تۆرکمنیستان‌دا کیتاپ سِرگیسی آچیلدی

تۆرکمنیستان‌دا کیتاپ سِرگیسی


تۆرکمنیستان‌ینگ باش‌شأهِری آشغابات‌دا کیتاپ سرگیسی آچیلدی.

سرگأ قۇشولان یرلی و داشاری یورتلی نشیر ادیجیلر کیتاپلارینی تۆرکمنلر اۆچین سِرگیله‌دی.

تأزه اۇقوو ییلینا قابات گلن بو سِرگأ تۆرکمنیستان حالقی اولی شکیلده قاتناشیار .

تۆرکمنلر اینگ کؤپ ده تۆرک نشیر ادیجیلرینگ کیتاپلارینی حالادی.

   منبع: ت.ر.ت تورکمنچه

تانیمال تۆرکیه‌لی تۆرکمن باغشی گؤزۆنی یالان دۆنیأ یومدی

          نِشِت أرتاش گؤچۆپ قۇنان تۆرکمنلرینگ مدنیتی‌نینگ، صونغاتی‌نینگ سمبۆلیدی

تانیمال تۆرکیه‌لی تۆرکمن باغشی گؤزۆنی یالان دۆنیأ یومدی


 

   تۆرک حالق موزیگی‌نینگ اونوتیلماجاق آدی سازاندا حالیپا باغشی" نشِت أرتاش " ایزمیر شأهِرینده بجریش

آستیندا بۇلان شیپاحاناسیندا بو دۆنیأ گؤزۆنی یومدی.

اؤزی بیلن بیله‌لیکده گؤتِریأن چونگقور تۆرکمن- تۆرک مدنیتینی حالقا، اینسانلارا برن "نشِت أرتاش" حراسان‌دان

گؤچۆپ تۆرکیأ گلن آتالاری‌نینگ اؤولادی.

ادامه نوشته

گفتگو با دکتر یاشا مخدومی؛ سرطان شناس برتر ایران از گنبدکاووس

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران،در هر کوی و برزن از کلان شهرمشهد که مردم ایران و آسیای میانه برای درمان سرطان حضور دارند نام دکتر یاشا مخدومی به نیکی برسر زبانهاست.

وی متولد 1344/3/31 در گنبد است. پدرش عرازمخدومی (متوفی 1373) کارشناس سازمان پنبه و دانه های روغنی بودو مادرش دکتر عایشه مخدومی اولین زن داروساز ترکمن است، که درحال حاضر مسئول بخش تحقیقات دارویی کارخانه داروسازی بهورزان در مشهد می باشد. دکتر یاشامخدومی تحصیلات آموزشگاهی را در دبیرستان مختومقلی فراغی گنبدکاووس گذراند و در سال 1362 وارد دانشگاه پزشکی در مشهد شد.ازسال 69 تا73 دوران تخصصی رادیوتراپی وانکولوژی را در مشهد سپری کرد. در این دوران وارد هیئت علمی دانشگاه تبریز  شد و تاسال 1373 در همان شهر ماند.درسال 1378مسئولیت بخش درمان سرطان را در دانشکده علوم پزشکی ارومیه برعهده گرفت. سپس بنا به دعوت بیمارستان امام رضا(ع) به مشهد بازگشت و بعنوان درمانگر بیماران سرطانی به استخدام رسمی درآمد. وی در سمینار های بین المللی سرطان شناسی در ایران و جهان شرکت فعالی دارد. دکتر مخدومی درسال 1368 ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند پسر به نامهای " آیدین " و " آرین " است . گفتگوی ما را با این فرزانه دیار گلستان می خوانید.یکی از همکاران که خود هنرمند صاحب نامی می باشد در وقت اندک مصاحبه ی کوتاهی در مشهد با سرطان شناس خیّر انجام داده است که در ذیل می آید:
ادامه نوشته

  گؤکلنگ Gökleň                      تحقیق از: محمود عطاگزلی

  سلطانشا آتانیازوف در کتاب شجره‌ی خود می‌نویسد:

«طایفه‌ی بزرگ گؤکلنگ که مختومقلی فراغی از میان آنان برخاست، محتملاً در قرون 18-17 میلادی در صحنه‌ی تاریخ ظهور کرده است، چرا که در کتابهای نوشته شده‌ی پیش از این تاریخ، حتی در «شجره تراکمه» ابوالغازی خان نیز به این نام برنمی‌خوریم.

