumu E-Mağaza üzerinden 7 24 online kitap siparişi verebilirsiniz

 

احسان طبری از مهمترین طلایه‌داران تاریخ‌نگاری چپ در ایران است. ایبنا

احسان طبری از مهمترین طلایه‌داران تاریخ‌نگاری چپ در ایران است

اگر چه برخی از تاریخ‌پژوهان با آراء و دیدگاه‌های مارکسیستی و تک خطی احسان طبری مخالفت داشته‌اند اما از نوع تاریخ‌نگاری و شیوه مراجعه وی با تاریخ تاثیر پذیرفته‌اند. از این رو احسان طبری را از مهمترین طلایه‌داران تاریخ‌نگاری چپ در ایران دانست.

احسان طبری از مهمترین طلایه‌داران تاریخ‌نگاری چپ در ایران است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، احسان طبری، نظریه‌پرداز برجسته مارکسیسم ـ لنینیسم، ایدئولوژیست ارشد و عضو کمیته مرکزی و هیئت سیاسی حزب توده ایران در سال‌های انقلاب ایران بود. او نهم اردیبهشت 1368 درگذشت.

 نقش احسان طبری در عرصه تاریخ‌نگاری ایران را از دو جنبه متفاوت می‌توان ترسیم کرد: نخست این‌که تاثیرپذیری او از مکتب مارکسیسم، موجب شد تا تمام سعی خود را برای تحلیل پدیده‌های تاریخی، در چارچوب ایدئولوژی متبوع خود به‌کار بگیرد، در نتیجه این نگرش جزم‌گرایانه او، سبب عدم توجهش نسبت به برخی واقعیت‌ها شد. تاکید بیش از حد بر موضوع اقتصاد به عنوان زیربنا در تحلیل‌های تاریخی، طبری را بدان جهات سوق می‌داد که بسیاری از حقایق جامعه ایران را در ادوار تاریخی، عمدا یا سهوا نادیده انگارد. اما این فقط یک روی سکه فعالیت طبری در عرصه تاریخ‌نگاری را نشان می‌دهد. این سکه روی دیگری هم داشت، که تاکنون کمتر کسی به آن توجه کرده است و جنبه دوم تاریخ‌نگاری وی را دربرمی‌گیرد. احسان طبری اگر چه به معنای واقعی کلمه یک مورخ نبود و خودش نیز بدان اذعان داشت اما او را می‌توان از طلایه‌داران تاریخ‌نگاری علمی در ایران به شمار آورد.

ادامه نوشته

برای مهار اژدهای حسادت چه کنیم؟ ایسنا

برای مهار اژدهای حسادت چه کنیم؟

برای مهار اژدهای حسادت چه کنیم؟

ایسنا/بوشهر مدرس مهارت، دانش و رفتار عنوان کرد: سلامت فیزیکی و روانی مهمترین اولویت زندگی محسوب می شود چرا که لازمه تداوم و استمرار ارتباط موثر با محیط و اطرافیان است.

فرج الله شولی در گفت وگو با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه انسان می تواند با افزایش مهارت و به وجود آوردن کسب و کار و شغل شاهد ایجاد روابط سالم باشد، افزود: از این طریق در نهایت می تواند این انتظار را داشته باشد که از زندگی لذت ببرد و به این نتیجه برسد که هر کس باید بتواند مسئول فکر، احساس و رفتار خود باشد تا به این درک برسد که حداقل انتظار و توقع را از دیگران داشته باشد. 

وی تاکید کرد: البته برخی توقع پایین را فقط وظیفه دیگران می دانند و خودشان همچنان از دیگران انتظار دارند مطابق هدف و میل و زاویه دید آنان به قضایا نگاه کنند.

ادامه نوشته

پایان وحشتناک موسولینی. ایسنا

                                               پایان وحشتناک موسولینی

پایان وحشتناک موسولینی

تابستان ۱۹۴۳ بود که آمریکایی‌ها، سیسیل را گرفتند و جبهه دشمنان داخلی موسولینی را - که اکثریت‌شان چریک‌های چپ بودند - تقویت کردند. رژیم فاشیستی بخشی از ایتالیا را از دست داد و بعد از مدتی مقاومت، پس از حدود دو دهه سیطره سقوط کرد. خود موسولینی هم که به تنگنا افتاده بود و همه راه‌ها را بسته می‌دید تصمیم به فرار گرفت. اما چریک‌ها پیش از خروج او از کشور پیدا و شکارش کردند و زیر مشت و لگد کشتند.

ادامه نوشته

رمزگشایی‌از سخنان ‌ اردشیر زاهدی. ایسنا

رمزگشایی‌از سخنان ‌ اردشیر زاهدی

رمزگشایی‌از سخنان ‌ اردشیر زاهدی

شخصیتی که حاضر است برای انتشار ایده‌هایش پول هم بدهد درحالی‌که می‌داند نه میان هم‌سلکانش برایش اعتبار و کف و هورا می‌آورد و نه آغوشی در میان مخالفان سابق و حاضرش برایش باز می‌شود. از سوی دسته اول توهین و دشنام می‌شود و دسته دوم را متعجب و گیج کرده است. او کسی نیست جز اردشیر زاهدی.

