تاريخچه روابط سياسي ايران و روسيه

 

تاريخچه روابط سياسي ايران و روسيه

روابط ايران با اراضي جنوبي روسيه ريشه‌هاي تاريخي ديرينه‌اي دارد. هزاران سال قبل در ايران اراضي آريايي‌هايي زندگي مي‌كردند كه آغازگر روند قوم‌سازي ايراني و اسلاوي بودند. اسكيف‌هايي كه در آثار مكتوب ايران باستان به نام ساكها و در منابع يوناني به نام سرمات و ساورومات ذكر شده بودند، اخلاف مستقيم آريايي‌ها بودند. آنها در قوم‌سازي اسلاوها، به خصوص اسلاوهاي  شرقي، فنلاندي-مجاري‌ها و اقوام ديگري كه بعداً در منطقه كرانه رود ولگا ساكن شدند، سهم قابل توجهي را ايفا كردند.

 

ادامه نوشته

پیشینه روابط فرهنگی ایران و روسیه

پیشینه روابط فرهنگی ایران و روسیه
 
روابط ایران و روسیه از قدمتی چهارصد ساله برخوردار است. با وجود خاطرات ناخوشایندی که از برخی دوره های روابط دو کشور در برخی ذهن ها باقی مانده است٬ گسترش روابط دو کشور طی سال های اخیر نقطه آغازی برای تصحیح دیدگاه های طرفین تلقی می شود. دوره اخیر در روابط دو کشور به آغاز دهه هشتاد میلادی برمی گردد که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و اصل " نه شرقی و نه غربی" به عنوان یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. در این دوران نیز روابط ایران و روسیه برقرار ولیکن همراه با تنش فراوان و رکود بوده است.
ادامه نوشته

 اهميت و تأثير هنر ايراني و بيزانس                          دكتر مهري باقري دانشگاه بارسلون

 
اهميت و تأثير هنر ايراني و بيزانس
دكتر مهري باقري
دانشگاه بارسلون
 
يكي از شگفتيهاي تاريخ هنر و فرهنگ بشري گسترش عظيم ” هنر اسلامي” . در سرزمينهاي دور پهنا و در زمانهاي بس طولاني است. آثار هنري اسلامي در ايران : منطقه حلال اخضر ، شمال آفريقا و اسپانيا از قرن هشتم ميلادي به پيدايي آمدند و تا قرن هجدهم كه امپراطوران مسلمان مغولي بر هندوستان استيلا داشتند ، پيوسته در گستره وسيع ممالك اسلامي ، ايجاد و ابداع آثار جديد بر تنومندي درخت هنر اسلامي مي افزود و يا شاخه اي جديد بر آن مي روياند . از اينرو مي توان اين سرزمينهاي پهناور را براي مدتي بيش از يكهزار سال بصورت قلمرو واحدي بشمار آورد. البته اين نكته نيز مسلم است كه تغيير و تعديلهاي اجتناب ناپذيري در مناطق و ادوار مختلف در زمينه هاي هنري بوجود آمده است.
ادامه نوشته

نگرشي به ميراث علمي مسلمانان در اسپانيا

نگرشي به ميراث علمي مسلمانان در اسپانيا

 بخش اعظم اسپانيا (اندلس) حدود هشتصد سال جزو دارالاسلام بود، و رونق و شكوفايي فرهنگ و تمدن اسلامي در اين سرزمين آن را به يكي از درخشان‌ترين مراكز و كانون‌هاي علمي جهان بدل كرده بود كه بر سراسر اروپا پرتو مي افكند.

