تركمن‌های ایران (1)  منبع: سایت  بایراق  متعلّق به جناب مهندس متین قزلجه

تركمن‌های ایران (1)

هییتی مركب از كارمندان «اداره فرهنگ عامه» در تابستان سال 1344 از طرف «اداره كل باستان‌شناسی و فرهنگ عامه» برای مطا لعات و تحقیقات مردم‌شناسی به « دشت گرگان» (تركمن صحرا) اعزام شده بود. این هیئت موفق شد كه در ضمن تشخیص و تعیین و نحوه بررسی مسایل مردم‌شناسی در طایفه‌های تركمن، یكی از چند صد دهكده دشت گرگان را به عنوان الگو برای بررسی جامع و كامل برگزیند و نخستین نتیجه تحقیقات را در كتاب «تركمن و اینچه برون» كه اینك برای انتشار آماده شده است فراهم آورد تا به استحضار دانشمندان و دانش‌‌‌پژوهان و دوستداران علوم مردم شناسی رسانده شود.
اكنون در این گفتار، پس از آشنایی اجمالی با تركمن‌های دشت گرگان، و برای مزید اطلاع خوانندگان محترم مجله هنر و مردم، چند قطعه كوتاه از متن كتاب «تركمن و اینچه ‌برون» نیز همراه پاره ا‌یی از طرح‌ها و تصویرها نقل می‌شود.
«دشت گرگان» (تركمن صحرا) كه در جنوب «رودخانه اترك» قرار دارد، از جنوب و جنوب شرقی با كوهپایه‌های جنگلی «البرز» محدود شده است. این كوهپایه‌ها با دامنه‌های تند خود به خاك‌های رسوبی دشت پیوسته‌اند كه از شرق به غرب با شیب ملایمی تا كناره‌های «خزر» گسترده شده است. درازای دشت در همین جهت كم و بیش سی فرسنگ وپهنایش از کوهپایه های شمالی البرز تا رودخانه اترک پانزده فرسنگ است.

ادامه نوشته

قبایل باستانی ترکمنستان و پیدایش ملت ترکمن. ترجمه: محمد قجقی

قبایل باستانی ترکمنستان و پیدایش ملت ترکمن

قبایل باستانی ترکمنستان و پیدایش ملت ترکمن

مورخین اسامی طوایف اوغوز و سمبل و اونقون آن ها را مشخص کرده اند. به نظر آن ها "بوز اوق ها" شامل طوایف: قایی ، بیات، آلقا اولی، قرا اولی، یازیر، دودورغا، دوگر، یپارلی، اوشار، بگدلی، قیزیق و قارقین هستند. " اوچ اوق ها " نیز شامل طوایف: بایندیر،پچنک، چاولدور،چپنی، سالور، ایمور، آلا یونتلی، یورگیر، ایگدیر، بوگدیز، ییوا و قنیق می باشند.
نام " اوغوز"ابتداء در سنگ نوشته های "ینی سئی" آمده است. در آن سنگ نوشته – که در کنار رود " بارلیق" کشف شده است - از طوایف " آلتی اوغوز" صحبت شده است. در زمان تهیه ی آن - که به " اوز ییگن آلپ توران" اختصاص دارد - اوغوز ها در هیئت شش قبیله، تحت حاکمیت " گوک ترکان" می زیسته اند.

ادامه نوشته

مزاری که به اشتباه به پهلوان پوریای ولی نسبت داده می‌شود. ایبنا

مزاری که به اشتباه به پهلوان پوریای ولی نسبت داده می‌شود

سید محمد سادات، محقق تاریخ و باستان‌شناسی در یادداشتی با استناد به برخی منابع تاریخی بیان می‌کند که چگونه قبری در شهر خوی به پهلوان پوریای ولی نسبت داده شده است.