به گزارش ایسنا، روزنامه شرق در ادامه نوشت: نامه اخیرش به ترامپ، یادداشت دو سال قبلش در نیویورک‌تایمز در تمجید از سیاست‌های ایران یا گفت‌وگویش با یک شبکه تلویزیونی روسی و حمایت‌هایش از سردار سلیمانی به نظر خلاف جهت آب شناکردن او می‌رسد. داماد سابق شاه، سفیر سابق ایران در آمریکا، فرزند یکی از عوامل مهم کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد که با رخداد انقلاب اسلامی۵۷ از ایران کوچ کرد که اگر مانده بود، حتما محاکمه شده بود، چرا باید به آمریکا بتازد و از ایران حمایت کند؟

ادامه نوشته

آتیلا پسیانی آرزو کرد همه پیش‌بینی‌هایش غلط باشند. ایسنا

آتیلا پسیانی آرزو کرد همه پیش‌بینی‌هایش غلط باشند

آتیلا پسیانی آرزو کرد همه پیش‌بینی‌هایش غلط باشند

آتیلا پسیانی در آستانه تولد 63 سالگی‌اش آرزو کرد همه پیش‌بینی‌هایی که برای آینده تئاتر دارد، اشتباه باشد.

این هنرمند که زاده 10 اردیبهشت سال 1336 است، امسال در 63 سالگی خود در یکی از پیچیده‌ترین دوره‌های تاریخی، تولدی کرونایی را تجربه می‌کند. 
خبرنگار ایسنا به انگیزه تولد آتیلا پسیانی گپ و گفتی با او دارد ولی واقعیت این است که در این تولد مطبوعاتی بیش از هر چیز درباره کرونا و تاثیرات آن بر زندگی جهانیان و نیز آینده غیر قابل پیش‌بینی تئاتر به دنبال ورود این ویروس عجیب سخن گفتیم.

 

ادامه نوشته

دست بخشنده طبیعت به داد دریاچه ارومیه رسید/حال خوش تالاب‌ و هامون‌ها به یُمن بارندگی‌های سراسری.ایسن

دست بخشنده طبیعت به داد دریاچه ارومیه رسید/حال خوش تالاب‌ و هامون‌ها به یُمن بارندگی‌های سراسری

دست بخشنده طبیعت به داد دریاچه ارومیه رسید/حال خوش تالاب‌ و هامون‌ها به یُمن بارندگی‌های سراسری

جدیدترین عکس ماهواره‌ای از دریاچه ارومیه

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه در بارندگی‌های سال جاری بر خلاف سال گذشته که تبدیل به سیل شد، مهار و در مخازن پشت سدها جمع آوری شدند، گفت: این بارندگی‌ها نه تنها موجب شد سطح آب دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار گیرد، بلکه تالاب‌های کشور که در پاییز تقریبا خشک شده بودند نیز پر آب شوند که این امر به دلیل بارندگی‌هایی است که در سراسر کشور داشتیم.

مهندس مصطفی منصورپور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین رکورد میزان آبگیری دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه وضعیت آبگیری این دریاچه در ۱۰ سال اخیر دارای بالاترین رکورد است، افزود: تصاویر ماهواره‌ای از این دریاچه نشان می‌دهد که سطح آب دریاچه حدود ۳ هزار و ۵۵۰ کیلومتر مربع رسیده است که می‌توان گفت که این حوضه آبریز به حدود ۷۰ درصد از ماکزیمم دریافت آب رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری و در صورت ادامه بارش‌ها و ذوب برف با گرمای هوا، این میزان می‌تواند به ۸۰ درصد نیز برسد، خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دریاچه حتی نسبت به ۳ ماه گذشته افزایش آب داشته است.

ادامه نوشته

روزه‌داری از نگاه پیامبر (ص) روی قدح سفالی سامانیان.ایسنا

روزه‌داری از نگاه پیامبر (ص) روی قدح سفالی سامانیان

روزه‌داری از نگاه پیامبر (ص) روی قدح سفالی سامانیان

قدح سفالی کتیبه‌دارِ حامل حدیثی از پیامبر اکرم (ص) سده‌های سوم و چهارم هجری و همزمان با حکومت سامانی در کشور ساخته شده است که در یکی از محوطه‌های تاریخی نیشابور توسط باستان‌شناسان کشف شد.

به گزارش ایسنا، این قدح سفالی کتیبه‌دار به رنگ قهوه‌ای تیره روی زمینه سفید در زیر لعاب شفاف، اکنون به شماره ۴۳۵۲  در بخش اسلامی موزه ملی ایران نگه‌داری می‌شود.

