چاپ کتاب «بررسی و تحلیل تأثیر ادبیات فارسی بر ادبیات ترکمن» خبرگزاری آنا در گرگان

تازه‌های نشر دانشگاه آزاد اسلامی؛

چاپ کتاب «بررسی و تحلیل تأثیر ادبیات فارسی بر ادبیات ترکمن»

چاپ کتاب «بررسی و تحلیل تأثیر ادبیات فارسی بر ادبیات ترکمن»

جدیدترین کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان با عنوان بررسی و تحلیل تأثیر ادبیات فارسی بر ادبیات ترکمن به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از گرگان، جدیدترین کتاب سیاوش مرشدی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان (مرکز گمیشان) با نام بررسی و تحلیل تأثیر ادبیات فارسی بر ادبیات ترکمن به چاپ رسید.

این کتاب که در ۲۴۰ صفحه و از سوی نشر فرجامین سخن (تهران) به چاپ رسیده است  به تحلیل و بررسی تأثیر ادبیات سنتی (کلاسیک) فارسی بر اشعار شاعران مطرح کلاسیک ادبیات ترکمن مانند: مختومقلی فراغی، محمدولی کمینه، نور‌محمد عندلیب، مسکین قلیچ و ... می‌پردازد.

در این کتاب از سه منظر درون‌مایه‌ها، صور‌خیال، زیبایی‌شناسی به‌طور خاص بیان، تشبیه، استعاره، کنایه، مجاز، واژگان گزاره‌های زبان فارسی به تأثیرات ادبیات گران سنگ کلاسیک (سنتی)فارسی بر ادبیات متعالی کلاسیک ادبیات ترکمن پرداخته است.

انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

 

سیری در پوشاک زنان ایران زمین  این شماره: پوشاک زنان ترکمن

سیری در پوشاک زنان ایران زمین

این شماره: پوشاک زنان ترکمن

زنان ترکمن، پوشاک زیبایی دارند که از لحاظ برش ساده؛ اما چشم گیر است. آنان مهارت خاصی در زمینه ی هنرهای قالی بافی، ابریشم بافی، سوزن ‎دوزی، نواربافی، قیطان بافی و جاجیم ‎ بافی داشته و در مناطق روستایی، بیش تر کاموابافی، پوستین دوزی، سکه ‎ دوزی و حصیربافی در بین زنان ترکمن رایج است. پوشاک زنان ترکمن، مملو از نماد و نشانه هایی است که به آن منطقه و ساکنان آن اختصاص دارد و با نشانه هایی که در ذهن بیننده می گذارند، تصویر روشنی از هویت خویش برمی ‎انگیزند. پوشاک هر گروه و منطقه ‎ای با زبان رمزآمیز خود با مردم سخن می ‎گوید و پیامی روشن، به ذهن تماشاگر متبادر می کند. پوشاک زنان ترکمن بسیار متنوع است و این تنوع، فلسفه ‎ی خاصی دارد که با دوره های سنی آنان مرتبط است.

در کل، لباس زنان ترکمن را می ‎توان به چهار دسته تقسیم کرد:

- لباس منزل؛ بسته به سن افراد، شکل آن تغییر می کند.

- لباس کار؛ هنگام پختن نان و در حین انجام کارهای کشاورزی استفاده می شود.

- لباس شهر؛ هنگام خروج از منزل و برای خرید از بازار پوشیده می ‎ شود.

- لباس تشریفات؛ هنگام شرکت در مراسم، جشن ‎ها و اعیاد بر تن می ‎شود.

ادامه نوشته

خودتزیینی زنان ترکمن؛ درآمدی بر انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی. خبر گزاری شبستان

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، این کتاب که به بررسی زیبایی و زیبایی‌شناسی از دید افراد روستای دویدوخ می‌پردازد، از چهار فصل تشکیل شده است که «انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی، بدن و خودتزیینی»، «قوم ترکمن، زن، زیبایی»، «خودتزیینی زنان ترکمن»و «زیبایی‌شناسی بومی، خودتزیینی زنان ترکمن روستای دویدوخ»، به‌ترتیب عناوین فصل‌های آن هستند.

انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی و گسترش حیطه‌های مطالعاتی آن طی قرون، انسان‌شناسی بدن و خودتزیینی، انسان‌شناسی لباس و زیورآلات، موضوعات فصل اول را تشکیل می‌دهند. فصل دوم با پرداختن به قوم ترکمن، ساختار اجتماعی آن‌ها و «زن» و «زیبایی» در فرهنگ آن‌ها را بررسی می‌کند. فصل سوم انواع پوشش‌های زنان ترکمن و نیز «رنگ» و ساختار ظاهری پوشاک آن‌ها را از منظر جنس و تزیینات پوشاک و انواع زیورآلات را از نظر می‌گذراند و درنهایت فصل چهارم با پرداختن به ترکمن‌های روستای دویدوخ، ساختار اجتماعی آن‌ها، معیارهای زیبایی، خودتزیینی زنان آن و نقش این خودتزیینی را در جامعه دویدوخ مورد مطالعه قرار می‌دهد.

ادامه نوشته

چرا افراد نام خود را تغییر می‌دهند؟ ایسنا

چرا افراد نام خود را تغییر می‌دهند؟

چرا افراد نام خود را تغییر می‌دهند؟

                                                                                             عکس تزئینی است

نتایج یک پژوهش نشان داده که حدود نیمی از افرادی که نام خود را تغییر داده‌اند، نام‌های مذهبی داشته‌اند و دختران بیش‌تر از پسران نام خود را تغییر می‌دهند. همچنین پسران بیشتر تمایل به نام‌های با هویت ملی دارند ولی گرایش دختران به نام‌های فراملی(غربی) بیشتر است.

به گزارش ایسنا، بخشی از هویت انسان‌ها در نام آن‌ها تجلی پیدا می‌کند و برخورداری از نام مناسب در اعتماد به نفس افراد موثر است. بیش‌تر از اسامی، بار معنایی آن‌ها اهمیت دارد و اسم به نوعی همان هویت فرد است.

با توجه به این‌که نام‌گذاری پدیده‌ای فرهنگی است و گروه‌های مختلف جامعه در نام‌گذاری رفتارهای متفاوتی دارند، پژوهشگران گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور تهران به بررسی انگیزه‌های تغییر نام زنان و مردان و تمایل به هویت جدید در افراد پرداختند.

بهمن زندی، آناهیتا لطیفی، علی کریمی فیروزجایی و محمدرضا احمدخانی پژوهشگرانی بودند که در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

بنابر نتایج مطالعات پیشین؛ در نام‌گذاری افراد چهار هویت قومی، ملی، مذهبی و فراملی تاثیر دارد:

-    هویت قومی مانند: نام‌هایی مثل یاشار، زوران، روژان و کژال؛

-    هویت ملی مانند: سامان، آرتان، فربد، باربد، رامتین، مازیار، بردیا، سوسن، شقایق و...؛

-    هویت مذهبی مانند: فاطمه، فاطیما، محدثه، زهرا، سکینه، معصومه، کلثوم، صغری، زینب، امیرحسین، محمد، علی، علیرضا، حمیدرضا و... (در این قسمت دو گروه نام دیده می شود نام‌های مذهبی کهن مانند «سکینه» و نام های مذهبی جدیدتر مانند «بشری»؛

-    هویت فراملی مانند: هانا، حنا، نادیا، زویا، گارمینه، کاملیا، شرمینه، آنجلینا، فلوریا، آزالیا؛

ادامه نوشته

بازگشایی تالارهای کتابخانه ملی از فردا. ایسنا

 

بازگشایی تالارهای کتابخانه ملی از فردا

بازگشایی تالارهای کتابخانه ملی از فردا

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی پس از رایزنی با ستاد ملی مبارزه با کرونا، از بازگشایی تالارهای کتابخانه ملی خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تالارهای کتابخانه ملی از فردا، پنجشنبه ۱۳ شهریورماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای اعضا باز است. 

کتابخانه ملی ایران از ۲۸ مرداد به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا براساس مصوبه شورای معاونین سازمان تعطیل شده بود. 

اسماعیل سعادت درگذشت. ایسنا

اسماعیل سعادت درگذشت

اسماعیل سعادت درگذشت

.

به گزارش ایسنا، این نویسنده و مترجم صبح امروز (۱۲ شهریورماه ۱۳۹۹) از دنیا رفت.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پی درگذشت این عضو پیوسته خود نوشته است: فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضایعه درگذشت این دانشمند گران‌مایه را به جامعۀ علمی و فرهنگی و دوستداران و علاقه‌مندان و خانوادۀ ایشان تسلیت می‌گوید و برای وی از خداوند کریم آمرزش و آرامش روان مسئلت می‌کند.