مزاری که به اشتباه به پهلوان پوریای ولی نسبت داده می‌شود

 

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سید محمد سادات، محقق تاریخ و باستان‌شناسی: کتاب ابزاری اساسی در تشخیص سره از ناسره وصحیح از غلط است. البته کتابی که نشات گرفته از عقلی سلیم و تفکری عاقلانه باشد و در نظر اهل صلاح صلاحیتش ابراز شود. همین شاقول بازشناخت راستی از کجی چون خود از قاعده خارج شود می‌تواند سنگ بنای ناراستی‌هایی عظیمی در تاریخ و سرنوشت یک ملت و بلکه جهان شود و انسان‌های بسیاری را در ورطه ناآگاهی و نیستی و پوچی بیاندازد همانطورکه تفکرات کارل مارکس درقالب مکتب و کتب مارکسیسم جهان قرن 20 را به ورطه کمونیسم کشاند.                                                                                                                   

ادامه نوشته

نخستین سفیر ایران در آمریکا که بود. ایسنا

نخستین سفیر ایران در آمریکا که بود

حسینقلی‌خان صدرالسلطنه، مشهور به حاجی واشنگتن، نخستین وزیرمختار ایران در ینگه دنیا و هفتمین پسر میرزاآقاخان نوری، قاتل واقعی امیرکبیر و صدراعظم دوره ناصرالدین‌شاه بود.صدرالسلطنه به واسطه سفارتش در آمریکا و اقامتش در واشنگتن، نزد مردم به «حاجی واشنگتن» مشهور شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه خراسان نوشت: حاجی واشنگتن، یکی از پخته‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین کارهای تاریخی در سینمای ایران است؛ فیلمی که زنده‌یاد علی حاتمی، بر اساس علاقه‌اش به طرح مباحث تاریخی دوره قاجار ساخت و در آن به انعکاس شرایط آن زمانه پرداخت. هر چند که حاجی واشنگتن علی حاتمی، بیشتر ساخته و پرداخته ذهن خلاق او بود، اما در دنیای حقیقت حاجی واشنگتن شخصیتی است که داستان زندگی او و فراز و نشیب‌هایی که از سر می‌گذراند؛ هم خواندنی است و هم درس آموز.

پسر قاتل امیرکبیر

ادامه نوشته

عطش آموختن در شرایط خطرناک . ایسنا

عطش آموختن در شرایط خطرناک

بزرگترین عشق خانواده‌ها همین درس خواندن بچه‌هاست. آنها عاشق آموختن هستند و برایش از جان مایه می‌گذارند...

به گزارش ایسنا، یوسف حیدری، گزارش‌نویس، در روزنامه ایران نوشت: «ان‌شاءالله اسم ایذه خوزستان را که شنیده‌اید، روستای «کنگرو» چطور؟ حتماً نشنیده‌اید. شنیده‌اید؟ مدرسه درختی چی؟ مدرسه خشتی و گلی نه، مدرسه‌ای که روی تخته سنگ و زیر سایه درخت برگزار می‌شود. می‌توانید اسمش را مدرسه تخته سنگ هم بگذارید یا مدرسه دشت یا هر چیز دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد. خوبی هر چیزی که سر و شکل ندارد، این است که قابلیت نامگذاری‌های مختلفی دارد. خب پل کابلی چطور؟ منظورم آن گرگرهای معروف نیست که ظاهراً نقش پل را بازی می کند و به کابل بسته می‌شود و انگشت بعضی‌ها را هم قطع می‌کند. گرگر اگر انگشتت را هم قطع کند بالاخره امید داری بقیه بدنت را به آن طرف رود برساند. اینجا در کوهستان «بلوط» کنگرو تنها یک کابل لخت و عور می‌بینید که باید از آن آویزان شوید و از روی رود بگذرید و به امید بازوها خودتان را به کلاس درس برسانید.

ادامه نوشته

طب سنتی؛ واقعیت امروز یا افسانه دیروز؟ ایسنا

طب سنتی؛ واقعیت امروز یا افسانه دیروز؟

سازمان بهداشت جهانی درباره طب سنتی چه موضعی دارد؟ وضعیت طب سنتی در جهان - از چین تا آمریکا - چگونه است؟ چرا جامعه ما در قبال طب سنتی و مدرن، دچار دوگانگی شده است؟ برای درمان بیماری ها به کدام یک از دو طب سنتی و مدرن اعتماد کنیم؟

به گزارش ایسنا، عصر ایران نوشت: «این روزها و بعد از سوزاندن تأسف بار کتاب مرجع پزشکی "هاریسون" بحث های مرتبط با طب سنتی، بسیار داغ شده است. به این بهانه می خواهیم ببینیم که طب سنتی خوب است یا خیر؟ علم است یا کلاهبرداری؟ مفید است یا مضر یا بی فایده؟

قبل از هر چیز یک نکته را تصریح می کنیم: ما در این مطلب، راجع به طب سنتی صحبت می کنیم نه درباره کسانی در این رشته کار می کنند. همچنین، طب اسلامی را نیز همان طب سنتی قلمداد می کنیم.