قدح سفالی از خمیر قرمز رنگ، پایه حلقه‌ای مقعر، بدنه کشیده، لبه صاف، تزیین داخل و خارج کاسه دارای پوشش  گلی سفید رنگ، به قطر دهانه ۳۴سانتی متر و ارتفاع  ۵/۱۱ سانتی متر است و تزیین سطح داخلی این ظرف شامل پنج کلمه کوفی با مضمون " الطاعم الشاکر بمنزله الصائم الصا⌡بر⌠ " حدیثی از پیامبراکرم (ص ) است و برگردان آن به فارسی چنین است: «غذا خور شکرگزار چون روزه‌دار صبور است.»

سفال‌های دارای نوشته قهوه‌ای تیره روی زمینه سفید یا شیری همراه با لعاب پوشش گلی و تزئینات با خط کوفی تزئینی یکی از معروف‌ترین گونه‌های سفال در سده‌های سوم و چهارم هجری همزمان با حکومت سامانیان درخراسان بزرگ به ویژه نیشابور هستند.

این گونه آثار را می‌توان در دسته‌ی آثاری قرار داد که هنر سفالگری ایران در دوران هنر و تمدن اسلامی در آن زمان محسوب می‌شده‌اند، که با بهره گرفتن از خطوط کوفی و درآمیختن آن با نقوشی مانند گل ، برگ ، پرنده و مرغ تزیین شده‌اند.

دسترسی آزاد به مستندات روستاهای برگزیده ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

دسترسی آزاد به مستندات روستاهای برگزیده ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

مستندات روستاهای برگزیده ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال ۱۳۹۸ برای استفاده هر چه بهتر روستاهای شرکت کننده در ادوار آینده این جشنواره و جهت شفاف سازی در دسترس عموم قرار می گیرد.

دسترسی آزاد به مستندات روستاهای برگزیده ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از شبکه ترویج کتابخوانی ایران، ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران از ابتدای تیرماه با اعلام فراخوان آن از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تمامی نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط ازجمله نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی همچون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دفتر فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، خانه کتاب، کمیسیون ملی یونسکو، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و شبکه شهرهای دوستدار کتاب و بخش خصوصی و فعالان فرهنگی و تشکل‌های مردم‌نهاد شروع به کارکرد.

ادامه نوشته

نمایشگاه کتاب فرانکفورت لغو نمی‌شود. ایبنا

نمایشگاه کتاب فرانکفورت لغو نمی‌شود

بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا، با وجود بحران کرونا، طبق برنامه‌های قبلی از ۲۳ تا ۲۷ مهر در شهر فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت لغو نمی‌شود

به گزارش بوک سلر، یورگن بوس (Juergen Boos) مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت ضمن اعلام این خبر اذعان داشت: اگرچه هنوز نمی‌توان گفت که هفتاد و دومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت دقیقا به چه شکلی برگزار خواهد شد اما حفظ سلامت غرفه‌داران، بازدیدکنندگان و عموم مردم اولویت اصلی برگزارکنندگان است.
وی همچنین خاطرنشان کرد که جزئیات بیشتر درباره این نمایشگاه بین‌المللی که یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه کتاب است، اواسط ماه ژوئن در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
تصمیم برگزارکنندگان نمایشگاه فرانکفورت موافقان و مخالفان خود را دارد.

ادامه نوشته

شیب تند تورم در بازار کتاب/ بهای میانگین هر صفحه به 229 تومان رسید. ایبنا

شیب تند تورم در بازار کتاب/ بهای میانگین هر صفحه به 229 تومان رسید

شاخص قیمت هر صفحه کتاب از 1420ریال در سال 97 به 2286ریال در سال 98 رسیده است و این یعنی تجربه 61 درصد افزایش!

شیب تند تورم در بازار کتاب/ بهای میانگین هر صفحه به 229 تومان رسید

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-هادی حسینی‌نژاد؛ «گرانی» فقط یک کلمه است؛ اما اگر آمارهای بعد و قبل گرانی را با هم مقایسه کنیم، ابعاد تازه‌ای از این کلمه به ذهن ما متبادر می‌شود. همین وضعیت در بازار کتاب نیز مصداق دارد؛ یعنی اطلاع از «گرانی کتاب» یک چیز است و دانستن اینکه قیمت متوسط کتاب در سال 98 نسبت به 97 حدود 52 درصد افزایش داشته یک چیز دیگر!

ادامه نوشته

هزاران نسخه خطی به زبان فارسی در ترکيه در انتظار همت مصححان است.ایبنا

رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول:

هزاران نسخه خطی به زبان فارسی در ترکيه در انتظار همت مصححان است

علی گوزل‌یوز بیان کرد: ذخاير ارزشمند فراوانی امروزه در قالب هزاران نسخه خطی به زبان فارسی در کشور ترکيه وجود دارد که همچنان منتظر همت پژوهشگران و مصححان مانده‌اند تا نقاب از چهره آن‌ها برگيرند و به جامعه جهانی معرفی شوند.

