سفرنامه مظفرالدین شاه تهی از مذاکرات سیاسی/متنی مملو از خاطرات بامزه و خندهدار . ایبنا
سفرنامه مظفرالدین شاه تهی از مذاکرات سیاسی/متنی مملو از خاطرات بامزه و خندهدار

گنبد آق قویونلوها از قدیمیترین آثار تاریخی تبریزکه در دوره ایلخانی مورد توجه بوده و محراب رفیع باقیمانده یادگار آن دوره است در تبریز واقع شده است.
تاریخ ایران زمین پر از فراز و نشیبهای عبرت انگیز بوده ودیار آذربایجان مهمترین ایالت شمال غرب ایران دستخوش تحولات تاریخی بوده و تبریز و آذربایجان بارها به عنوان پایتخت گردشگری کشور بزرگ ایران انتخاب شده و منشا تحولات مهمی گردیده است.
یک هنرمند سوزندوز بلوچی گفت: امروزه زندگی حالت تجملاتی به خود دارد، اما تقریباً میتوان گفت مردم به سراغ هنرهای سنتی و دستی هم میروند و علاقه دارند .
« الهه براهویی» در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: هنر استان ما بیشتر حول محور سوزندوزی اصیل بلوچی است که بر روی نوارها، کیفها و صنایعدستی خود به کار میبریم .
وی ادامه داد: این هنر در ذات همه هنرمندان سیستان و بلوچستان است، دختران این استان همه به این هنر در خانواده خود مشغول هستند و به نوعی برای آنها یک شغل محسوب میشود .
این هنرمند سوزندور در خصوص الهام گرفتن برای طراحی، خاطرنشان کرد: ایده سوزندوزی بلوچی همواره به صورت ذهنی بوده و تمام نقش و نگاری که بر روی آثار خود پیاده میکنیم به صورت ذهنی و ایدهای بوده که بر روی پارچههای مخصوص نقش میزنیم .
معماری پهلوی که از آن گاها معماری معاصر ایرانی نام می برند ما را به کنکاش درباره دوره ی بسیار مهمی از تاریخ معاصر ایران که همزمان با دوران تجدد در کشور است، می برد. در فاصله سال های 1304-1357 تاریخ ایران دستخوش تحولاتی عظیم می شود که بر تک تک عناصر شهرها تاثیر می گذارد از جمله هنر و معماری. به دلیل ماهیت عظیم معماری دوره پهلوی باید صدها صفحه در مورد آن مطلب نوشت.
دوران معماری پهلوی با حکومت رضاخان در سال 1304 خورشیدی آغاز می شود و به تدریج معماری ایرانی با گذشته ی خود( دوران اسلامی ) فاصله می گیرد و آثار معماران تلفیقی از معماری اقتدارگرایی اروپا، معماری مدرن با چاشنی ایرانی، معماری سبک بین المللی و سبک معماری بوم گرای ایرانی می شود. پدیده برون گرایی در مقابل درون گرایی، اصلی ترین عامل تغییرات شکلی در معماری دوره پهلوی بود. در دوره قبل از پهلوی- دوره قاجار- درونگرایی، ویژگی اصلی معماری بود اما به یکباره چرخشی در معماری حاصل میگردد و برونگرایی شاخصه اصلی معماری دوران پهلوی می شود .عوامل بسیاری در رابطه با شاخص و ویژگی هایی که معماری این عصر را تحت تاثیرقرار داده می توان برشمرد که شاید مهمترین آن ها عبارتند از تاسیس مراکز آموزشی معماری که در ابتدا با شکل گیری آموزش معماری به سبک غربی در درالفنون آغار شد و به ترتیب دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشگاه ملی(شهید بهشتی) و...،ادامه یافت، ورود تکنولوژی و مصالح نوین که از نظر سازه با پیشرفت قابل ملاحظه ایی روبه رو می شویم، دسترسی به مجلات خارجی معماری و به تبع انتشار نشریات تخصصی معماری به نام های آرشیتکت ،معماری ایرانی –معماری نوین ،مجله هنر و معماری و...تمامی این عوامل به همراه تغییر و تحولات سیاسی چون تاثیردرآمدهای نفتی و اشتیاق غربی ها برای سرمایه گزاری ، سیمای شهرهای ایران متحول می شود و بناهای زیادی با عناوینی متفاوت که پیش از آن معنی نداشت( مانند ایستگاه راه آهن، وزارتخانه، فرودگاه، موزه و...) پا به عرصه وجود می گذراند.