بخش اعظم اسپانيا (اندلس) حدود هشتصد سال جزو دارالاسلام بود، و رونق و شكوفايي فرهنگ و تمدن اسلامي در اين سرزمين آن را به يكي از درخشان‌ترين مراكز و كانون‌هاي علمي جهان بدل كرده بود كه بر سراسر اروپا پرتو مي افكند. اندلس بر خلاف برخي ديگر از مناطق اسلامي همچون مغرب اقصي، گرايشي به انزوا گزيدن از سرزمين‌هاي مركزي جهان اسلامي نداشت؛ حاكمان آن جا پس از استحكام بخشيدن به حكومت خود، در جهت پيوند با سنت‌هاي علمي، شرقي، اسلامي اهتمام ورزيدند كه حاصل آن رونق يافتن بازار علم و دانش به ويژه از سدة چهارم هجري به بعد بود. مقاله حاضر به پاره‌اي از فعاليت‌ها و توانايي‌هاي علمي مسلمانان اسپانيا در رشته‌هاي نجوم ،رياضيات، گياه‌شناسي و پزشكي پرداخته و سهم آنان را در ترقي و توسعه اين علوم نشان داده است.

ادامه نوشته

بررسي گزارش ميسيونرهاي كارملي از ايران از سال 1621 تا 1624

بررسي گزارش ميسيونرهاي كارملي از ايران از سال 1621 تا 1624
فرناندو دياث استبان
دانشگاه كمپلوتنسه مادريد
 
 طي قرون شانزدهم و هفدهم , اسپانيايي ها و پرتقالي ها نه تنها تمدن اروپايي (در آن زمان مترادف با مسيحيت ) را به آمريكا بردند , بلكه در غالب ميسيونرو ديپلمات تلاش به تبليغ اين تمدن در شرق نيز داشتند. همان طور كه حضور " عيسوي ها" در ژاپن و " دومينيك ها" در فليپين كاملا شناخته شده است , حضور "كارملي هاي پا برهنه" در شرق ناشناخته مانده است ؛ عليرغم اينكه منابع و كتب راجع به اين حضور به وفور يافت مي شود. به همين دليل جالب به نظر مي رسد گزارشي در اين باره از ميسيونر فراي پروسپرو د اسپيريتو FRAY PROSPERO DE ESPIRITU كه در سال 1626 پس از ماموريتش در ايران انتشار يافت را از زير غبار تاريخ خارج نماييم. اين گزارش كه تحت عنوان " خلاصه اي از حوادث" تدوين شده , موقعيت جامعه مسيحي و وضعيت سياسي ايران در 25 سال اول قرن هفدهم را به نمايش مي گذارد.
ادامه نوشته

کنگره سراسری ایرانشناسان اسپانیا در دانشگاه سالامانکا


28 و29 اکتبر 2010 در دانشگاه سالامانکا

کنگره سراسری ایرانشناسان اسپانیا در دانشگاه سالامانکا



Sociedad Española de Iranología (SEI)
کنگره سراسری ایرانشناسان اسپانیا در تاریخ 28 و29 اکتبر 2010 در دانشگاه سالامانکا برگزار می شود .
این کنگره نخستین گردهمایی سراسری ایرانشناسان اسپانیا در یکی از دانشگاههای معتبراین کشور محسوب می شود. ریاست این اجلاس را پروفسور آلبرتو کانترا استاد ومححق دانشگاه سالامانکا ورئیس کنونی انجمن ایرانشناسان اسپانیا برعهده دارد.

ادامه نوشته

پادشاهي اسپانيا ، امپراتوري عثماني و ايران (عصر صفوي)ميگل آنخل دبونس ايباررا       مادريد

 
 (پادشاهي اسپانيا ، امپراتوري عثماني و ايران ( عصر صفوي)
ميگل آنخل دبونس ايباررا
دانشگاه سسيك – مادريد
 
 در تصور اسپانيايي قرون شانزدهم و هفدهم , امپراتوري عثماني دشمن قسم خورده پادشاهي اسپانيا محسوب مي شد. اگرچه مشكلات داخلي - چه در شبه جزيره ايبريا و چه در قاره اروپا – مشكلات اصلي در جبهه نظامي و سياسي بود , اما دربار هميشه نگراني مذهبي و فكري خود و رعيت خويش را از تركان عثماني اعلام مي كرد. از آنجا كه پادشاهي اسپانيا خود را تنها مدافع مسيحيت و مذهب كاتوليك معرفي كرده بود , وظيفه معنوي خود مي دانست كه به سلطه سلاطين استانبول پايان دهد.

