دنیا دستپخت بانوی آذری را میچشد.ایبنا
دنیا دستپخت بانوی آذری را میچشد

کوفی عنان، هفتمین دبیر کل سازمان ملل متحد، اولین دبیر کل سیاهپوست این سازمان، برنده «جایزهی صلحِ نوبل»، به دنبال دوره کوتاه بیماری درگذشت.
کوفی عطا عنان هشتم آوریل ۱۹۳۸ در یکی از مستعمرات بریتانیا که امروزه به عنوان کشور غنا شناخته میشود، به دنیا آمد و ۱۸ اوت ۲۰۱۸ در ژنو (سوئیس) که چند سالی در آن زندگی میکرد، بعد از یک دوره کوتاه بیماری از دنیا رفت.
خانم مهندس فدوی - هنر ایرانی در عصر سلجوقی یکی از درخشانترین دورههای خود را تجربه نموده است.شاهکارهای هنری این دوره در تمامی زمینههای مربوط به معماری، فلزکاری،کتاب سازی، سفالسازی، خطاطی، تذهیب، نگارگری و بافندگی در زمره نابترین آثاری است که امروزه به یادگار مانده و زینتبخش شهرهای مختلف ایران و همچنین موزهها و کلکسیونهای داخلی و خارجی است.
نوآوریهای این عصر در زمینههای هنری به حدی متعدد و متفاوت است که گاه تعجب پژوهشگران را باعث می شود. شکل تثبیتشده معماری اسلامی که الگوی مسجد سازی و مدرسهسازی در ادوار بعد شد، محصول فکری معماران این دوره تاریخی است. تلفیق حیاط چهار ایوانیو تالار مربع گنبد دار (چهارطاقی) در کنار گنبدهای عظیم دوپوستهای همچنان الگوی پذیرفتهشدهای در معماری مذهبی مسلمانان به شمار میآید.
ابداعات هنری معماران این عصر در بهکارگیری شیوههای جدید تزئینات داخلی بنا ازجمله آجرتراشی، کتیبهنگاری، کاشیکاری، مقرنسکاری، نقش نگاری در نمای ساختمان و بدنه ستونهای ایوانی، شیوه ساخت شبستان مرکزی و ...هر یک بهتنهایی تحسینبرانگیز است. همچنان که خلاقیت آنها درساخت برجهای دوطبقه آرامگاهی که توأمان کارکردی بهعنوان عبادتگاه میان راهی داشت نیز قابلتوجه است. برجهایی که بعدازآن در هیچ دورهای تکرار نشد و عظمت و شکوه آنها همچنان مثالزدنی است. بهویژه آنکه کارکردهای فرعی دیگری درستارهشناسی و علوم تخمین زمان و مکانیابی ماه و خورشید و نیز راهیابی و نشانهگذاری نیز برای آنهامدنظر بود.
با بوسهی پرویز پرستویی بر تابوت عزتالله انتظامی و زمزمهی حُزن انگیز آواز علی نصیریان و فریاد "تسلیت مردم به مجید انتظامی؛ عزت سینمای ایران بدرقه شد.
به گزارش ایسنا، جمعی از هنرمندان و مردم علاقهمند صبح 28 مرداد ماه ساعتی قبل از آغاز مراسم تشییع پیکر زنده یاد عزت الله انتظامی در تالار وحدت و خیابان اطراف آن برای خداحافظی با این بازیگر جمع شدند و مراسم با بوسهی پرویز پرستویی بر تابوت عزتالله انتظامی آغاز شد.
دهه 1340 یکی از مهمترین دورههای تاریخ ایران از لحاظ چرخشی بزرگی به حساب میآید که جامعه ایرانی با تجربهای ناخودآگاه، اما با پیآمدهای سخت از سر میگذراند. افزایش درآمدهای نفتی که از ابتدای دهه پیشین آغاز شده اند، در این دهه و آغاز دهه بعدی به اوج خود میرسد و رژیم سیاسیای که با کودتای 28 مرداد در اوایل دهه 1330 بار دیگر محمد رضا پهلوی را بر سر کار آورده است، در کمتر از ده سال از او یک دیکتاتور نظامی بسیار سنتگرا اما در عین حال با توهمات خود بزرگبینی و متمایل به «جهانی شدن» میسازد؛ به گونهای که در دهه 1340 و به دنبال شکست تلاش برای یک دموکراتیزاسیون کمرنگ، از یک سو شاهد اوج گرفتن یک دیکتاتوری نظامی مبتنی بر بدترین اشکال سنتگرایی هستیم و از سوی دیگر و هم زمان با آن شاهد نوعی رشد جامعه مدنی و تمایلات آوانگاردیستی در هنر و ادبیات و در مقاومتهای روشنفکرانه.