هزاران نسخه خطی به زبان فارسی در ترکيه در انتظار همت مصححان است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ابینا)، ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگی از آن در شمال غرب آسیا و خاورمیانه واقع شده و از شرق خود با ایران همسایه است. زبان فارسی اما در دوره‌ای طولانی زبان رسمی دربار سلاطین عثمانی بوده است. دیداری کوتاه و گذرا از موزه‌های ترکیه و گذری از مناطق قدیمی شهرهای این کشور که مملو از خط و زبان فارسی است نشان می‌دهد که این زبان تا چه انداره در این کشور متداول بوده است. تدریس زبان و ادبیات فارسی در ترکیه نیز تاریخچه‌ دیرینه‌ای دارد. در سال 1942 رشته زبان فارسی همراه با رشته زبان و ادبيات عربی، گروه زبان‌های کلاسيک شرقی را تشکيل داد. همچنین رشته زبان و ادبيات فارسی و عربی در دانشکده ادبيات دانشگاه آتاتورک در سال 1968 تاسيس شد و فعاليت آموزشی خود را از سال 1974 آغاز کرد. در سال 1989 نیز در دانشگاه سلجوق قونيه، رشته زبان و ادبيات فارسی تاسيس شد و در سال 1992 در دانشگاه کيريک قلعه، رشته زبان و ادبيات فارسی آغاز به‌کار کرد. سه سال پيش یعنی در سال 2017 نیز در دانشگاه آرتوقلو در شهر ماردين رشته زبان و ادبيات فارسی آغاز به فعاليت کرد. برای آگاهی از کم وکیف آموزش زبان فارسی در ترکیه گفت‌وگویی را با علی گوزل‌یوز، استاد و رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول و مدیر مرکز شرق‌شناسی دانشگاه استانبول انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ادامه نوشته

همه معلمان ادب فارسی اکسیژن سخن سعدی را تنفس می‌کنند. ایبنا

همه معلمان ادب فارسی اکسیژن سخن سعدی را تنفس می‌کنند/ بوستان جهانِ بهینه سعدی است

رضا داوری سعدی پژوه دامغانی در آیین مجازی بزرگداشت سعدی که شامگاه 4 اردیبهشت‌ماه در خانه تسنیم دامغان برگزار و به دلیل استقبال بی‌نظیر فرهنگ‌دوستان تا بامداد جمعه ادامه‌یافت، گفت: بوستان جهان بهینه سعدی است.

همه معلمان ادب فارسی اکسیژن سخن سعدی را تنفس می‌کنند/ بوستان جهانِ بهینه سعدی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، رضا داوری بیان کرد: کلیات سعدی شگفتی‌ساز جهان شده‌است؛ سعدی اعجوبه‌ساز جهان و ایران است البته ایران روزگار سعدی و بهتر است بگویم حوزه زبان فارسی دوران ما با سعدی قابل قیاس نبوده و در آن زمان گسترده‌تر بوده است.

وی ادامه داد: با وجود هزاران انسان اهل فرهنگ و هنر اما سعدی بی‌نظیر است و همیشه «ترین»هایی وجود دارد که برای سعدی مفهومی ندارد و این شاعر سرآمد همه آنها است.
 
استاد دانشگاه دامغان عنوان کرد: 300 جمله از سعدی سر زبان‌های مردم هست و آنها به عنوان ضرب‌المثل‌ استفاده می‌کنند بدون آنکه بدانند این جملات مربوط به سعدی است و ساخت مثل در سعدی فوق‌العاده است.
 

ادامه نوشته

هجوم سریع نویسندگان ایتالیایی به نگارش کتاب درباره کرونا. ایبنا

تولد یک ژانر جدید کتاب با عنوان ویروس کرونا

هجوم سریع نویسندگان ایتالیایی به نگارش کتاب درباره کرونا

گزارش‌ها حاکی از آن است بعد از شیوع ویروس کرونا در ایتالیا از تاریخ 9 مارس این اپیدمی به عنوان یک ژانر در کتاب‌ها تبدیل شده است.

هجوم سریع نویسندگان ایتالیایی به نگارش کتاب درباره کرونا

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اکنون نزدیک به سه ماه می‌شود که اپیدمی یا بهتر است بگویم پاندمی ویروس کرونا عالم‌گیر شده است. طی این سه ما اغلب کشورها تقریبا رفتار یکسانی با آن داشتند، همگی افراد را به ماندن در خانه تشویق کردند و به طور رسمی اعلام قرنطینه خانگی کردند.
 
روزهایی را می‌گذرانیم که اخبار و گزارش‌ها درباره بحران کرونا در کشورهای مختلف به سرعت منتشر می‌شود.  یکی از این کشورها ایتالیا است که در ابتدای مواجه‌اش با همه‌گیری کرونا شمار مبتلایان و قربانیانش قابل توجه بود. به گونه‌ای که حتی در روزهای ابتدایی برخی بیماران در خیابان‌ها بستری می‌شدند. اما جالب است بدانید که پزشکان، رمان نویسان و دیگر نویسندگان ایتالیایی در یک حرکت فوق سریع شروع به انتشار کتاب‌هایی درباره ویروس کرونا کردند.
 