برای این که مطلب طولانی نشود، آن را در چند بند خلاصه می کنیم:

ادامه نوشته

درخشان‌ترین روزگار فرهنگی دیار آسبادها در دوران اشکانی و ساسانی.ایبنا

درخشان‌ترین روزگار فرهنگی دیار آسبادها در دوران اشکانی و ساسانی

کتاب«مردم‌نگاری نهبندان» به مراسم و آداب و رسوم در طول یک سال شمسی می‌پردازد. درخشان‌ترین مراحل فرهنگی این منطقه دوران اشکانی و ساسانی است.

درخشان‌ترین روزگار فرهنگی دیار آسبادها در دوران اشکانی و ساسانی

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مردم‌نگاری نهبندان» به قلم غلامحسین شعیبی و با همکاری علی سورگی، صدیقه کیانی و رقیه شهباز نوشته شده و در 29 بخش به بررسی تاریخی فرهنگی و آیینی مردمان نهبندان می‌پردازد. این کتاب به همت پژوهشکده مردم‌شناسی و از سوی مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ شده است.

نِهبَندان، مرکز شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی ایران است. این شهر از مناطق کویری به حساب می‌آید. «نِه» یکی از شهرهای باستانی در زمان سلسله اشکانیان بوده‌ است. این شهر، در اصل متعلق به سیستان است. کوه سرخ، کوه بیدمشک، کوه بوبک از ارتفاعات این شهر تاریخی است. 

ادامه نوشته

واکنش رسول جعفریان به یک کتاب‌سوزی. ایبنا

واکنش رسول جعفریان به یک کتاب‌سوزی

رسول جعفریان، به اقدام روحانی مروج طب سنتی در به آتش کشیدن کتاب طب هاریسون، واکنش نشان داد و نوشت: این اقدام، همیشه کار افراد جاهل و افراطی بوده است.

واکنش رسول جعفریان به یک کتاب‌سوزی

 

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران: «اقدام شرم‌آور یک روحانی مروج طب سنتی به اسم طب دینی، با آتش زدن یک کتاب علمی با نام طب هاریسون ـ بر اساس فیلمی که انتشار یافته ـ کار زشتی است که هیچ دانش‌دوستی، در هیچ سطحی، آن را نمی‌پذیرد.

متاسفانه این شخص، سال‌هاست با استفاده از باورهای عامیانه در میان مردم، تلاش در ترویج بافته‌های خود به اسم طب دینی دارد و برای تقدیس آن‌ها، از روایاتی که بارها محدثان آن‌ها را نقد کرده‌اند، استفاده می‌کند.

ادامه نوشته

شش میلیون نسخه خطی در این کتابخانه دانشگاهی. ایبنا

شش میلیون نسخه خطی در این کتابخانه دانشگاهی

کتابخانه دانشگاه دوبلین ایرلند با 6 میلیون نسخه کتاب بزرگترین کتابخانه‌ای این کشور محسوب می‌شود.

شش میلیون نسخه خطی در این کتابخانه دانشگاهی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتابخانه دانشگاه دوبلین ایرلند (www.ucd.ie)  با 6 میلیون نسخه کتاب بزرگترین کتابخانه‌ای این کشور محسوب می‌شود.
 
این کتابخانه دارای اتاق‌های متعددی است که یکی از مهم‌ترین آنها اتاقی به نام اتاق طولانی یا لانگ روم است که در قرن هجدهم میلادی ساخته شده است و در حال حاضر هزاران کتاب نایاب در آن نگهداری می‌شود.این اتاق با چوب‌های تیره و خوش‌نقش به شکل بشکه‌‌ای تا سقف امتداد یافته و با سنگ مرمر تزیین‌ شده است.
 
کتابخانه کالج ترینیتی 180 کارمند دارد و تنها کتابخانه‌ای است که کتاب‌های منتشر شده در ایرلند را به صورت رایگان در خود جای می‌دهد. حتی کتاب‌های بریتانیا را نیز بدین صورت پذیرفته و نگهداری می‌کند.
 اینجا محل دائمی نگهداری کتاب کلز است. این کتاب 4 انجیل از عهد جدید است که به لاتین روی پوست گوساله حک ‌شده است. اعضای کتابخانه دانشگاه دوبلین به‌طور همزمان می‌توانند به محتویات کتابخانه بیمارستان تالا و مدرسه اکیمنیکس در میلتون دسترسی داشته باشند.
 