با نام عزتالله انتظامی هم صدای عباس آقا سوپر گوشت در «اجارهنشینها»ی مهرجویی در گوشمان میپیچد که روی بام فریاد میزند: «به تو میگم آشغالا رو جمع کن آشغال» و هم یاد جملاتی که علی حاتمی بر دهان حاجی حسینقلی یا حاجی واشنگتن نشانده بود: «فکر و ذکر شده کسب آبرو. چه آبرویی؟ مملکت رو تعطیل کنید! دارالایتام دایر کنید درستتره. مردم نان شب ندارند...»
یک جامعهشناس معتقد است، مهمترین خسارت فرهنگی ناشی از مهاجرت ایرانیان، تبدیل شدن مهاجرت به یک امر ارزشمند برای نخبگان و عموم مردم است. با مهاجرت نخبگان و جوانان و تشکیل خانواده آنان در آن سوی مرزها به سمت رقیق شدن ذخیره ژنتیکی و ژنوم حرکت میکنیم و این ذخیره هر چه فقیرتر و رقیقتر شود، استعدادهای برتر کشورمان را از دست میدهیم.
مهران صولتی در گفتوگو با ایسنا، درباره خسارت فرهنگی مهاجرت ایرانیان بیان کرد: آمار و ارقامی که از دو سال گذشته تا کنون درباره مهاجرت افراد از ایران داریم نشان میدهد که حدود دو میلیون نفر از ایرانیان به فکر مهاجرت بودند و از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر اقدامات لازم برای این کار را انجام دادهاند.
چگونگی مرگ نخستوزیر سیزده ساله دوران پهلوی دوم هنوز هم محل بحث و گفتوگو است.
به گزارش ایسنا، روزنامه «ایران» در گردآوری برخی اظهار نظرها درباره نحوه مرگ امیرعباس هویدا نوشت:
«حجتالاسلام هادی غفاری (۱۸ مرداد ۹۷):من هیچ نقشی در پرونده هویدا نداشتم و جرمم فقط این بود که در دادگاه علنی ۱۰ دقیقه به عنوان تماشاچی حضور داشتم... تا به دادگاه رسیدم، یکی از آقایان دادگاه بلند شد و من را در صف اول دادگاه جای داد و نزدیک هویدا نشاند. بعد که تقریباً دادگاه داشت تمام میشد و متهم را بیرون بردند، بلند شدم رفتم... هیچ کس جز آقای خلخالی و خدا نمیداند چه کسی هویدا را کشته است...
با باز شدن پای ابزارهای الکترونیکی به دنیای بشر، همه امکانات رفته رفته خود را با الکترونیکی شدن سازگار کردند و کتاب و کتابخوانی نیز از این قاعده مستثنی نبودهاند.
به گزارش ایسنا، مدتهاست که برای برخی کتابخوانها لذت ورق زدن کتابهای کاغذی جای خود را به ورق خوردن بیصدای صفحات کتابهای الکترونیکی روی مانیتورها دادهاند. برخی از نویسندگان و ناشران از مزایای این تکنولوژی مطالعاتی و برخی دیگر از معایب و آسیبهای آن میگویند.
«کسانی که به دو معاهده ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ استناد میکنند، حتی یک بار هم آن را نخوانده یا میدانند ولی قصد دیگری دارند.»
به گزارش ایسنا، عصر ایران نوشت: «این روزها همزمان با برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر بار دیگر بحث رژیم حقوقی این دریا و سهم ایران از آن، بر سر زبانها افتاده است. شاهبیت گفتوگوها نیز این است: ایران و شوروی سابق، به عنوان دو کشور ساحلی دریای خزر، هر کدام مالک ۵۰ درصد از این دریا بودهاند و در معاهده ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ نیز که بین دو کشور امضا شده، این مالکیت ۵۰ درصدی به رسمیت شناخته شده است و با این مقدمه، این اتهام را وارد میکنند: «دولتمردان ایرانی، از حقوق ملت ایران و مالکیت ۵۰ درصدی ایران بر خزر عقبنشینی کردهاند و قرار است سهم ایران به ۱۱ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.