رواج معماری ایرانیان با «معماری اروپایی» در دوره قاجار اتفاق افتاد و ایجاد بناهایی مشابه در میان اشراف قاجار و سپس مردم میانه حال ایجاد شد. قاجاریان از طریق سفرنامه ها و عکسها با معماری اروپا آشنا شدند و از این رو ساختمانهای این دوره بدون آگاهی هیچ علم و منطقی از قواعد سبکهای اروپایی ایجاد میشدند. در حالی که بسیاری از مورخان تفاوت میان معماری قاجار و معماری اروپا را ناشی از تقلید نادرست از غرب می دانند که فهمی از ریشههای نظری مدرنیته نداشت
در دوره رضا شاه به دنبال گرایشهای متفاوتی به رهبری معماران ایرانی تحصیل کرده اروپا و معماران اروپایی که از طرف دولت به ایران دعوت شده بودند در برابر معماری سنتی پدیدار شد. معماری آنان انعکاس مستقیم تحولات معماری مدرن اروپا بود. آنان مصالح جدید به ویژه بتن، فولاد و شیشه و روشهای نوآورانه در اجرای سازه را جایگزین روشهای پیشین کردند. مهمترین این تغییرات، استفاده از بتن بود که امکانات بیسابقهای از لحاظ سازه و زیباییشناسی در اختیار معماران ایرانی گذاشت.
لباس چریکی، حسابی به قد و سبیلهای بلند سفیدش میآید، پوتینهایش ابهت خاصی به او داده و به محض ورود همه را جذب تیپ و صدای رسایش میکند. هفت سالی است دست همسر آمریکاییاش را گرفته و در پارک جنگلی باراجین زندگی میکند، در دهکده طبیعت قزوین.
به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند در گزارشی از دهکده طبیعت حیوانات قزوین نوشته است: «نادررضا نوری» متولد ١٣٣٧ است و بر این باور که «آدم ٦٠ساله میتواند ٦٠٠ساله باشد.» او بعد از بازنشستگی، تمام وقتش را صرف علاقهاش کرده، در دهکده طبیعت در میان حیواناتش زندگی میکند و به آموزش و تیمار آنها پرداخته و حفظ و زاد و ولدشان برایش اهمیت زیادی دارد. «نوری» از کودکی به واسطه مادرش با حیوانات دوستی نزدیکی داشته است. پنج سال بیشتر نداشته که با پلنگی بزرگ میشود و تجربیات همه این سالها باعث شده چیزی به عنوان غریزه را قبول نکند و تمام واکنش حیوانات را وابسته به هوشمندی بداند.
استاندار خراسانشمالی کشاورزی، دامپروری، پرورش اسب ترکمن و چهار اقلیم متفاوت این استان را جزو ویژگیهای منحصر بهفرد برشمرد و افزود: اگر به موضوع اسب اصیل ترکمن این استان بیشتر توجه شود بدون شک شاهد افزایش سطح درآمد مردم خواهیم بود.
به گزارش ایسنا، «محمدرضا خباز» اظهار کرد: توجه به اینکه شعار «تبدیل خراسان شمالی از معبر به مقصد" را برای این استان برگزیده ام بنابراین یکی از اولویت های اصلی و مهم کاری من توجه به حوزه گردشگری است که این موضوع در سفر مقام معظم رهبری به این استان هم مورد تاکید قرار گرفته بود .
امروز زادروز ابوریحان بیرونی، از بزرگترین دانشمندان مسلمان و فارسیزبان است که ریاضیدان، ستارهشناس، تقویمشناس، انسانشناس، هندشناس و تاریخنگار نیز بود و در سده چهارم و پنجم هجری میزیست و به پاس پژوهشهای ارزشمندی که انجام داده، با عنوان "استاد" شناخته شده است.