اسماعیل سعادت در سال ۱۳۰۴ در خوانسار متولد شد. در سال ۱۳۲۲ راهی گلپایگان و سپس عازم تهران شد .در سال ۱۳۲۴ پس از فارغ‌التحصیل شدن از  دانشسرای مقدماتی، به شغل آموزگاری در تهران مشغول شد. در سال ۱۳۳۰ در رشته زبان فرانسه و انگلیسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مدرک کارشناسی گرفت و در سال ۱۳۳۱ که تحصیلات دانشگاهی را به پایان رسانید، از آموزگاری به دبیری ارتقا یافت. او در سال ۱۳۴۷ از دانشگاه تهران مدرک کارشناسی ارشد زبان‌شناسی گرفت.

سعادت نویسنده، زبان‌شناس و مترجم آثار فلسفی، عضو شورای عالی ویرایش سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی،  مدیر گروه دانشنامۀ تحقیقات ادبی  فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو پیوسته فرهنگستان بود.

ادامه نوشته

طرحی برای زنده یاد مرتضی ممیز. ایسنا

طرحی برای زنده یاد مرتضی ممیز

طرحی برای زنده یاد مرتضی ممیز

بهزاد خورشیدی، هنرمند به مناسبت زادروز ۸۴ سالگی زنده‌یاد مرتضی ممیز طرحی برای او کشیده و یادآور شده است که بنیانگذاری رشته گرافیک توسط زنده یاد ممیز برای دانشجویان هنر باعث شد تا سیستم ناقص گرافیک جان بگیرد و تلاشی را آغاز کند.

بهزادخورشیدی این طرح خود را به همراه یادداشتی به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار داده و نوشته است:

« ۴ شهریور مصادف است با زادروز هنرمندی وارسته و بنیان گذار گرافیک مدرن ایران مرتضی ممیز است. وی در سال ۱۳۴۸ پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را به دانشکده هنرهای زیبا ارائه کرد. بنیان گذاری این رشته برای دانشجویان هنر باعث شد تا سیستم گرافیک ایران جان بگیرد. تا این سال استاد ممیز طراحی گرافیک بسیاری را برای کتاب ها و پوسترها، را تحت مدیریت خود برای مجلاتی چون «کتاب هفته»، «کیهان هفته»، «ایران آباد»، «کاوش»، «فرهنگ»، «نگین» و «رودکی» را آغاز کرد.

ادامه نوشته

ماجرای استرداد ۱۱تن طلای ایران. ایسنا

ماجرای استرداد ۱۱تن طلای ایران

دولت شوروی که از پرداخت ۱۱ تن طلای ایران، به حکومت دکتر مصدق امتناع ورزیده بود، نه دو هفته بعد که حدود شش ماه بعد از امضای عهدنامه، در خرداد ۱۳۳۴ محموله مذکور را به دولت زاهدی تحویل داد.

به گزارش ایسنا،‌ روزنامه ایران نوشت: سال‌ها درباره استرداد یازده تن طلای متعلق به ایران از شوروی مذاکره صورت گرفت؛ از زمانی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید تا دهم خردادماه ۱۳۳۴. هر بار شوروی به ‌بهانه‌ای از عمل به تعهدش سرپیچی می‌کرد تا این که دوران بعد از کودتای ۲۸ مرداد مذاکرات جدی‌تر پیش رفت و در نهایت آنها در ایستگاه مرزی جلفا ۱۱ هزار و ۱۹۶ کیلو و هفتاد گرم طلا را به ایران تحویل دادند.

داستان از آنجا شروع شد که تهرانِ بی‌طرف توسط قوای متفقین اشغال شد. می‌گویند آن زمان بانک ملی ایران، اسکناس‌های اضافی را در اختیار شوروی می‌گذارد؛ به ‌نوشته سایت «تاریخ ایرانی» این مبلغ حدود بیست میلیون دلار (۱۲ میلیون دلار به‌صورت ۶۰ درصد شمش طلا و هشت میلیون دلار امریکا) بوده است و بر اساس محاسبه‌ای که صورت گرفته بود، شوروی باید ۱۱ تن طلا به ایران پرداخت می‌کرد.

