آلمان، فرانسه و انگلستان چگونه پدید آمدند؟ایبنا
آلمان، فرانسه و انگلستان چگونه پدید آمدند؟

«جاجیم» دستبافی از پارچهٔ کلفت شبیه به پِلاس که از پلاس نیز نازکتر است و آن را از نخهای رنگین و ظریف پشمی یا پنبهای یا آمیزهای از این دو میبافند. مواد اولیه جاجیم پشم است و بافت آن شبیه گلیم است، با این تفاوت که جاجیم در چهار تخته بافته میشود و پس از بافتن به هم متصل و دوخته میشود. جاجیمها پرز ندازند و میتوان از هر دو روی آن استفاده کرد. کوچنشینان از آن بهرهٔ زیادی میبرند و کاربرد آن به عنوان روانداز و محافظ سرما است. جاجیم مناسبترین چیزی بود که در قدیم روی کرسی میانداختند، هنر جاجیم بافی در روستای «زیارت» گرگان ارثیهای است که از مادران به دخترانشان و همواره از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. زنان هنرمند جاجیم باف در روستای «زیارت» شهر گرگان تار را در پود وجودیاش گره زده و زیباترین نقشها را با سرانگشتان زیبایشان به وجود میآورند. آنها کارگاههای خود را در پستوی خانههایشان بر پا میکنند به امید آنکه همانند گذشته شانه به شانه خانواده در چرخه اقتصادی خانه سهیم باشند.
کتاب فصل مشترک وحدت در بین همه اقوام است
از کجا بدانیم کدام کتاب برای کودکانمان مناسب است و ردهبندی سنی کتابها بر اساس چه معیارهایی است؟
بارها شده که خواستهاید برای کودک خود کتابی بخرید، اما برایتان سوال پیش آمده که آیا کتابی که میخرم مناسب سن کودکم است یا خیر؟ گاهی در فیپای کتاب یا در پشت جلد عنوان میکنند مناسب برای گروه سنی «الف»، «ب»، «ج»، «د» و «ه». اما ممکن است ندانید منظورشان از این حروف کدام گروه سنی است.
رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان با اشاره به یکهتازی ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در عرصه خوشنویسی گفت: تمام غفلتها در عرصه خوشنویسی متوجه دولت است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز نشست خبری هفته خوشنویسی با حضور اساتید و اعضای انجمن خوشنویسان در خانه هنرمندان برگزار شد.
تا هفت ماه پیش فقط یک تابلو مسافران گلستان را به بلندترین برج تمامآجری جهان راهنمایی میکرد؛ یک برج جهانی و این همه گوشهگیری.
به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «فعالان میراثفرهنگی آنقدر تقلا کردند که بالاخره ٦ تابلوی راهداری در گرگان نصب شد که به «میل گنبد» میرسید. ٦ سال از ثبت جهانی این برج ٧٢ متری گذشته و این بنا اگرچه تک بنای مشهور استان گلستان است، اما رسیدگی به آن در شأن یک اثر جهانی نبوده. مدیرکل میراثفرهنگی شهر گنبد میگوید علاوه بر نبود تبلیغات کافی برای آثار تاریخی شاخص این شهر، مشکل دیگر مقاومت اهالی برای جذب گردشگر است و نبود اقامتگاهی که مسافران را در گنبد نگه دارد. از طرف دیگر فعالان میراثفرهنگی نگران مجوزهای ساختوساز و طرحهای تفصیلیاند که میتواند به حریم گنبد تجاوز کند، هرچند مدیر پایگاه جهانی میگوید این مسأله هم در حال پیگیری است.
«میدانید؟ ما سالهای سال مثلا شاید ۴۰ سال به این منطقه میگفتیم: مکان شمس! اما خیلی دنبالش نبودیم که اینجا چه خبر است. کسی هم چیز دقیقی نمیدانست. بعدها برای اینجا دیوار کشیدند. سنگ قبر گذاشتند. میگویند که آدم بزرگی است. انقدر بزرگ که مولانا مریدش شده بود...»
خوی ـ بلوار شمس تبریزی ـ ۷ مهرماه ۱۳۹۷
مناره تاریخی شاه اسماعیل صفوی از چند متری دیده میشود. این یعنی فاصلهمان تا آرامگاه چندان زیاد نیست. محوطه دیوارکشی بزرگ، مزین شده به نام عارف و صوفی پرآوازه ایران درست در جوار خیابان اصلی دیده میشود؛ هرچند که اصلا خودنمایی نمیکند. مناره، درست در انتهای منطقه دیوارکشی است. منارهای که با زحمت زیاد در قرن دهم به شاخ قوچهای شکاری مزین شده بوده حالا تا جایی که دست میرسیده پر از یادگارینویسی و قرار و مدار عاشقانه هم هست.
میان رشتهایها باید متولد شوند نه تصویب!
فریدون رحیمزاده، مشاور معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مطالعات میان رشتهای یک امر ذهنی است و بدین معنی نیست که ما برنامه بینرشتهای تصویب کنیم، بلکه بینرشتهای باید در ذهن دانشجو اتفاق بیفتد و یک رویکرد و نگرش شود.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به همت دبیرخانه اعتلا و ساماندهی علوم انسانی و به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران سلسله نشستهای بازخوانی تحلیلی چهار دهه علوم انسانی در ایران برگزار میشود.
شوریدگی و غربت شمس اجل از کتابت بود و مولانا را تاب شیخِ شهود و ذات نبود، پس کاتبانی دیگر این کلمات را به کتاب کشیدند و مرقوم کردند که شمس اهل نوشتن نبود. هیچ پیر و عارفی این گونه در سخن مجنون نیست و بیسخن حرف نمیزند.
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «مقالات شمس در دو بخش و فصل فراهم آمده است. تا اواسط فصل اول یا همان دفتر اول، حضور شمس بیشتر از حضور مولاناست و از اواسط همین دفتر اول، داستان مولانا رفتهرفته پر رنگ و پر رنگتر میشود و شمس را در روند شکلگیری کلیت داستانی این کتاب هر لحظه بیتاب و بیتابتر نشان میدهد تا خداحافظی جانسوز و جهانسوزش و سفارشهایش به بهاءولد هنگام رفتن.