نام این قوم که بخش بزرگی از آن در ترکمن‌صحرای ایران زندگی می‌کنند، با قوم گؤک Gök که در قرن یازده میلادی از سواحل سیردریا به منطقه بالقان کوچیده‌اند، مرتبط است. پس از قرن یازده میلادی به علت ازدحام طوایف ترکمن در منطقه بالقان تعدای از آنان مجبور به کوچ شدند، از آن جمله گؤک‌ها بودند که به منطقه اترک-گرگان مهاجرت نمودند. پسوند «-لنگ» leň در این منطقه به واژه‌ی گؤک افزوده شده است. پسوند «-لنگ» leň که از زبان فارسی گرفته شده است بر اساس روایت‌های مردمی با جوانی قهرمان مرتبط است که گؤک و لنگ نام داشته است و موجب بازشدن سد و برخورداری مردم از آب سد شده است. برخی از روایات نیز حاکی از اینست که خود آن جوان، لنگ بوده است.

ف. س. فاسه‌یف F.S. Faseýew که درباره معنای گؤکلنگ مقاله‌ای نوشته است اعتقاد دارد که این واژه از ترکیب «گؤک» و «اؤلنگ» (علفزار، چمن‌زار) به وجود آمده است، یعنی کسانی که در چمن‌زار وسیع زندگی می‌کنند.

ادامه نوشته

هوشنگ پور کریم" ترکمن های ایران"( 2 )

  هوشنگ پور کریم" ترکمن های ایران" ( 2 ) مجله هنر و مردم ،ش 50(‌‌آذر 1345)

تركمنهاي ايران (2) در مقاله «تركمنهاي ايران» كه در شماره چهل و دوم مجله «هنر و مردم» به طبع رسيده بود، از دهكده اينچه برون Ince Burun نيز كه در «دشت گرگان» (تركمن صحرا) و كنار رودخانه «اترك» قرار دارد توصيفي شده بود. اينك در مقاله حاضر پس از مقدمه ئي درباره دين و مذهب مردم اينچه برون و طلبه هاي ديني و مساجد آن، موضوعهاي زير هم به ترتيب توصيف خواهد شد:

مراسم مذهبي ـ مراسم تدفين و سوگواري ـ تقسيم ارث و تملك طايفه بر زمين ـ زيارت اهل قبور، قبرستان و سنگ قبرها ـ امامزاده و معتقدات عاميانه.
اينچه برونيها نيز مانند تركمنهاي ديگر ايران، مسلمان و حنفي مذهبند. در دهشان يك «آخوند» و هشت ده طلبه علوم دينی و سه مسجد دارند. يكي از مسجدها را كه در وسط آبادي است، مسجد يُلمِه ـ Yolme مي نامند. زيرا، مردم طايفه يلمه كه يكي از نه طايفه اينچه برون اند آنرا ساخته اند. (1)
ادامه نوشته

نسخه اي از يك پزشك ايراني به سلطان سليمان قانوني                  دكتر حسين ميرجعفري

دكتر حسين ميرجعفري نسخه اي از يك پزشك ايراني به سلطان سليمان قانوني

 مجله هنر و مردم،دوره 14 ش 159.160 (دی و بهمن 54  )37- 35                    

 خلاصه:روابط پادشاهان صفوی با کشورهای همجوار و اروپایی و نفوذ فرهنگ ایرانی در آن سرزمین ها،نسخه ای از یک پزشک ایرانی به سلطان سلیمان قانونی، اسامی چند تن از طبیبان معروف دوره صفوی

اگرچه در همة ادوار، ايران روابط سياسي و تجاري و فرهنگي با كشورهاي بزرگي چون روم و چين و هند و يونان و مصر داشته اما بسط و گسترش فرهنگ و علم و دانش ايراني در كشورهاي همسايه و ممالك اروپائي بيشتر در دورة صفويه آغاز شده است.

ايرانيان در طول تاريخ سعي بليغ از خود نشان داده اند تا ميراث كهنسار خود را حفظ كنند حتي وقايع و حوادث سهمگين زمان نيز خللي در اين راه براي آنان ايجاد ننموده است.

ايران در عهد صفويه با ايجاد روابط ميان كشورهاي اروپائي و بخصوص با ملل همجوار خود توانست با فرهنگ و تمدن آنها آشنائي پيدا كرده و بعلت نزديكي بيشتر، تأثير قابل توجهي هم در فرهنگ و تمدن آنها بجاي گذارد.