ادامه نوشته

بیست و نهمین نمایشگاه کتاب استانبول و


بیست و نهمین نمایشگاه کتاب استانبول و ...
 

بیست و نهمین نمایشگاه کتاب استانبول

بیست و نهمین نمایشگاه کتاب استانبول امسال با همکاری سازمان نمایشگاههای ترکیه TÜYAP و اتحادیه ناشران ترکیه روز سی ام اکتبر در مرکز کنگره و نمایشگاه TÜYAP برگزار خواهد شد.

تم اصلی این نمایشگاه که طی آن با شرکت ٥٥۰ خانه انتشاراتی و نهاد مدنی، حدود ۳۰۰ فعالیت و روز معرفی کتاب ترتیب خواهد یافت " نوشتن در باره استانیول" خواهد بود. میهمان افتخاری این نمایشگاه کشور اسپانیا خواهد بود.

در همین راستا بین روزهای سی ام اکتبر تا دوم نوامبر با شرکت نویسندگان میهمان کنفرانس ها و کنسرت هایی برگزار خواهد شد.

ادامه نوشته

پایتخت های ترک در طول تاریخ      شهر ارضروم

پایتختهای ترک در طول تاریخ
شهر ارضروم
 

در این قسمت از سلسله نوشته های پایتختهای ترک در طول تاریخ از شهر ارضروم ترکیه که در گذشته پایتخت “Saltuk” ها بود، سخن خواهیم گفت.

“Saltuk”ها اولین خان نشینی ترکی بودند که بعد از جنگ مالازگرد به سال ۱۰۷۲ در آناطولی شرقی تاسیس یافت.

بانی دولت salturk که در ارضروم و حوالی آن تاسیس یافته بود، امیر “saltuk” میباشد. بعد از پیروزی سلطان آلپ ارصلان در جنگ مالازگرد در سال ۱۰۷۱، در پی مرگ رومانوس دیوژن چهارم امپراطور بیزانس، شرایط مورد توافق مابین دو فرمانده به جای آورده نشد. بعد از این امر، سلطان آلپ ارصلان فرمان داد تا به فتوحات در آناطولی ادامه داده شود. در پی صدور این فرمان امیر “Saltuk” بدین وسیله ارضروم و حوالی آن را فتح کرده و خان نشینی “Slatuk” ها را تاسیس نمود. بعد از مرگ امیر “Saltuk” به جای او پسرش امیر علی به اقتدار رسید.

ادامه نوشته

خلاصه‏ای از وقفنامه‏ی مسجد میر عماد و فرمانهای سلاطین که در آن باقی مانده است

 

آغاز


در دوره‏ی حکمرانی جهانشاه قره قوینلو (874 - 841) ابنیه‏ی تاریخی مهمی بشرح زیر بنا شده است:
1 - مسجد کبود تبریز در سال 870 که در اثر زلزله فعلا بصورت خرابه‏ای افتاده است. این مسجد و بیوتات و متعلقات آن از قبیل خانقاه، صحن، حوضخانه و کتابخانه دارای اهمیت و شایان توجه است " 1 ".
2 - از ابنیه‏ی تاریخی آن زمان سر در اصلی در محوطه‏ی شمالی «درب امام» اصفهان است که در سال 857 با کاشی‏های معرق و زیبا ساخته شده و کتیبه‏ی آن نیز با کاشی معرق بخط ثلث بزبان فارسی است. و از آن چنین بر می‏آید که در زمان سلطنت جهانشاه و ایالت ابوالفتح محمدی ساخته شده است.
ادامه نوشته