به گزارش ایسنا، ابوریحان محمد بن احمد بیرونی در ۱۳ شهریور ۳۵۲ خورشیدی در خوارزم متولد شد. زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود، «بیرون» نام داشت. او که به زبانهای خوارزمی، فارسی، عربی و سانسکریت مسلط بود و با زبانهای یونانی باستانی، عبری توراتی و عربی سریانی نیز آشنایی داشت، به یک «نویسنده بیطرف» نیز شهرت دارد که باورهای مردمِ کشورهای گوناگون را به نگارش درآورده است. وی در قلمرو سامانیان میزیست و در زمان سلطنت مسعود غزنوی، سال ۴۲۷ شمسی در غزنه درگذشت.
مجمع جهانی اقتصاد، هر سال کشورها را بر اساس آمار و ارقامی که منتشر میکنند در رشتهها و حوزههای مختلف طبقهبندی میکند تا مشخص شود کشورها نسبت به یکدیگر در چه جایگاهی قرار دارند. یکی از این شاخصها، شاخص کیفیت دسترسی به تحصیلات است که بر اساس چهار معیار زیر رتبهبندی شده است:
۱. ظرفیت موجود برای دسترسی جمعیت کشور به تحصیلات دانشگاهی
۲. میزان مهارت انباشته و مورد استفاده جمعیت کشور
۳. انطباق آموزش و پرورش کشور با شاخصهای لازم برای بهبود شرایط اقتصادی
۴. میزان مهارت آموختهشده به جمعیت کشور
«کار باستانشناسی، میدانی است و نیمی از باستانشناسان اکنون در حال کار هستند، اگر بخواهیم آنها را با این مناسبت گرد هم بیاوریم مانند این است که بخواهیم همه آتشنشانان را در روز آتشنشان گردهم آوریم.»
به گزارش ایسنا، موسسه باستانشناسی آمریکا هر سال به بهانه «علم باستانشناسی و هیجان اکتشاف» نخستین روز از هفته سوم ماه اکتبر را روز جهانی باستانشناسی مینامد و برخی از کشورها مانند آلمان و کانادا برنامههای خود را برای این روز در همین سایت منتشر میکنند.
معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی روزمرگی را آفتی برای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دانست و گفت: لازم است برنامههای فرهنگی دانشگاهها مورد آسیب شناسی اساسی قرار بگیرد.
به گزارش ایسنا، دکتر علی اصغر واعظی در پنجاه و یکمین گردهمایی معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاههای سراسر کشور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: کشور ما در شرایط کنونی در وضعیت حساسی قرار دارد و آغاز سال تحصیلی دانشگاهها نیاز به تدبیر جدی به ویژه از سوی مدیران و مسئولان دارد.
بارقهای از امید در تک تک کلماتش منعکس میشود و آنها را به درخشش درمیآورد. کمی با خود کلنجار میرود، سرش را به اطراف میگرداند و با غروری آمیخته با خواهش میگوید: شماره تماسم رو میذارم. شاید مسئولی، دلسوزی تماس گرفت.
به گزارش ایسنا، ایلنا نوشت: «فعلا که شانش نداشتیم، نشد.» این را میگوید، برمیگردد، پشت سرش را نگاه میکند و با حسرت میگوید: خیلی دنبال کار گشتم. خوب شد که یکی از دوستان منو به اینجا معرفی کرد.
روز ۵ شهریور ۱۳۵۷ بدنبال برکناری جمشید آموزگار نخستوزیر وقت، جعفر شریفامامی مامور تشکیل کابینه شد.
به گزارش ایسنا، «تاریخ ایرانی» نوشت: جعفر شریفامامی، فرزند حاج محمدحسین نظامالاسلام، در ۲۷ خرداد ۱۲۹۱ شمسی در تهران متولد شد. پدرش یکی از روحانیون مشهور تهران در دوران قاجار بود که از ناصرالدین شاه لقب «معتمدالشریعه» و از مظفرالدین شاه لقب «نظامالاسلام» دریافت کرده بود. جعفر شریفامامی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه شریف به پایان برد، دوران متوسطه را در مدرسه ایران و آلمان گذراند و دوره فنی هشت ساله را در این مدرسه به پایان رساند. وی در این دوران زبانهای آلمانی و فرانسه و انگلیسی را فراگرفت و پس از پایان تحصیل به استخدام وزارت طرق و شوارع درآمد. در سال ۱۳۱۲ به توصیه سیدمحمد امامی، امام جمعه وقت تهران، همراه ۳۰ نفر دیگر برای ادامه تحصیل به آلمان اعزام شد. وی چند سالی در آلمان مشغول تمرین و تحصیل بود و بعد از آن نیز با استفاده از یک بورس دولتی به سوئد اعزام شد و دو سالی نیز در آن کشور اشتغال به کار و تحصیل داشت تا اینکه چندی قبل از آغاز جنگ جهانی دوم با دریافت مدرک مهندسی برق، به تهران بازگشت و در سازمان راهآهن دولتی مشغول به کار شد.