با 6 میلیون کتاب، نسخه خطی، روزنامه ، مجله و ... آرشیو 400 ساله با محتوای دانشگاهی نیز در خود جای داده است. همچنین مجسمه‌سازان بزرگی مانند پیتر شی میکرز پیکره مشاهیر جهان (ارسطو، افلاطون، فرانسیس بیکن، هومر، شکسپیر، نیوتن و ...) را در کتابخانه ساخته و نصب کرده‌اند.

آموزش و بررسی مهارت‌های کتاب‌خوانی در کودکان و نوجوانان. ایبنا

آموزش و بررسی مهارت‌های کتاب‌خوانی در کودکان و نوجوانان

هشتادودومین نشست توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بررسی آموزش و راهبردهای خواندن می‌پردازد.

آموزش و بررسی مهارت‌های کتاب‌خوانی در کودکان و نوجوانان

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هشتادودومین نشست توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی با موضوع آموزش و راهبردهای خواندن روز ۷ بهمن ۱۳۹۸ در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا می‌شود.
در این نشست حسین قاسم‌پورمقدم پژوهشگر و مدرس دانشگاه و ابراهیم طلایی کارشناس حوزه تعلیم و تربیت در زمینه‌ «لنزهای نظری چگونگی فراگرفتن خواندن»، «چگونگی آموزش خواندن»، «راهبردهای خواندن»، «خواندن در دوره کودکی»، «الگوهای سنجش» و «مهارت‌های کتاب‌خوانی» سخنرانی خواهند کرد.
هشتادودومین نشست توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، مجتمع شهید ملک شامران، پلاک ۲۴ برگزار خواهد شد.
یادآوری می‌شود مجموعه نشست‌های «ترویج خواندن» دوشنبه‌ آخر هر ماه با حضور صاحب‌نظران حوزه کودک و نوجوان در محل این کتابخانه برگزار می‌شود و حضور تمامی علاقه‌مندان در این نشست‌ها آزاد است.

سرایت تخفیف‌های 50درصدی به کتاب‌فروشی‌ها. ایبنا

سرایت تخفیف‌های 50درصدی به کتاب‌فروشی‌ها

وقتی کتاب‌های کپی و زرد از کتاب‌فروشی‌ها سردر می‌آورند

پیش‌تر تخفیف‌های 50درصدی کتاب محدود به بساط‌های خیابانی و برخی نمایشگاه‌های شهری بود اما حالا شاهد گسترش این آسیب ضدصنفی در کتاب‌فروشی‌ها هستیم.

سرایت تخفیف‌های 50درصدی به کتاب‌فروشی‌ها

 

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-یگانه عرب: مقوله ارائه تخفیف‌ کتاب توسط کتاب‌فروشی‌ها، اتفاقی متداول و حرفه‌ای نیست؛ اما اگر کتاب‌فروشی‌ها بخواهند در شرایط خاص به اهالی کتاب تخفیفی بدهند، این تخفیف باید متناسب با ضوابط و اصول اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان باشد. متناسب با این قواعد؛ کتاب‌فروشان می‌توانند چهار بار در سال، یعنی در هرفصل یک بار با هماهنگی اتحادیه صنفی خود، در زمان‌های معین، تخفیف‌های معقولی ارائه کنند اما با این وجود؛ برخی از کتاب‌فروشی‌ها خلاف این قانون عمل می‌کنند و همچنان به فروش کتاب با تخفیف‌های نامعقول 40 تا 50 درصد مبادرت دارند.