ادامه نوشته

نیما از زبان نیما. ایسنا

نیما از زبان نیما

نیما از زبان نیما

من مخالف بسیار دارم، می‌دانم، چون خود من به‌طور روزمره دریافته‌ام، مردم هم باید روزمره دریابند. این کیفیت تدریجی و نتیجه کار است.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «در سال ۱۳۱۵ هجری قمری [۱۲۷۶شمسی] ابراهیم نوری، مرد شجاع و عصبانی از افراد یکی از دودمان‌های قدیمی شمال ایران محسوب می‌شد. من پسر بزرگ او هستم. پدرم در این ناحیه به زندگانی کشاورزی و گله‌داری خود مشغول بود. در پاییز همین سال زمانی که او در مسقط‌الراس ییلاقی خود یوش منزل داشت من به دنیا آمدم، پیوستگی من از طرف جده به گرجی‌های متواری از دیر زمانی در این سرزمین می‌رسد. زندگی بدوی من در بین شبانان و ایلخی‌بانان گذشت که به هوای چراگاه به نقاط دور ییلاق قشلاق می‌کنند و شب بالای کوه‌ها ساعات طولانی با هم به دور آتش جمع می‌شوند. از تمام دوره‌ بچگی خود من به‌ جز زد و خوردهای وحشیانه و چیزهای مربوط به زندگی کوچ‌نشینی و تفریحات ساده آنها در آرامش یکنواخت و کور بی‌خبر از همه جا چیزی به‌ خاطر ندارم. در همان دهکده که من متولد شدم خواندن و نوشتن را نزد آخوند ده یاد گرفتم... .

ادامه نوشته

شناسنامه در ایران. ایسنا

شناسنامه در ایران

ایران از نخستین کشورهای آسیا بود که در آن ثبت موالید و صدور شناسنامه قانونی شد و دریافت آن از سویی حق افراد و از سویی وظیفه آنان شناخته شد.

به گزارش ایسنا، در یادداشتی در روزنامه اعتماد به قلم فریدون مجلسی آمده است: «در اروپا طی چند قرن گذشته ثبت موالید در شهرداری‌ها یا در کلیسای جامع شهرها انجام می‌شد که در دعاوی ارث و نسب و ازدواج و مرگ شهروندان به آن ثبت‌ها استناد می‌شد. بدیهی است این ثبت‌ها قابل تداخل بود و مشکلات بسیار خصوصا درباره اثبات نسب و ارث پدید می‌آمد. در ایران وضع دشوارتر بود. ولادت‌ها یا ثبت نمی‌شد و مسائل مربوط به آن هم با شهادت منسوبان قابل حل و فصل بود یا در خانواده‌های مرفه‌تر واقعه ولادت را برای تیمن پشت قرآنی می‌نوشتند و در تاقچه می‌گذاشتند و در موارد ضروری به آن استناد می‌کردند.

از این موضوع یاد خاطره‌ای بسیار قدیمی افتادم از یکی از منسوبین که عمری در ارتش سپری و ۱۰ سال پایان عمر را درجه سرهنگی طی کرده بود و از آن پس هم «جناب سرهنگ» چنان به نام او چسبیده بود که جدایی‌پذیر نبود. جناب سرهنگ نسبت به سن خود بسیار حساس بود. در این بار با خویشاوند دیگری که معتقد بود از او کوچک‌تر است، اختلاف‌ نظر داشت تا این که روزی برای اثبات حقانیت خود قرآنی را آورده بود که پشت آن واقعه ولادت او با تاریخ به روشنی ثبت شده بود و ثابت می‌کرد که از مدعی کوچک‌تر است. اما ایرادی کوچک هنگامی برملا شد که مصحف را گشودند که از قول پدرش نوشته بود: «تولد نورچشمی سرهنگ رضا... در پنجم جمادی‌الثانی سنه... به میمنت و...» ظاهرا خود جناب سرهنگ متعجب از خنده حاضران آخرین کسی بود که متوجه گاف خود شد.

ادامه نوشته

گفتمان نئولیبرالیزم(۲). سایت انسان شناسی و فرهنگ

گفتمان نئولیبرالیزم(۲)

اقتصاد سیاسیمطلب اصلی

 آرمان شهرکی در مرداد ۲۸, ۱۳۹۹

 

بخش دوم: بوی تعفّن

توضیح مترجم: این نوشتار که بخش نخستین آن پیش از این با عنوانِ «سمفونی‌های ناخوشی» در تارنمای انسان‌شناسی و فرهنگ نشر شد، ترجمه‌ای است از کتاب «گفتمان نئولیبرالیزم: کالبدشناسی یک پندار قدرتمند» نوشته‌ی سیمون اشپرینگر. ترجمه‌ی این کتاب زین‌پس به‌صورت ادامه‌دار در همین تارنما منتشر می‌شود؛ اگر که عمری بود و سلامتی.