نیویورک تایمز در گزارشی که نهم ماه آوریل سال جاری میلادی منتشر شده است، به معرفی برخی از آثار این نویسندگان و اهداف و دیدگاهشان اشاره کرده است.
 

ادامه نوشته

دن کیشوت؛ دوامی که سروانتس بر جریده عالم ثبت کرد. ایبنا

دن کیشوت؛ دوامی که سروانتس بر جریده عالم ثبت کرد

«میگل د سروانتس»، نویسنده اسپانیایی قرن هفدهم است که رمان امروز، با اثر سترگ او «دن کیشوت» آغاز می‌شود، در این گزارش مروری داشته‌ایم بر این اثر و تاثیرگذاری آن در ایران.

دن کیشوت؛ دوامی که سروانتس بر جریده عالم ثبت کرد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در روزهایی که شیوع ویروس کرونا یا همان کووید۱۹، محافل فرهنگی-ادبی و حتی بازار نشر را تحت شعاع قرار داده، بر آن هستیم بخش تازه‌ای برای علاقه‌مندان به ادبیات داستانی داشته باشیم و شنبه هر هفته، یکی از بزرگان ادبیات داستانی جهان در ایران را مرور کنیم و به همین منظور، از کسی شروع کردیم که عنوان نویسنده نخستین رمان مدرن را یدک می‌کشد. دن میگل د سروانتس ساآودرا یا به طور مختصر «میگل د سروانتس»، نویسنده اسپانیایی قرن هفدهم که رمان مدرن امروز، با اثر او «دن کیشوت» آغاز می‌شود. اما چنانکه «هارولد بلوم» منتقد ادبی برجسته هم او را در جمع صد نابغه تاریخ سخن قرار داده، اهمیت او صرفا محدود به اولین بودن نمی‌ماند بلکه بدعتی در زمینه ادبیات داستانی را شامل می‌شود که نگاهی تازه به جهان دارد و به درون شخصیت‌های داستانش سرک می‌کشد. در همین زمینه با «عبدالله کوثری» مترجم ادبیات امریکای لاتین و «شهرام شهیدی» طنزنویس و سردبیر نشریه خط‌خطی که از طرفداران این اثر هستند صحبت کردیم و نظر آنها را جویا شدیم.

ادامه نوشته

انتشار تصویر خارق‌العاده ۲ سحابی به مناسبت ۳۰ سالگی هابل. ایسنا

انتشار تصویر خارق‌العاده ۲ سحابی به مناسبت ۳۰ سالگی هابل

انتشار تصویر خارق‌العاده ۲ سحابی به مناسبت ۳۰ سالگی هابل

تیم تحقیقاتی تلسکوپ فضایی "هابل"( Hubble) به مناسبت تولد ۳۰ سالگی این تلسکوپ تصویر جدیدی از یک سحابی منتشر کرد که توسط هابل ثبت شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، تلسکوپ فضایی هابل در تاریخ ۲۴ آوریل سال ۱۹۹۰ میلادی توسط شاتل دیسکاوری به فضا پرتاب شد و در تاریخ ۲۵ آوریل در مدار استقرار یافت.

 نام این تلسکوپ از نام کیهان‌شناسی به نام "ادوین هابل" گرفته شد. اگرچه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ها به‌ شمار می‌آید. 

ادامه نوشته

پیام محمدعلی کشاورز به مردم در سالروز تولدش. ایسنا

                              پیام محمدعلی کشاورز به مردم در سالروز تولدش

پیام محمدعلی کشاورز به مردم در سالروز تولدش

محمدعلی کشاورز همزمان با سالروز تولدش، ضمن آرزوی آرامش، صبر و سلامتی برای هموطنانش در این روزها که مردم کشورمان با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: عزیزانم یادمان بماند که این بلای همه‌گیر چه به ما می‌آموزد؟ این شرایط سخت تلنگری است برای تمام انسان‌ها. تمام انسان‌های فراموشکار!

محمدعلی کشاورز ـ هنرمند پیشکسوت کشورمان ـ امروز (۲۶ فروردین ماه) ۹۰ ساله شد؛ بازیگری که از او به عنوان سالار سینما و تلویزیون ایران یاد می‌شود.

کشاورز به همین مناسبت پیامی را برای انتشار در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار داده است.

آنچه در متن زیر می‌خوانید گفته‌های محمدعلی کشاورز در سالروز ۹۰ سالگی‌اش است:

 «سپاس بی‌پایان ایزد منان را که تا کنون فرصت زیست در نود رستاخیز زیبای طبیعت را سهم من از این روزگار کرده است.

 نود سال شکست و پیروزی، غم و شادی، سختی و آرامش.

