مهرداد پهلبد، وزیری برای تمام کابینهها. ایسنا
گاهی در مواجهه با مثلا فیلمساز جوان از فرنگ برگشتهای مانند کامران شیردل مساعدت و در حوزه امکانات فنی همکاری میکرد اما پس از پخش فیلم «اون شب که بارون اومد» و بردن جایزه جشنواره جهانی تهران آن را به محاق توقیف میبرد یا در برخورد وحشیانه ساواک با نویسنده نمایشنامه «گاو» کوچکترین اعتراضی نمیکرد یا حتی در برابر بازداشت خواننده، آهنگساز و ترانهسرایی که آلبوم موسیقیشان به مذاق دستگاه سلطنت خوش نیامده بود، کوچکترین عکسالعملی نشان نمیداد. رویه حمایت و بیاعتنایی به هنرمندان در دوره وزارت پهلبد با توجه به میزان حساسیت ساواک به یک هنرمند و همچنین میزان نزدیکی و وفاداریاش به سیاستهای حاکم شکل میگرفت. در نتیجه و به تبع این بیتفاوتی به سایر صداها، هنر مدرن و پیشروی دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ به هنری انقلابی تبدیل شد که صدای اعتراضش به آرامی با فیلمهایی مانند «قیصر» که در دوره صدارت پهلبد بر وزارت فرهنگ ساخته شد، شنیده میشد؛ صدایی که به گوشهایی بسیار هوشیارتر از پهلبد برای شنیدن آن نیاز بود.»