نویسنده از چشم‌اندازی از اساس انتقادی به نئولیبرالیزم نگاه کرده و سعی می‌کند تا با این فرض که نئولیبرالیزم یک گفتمان است، از منظری فوکویی آن را زیر تیغ نقد بی‌محابای خویش بکِشد، با نثری که تردستانه میان اقلیم دانشگاهی و جهان ادبی نوسان کرده هردو را هم‌زمان و یکجا پاس می‌دارد. برای روشن‌شدنِ بیشتر ذهن خوانندگانِ فرهیخته‌ی تارنمای انسان‌شناسی و فرهنگ همین بس که خاطرنشان سازم مهمترین مکاتبی که تاکنون سعی نموده‌اند نئولیبرالیزم را واکاوی، اصلاح‌وتکمیل و یا رد کنند عبارتند از: مکتب فوکویی یا همان پساساختارگراها، مکتب مارکسیستی، مکتب ایده‌آل‌گرایی، مکتب نهادی، و جغرافیدانانِ انسانی. هستند البتّه جماعتی دیگر از متفکرین، که چیزی با نام نئولیبرالیزم را اصولا به رسمیّت نشناخته و تنها از وحشی‌گری‌های نوین سرمایه‌داری سخن می‌گویند که ریشه در همان اصول ابتداییِ آن از جمله قانون انباشت اولیّه دارد. مشخصّات کتاب‌شناختیِ منبع، ذیل هر قطعه از ترجمه مکررا درج خواهد شد. لازم به ذکر است که منابعِ گنجانده‌شده در متن اصلی را حذف کرده‌ام، با این استدلال که خواننده‌ی علاقه‌مند خود از طریق  متنِ پایه، پی‌گیر مطالعه‌ی بیشتر خواهد بود. نکته‌ی اصلی در این بخش از کتاب، تاکید بر نیاز نئولیبرالیزم به دولت است، چیزی که پاره‌ای از پژوهشگران را واداشته تا از نوعی سرمایه‌داری انضباطی یا Regulating Capitalism یاد کنند. همچنین وجود گونه‌های مختلف نئولیبرالیزم و لذا بروز فرایندِ سیّالِ نئولیبرالی‌شدن در این بخش مطرح می‌گردد.

ادامه نوشته

گفتمان نئولیبرالیزم (۱) سایت  انسان شناسی و فرهنگ

گفتمان نئولیبرالیزم (۱)

اقتصاد سیاسی

 آرمان شهرکی در مرداد ۴, ۱۳۹۹

 

بخش نخست: سمفونی‌های ناخوشی

نئولیبرالیزم یک گفتمان است. نه به آن معنا که چیزی است عاری از اثراتِ زمینیِ بنیادین. همچون همه‌ی گفتمان‌ها، نئولیبرالیزم نیز نمی‌تواند تنها روی زمین شناور باشد؛ چونان نظریه‌ای برکنده و بریده از زندگیِ روزمرّه. خطّ‌مشی‌های نئولیبرالیزم بر روابطی که با یکدیگر داریم اثر می‌گذارند، برنامه‌هایش رفتار ما را شکل می‌دهند، و پروژه‌هایش دستی بر تجارب زیسته‌مان دارند. نئولیبرالیزم، مادّیّتی انکارناپذیر دارد که بدنه‌اش را به راه انداخته و این‌چنین است که ایده‌هایش از مجرای شاه‌راه‌های جهان اجتماعی به گردش درمی‌آیند. نئولیبرالیزم، آخرین تناسخ سرمایه‌داری است، ایده‌ای که از خلال توانی که ما با مشارکت گفتمانی‌مان در مناسک و امورات عادّی زندگی برایش فراهم می‌آوریم ، و مهمتر از آن، از طریق رفتارهایی که مرتکب می‌شویم، لباس واقعیّت بر تن می‌کند. البتّه که گفتمان نئولیبرالیزم یک خاستگاهِ مفهمومی داشته، ایده و نسخه‌ای که برای رهاییِ از تمامی بلاهای اقتصادی پیچیده شد. واژه‌ی نئولیبرالیزم برای نخستین بار در نشستِ والتر لیپمن (۱) به سال ۱۹۳۸ ضرب شد، نشستی که شرکت‌کنندگانش بر آزادی اقتصادیِ فردی به شدّت تاکید داشتند. از آن سپیده‌دمانِ حیاتش تا کنون، همگیِ ما در پرزوری، بده‌بستان و یورش‌گریِ این پنداره‌ی نیرومند، دستی بر آتش داشته‌ایم. می‌خواهم این ادّعا را پیش کِشم که نئولیبرالیزم تنها یک گفتمان نیست، بلکه گفتمانی است که دستِ‌آخر بایستی وانهاده شود. نئولیبرالیزم، بی‌ارزش است. نئولیبرالیزم بی‌رحم است. نئولیبرالیزم آلوده است. گفتمانی که ما را دچار حسّی از پوچی و بی‌معنایی می‌کند، رفتارهای اجتماعی‌مان را مشحون از نفرت و بیزاری می‌کند، و بی‌-برو-و-برگرد ناخوشمان می‌سازد. مرض نئولیبرالیزم، از تخریب محیط‌مان ریشه می‌دواند، از برچیدنِ خدمات بهداشتی عمومی و از شیوه‌های چندگانه‌ای که ما را در حمّامِ خون شایسته‌سالاری، در نزاع همه-علیه- همه رودروری یکدیگر قرار داده و لذا اندیشه‌مان را مسموم می‌سازد.