ادامه نوشته

پایان خلف ارشک به دست نوه ساسان. ایسنا

پایان خلف ارشک به دست نوه ساسان

١٧٩٦‌ سال پیش در چنین روزی، برابر ٢٣ آوریل ٢٢٤ میلادی در دشت‌های فراخ خوزستان - شوشتر کنونی - اردشیر بابکان حاکم شورشی فارس موفق شد سپاه اردوان پنجم (اشک سی‌ام) را در هم بشکند. کشته‌شدن اردوان پنجم در جنگی که اکنون از آن با عنوان «نبرد هرمزدگان» یاد می‌شود نقطه پایانی بر پادشاهی اشکانی بود و به این ترتیب بر داستان سلسله‌ای که نزدیک به ٥ قرن بر بخش وسیعی از غرب آسیا حکم می‌راند به وسیله نوه ساسان (موبد اعظم نیایشگاه ناهید در استخر پارس) نقطه پایان گذاشته شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «در پی زوال هخامنشیان که حمله جهانگشای مقدونی عامل آن بود تصور نمی‌شد پارسیان بار دیگر بتوانند زمام امور سرزمین خود را در دست بگیرند؛ کمااین‌که ٢٥٠‌ سال تاب‌آوری امپراتوری سلوکی خود موید این امر است. اما به واقع چنین نشد و پارت‌ها که شمال باختری ایران مأمن آنان بود در ٢٤٥ پیش از میلاد بر سلوکیان شوریدند تا فرمانروایان یونانی‌الاصل ایران خطر انقراض را با پوست و گوشت خود احساس کنند.

ادامه نوشته

پاندمی‌های تاریخ‌ساز. ایسنا

پاندمی‌های تاریخ‌ساز

پاندمی‌های تاریخ‌ساز

بیماری‌های همه‌گیر سابقه‌ای به قدمت تاریخ بشر دارند و در بسیاری از مواقع سرنوشت بسیاری از تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بشر را دستخوش تغییر کرده‌اند، چه جنگ‌ها که مسیرشان با بیماری‌هایی نظیر طاعون، وبا و... تغییر کرد و چه انسان‌هایی که زندگی خود را بر اثر این بیماری‌ها از دست دادند. نشریه آمریکایی نیویورکر در گزارشی مفصل به بررسی سیر تاریخی بیماری‌های همه‌گیر و رد پای آن بر تحولات تاریخ بشر پرداخته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه «دنیای اقتصاد» در این گزارش می‌خوانیم: آنچه اغلب به‌عنوان اولین بیماری همه‌گیر از آن یاد می‌شود، در سال ۵۴۱ میلادی در شهر پلوسیوم، در نزدیکی بندر سعید امروزی، در شمال‌شرقی کشور مصر آغاز شد. به گفته پروکوپیوس، مورخ آن زمان، «بیماری» از غرب به سمت اسکندریه و از شرق به سمت فلسطین گسترش یافت. به‌نظر وی، این بیماری تقریبا آگاهانه حرکت می‌کرد، «گویی از ترس اینکه مبادا نقطه‌ای از کره زمین از گزند آن در امان بماند.»

ادامه نوشته

سعدی و حقیقت روزه‌داری   وقتی با یک گل هم بهار می‌شود.     ایسنا

سعدی و حقیقت روزه‌داری

وقتی با یک گل هم بهار می‌شود

وقتی با یک گل هم بهار می‌شود

میلاد عظیمی می‌گوید: سعدی معتقد است روزه‌ای که با دستگیری از مستمندان همراه نباشد عملی لغو و بی‌فایده است و از آن‌جا که ممکن است موجب خودخواهی و خودپسندی روزه‌دار شود، شاید مضر هم باشد.

به گزارش ایسنا، این نویسنده و منتقد ادبی در یادداشتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده، نوشته است: در بیان حقیقت روزه شعری شریف‌تر و درخشان‌تر از این بیت‌های سعدی نمی‌شناسم.


    مسلّم کسی را بود روزه‌داشت          که درمانده‌ای را دهد نانِ چاشت

    وگرنه چه لازم که سعیی بری         ز خود بازگیری و هم خود خوری؟!

ادامه نوشته

ناگفته‌های سالار عقیلی از یک اقدام خاص در قرنطینه خانگی. ایسنا

ناگفته‌های سالار عقیلی از یک اقدام خاص در قرنطینه خانگی

ناگفته‌های سالار عقیلی از یک اقدام خاص در قرنطینه خانگی

سالار عقیلی، پرویز پرستویی و فاضل جمشیدی به‌تازگی قطعه‌ای به نام «همدم» را با همکاری هم تولید و به مردمی تقدیم کرده‌اند که روزهای سخت قرنطینه را تحمل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، قطعه «همدم» در قالب پویش مشاهنر ضبط شده است؛ پویشی که بر همراهی هنرمندان با مردم در روزهای سخت کرونا و قرنطینه تاکید دارد.

سالار عقیلی که اجرای بخش‌هایی از این قطعه، ازجمله آواز آن را برعهده داشته، به واسطه ماندن در قرنطینه اجباری در اقدامی خاص با بهره‌گیری از ساده‌ترین روش ( ضبط صدا با موبایل) با «همدم» همراهی کرده است.