ادامه نوشته

علويان در سوريه     دكتر محمدجواد مشكور استاد دانشگاه و رايزن فرهنگي ايران در سوريه  مشكور، محمدجواد



مشكور، محمدجواد، غروي اصفهاني، حسن. "علويان در سوريه".مجله هنر و مردم، دوره 14، ش 163 (ارديبهشت 55): 2- 5 .











علويان در سوريه

 

دكتر محمدجواد مشكور استاد دانشگاه و رايزن فرهنگي ايران در سوريه

  حسن غروي اصفهاني معاون رايزني فرهنگي      

              نام علويان يا پيروتن علي‌بن ابي‌طالب(ع) همواره نام نصيريه را به ذهن متبادر ميسازد، اينك بايد ديد (نصيريه) چه كساني بودند و نام علويان چگونه به وجود آمد. در ميان بزرگان شيعه و در زمين امام حسن عسكري(ع) و در قرن سوم هجري شخصي به نام محمدبن نصير نميري مي‌زيست، وي تغييراتي در مذهب اماميه پديد آورد و مدعي بابيت آن حضرت شد و جماعتي را پيرو خود ساخت، ياران او در تاريخ به نصيريه معروف گشتند و از غلاه شيعه به شمار رفتند.



ادامه نوشته

سندي مربوط بفعاليّتهاي هنري دوره تيموري  در كتابخانه بايسنغري هرات   دكتر احد پارساي‌قدس


پارساي قدس، احد. "سندي مربوط به فعاليتهاي هنري دوره تيموري دركتابخانه بايسنغري هرات". مجله هنر و مردم، دوره 15، ش 175 (ارديبهشت 56): 42-50، تصوير.



 



خلاصه: مختصري از فعاليتهاي هنري شهرهرات درعصر تيموري ـ فهرست منابع كتبي كه ميتواند اطلاعاتي درمورد هنرمندان و هنر كتاب (خط، تذهيب، تصوير، جلدو...) دردوره تيموري بدست دهد ـ مختصري از زندي بايسنغر ميرزا (799-837) ـ كتابخانه بايسنغري هرات و فهرست نام استاداني كه درآنجا مشغول خدمت بودند ـ توضيح مطالب سند (830): عرضه داشت شامل گزارش كار هنرمنداني كه درتهيه تدوين، تذهيب، تصويركتاب لعاليت مي‌كردند باذكر نام آنها)، عمارات (گزارش كارهاي معاران، نقاشان و كاشي تراشها)، خرگاه (گزارش كار چادرزيبائي كه از طرف خيمه دوزان در دست تهيه بود) ـ شرحي برزندگي استاد كمال‌الدين (فريدالدين) جعفربايسنغري و ذكرنام آثاري كه باخط زيباي او تهيه شد. 






ادامه نوشته

"بيروني از ديدگاه مردم شناسي"                          اذكائي، پرويز.


اذكائي، پرويز. "بيروني از ديدگاه مردم شناسي". مجله هنر و مردم، دوره 15، ش 175 (ارديبهشت 56): 34-37.



 



خلاصه: توضيحي درباره مردم شناسي بيروني (روش استقراء) ـ شرحي مختصر درباره بعضي از آثار بيروني كه بصورت مستقل يا نيمه مستقل دراين رشته به تحرير درآمده و ذكرنام كتابهائي كه بيروني درباب عقايد نوشته.





مردم‌شناسي، يكي از جنبه‌هاي متعدد علمي ابوريحان بيروني است كه گرچه از لحاظ نظري و رده‌بندي علوم، علمي مستقل به شمار مي‌آيد، لاكن از جهت روش‌شناسي – يعني «استقراء» - با ديگر علوم، تجربي و انساني-اجتماعي كه بيروني در آنها صاحب تحقيقات و نظرات و استاد و پيشواست، همبستگي دارد.

ادامه نوشته

اکو توریسم چیست

بیشتر بدانیم : چند سطر درباره «اکوتوریسم» 

توسعه پایدارلغت Eco Tourism که فرهنگستان لغات با کمک سازمان میراث فرهنگی کشور آن را معادل طبیعت گردی معنا کرده است، از نظر ریشه لغوی از دو جزء Eco  و Tourism  ساخته شده است که که پیشوند eco  برگرفته از  ریشه ای یونانی به معنی آمیزه ای از مفاهیم محیط زیست و زیستگاه و tourism به معنای گردشگری است؛ این مفهوم بیش از هر چیز طبیعت را تداعی می کند.
در فارسی کلمه بوم را معادل eco  قرار داده اند و به نوعی به Eco Tourism ، «بوم گردی» نیز می گویند. (بوم = سرزمین و زیستگاه)
 