فرزند هنرمند پیشکسوت موسیقی اقوام خراسان با اعلام اینکه حدود دو هفته پیش مدرک درجه هنری پدرم به دستمان رسید، گفت: حاج آقا اصلا راضی نبود که درجه هنری بگیرد و این موضوع را هم خودم پیگیری کردم. پدرم میگفت من یک آدم پیر هستم که حتی توانایی راه رفتن ندارم و به سختی غذا میخورم، مدرک درجه هنری میخواهم چه کنم؟ به چه دردی میخورد؟ برایم آب یا نان میشود؟
«روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان با یکدیگر همنظر و یکصدا هستند. ما در مقابل اینها تنها هستیم. چهار کشور از پنج کشور حاشیه دریای خزر با یکدیگر متحد هستند و حتی کنفرانسهای چهارجانبه برگزار میکنند.»
به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر عصر یکشنبه و در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان، توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان امضا شد. امضای این کنوانسیون با اعتراضاتی به تحولات ایجاد شده در تقسیمبندیهای مربوطه همراه بوده است.
مهرداد پهلبد (سابقا عزتالله مینباشیان) از حمایتی برخوردار بود که مصونیتی آهنین برایش ایجاد میکرد و هیچ نخستوزیری را به صرافت برکناری او نمیانداخت. مهرداد پهلبد داماد بزرگ خانواده پهلوی و به عبارتی همسر خواهر بزرگ محمدرضاشاه، شمس پهلوی، بود و این را به طور قطع باید یکی از دلایل عمده وزارت طولانیمدت او بر وزارتخانه فرهنگ و هنر کشور دانست.
به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «مهرداد پهلبد روز ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ در سن ۱۰۱سالگی در لسآنجلس آمریکا از دنیا رفت. پهلبد را باید یکی از پرثباتترین وزرا در دوره سلطنت خاندان پهلوی دانست. در روزگاری که به چشم برهم زدنی، زمام وزارتخانهها با کوچکترین تلاطمات سیاسی و البته تغییرات کابینهها از دست وزرا خارج میشد، پهلبد از همه این قواعد و تحولات مستثنی بود.
با افزایش قیمت خوراکی و اقلام پرمصرف در ایران در عهد مظفرالدین شاه، برای اولین بار اقدامات ویژه از سوی دولت برای مقابله با این روند تدارک دیده شد.
به گزارش ایسنا، خبرآنلاین نوشت: «سابقه بلوای نان در عهد ناصری که به اعدام کلانتر بانفوذ تهران انجامید، زنگ خطری بود برای دربار قاجار که باید کمکم تن میداد به خروج از شیوه سنتی و بسته اداره کشور و در نظر گرفتن مصالح مردم در اداره کشور.
مظفرالدین شاه ۱۰ سالی بر ایران حکومت کرد. دوره حکومت وی از مهمترین دورههای تاریخی ایران است؛ چرا که از پس ۵۰ سال اقتدار مطلق پدرش روی کار آمد و تن به امضای فرمان مشروطیت داد.
در سال ۱۹۴۵ هزاران نفر از مردم آلمان به دلیل شکست کشورشان در جنگ دوم جهانی دست به خودکشی زدند. در این میان اما بزرگترین و دلخراشترین خودکشیهای گروهی و جمعی در شهر دمین و به هنگام و پس از ورود سربازان اشغالگر شوروی به این شهر روی داد.
به گزارش ایسنا، «تاریخ ایرانی» در ادامه به نقل از دیولت: روز هشتم ماه مه، یعنی در همان روزی که ۷۳ سال پیش جنگ جهانی دوم پایان گرفت، صدها تن از راستگرایان مانند هر سال در خیابانهای شهر کوچک دمین رژه رفته و تاج گلهای سوگواری را به آبهای آن رودخانه کوچک سپردند. این عده از طریق این «رژه سوگواری» در واقع یاد و خاطره رویدادی را در پایان جنگ گرامی میدارند یعنی یاد و خاطره آن تقریبا هزار نفری که در این شهر کوچک واقع در مکلنبورگ، دست به خودکشی جمعی زدند.
کلاله- رتبه ۱۴ کنکور علوم انسانی با بیان اینکه ۱۲ ساعت در طول روز مطالعه میکردم، گفت: در منطقهای زندگی می کنیم که از لحاظ آموزشی زیاد به آن اهمیت داده نمیشود.