ادامه نوشته

اولین رابطه ­ی ترکان بااعراب:صدای اذان در بُخارا  نوشته ­ی:دکترارکان گؤک سو – ترجمه ­ی: محّمد قُجُقی

اولین رابطه ­ی ترکان بااعراب:صدای اذان در بُخارا

نوشته ­ی:دکترارکان گؤک سو ترجمه ­ی: محّمد قُجُقی

   بااینکه ماوراءالنهر تعداد بسیار زیادی شهر، قصبه، ناحیه و آبادی دارد، شهر برگزیده و شناخته شده­ اش «بخارا»است.

بخارا که یکی از قدیمی ­ترین بخش­ های مسکونی منطقه است، صاحب تاریخی آمیخته با افسانه ­هاست. به نوشته­ی نرشخی

ساکنین اولیه ­ی آن ترکان بوده ­اند. مؤلّف مذکور نوشته است که افراسیاب، پادشاه افسانه ­ای توران (آلپ ارتونگا) گاه گاهی

در این شهر اقامت می­ کرده و مقبره ­ی او نیز در آنجا بوده است. این روایات، از این نظر که اشاره به حضور و اقامت

ترکان در این منطقه از زمان­های بسیار پیشین دارند، حائز اهمیت هستند. در تاریخ بخارا نیمه ­ی دوّم قرن هفتم و قرن هشتم

میلادی، جایگاه خاصّی دارند. زیرا در این دوره لشکریان عربی- اسلامی با عبور از رود جیحون، وارد ماوراءالنهر شدند و

با روی آوردن به سمت بخارا، اولین روابط جدّی مسلمانان با ترکان - که صاحب اهمیت فراوانی است- شروع می­ شود.

اگرچه این روابط اولیّه، بیشتر به صورت جنگ جریان داشته، از جهت نتیجه تحوّلِ بسیار مهّم آغاز تشرُف ترکان به دین مُبین

اسلام- که نه فقط از نظر تاریخ ترکان و اسلام- بلکه از جهت تاریخ جهان نیز اهمیّت بسیار فراوانی داشت. در تحوّلاتی که

در دوره­ های بعد در فرهنگ و تمدن ترک -اسلامی پدید آمد، بخارا و اطرافش محلّ نشوو نمای نمونه ­های نادر و استثنایی

فرهنگ و تمدن ترک -اسلامی شدند.

ادامه نوشته

موضوع منشاء سالارهای « چی اینگ هایی» ( سالورهای ترکمن چین)

موضوع منشاء سالارهای « چی اینگ هایی» ( سالورهای ترکمن چین)

          نوشته ی : تورو ساگوچی( کانازاوا)  ترجمه ی: محمد قجقی

        سالارها یکی از اقلیت های قومی چین هستند ، که بیشتر در « هه سون هوآ » در جنوب  «سی سینگ » در بخش کوهستانی ایالت  « چی اینگ هایی » در ساحل جنوبی رود هوانگهو(رود زرد) و برخی نیز در « هوا- لونگ » در شمال هوانگهو ودر « لینگ هه سیا » ویا « هو چوئو» در ایالت « کانسو» زندگی می کنند. نام سالارها در منا بع چینی برای بار نخست در اوایل قرن 18( در سال 1707) به میان می آید. امّا در« تاریخ رشیدی میرزا حیدر دوغلات »- تالیف سال 1547 از سالارهای « هو- چئو » نام برده شده است.به نوشته ی «گ.ان.پوتاتین» و« و.و. راک هیل»، که در اواخر قرن19 برای پژوهش در خصوص زبان و ویژگی های قوم شناسانه به منطقه ی سالار ها مسافرت نموده اند، سالارهای « چی اینگ هایی »، برای اولین بار به عنوان مسلمانان ترک زبان معرّفی شده اند.برخی از اطلاعات زبان شناسی، نشان می دهند که سالارهای «چی اینگ هایی» به لهجه ی سالاری- از زبان های ترکی - تکلّم می کنند.

ادامه نوشته

سالشمار تشکیل امپراتوری بزرگ سلجوقی نوشته : محمّد آلتای کویمن  ترجمه :محمّد قجقی

سالشمار تشکیل امپراتوری بزرگ سلجوقی

    نوشته ی: محمّد آلتای کویمن

         ترجمه ی:محمّد قجقی

392 میلادی تاسیس امپراتوری بیزآنس

874 میلادی تاسیس دولت سامانی

885-875 میلادی اوغوز یبغو و دوقاق پدر سلجوق ،پس از مجروح و مصدوم کردن یکدیگر ، آشتی کردند.

900 میلادی به دنیا آمدن سلجوق

910 میلادی تاسیس دولت شیعی فاطمی

921 میلادی گسیل داشتن هیئت سفراء به طرف بلغار ها توسط خلیفه عباسی " المقتدر" که ابن فضلان هم در آن حضور داشت.

922 میلادی عبور ابن فضلان از سرزمین اغوزان

30-925 میلادی آمدن سلجوق به اطراف  شهر«جند»

932 میلادی تاسیس دولت آل بویه ، ایجاد دولت قراخانی

962 میلادی تاسیس دولت غزنوی

ادامه نوشته

«کرونا»، ویروس سرمایه‌دار!.ایسنا

«کرونا»، ویروس سرمایه‌دار!