تعریف اکوتوریسم از منظر انجمن جهانی اکوتوریسم در سال 1991م.:

اکوتوریسم سفری است  مسؤولانه به مناطق طبیعی، که موجب حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مردم محلی گردد.
چند سال بعد در 1996 م. اتحادیه‌ی جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی با بسط تعریف بالا، اکوتوریسم را چنین تعریف کرد:
اکوتوریسم یک سفر و بازدید زیست محیطی مسؤولانه  از مناطق طبیعی بکر است که به منظور لذت بردن از طبیعت و درک مواهب آن و ویژگیهای فرهنگی مرتبط با آن انجام می شود، به طوری که باعث ترویج حفاظت گردد و اثرات منفی بسیار کمی از جانب بازدید کنندگان بر محیط به جای گذارد و شرایطی را برای اشتغال و بهره مندی اقتصادی و اجتماعی مردم محلی(بومی) فراهم کند.
 

ادامه نوشته

درباره سازمان اکو

- معرفي سازمان

سازمان همكاري اقتصادي(اكو) در ابتدا با مشاركت سه كشور ايران، تركيه و پاكستان بر اساس معاهده ازمير و با هدف اعتلاي سطح زندگي اقتصادي مردم منطقه در 1984 تاسيس گرديد. كشورهاي افغانستان،تاجيكستان،آذربايجان،ازبكستان،تركمنستان،قزاقستان،قرقيزستان در 1992 به اين سازمان ملحق شدند. از جمله اهداف ديگر سازمان گسترش تجارت درون منطقه اي و فرا منطقه اي و همچنين تلاش در جهت ادغام تجارت كشورهاي منطقه با تجارت جهاني است. اداره امور اكو در وزارت امور خارجه به منظور ارتقاي سطح همكاري ها بين كشورهاي عضو شكل گرفت. در اين رابطه اداره اكو با وزارتخانه ها و سازمان هاي داخلي و خارجي مرتبط همكاري مي كند. در واقع اين اداره مسووليت هماهنگي بين نهادهاي داخلي با دبيرخانه و طرفهاي ذي ربط در ساير كشورهاي عضو را بر عهده دارد.
ادامه نوشته

اجرای کنسرت هیاهوی شب در تالار وحدت

اجرای کنسرت هیاهوی شب در تالار وحدت

اجرای کنسرت هیاهوی شب در تالار وحدت
اخبار > ایران  - گروه نوای شرق کنسرت هیاهوی شب را 11 مهر ماه جاری در تالار وحدت به صحنه می‌‌برند.

کنسرت هیاهوی شب، 11 مهر ماه جاری در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

ادامه نوشته

نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی اکو

آذر 91 برگزار می شود

نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی اکو

نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی اکو
اخبار > ایران  - نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی اکو به منظور تعامل فرهنگی و شناسایی هنرمندان و مفاخر کشورهای عضو اکو برگزار می شود.

مؤسسه فرهنگی اکو با هدف ارتقاء همکاری و مشارکت نزدیک بین هنرمندان کشورهای عضو، تعامل فرهنگی و شناسائی مفاخر این کشورها و تلاش برای دستیابی به زبان مشترک هنری برای ارائه مفاهیم عمیق انسانی و فرهنگی، شناسایی و معرفی شکل مختلف هنرهای نمایشی هر یک از کشورهای عضو به یکدیگر و جهان، نخستین دوره مسابقه نمایشنامه‌نویسی اکو را برگزار می‌کند.

ادامه نوشته

جشنواره‌ای برای همگرایی انسان‌ها                      استاد غلامحسین امیرخانی

جشنواره‌ای برای همگرایی انسان‌ها


اخبار > ایران  - استاد غلامحسین امیرخانی

به طور کلی هنر پدیده‌ای است که به عمق عاطفه و اندیشه انسان‌ها بدون این که نیازی به حاجب و دربان باشد، وارد می‌شود. امروز جوامع بشری نیاز دارند هر چه بیشتر به همگرایی و هماهنگی با یکدیگر نزدیک شوند و بهترین راه و وسیله‌ای که می‌تواند این هدف را نزدیک و محقق کند، پدیده هنر است.