ادامه نوشته

پراکنش موسیقی ایران و ترک و عرب. سایت انسان شناسی و فرهنگ

پراکنش موسیقی ایران و ترک و عرب

صدا و موسیقیترکعرب

توسط محسن حجاریان در مرداد ۱۱, ۱۳۹۹

 

پیش از آن که به “پیشینه پراکنش موسیقی ایران و ترک و عرب” بپردازم لازم می دانم به اختصار نکته ی کوتاهی پیرامون تئوری “پراکنش فرهنگی تاریخی” گفته باشم. در اوایل سده بیستم مردم شناسان و انسان شناسان آلمانی زبان کوشش کردند با برداشت از پاره ای از واقعیت های تاریخی در پراکنش فرهنگ ها، اساس چند برداشت را به یک تئوری عام مبدل سازند اگرچه تئوریزه کردن موردی آن برای کل فرهنگ های جهانی مورد اعتراض تعدادی از دانشمندان این رشته قرار گرفت. در نوامبر ۱۹۰۴، دو تن از تاریخ دانان آلمانی و اتریشی به نام های فریتز گرابنر (Fritz Graebner)، متصدی موزه پولونزی و برنارد انکرمن (Bernhard Ankermann) متصدی موزه آفریقا، دو سخنرانی ارائه دادند که مواضع خود را از دیدگاه ادولف باستین (فرهنگ ها دارای منشاء مشترکند) جدا ساختند۰ آنها در تئوریشان گسترش حقله های دایره وار فرهنگ را برای مطالعه حوزه ی جغرافیای فرهنگی در تاریخ پیشنهاد کردند.

ادامه نوشته

آشنایی با فرهنگ یونان و روم باستان (بخش دوم). سایت انسان شناسی و فرهنگ

آشنایی با فرهنگ یونان و روم باستان (بخش دوم)

تاریخ و پیش از تاریخاسطوره شناسی

توسط ناتالی چوبینه در مرداد ۲۶, ۱۳۹۹

 

نوشته حاضر، بخش دوم مقدمه ای برای آشنایی کلی با فرهنگ یونان و روم باستان است. همان گونه که در پیش درآمد بخش نخست اشاره شد، هدف از این معرفی به دست دادن بنیانی برای اندیشه و پژوهش بیشتر در راستای شناخت دو فرهنگ باستانی یونانی و رومی است. در این قسمت، علاوه بر نگاهی به گذر تاریخ فرهنگی – سیاسی امپراتوری روم، سرفصل های تطبیقی این فرهنگ با فرهنگ یونانی نیز مورد تأکید قرار گرفته اند.

ادامه نوشته

آشنایی با فرهنگ یونان و روم باستان (۱) سایت انسان شناسی و فرهنگ

آشنایی با فرهنگ یونان و روم باستان (۱)

تاریخ و پیش از تاریخاسطوره شناسیقوم شناسی

توسط ناتالی چوبینه در مرداد ۱۹, ۱۳۹۹

 

آشنایی با فرهنگ های گوناگون، چه بر محور مکانی در گوشه های مختلف دنیا و چه بر محور زمان در گذر تاریخ، بخش عمده محتوای دانش و معرفت رشته انسان شناسی را تشکیل می دهد. رویکرد و مقصود اصلی از گشایش صفحه ای برای شناخت فرهنگ یونان و روم باستان نیز تهیه محتوایی از این دست و کنکاش و تعمق درباره داده های موجود در این محتواست. در نگاهی کلی، می توان گفت بخش «فرهنگ یونان و روم باستان» امید دارد که دربردارنده دانستنی ها و داده های معتبر در رابطه با این دو فرهنگ کهن و بنیان ساز، و نیز نقد و بررسی و کاوش و پژوهش این گونه دانستنی ها، با تأکید ویژه بر بیناکنش های انسان شناسی و فرهنگ های باستانی، باشد.