ادامه نوشته

قواعد نوشتن هایکو. سایت  مرکز مطالعات ژاپن

    قواعد نوشتن هایکو سید آیت حسینی- دانشجوی علوم زبان و اطلاعات دانشگاه توکیو:

نوشتن هايكو هرچند ظاهراً ساده به نظر می‌رسد، اما قواعد و اصول بسياری برای آن برشمرده اند. به قول رابرت فراست شاعر آمريكايی: « شعر و شاعری بدون قواعد، مثل تنيس بازی كردن بدون تور است». قواعد، تا جايي كه دست و پای شاعر را نبندند و در اختيار او باشند بد نيستند. باشو گفته است: « قواعد را بياموز و از ياد ببر». پس به عقيده او نیز نخست بايد تمام قواعد را ياد گرفت.
در اينجا تعدادی از قواعد سنتی و جديد نوشتن هايكو در زبان‌ ژاپني و زبان‌های اروپايی را می‌خوانيم. بدون شك رعايت تمام آنها در يك اثر امكان‌پذير نيست. زيرا حتی برخی از آنها با هم سازگاری ندارند. بهترين حالت اين است كه از ميان آنها، قواعد خود را برگزينيم و به كار بندیم  و اگر زماني در هايكو‌های خود به تكرار رسيديم، قواعد جديد‌ی را اعمال كنيم. خواندن آثار بزرگان و تمرين، هميشه بهترين راه تسلط بر قواعد است.

ادامه نوشته

دین‌داری بدون باور / ماجرای دین در ژاپن؛ به قلم کریستوفر کوانا. سایت مرکز مطالعات ژاپن

                      دین‌داری بدون باور / ماجرای دین در ژاپن؛ به قلم کریستوفر کوانا

دین‌داری بدون باور / ماجرای دین در ژاپن؛ به قلم کریستوفر کوانا

                  کریستوفر کوانا ترجمۀ: میلاد اعظمی‌مرام

کریستوفر کَوانا، ایان — از زمان پیدایش رشته‌های انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی بدین سو، دین برای آن‌ها موضوع جذابی بوده است. چهره‌های بنیان‌گذاری نظیر زیگموند فروید، امیل دورکیم و ماکس وبر همگی کوشیدند دین را تشریح و رده‌بندی کنند و کارکردهای روان‌شناختی و اجتماعی‌اش را کشف کنند. مدت‌ها پیش از ظهور علوم اجتماعی مدرن، فیلسوفانی نظیر گزنفون، لوکریتوس، دیوید هیوم و لودویگ فوئرباخ در باب سرچشمه‌های دین تأمل و تدبر کرده‌اند.

یک قرن از تأسیس علوم اجتماعی می‌گذرد و هنوز علاقه به مطالعۀ دین کم نشده است، البته این مسئله دربارۀ اعتماد به نظریه‌پردازی‌های کلان صادق نیست. امروزه افراد زیادی پیدا نمی‌شوند که تأکید فروید بر پیوند سرچشمه‌های دین با امیال جنسی ادیپی نسبت به مادر را بپذیرند. ممکن است ایدۀ وبر دربارۀ پیوند اخلاقیات کاری پروتستان و سرچشمه‌های سرمایه‌داری همچنان معتبر باشد، اما اکنون به‌حق مقایسه‌های وسیع‌تر او بین دین و فرهنگ جهانِ غرب و شرق را به لحاظ تاریخی نادرست و عمیقاً اروپامحور می‌دانند.

 

ادامه نوشته

رونق صنعت مد در کشورهای مسلمان. سایت انسان شناسی و فرهنگ

رونق صنعت مد در کشورهای مسلمان

 

طراحان مد مسلمان رشد سریعی در صنعت مد را بازتاب می‌دهند
آلبرتو موچی برگردان فاطمه سیارپور

آناس سیلوود در سال ۲۰۰۰، از انگلیس به اردن رفت تا به تحصیل عربی بپردازد. قرار بود فقط چند ماه بماند، اما خیلی زود تصمیم گرفت که امان مکانی است که می‌خواست باشد. او عربی را آموخت، به اسلام گروید و ساکن آنجا شد.

او می‌گوید: «هر زمان که می‌خواستم به انگلستان برگردم، همین مشکل داشتم، به خاطر پوششم، مردم به من با خنده نگاه می‌کردند. این مسئله چندین بار تکرار شد و اینگونه بود که متوجه شدم، که باید تعداد زیادی از مسلمانان به لباس‌هایی با طراحی و دوخت بهتر نیازمند باشند».
مشاهدات سیلوود به سرعت به یک نهاد تجارتی بدل شد. در ۲۰۰۲، او شوکر؛ یکی از اولین سایت‌های تجارت الکترونیک در حوزه مد اسلامی برای تأمین نیازهای مسلمانان اروپا براساس لباس سنتی اسلامی را تأسیس کرد. این کار موفقیت‌آمیز بود. حجم فروش افزایش یافت و این کمپانی در ایالات متحده، خاورمیانه و شمال آفریقا توسعه یافت.