خبرگزاری مهر، گروه استانها- اعظم محبی: با انتشار لیست نفرات برتر کنکور سراسری سال ۹۷، چیزی که بیشتر از همه برای گلستانی ها احساس شد جای خالی نخبگان این استان است. اما بررسی دقیقتر رتبه های بعدی نشان می دهد چهره های بسیاری در کنکور امسال، از گلستان موفق شدند در این رقابت تنگاتنگ خود را به بالای جدول نتایج نزدیک کنند.
بسیاری از این چهره ها ساکن مناطق محروم گلستان بودند و حتی از امکانات آموزشی هم بهره زیادی نبرده اند. «ریحانه سعیدی» ساکن روستای «تمر قره قوزی» از توابع شهرستان کلاله یکی از این چهره هاست. او در کنکور ۹۷، توانست رتبه ۱۴ علوم انسانی را در منطقه سه به دست آورد.
این دختر ترکمن، دانشآموز دبیرستان عشایری «قدسیه» کلاله است و نشان داد که اگر دانشآموزی هدف و برنامه داشته باشد حتی اگر در دور افتادهترین مکانها و حداقلِ امکانات زندگی کند «موفقیت» دور از دسترس نیست.
نویسنده ی ترکمن دوره ی شوروی، بردی کربابایف و رُمان « آیغیتلی آدیم
نویسنده: دکتر یعقوب ساری کایا ، استاد ادبیات دانشگاه کرک کاله ترکیه.
ترجمه : محمد قجقی،عضو هیئت موسّس و مدیر عامل بنیاد مختومقلی فراغی
چکیده ی مقاله : بردی کربابایف، یکی از بنیانگذاران ادبیات ترکمن در دوره ی شوروی است.او تقریبآ درهمه ی انواع ادبی و در رآس آنها شعر، کتاب و اثر خلق کرده است.او امّا بیشتر بخاطر آثار منثورش (رُمان هایش) معروف است. رُمان او با نام « آیغیتلی آدیم = گام مصمّمانه » از اولین رُمان های ادبیات ترکمن می باشد.نویسنده اثر را- که ترکمنستان سال های 1916 تا 1920 را به تصویر می کشده شکل رُمان تاریخی است در طی دوره ای نزدیک به بیست سال به اتمام رسانده است. نویسنده برخی از قسمت های داستان را، بخاطر انتقادات طرفداران رژیم شوروی، دوبارتغییر داده است.بنابراین، بر اساس سال های چاپ 1940، 1949 و 1955 سه نوع چاپ متفاوت از اثر موجود است.« آیغیتلی آدیم » از طرف همه ی پژوهشگران تاریخ ادبیات ترکمن، متّفقآ و بدون هیچ شک و تردیدی به عنوان یک شاهکار، مورد پذیرش قرار گرفته است. بردی کربابایف با این اثر، مهم ترین جایزه اش، نشان درجه ی دوی استالین را ، علاوه بر تعداد زیادی جوایز دیگر دریافت نموده است.این کتاب علاوه بر زبان های ملل عضو اتحاد جماهیر شوروی، به زبان های انگلیسی، هندی، مجاری نیز ترجمه و چاپ شده است.علاوه بر این یک فیلم سینمایی ، با همان اسم و نیزنمایشنامه ای با همان نام ساخته و نگارش یافته است.
واژگان کلیدی: ادبیات شوروی، ادبیات ترکمن، بردی کربابایف، آیغیتلی آدیم، رُمان ، ایده ئولوژی
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با اشاره به اینکه آمار تسویه حساب دانشجویان به نسبت سال گذشته با شیب کمی افزایش پیدا کرده است، گفت: نگرانی اصلی ما بابت مهاجرت دانشجویان کیفی ِدانشگاههای معتبر کشور است.
به گزارش ایسنا، حسین سالار آملی در گفتوگو با «ایلنا» در پاسخ به این سوال که چه تعداد از دانشجویان دانشگاهها به دنبال تایید مدرک برای ترجمه و ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند؟ گفت: روال ترجمه مدارک امروزه طبق همان روالی است که در گذشته بوده است اما این ملاک خروج دانشجویان برای مهاجرت نیست و اغلب برای این کار از طریق تسویهحساب از دانشگاهها اقدام میکنند و این آمار نزد معاونت دانشجویی است. معمولا دانشجویانی که اقدام به تسویهحساب میکنند، میخواهند به خارج از کشور برای ادامه تحصیل یا هر کار دیگری بروند.