از این رو، بی مناسبت نیست اگر ترسیمی مقدمه وار از دو فرهنگ یونانی و رومی در این جا ارائه شود تا چارچوبی کلی برای مطالب پژوهشی مربوط به این عرصه پیش چشم داشته باشیم. شاید نیاز به یادآوری نباشد که رهیافت مطرح شده در این مختصر با توجه به یافته های جدید و بحث های جاری جریان اصلی باستان شناسی و مطالعات کلاسیک تنظیم شده و به همین خاطر ممکن است تا حد چشم گیری متفاوت و گاه حتا در تضاد با اندیشه ها و انگاشت های سنتی درمورد این فرهنگ ها جلوه کند.

ادامه نوشته

نقصان تاریخ‌نگاری درباره مصدق/ بازیگرانی که کودتا را رقم زدند. ایبنا

نگاهی به کتاب «پشت پرده کودتا» به بهانه سالروز کودتای 28 مرداد

نقصان تاریخ‌نگاری درباره مصدق/ بازیگرانی که کودتا را رقم زدند

کتاب «پشت پرده کودتا» تاریخچه‌ای است از وقایع ۲۸ مرداد برای کسانی که کنجکاوند بدانند در آن روز چه اتفاقی افتاد و چگونه چنین نتیجه‌ای حاصل شد.

نقصان تاریخ‌نگاری درباره مصدق/ بازیگرانی که کودتا را رقم زدند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کودتای 28 مرداد 1332، از رویدادهای مهم تاریخ معاصر ایران است؛ این کودتا به واسطه عملیات مشترک سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و عمال وابسته به آنها در ایران اجرا شد و به سرنگونی دولت دکتر مصدق و بر سر کار آمدن یک رژیم سلطنتی مستبد انجامید. پس از پیروزی نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران، که با همکاری نیروهای مذهبی و ملی صورت گرفت، دولت انگلستان تلاش کرد تا منافع از دست رفته خود را دوباره به دست آورد، اما با قیام مردم در سی تیر 1331 به رهبری آیت‌الله کاشانی که موجب بازگشت دکتر مصدق به قدرت شد، دولت استعمارگر انگلیس به فکر ارایه طرحی افتاد تا دولت دکتر مصدق را سرنگون کند؛ در این زمان سفارت انگلیس در تهران بسته شده بود و انگلیسی‌ها درصدد بدست آوردن موقعیت از دست رفته خود بودند.

ادامه نوشته

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی برگزیدگان خود را شناخت/تجلیل از شایگان، توسلی و اتحادیه.ایبن

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی برگزیدگان خود را شناخت/تجلیل از شایگان، توسلی و اتحادیه

برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم معرفی شدند.

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی برگزیدگان خود را شناخت/تجلیل از شایگان، توسلی و اتحادیه

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی، صبح امروز (27 مرداد) در اختتامیه جشنواره که با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، معرفی و تقدیر شدند.
 
صاحبان ۱۹ اثر برگزیده داخلی (۲۰ نفر) و هفت شخصیت برگزیده خارجی در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی از کشور‌های اندونزی، لبنان، انگلستان، ژاپن، کانادا، گرجستان و آمریکا و همچنین هشت شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی شامل دو تن از شخصیت‌های فقید پیشرو علوم انسانی و اسلامی و دو نفر از پیشکسوتان علوم انسانی ایران، یک نفر مترجم برتر، نظریه پرداز برجسته و انجمن علمی و نشریه علمی به عنوان برگزیدگان حائز رتبه یا شایسته تقدیر برگزیده معرفی و تقدیر شدند.
 
در بین ۱۹ اثر برگزیده داخلی، ۱۵ اثر رساله دکتری و چهار اثر کتاب بود و از لحاظ رده سنی، ۱۱ اثر در بخش بزرگسال و هشت اثر در بخش جوان برگزیده شده‌اند.