ادامه نوشته

نظریه شهری و تجربه شهری. سایت انسان شناسی و فرهنگ

نظریه شهری و تجربه شهری

نظریه ی شهری و تجربه ی شهری (Urban Theory And Urban Experience: Encountering The City) رویارویی با شهر، سایمن پارکر ((Simon Parker، انتشارات راتلج، لندن و نیویورک، ۲۰۰۴  کتاب نظریه ی شهری و تجربه ی شهری رویکردهای کلاسیک و معاصر در زمینه ی پژوهش شهری را گرد هم آورده تا بدین ترتیب خاستگاههای روشنفکرانه ی مطالعات شهری و بدهی های اغلب تصدیق نشده ای که هم دیدگاههای تجربی و هم نظری به شهر دارند را آشکار سازد.

از شکل گیری نظریه ی شهری مدرن در آثار وبر، زیمل، بنیامین و لفبور گرفته تا نوشته های نظریه پردازان شهری معاصر همچون دیوید هاروی و مانوئل کاستلز و مکتب مطالعات شهری لس آنجلس، کتاب نظریه ی شهری و تجربه ی شهری نمودهای کلیدی در اندیشه ی شهر را طی بیش از یک قرن دنبال کرده است. فصل های ویژه ای از کتاب مطالعات تحقیقی در مورد کلانشهرهای بزرگ از آثار پژوهشی چارلز بوت ((Charles Booth تا تحقیقات شهری معاصر ویلیام جی. ویلسون (William J. Wilson) را مورد کاوش و بررسی قرار داده و در همین راستا نیز رویکردهای جایگزین برای شهر صنعتی از جنبش باغ شهر تا شهرسازی جدید را مطرح می کند.

کتاب همچنین تأثیر فنآوری ارتباطی و اطلاعاتی جدید و همچنین حرکت فزاینده به سمت شبکه های شهری غیر متراکم را مورد ارزیابی قرار داده؛ روندهایی که پرسشهای مهمی را در رابطه با زیست پذیری و هویت اجتماعی و کالبدی منظر شهر متعارف ایجاد می کنند. کتاب نظریه ی شهری و تجربه ی شهری با بانگی احیاکننده برای نگرشی جامع تر و یکپارچه تر نسبت به این پرسش شهری در نظریه و عمل شکل گرفته که آیا ظرفیت غنی شهرهای ما قابل ادراک است.

ادامه نوشته

احمد ابوزید:مطالعه میدانی از آفریقا تا ایران . سایت انسان شناسی و فرهنگ

                    احمد ابوزید:مطالعه میدانی از آفریقا تا ایران

احمد مصطفی ابوزید:انسان شناس عرب در سال ۱۹۲۱میلادی در شهر اسکندریه مصر به دنیا آمد.جزو اولین کسانی بود که در مصر به تحصیل انسان شناسی روی آورد.پس از اتمام تحصیلات اولیه در شهر اسکندریه مصردر سال۱۹۵۳ جهت تکمیل تحصیلات عالیه خود به دانشگاه آکسفورد رفت. این سالها جزو دوران پرفعالیت دانشکده ی انسان شناسی دانشگاه آکسفورد به شما می رفت چرا که دو انسان شناسی معروف انگلیسی در آن مشغول به تدریس بودند:رادکلیف براون و ایوانز بریچارد.تأثیر گذاری مکتب این دو در علوم اجتماعی کشورهای عربی از طریق احمد ابوزید بود چرا که او به شدت تحت تأثیر جریان فکریشان قرار گرفته بود.

احمد ابوزید یکی از انسان شناسان تأثیر گذار در عرصه ی تفکر این رشته در کشورهای عربی به شمار می رود. به طوری که مطالعات میدانی و انسان شناختی او بیشتر مردمان صحرانشین کشورهای عربی را در برگرفته است.آثار و تألیفات او به سه زبان عربی،انگلیسی و فرانسوی می باشد.مدتی نیز به عنوان استاد مهمان در دانشگاه های انگلستان و آمریکا به تدریس مشغول بوده است.وی سالها به عنوان کارشناس در سازمان جهانی کار در ژنو مشغول به کار بوده که فرصت خوبی را جهت تعمیق و گسترش مطالعاتش در کشورهای عربی و آفریقایی فراهم آورد.