بازمعرفي كتاب «حكايت سه شهر»
كتاب «حكايت سه شهر؛ اوگنج، نسا و ابيورد» نوشته ابوذر ابراهيميتركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ميباشد كه در سال 1381 به رشته تحرير درآورده است. كتاب «حكايت سه شهر؛ اورگنج، نسا و ابيورد» از جمله منشورات رايزني فرهنگي ايران در تركمنستان در سال 1381 است كه ابوذر ابراهيميتركمان، آن را در 117 صفحه نگارش كرده است. در فهرست اين كتاب مطالبي همچون «شهر اورگنج و آثار تاريخي آن»، «موقعيت جغرافيايي اورگنج»، «حكومت سلسله خوارزمشاهيان در اورگنج»، «توصيف تاريخي اورگنج در منابع تاريخي»، «آثار تاريخي برجاي مانده در شهر اورگنج»، «برخي مشاهير اورگنج»، «نساي پارتي»، «محدوده جغرافيايي نساي خراسان»، «نسا در منابع تاريخي»، «نساي قديم و جديد»، «كاوشهاي انجام گرفته در نسا»، «اماكن و آثار كشفشده در نسا»، «برخي از مشاهير نساي خراسان»، «ابيورد»، «موقعيت جغرافيايي ابيورد»، «توصيف ابيورد در متون تاريخي»، «توابع ابيورد»، «وضعيت كنوني ابيورد» ، «مشاهير ابيورد» و ... به چشم ميخورد. |
«ستارخان، این نماد هویت ایرانی، به واقع هم خاک خورد و رنج دوران کشید اما خاک ایران را نداد.»
به گزارش ایسنا، روزنامه قانون نوشت: «این بنده عاصی ستار، برای اجرای احکام شریعت غرای احمدی(ص) مطابق احکام صادره علمای اسلام، از جان و مال و اولاد و هستی خود، صرف نظر کرده تا دولت جابره تبدیل به دولت عادله و قوانین حضرت سیدالمرسلین رویه و مسلک اهل اسلام شود.» (ستارخان قراچهداغی)
یک مدرس دانشگاه گفت: فرهنگ مهاجرت هنوز عمومیت پیدا نکرده است اما این موضوع در قشر جوان تحصیل کرده دانشگاهی به عنوان یکی از گزینههای مهم زندگی در کنار ازدواج مطرح شده است.
رسول صادقی در گفتوگو با ایسنا، درباره مهاجرت که کم کم در حال تبدیل به یک فرهنگ است، اظهار کرد: مسوولان باید بحث مهاجرت را جدی بگیرند زیرا مسئله سرمایه انسانی در میان است و بخش قابل توجهی از این سرمایه نیروی جوان و تحصیلکرده کشور ما هستند که عمدتا از ایران مهاجرت میکنند یا این موضوع را در برنامه زندگیشان قرار دادهاند. زمانی که این موضوع تبدیل به موج و جریان شود، بحث فرهنگ مهاجرت اتفاق میافتد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه رتبهبندی وبومتریکس دانشگاههای جهان منتشر شد، گفت: دانشگاه تهران با 67 پله صعود در بین 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این رتبهبندی دارای جایگاه نخست بین تمامی دانشگاههای علوم پزشکی است.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: دادههای این گزارش از سایت webometrics که معتبرترین و جامعترین مرجع رتبهبندی وبسایتهای دانشگاهها است، استخراج شده است. این وبسایت هر سال دو بار گزارش رتبهبندی خود را ویرایش و آخرین تغییرات را اعمال کرده و گزارش جدیدی ارائه میکند.
سيلون سيپل
ترجمه: تقي تام – بهروز عارفي
ادوارد سعيد که در سپتامبر ٢٠٠٣ درگذشت، مهم ترين روشنفکر فلسطيني قرن بيستم بود. او آموزش ادبيات تطبيقي را زير و رو کرد و در نبرد براي فلسطين به طور کامل شرکت کرد. دومينيک اودي، نويسنده و رساله نويس که مدتي شريک زندگي او بود، کتابي را با عنوان « ادوارد سعيد. رمان اندشه او» به وي اختصاص داده است. اين کتاب، بيش از اين که زندگي نامه سعيد باشد، يک بررسي تحليلي است و تفسيرهاي انتقادي از آثار سعيد را با مشاهدات شخصي پيوند مي دهد.