ادامه نوشته

قبولی یک دانش‌آموز نابینا در یکی از برترین دانشگاه‌های جهان.ایسنا

قبولی یک دانش‌آموز نابینا در یکی از برترین دانشگاه‌های جهان

قبولی یک دانش‌آموز نابینا در یکی از برترین دانشگاه‌های جهان

یک پسر نابینا پس از دستیابی به نمرات سطح A موفق به کسب قبولی در دانشگاه آکسفورد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از واتفورد آبزرور، "کلسی تریوت"( Kelsey Trevett) دانش‌آموز نابینا اهل واتفورد انگلیس موفق شد پس از کسب نمرات برتر، در دانشگاه آکسفورد قبول شود تا از سال بعد در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد در کالج "ترینیتی"( Trinity) به تحصیل بپردازد.

وی در کالج ملی سلطنتی برای نابینایان درس خواند و در ادبیات انگلیسی نمره A*، تاریخ A* ، زبان فرانسوی نمره A  و در ریاضیات B کسب کرد.

تریوت در مورد موفقیت خود گفت: من هم‌اکنون بسیار بسیار احساس راحتی می کنم تا به سمت مسیری جدید و مهیج بروم.

وی ادامه داد، من بسیار شگفت‌زده، خوشحال و سپاسگزار هستم که در شرایطی هستم که می‌توانم ادامه دهم و در دانشگاه کارهای جدید انجام دهم که بدیهی است به لطف کالج و دیگران محقق شده است.

"جان لینچ"(John Lynch) از مدیران کالج ملی سلطنتی گفت: ما واقعا از نتایج امسال خوشحال هستیم. این نتایج یک انعکاس خارق‌العاده از سخت‌کوشی دانش‌آموزان و پرسنل است که در دوران قرنطینه هم ادامه دارد.

پسر ۱۸ ساله که از 9 سالگی سرپرست والدینش بود در دانشگاه "آکسفورد" قبول شد. ایسنا

پسر ۱۸ ساله که از 9 سالگی سرپرست والدینش بود در دانشگاه "آکسفورد" قبول شد

پسر ۱۸ ساله که از 9 سالگی سرپرست والدینش بود در دانشگاه

یک پسر ۱۸ ساله که از سن ۹ سالگی از والدین بیمار خود مراقبت می‌کرد، موفق به کسب قبولی در دانشگاه آکسفورد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، "دنی ییتس"(Dani Yates) اهل منطقه " اسکاربرو "( Scarborough) در تورنتو کانادا، قرار است دوره ۴ ساله کارشناسی در رشته شیمی را در دانشگاه آکسفورد آغاز کند.

ولی نکته قابل توجه راجع به او زندگی سختی است که در این سن کم تجربه کرده است.

این جوان ۱۸ ساله، تحصیلات خود را با مراقبت از پدر و مادر بیمار خود ادامه داد.

پدر وی سکته مغزی کرده و مادرش دارای مشکلات روانی است.

ادامه نوشته

پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی درگذشت.ایسنا

پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی درگذشت

پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی درگذشت

بجنورد- ایرنا- «سهراب محمدی»، بخشی و هنرمند ممتاز موسیقی مقامی خراسان شمالی، روز چهارشنبه، ساز خود را برای همیشه بر زمین گذاشت و آسمانی شد.

محمدی از هنرمندان کرمانج شهرستان مانه و سملقان و از بخشی های سرشناس خطه شمال خراسان بود که پس از ۶۰ سال فعالیت هنری و درخشش در عرصه موسیقی مقامی و جشنواره ها،  صبح امروز در ۸۰ سالگی، بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به گفته خانواده این بخشی پیشکسوت و صاحب نام، او تا آخرین لحظات عمر، دوتار خود را بر زمین نگذاشت و موسیقی با دل و جان وی آمیختگی داشت.

استاد سهراب محمدی که از آخرین بخشی‌های خودبند کرمانج شمال خراسان بود ساعت ۷ صبح دارفانی را وداع گفت.

بخشی خودبند، بالاترین رتبه را در میان بخشی ها را دارد که خود مولف، مصنف و تولیدکننده اصلی است و خود نوازنده و خواننده محسوب می‌شود و می‌تواند برای هر موضوع و اتفاقی که در جامعه صورت می‌گیرد در لحظه شعر گفته و بخواند.

سهراب محمدی، متولد سال ۱۳۱۷ و مانند پدرش بخشی توانایی در دیار مانه و سملقان بود.

ادامه نوشته