ادامه نوشته

فروپاشی: نگاهی به درون رژیم شاه. سایت انسان شناسی و فرهنگ

فروپاشی: نگاهی به درون رژیم شاه

فروپاشی: نگاهی به درون رژیم شاه (بحران‌ها، تضادها و ناکامی‌هایش). هدی صابر. چ۴. تهران: کتاب پارسه، ۱۳۹۸. ۲۶۴ ص. ۴۰۰۰۰۰ ریال.

۱. کتاب از تصویر روی جلد آغاز می‌شود. تصویر، انبوه جمعیتی با صورت‌ها و سرهای درهم‌فشرده است که رو به عقب کوچک‌تر و کوچک‌تر و فشرده‌تر و فشرده‌تر می‌شوند. شاید نمادی باشد از یک فروافتادن و شکسته شدن به بی‌نهایت قطعه‌های ریز. نام کتاب اما فروافتادن نیست. «فروپاشی» است. فروپاشی می‌تواند در موقعیت ایستادن نیز رخ بدهد. فروپاشی امری درونی است. واقعه‌ای است که دور از چشم بیرونی، در درون رخ می‌دهد. فروافتادن اما واقعه‌ای بیرونی است. مثل پایین کشیدن مجسمه‌ها و پاره کردن عکس‌ها و تمثال‌ها. فروپاشی وجه درونی و ریشه‌های خودی یک اضمحلال و نیستی تدریجی را بازمی‌نمایاند. این همان وجهی است که معمولاً حاکمان آن را درنمی‌یابند و به سرپایی ظاهری خویش دل‌خوش‌اند و خوش‌باور. عنوان فروپاشی بر بالای سرها و صورت‌ها خوش نشسته است. انبوه جمعیت جوان، پسران و دختران با پوشش روسری یا بدون پوشش روسری قدم‌به‌قدم و شانه‌به‌شانه هم‌اند. با چهره‌های بیشتر ناشاد و کمابیش خشمگین و حتی چهره‌هایی اندیشناک و مردد. عموماً به جلو خیره‌اند نه به لنز دوربین. آن جلو کجاست؟ آن جلو، روبه‌روی این جمعیت انبوه چیست؟ قاب عکس پاسخی نمی‌دهد. این قاب عکس پرسش دیگری را هم در ذهن خواننده ایجاد می‌کند: این فروپاشی آیا از درون این انبوه معترضِ ناشادِ مردد سر برآورده یا بر سر آنان آوار شده است؟

ادامه نوشته

عباس کیارستمى و پرواز بى پرواى مرغک کانون. سایت انسان شناسی و فرهنگ

عباس کیارستمى و پرواز بى پرواى مرغک کانون

‎امروزه فرهنگ فیلم ایران را در زمره‌ی پربارترین نمونه ‏ها‌ی عصر حاضر در سطح جهان می‏دانند. اما آنچه عموماً بر تماشاگر و مخاطب معاصر پوشیده مانده، پیشینه‌ی پر فراز‌ونشیبی است که در بطن این سینما نهفته و در شاکله‌ی آن سرزندگی و حیات دمیده است.

مورخان، صاحب‌نظران و منتقدان خارج از کشور به‌ندرت از خلاقیت‏ و روشن‏ نگری، موج نوی شاعرانه، جنبش ‏های هنری محفل‏ مدار و تعهد اجتماعی و اهتمام خالصانه‌ی فیلم‌سازان پیش از انقلاب در مسیر تفقد هویت ملی یاد می‌کنند

یکی از بارزترین جریانات تأثیرگذار در موج نوی سینمای ایران (که تقریباً هم‌زمان با سایر جوامع جهان آغاز شد)  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان،در ۱۳۴۳، به‌عنوان سازمانی فرهنگى‏، هنرى و غیرانتفاعى و با مدیریت لِیلى امیرارجمند بنیان نهاده شد.