«دولت سرمایهداری» (تئوریها و متدهای مارکسیستی) نوشته باب جسوپ، مروری است بر نظریاتی که دولت را به مثابه دولت سرمایهداری و با متدی مارکسیستی تحلیل میکنند. هدف نویسنده از مرور این نظریات، مواجهه انتقادی با آنها و در نهایت ارائه رئوسی از یک نظریه دولت است که از این مواجهه ساخته شده باشد. کتاب همانطور که انتظار میرود، از مرور نظریات مارکس و انگلس درباره دولت آغاز شده و با تحلیل گرایشهای مختلف مشتق از نظریات آنها در قرن بیستم ادامه مییابد. در بخش مرورِ مارکس و انگلس تلاش شده تا رویکردهای اساسی آن دو نسبت به تحلیل دولت استخراج شده و از هم تفکیک شوند.
آیا بین تسلیم شدن دکتر حشمت و حاج احمد کسمایی تفاوتی وجود دارد؟!
طرح مساله
دکتر ابراهیم حشمت و حاج احمد کسمایی از رهبران اصلی جنبش جنگل تقریبا در «زمانی واحد» خود را تسلیم دولت وثوق الدوله کردند و از تشکیلات جنگلیان کنار کشیدند. اما چنان که می دانیم داوری واحدی در خصوص تسلیم شدن این دو شخصیت بر جسته ی جنگلیان وجود ندارد. از همان آغاز گفتمان یا دیسکورسی شکل گرفت که در آن تسلیم شدن حاج احمد خیانتی نابخشودنی تلقی شد اما در مقابل تسلیم شدن دکتر حشمت نه فقط خیانت محسوب نمی شد بلکه به اتفاق اعدام او را شهادت نامیدند و او را یکی از شهیدان برجسته ی جنبش جنگل به حساب آوردند و بعدها روایت رسمی نیز همین گفتمان را زنده نگهداشت و مراسم های آئینی متعدد برای او برگزار کرد و می کند و نام او را نیز می توان بر سر هر کوی و برزن دید.
اولین مطالعهی DNA باستانی در ایران نشان داد که منشا نژادی بقایای اسکلتی جمعآوری شده از منطقه "هفتتپه" خوزستان، مربوط به جنوب غربی ایلام و تمدن ایلام است. این هاپلوگروپ حداقل از ۳۰۰۰ سال پیش در ایران وجود داشته است.
کسب مدال فیلدر توسط "کوچر بیرکار"، ریاضیدان ایرانی، بازتاب گستردهای در رسانهها داشته است.
به گزارش ایسنا، در جریان مراسمی که در شهر ریودوژانیروی برزیل برگزار شد، "کوچر بیرکار"، ریاضیدان ایرانی که اکنون در دانشگاه کمبریج تدریس می کند، موفق شد مدال فیلدز را به دست آورد. بیرکار،به همراه چهار برگزیده دیگر روز چهارشنبه 10 مرداد ماه، این جایزه را در جریان کنگره بین المللی ریاضیات در شهر ریودوژانیرو برزیل دریافت کرد.
منار آجری مجموعه تاریخی بسطام، در سمت شرق مسجد بایزید و متصل به آن واقع شده است؛ بر اساس کتیبه کوفی آجری منار همزمان با ساخت مسجد در دوره سلجوقیه ساخته شده و دارای ۱۴٫۵ متر ارتفاع است.
در ایران نیز همانند بسیاری از مناطق دیگر جغرافیایی آثار و بناهای ارزشمند تاریخی بر جای ماندهاند، یکی از آثار ماندگار و زیبا منارهای آجری، در شمال ایران به نام منار بسطام است.
سمنان مهد عرفان اسلامی و زادگاه سه تن از بزرگترین عرفای تارخ ایران، بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی و علاءالدوله سمنانی است، اما بیش از همه اینها بایزید بسطامی سلطانالعارفین است که بر تارک عالم عرفان می درخشد. یکی از بخشهای متصل به مجموعه بسطام، منار بسطام است که از زیبایی بینظیری برخوردار است.
منار بسطام، در سال ۵۱۴ هجری قمری توسط رضیالدین محمد عیسی (هشتمین وارث و جانشین بایزید) ساخته شد. پلکانهای منار به صورت مارپیچی است و به وسیله روزنههایی که در بدنه مناره تعبیه شده نور داخل آن تأمین میشود.