«کرونا»، ویروس سرمایه‌دار!

ایسنا/بوشهر یک جامعه شناس می گوید ویروس کرونا محصول سرمایه داری است، چرا که وقتی می گوییم‌ سرمایه داری، این واژه به دنبال تک روی و فردگرایی است.

مصدّق کشاورزی در گفت وگو با ایسنا در رابطه با تغییرات سبک زندگی عنوان کرد: انسان موجودی اجتماعی است یعنی اینکه شکی در اجتماعی بودن انسان نیست، چون‌انسان از ابتدای خلقت در اجتماع زندگی کرده و در نسل های مختلف فقط نحوه مراودات ما تغییر کرده است، ما وقتی ابتدا، به کمون های اولیه نگاه می کنیم بعد به جامعه کشاورزی و سپس جامعه صنعتی و جامعه امروزی را می‌نگریم می بینیم که روابط در دوره های مختلف تغییرات زیادی کرده است.

ادامه نوشته

ديدگاه صدرالدين قونیوي درباره‌ي عصيان‌هاي تركمن‌هادرزمان سلجوقيان آناتولي.

ديدگاه صدرالدين قونیوي درباره‌ي عصيان‌هاي تركمن‌هادرزمان سلجوقيان آناتولي.

نوشته :پروفسور دکتر محمد علی حاجی گوکمن

ترجمه: محمد قُجُقی

چكيده:

صدرالدين قونیوي از متصوّفين بسيار مهمي است كه در فاصله‌ي سالهاي 673- 605 هـ.ق / 1274- 1204/م، در زمان سلجوقيان در آناتولي مي‌زيست. درباره‌ي وي تحقيقات متعددي صورت گرفته است. در دوره‌ي زندگي او، در آناتولي عصيان بزرگ تركمن‌ها كه بدان نام «بابايي‌ها» داده شد، به وقوع پيوست. متعاقب اين شورش مغولان آناتولي را اشغال نمودند. تعدادي از اخي‌ها و تركمن‌ها عليه مغولان عصيان نموده، به قتل رسيدند.

بديهي است صدرالدين قونیوي به عنوان يك متصوف بسيار مهم تركمن نمي‌توانست نسبت به اين مسئله بي‌تفاوت باشد. مي‌دانيم كه صدرالدين قونیوي با تعدادي از دراويش تركمن و شيوخ روابط نزديكي داشته است. با شيخ اوحدالدين حامد كرماني، موسس جنبش فتوت در آنادولي؛ با جانشين او زين‌الدين صدقه؛ اخي اورن *** تشكيلات اخي و با تاج‌الدين كاشي تاجر و دیگران در ارتباط بوده است. بهنگامي كه مغولان در آنادولي دست به قتل عام گشوده بودند، پسر و برخي از دوستانش به قتل رسيدند. ما تلاش مي‌نماييم با تكيه بر مسئله‌ي مكاتبات او با شرف‌الدين خاطر اوغلو- كه عليه مغولان به شورش پرداخته بود- موضع صدرالدين قونیوي درباره‌ي عصيان تركمن‌ها را مورد بررسي قرار دهيم.

واژگان كليدي: صدرالدين قونیوي، اوحدالدين كرماني، عصيان بابايي‌ها، اخي اورن، تركمن

 

ادامه نوشته

سعدی، جامع‌ترین سخن‌گوی فرهنگ ایرانی است ایبنا

در نشست روز سعدی مطرح شد؛

سعدی، جامع‌ترین سخن‌گوی فرهنگ ایرانی است

محمد دهقانی در نشست تخصصی «پیوند سعدی با فرهنگ ایرانی» که در روز سعدی به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به این که بسیاری از متفکران ایران و جهان سعدی را جامع‌ترین سخن‌گوی فرهنگ ایرانی می‌دانند بیان کرد: جامعیت سعدی و پیوند وثیقی که او با فرهنگ ایرانی دارد موجب شده است در ایران مدرن، سعدی هم دوستانی داشته باشد که در ستایش او غلو می‌کنند و هم دشمنانی که گویی به خون او تشنه‌اند.

سعدی، جامع‌ترین سخن‌گوی فرهنگ ایرانی است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمد دهقانی استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: دشمنان سعدی، او را مخرب فرهنگ ایرانی می‌دانند و دوستانش او را معلم و مقوم این فرهنگ به شمار می‌آورند. درواقع سعدی نه آن تصویری است که دشمنانش بیان می‌کنند نه ستایش‌هایی است که دوستانش می‌گویند. می‌توان گفت او با همه جوانب نیک و بدش آینه فرهنگ ایرانی است.

این صحبت‌ها در آستانه روز سعدی و در نشست تخصصی «پیوند سعدی با فرهنگ ایرانی» ظهر روز یکشنبه (۳۱فروردین ماه) مطرح شد که به صورت زنده از طریق اینستاگرام موسسه خانه کتاب، با حضور محمد دهقانی برگزار شد.

ادامه نوشته