خوشنویسی با ادبیات ما نزدیکی دارد و این دو هنر به صورت دو بال در عرصه تاریخ پرواز کردند تا امروز به ما رسیدند. در واقع زبان، ادبیات، خط و خوشنویسی از نکات مشترکی هستند که در حوزه فرهنگی ایران بزرگ همیشه جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند و هر کدام از این‌ها به صورت مکمل و پیوند ریشه‌ای و جوهری در کنار یکدیگر توانستند هم تأثیرگذار باشند و هم در طول تاریخ عامل اندیشه و تجربه باشند. ضمن آن که ذوق زیبایی‌شناسانه انسانی را که نسبت به هنر حساسیت و پذیرش دارد، تأمین می‌کنند.

ادامه نوشته

نمایشی در ستایش زندگی                  سما بابایی

به بهانه‌ی نمایش تئاتر دیوار چهارم در گالری اکو

نمایشی در ستایش زندگی

نمایشی در ستایش زندگی
اخبار > ایران  - امیررضا کوهستانی یک امید است. برای تئاتری که در این سال‌ها چهره‌های جوانش بعد از آنکه چند اثر قابل قبول را ارائه داده‌اند، اندک‌اندک کارهایشان نسبت به قبل با افت مواجه می‌شود، او از معدود کارگردانانی است که هر اثرش روح تازه‌ای دارد.
ادامه نوشته

مصاحبه با استاد محمدزاده صدیق درباره فرهنگنامه میرزا مهدی خان استرآبادی به نام «سنگلاخ»

 

                      مصاحبه با دکترحسین محمدزاده صدیق

            درباره فرهنگنامه میرزا مهدی خان استرآبادی به نام «سنگلاخ»

       مصاحبه کننده: دکتر حسن ریاضی (ایلدیریم)

-آقای دکتر ، اخیراً اطلاع یافتیم که شما پس از چاپ ترجمه‌ی فارسی کتاب دیوان لغات ترک، مشغول آماده‌سازی کتاب «سنگلاخ» برای انتشار هستید. از شما می‌خواهیم که درباره‌ی این کتاب و نویسنده‌ی آن، اطلاعاتی در اختیار ما بگذارید.

-کتاب سنگلاخ، شاهکار لغت‌نویسی جهان اسلام و فرهنگ‌نامه‌ی شعری سده‌های میانه است. میرزا مهدی‌خان استرآبادی، این کتاب را براساس دوازده جلد اثرِ منظوم و نه جلد ‌اثر منثور از آثار امیر علیشیر نوایی (متوفی در ۹۰۶ هـ. ۱۵۰۰م.)در شکلی بسیار اعجاب‌آور نگاشته و آن را به سه بخش تقسیم کرده است:

ادامه نوشته

هوشنگ پور کریم  "تركمن های ایران (1)

  هوشنگ پور کریم، ترکمن های ایران(1) مجله " هنر و مردم"
هییتی مركب از كارمندان «اداره فرهنگ عامه» در تابستان سال 1344 از طرف «اداره كل باستان‌شناسی و فرهنگ عامه» برای مطا لعات و تحقیقات مردم‌شناسی به « دشت گرگان» (تركمن صحرا) اعزام شده بود. این هیئت موفق شد كه در ضمن تشخیص و تعیین و نحوه بررسی مسایل مردم‌شناسی در طایفه‌های تركمن، یكی از چند صد دهكده دشت گرگان را به عنوان الگو برای بررسی جامع و كامل برگزیند و نخستین نتیجه تحقیقات را در كتاب «تركمن و اینچه برون» كه اینك برای انتشار آماده شده است فراهم آورد تا به استحضار دانشمندان و دانش‌‌‌پژوهان و دوستداران علوم مردم شناسی رسانده شود.
اكنون در این گفتار، پس از آشنایی اجمالی با تركمن‌های دشت گرگان، و برای مزید اطلاع خوانندگان محترم مجله هنر و مردم، چند قطعه كوتاه از متن كتاب «تركمن و اینچه ‌برون» نیز همراه پاره ا‌یی از طرح‌ها و تصویرها نقل می‌شود.
«دشت گرگان» (تركمن صحرا) كه در جنوب «رودخانه اترك» قرار دارد، از جنوب و جنوب شرقی با كوهپایه‌های جنگلی «البرز» محدود شده است. این كوهپایه‌ها با دامنه‌های تند خود به خاك‌های رسوبی دشت پیوسته‌اند كه از شرق به غرب با شیب ملایمی تا كناره‌های «خزر» گسترده شده است. درازای دشت در همین جهت كم و بیش سی فرسنگ وپهنایش از کوهپایه های شمالی البرز تا رودخانه اترک پانزده فرسنگ است.
ادامه نوشته