پس از گذشت یک سال از فعالیت‏هاى نشر این مجموعه، مدیران کانون به آغاز فعالیت ‏هاى سینمایى برای کودکان و نوجوانان گرایش یافتند. زمستان ١٣۴٨ بود که واحد تولید و عرضه‌ی محصولات سینمایى به چارت سازمانی کانون اضافه گردید. عباس کیارستمى که در آن زمان جوانی سی‌ساله بود و به ساختن فیلم‏های تبلیغاتى (که تولیداتی سالم و متعارف بودند) شناخته شده بود، براى راه‌اندازى بخش سینمایى کانون به این مجموعه دعوت شد.

ادامه نوشته

مدیریت فرهنگی در دهه ۴۰ با یادی از فریدون رهنما.سایت انسان شناسی و فرهنگ

مدیریت فرهنگی در دهه ۴۰ با یادی از فریدون رهنما

گزارش نشست‌های یکشنبهسینمافیلم مستند

توسط روابط عمومی در بهمن ۱, ۱۳۹۸

 

در نشست یکشنبه‌های انسان شناسی و فرهنگ مطرح شد:

مدیریت فرهنگی در دهه ۴۰ با یادی از فریدون رهنما

تهران – ایرنا – نگاهی به اوضاع و احوال فرهنگ در دهه‌های گذشته و شخصیت و دستاوردهای «فریدون رهنما» به عنوان یک کنشگر فرهنگی در ایران، محور آخرین نشست یکشنبه‌های انسان شناسی و فرهنگ بود.

یکصد و هفتاد و هشتمین نشست انسان‌شناسی و فرهنگ یکشنبه بیست و نهم دی‌ماه ۹۸ با موضوع مدیریت فرهنگی در دههٔ ۱۳۴۰ با یادی از فریدون رهنما برگزار شد.

در این نشست که با حضور فریده رهنما خواهر زنده‌یاد فریدون رهنما برگزار شد، فیلم تخت جمشید اثر فریدون رهنما به نمایش درآمد و محمدرضا اصلانی (پژوهشگر، شاعر، فیلم‌ساز و عضو شورای انسان‌شناسی و فرهنگ) و بابک کریمی (سینماپژوه) به ایراد سخن پرداختند.

ادامه نوشته

فهم روابط ایران و ترکمنستان از منظر ارزش‌های ترکمنی. ایراس

گفتگوی ایران شرقی با «آرازمحمد سارلی» استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل آسیای مرکزی

فهم روابط ایران و ترکمنستان از منظر ارزش‌های ترکمنی

مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس)

مبادلات محدود ایران و ترکمنستان جوابگوی نیازهای مطالعاتی، واقعیات تاریخی، وسعت و ابعاد اشتراکات بین دو کشور نمی­‌باشد. بلکه می­‌باید زمینه­‌های بیشتری جهت حضور اندیشمندان دو کشور در همایش­‌ها و مطالعات طولانی­‌تر فی­‌مابین مهیا گردد. باید اذعان نمود که برخی از ابعاد تفاهم­‌نامه فرهنگی و آموزشی بین دو کشور هنوز اجرایی نشده است و لازم است از ظرفیت­‌های معاهدات فی­‌مابین به­ طور کامل استفاده شود. به نظر می‌رسد در شرایط سخت تحریم ایران توسط آمریکا، دستگاه دیپلماسی و بالتبع بخش بازرگانی ما باید فعال­تر ورود نماید تا از ظرفیت­‌های حداکثری کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان بهره مند گردد.

فهم روابط ایران و ترکمنستان از منظر ارزش‌های ترکمنی

 

روابط ایران و ترکمنستان به‌رغم سادگی در ظاهر، از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. این پیچیدگی‌ها ریشه در ژئوپلیتیک، لایه‌های قومی و بازی‌ بازیگران فرامنطقه‌ای دارد. با این حال، برایند روابط، روند نسبتا باثباتی را با فراز و نشیب‌های جزئی طی کرده است. بنابراین، فهم سیر این روابط و مولفه‌های تاثیرگذار بر آن، نیازمند نگاهی عینی، میدانی و با نگاه به ارزش‌های جامعه ترکمنی است. این موضوع با توجه ساختار تصمیم‌گیری سیاست خارجی ایران و نظام متمرکز ترکمنستان، تاکنون به سختی امکان‌پذیر بوده است. با این حال، همچنان ظرفیت‌هایی برای ارائه یک دیدگاه جدید، واقع‌گرایانه‌تر و با فهم عمیق‌تر لایه‌های مغفول وجود دارد.

ادامه نوشته