روز ۶ شهریور ۱۳۲۰ به دنبال ورود متفقین به ایران و درخواست رضاشاه پهلوی، کابینه محمدعلی فروغی نخستوزیر جدید از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت.
به گزارش ایسنا، «تاریخ ایرانی» نوشت: محمدعلی فروغی مشهور به «ذکاءالملک دوم» به سال ۱۲۵۴ شمسی در تهران به دنیا آمد. پدرش محمدحسین ذکاءالملک اول زاده اصفهان بود و از خاندانی که در یک کلام تاجرانی اهل علم و فضل بودند. طرفه آن آقا مهدی پدربزرگ محمدعلی فروغی از متدینین اصفهان به شمار میآمد. فروغی در تهران از سن پنج سالگی تحت نظارت پدرش محمدحسین خان به وسیله اساتید خصوصی قرآن، شرعیات، زبان عربی و فارسی و فرانسه را آموخت. وی سپس در سال ۱۲۶۸ وارد مدرسه دارالفنون شد و به خاطر تسلط بر زبانهای خارجی به ویژه فرانسه به عنوان «دانشیار» انتخاب شد که در واقع مترجم اسناد خارجی بود و مطالب را برای هم شاگردیهای خود ترجمه میکرد. او ابتدا در دارالفنون به تحصیل طب پرداخت ولی چون کادر علمی ضعیفی در رشته طب دارالفنون بود و شخصاً نیز به آن رشته علاقهای نشان نمیداد، به فلسفه و تاریخ و ادبیات روی آورد و ضمن تحصیل در دارالفنون به مدرسه صدر، مروی و سپهسالار رفت و فلسفه اسلامی آموخت. دانستن زبان فرانسه او را به صرافت انداخت تا جزوههایی که حاوی شرح زندگی فلاسفه غرب بود را به فارسی ترجمه کند که حاصل این ترجمهها بعدها در قالب کتاب «سیر حکمت در اروپا» مدون شد.
دفترچههای انتخاب رشتهی کنکور سال ۹۷، حرفهای بسیاری برای گفتن دارند؛ حرفهایی که اغلب تازه نیستند اما تاکنون به این رسایی شنیده نمیشدند.
امسال، ظرفیت پذیرش دانشجو «صرفا بر اساس سوابق تحصیلی»، نسبت به سال پیش، نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته و به یکششم ظرفیت دورههای روزانه رسیده است. این تغییر، حرکتی به سوی کمرنگ کردن تاثیر کنکور در پذیرش دانشجو است؛ کنکوری که بناست تا مرحلهی نخست حذف آن، برای رشتههای کمطرفدار، از سال آینده آغاز شود؛ اما پرسشها و بحثها دربارهی حذف کنکور همچنان پا بر جا هستند. با آنکه هنوز شرط لازم برای این تغییر یعنی برگزاری و تصحیح یکسان آزمونهای کتبی دورهی دبیرستان برآورده نشده است٬ بحث مهم دیگری هم وجود دارد. این روزها بیش از گذشته بحث وابستگی موفقیت در کنکور به طبقه و وضعیت اقتصادی مطرح است.
پناه بردن به تاریخ برای فرار از پاسخگویی درباره امروز و آینده است. ما جامعهای مانده در تاریخ هستیم. ۲۸ مرداد که سهل است، از صدر اسلام و دوران هخامنشیان نیز هر کس برای خودش کلاهی میدوزد. حتی در مقابل جوامع دیگر نیز فقط به تاریخ خود میبالیم.
به گزارش ایسنا، عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی، در روزنامه ایران نوشت: «هر سال که به مرداد ماه بویژه به ۲۸ مرداد میرسیم، نگرانی ذهنی خاصی پیدا میکنم. شاید گمان کنید به علت مصادف بودن با سالروز کودتاست. البته که این یادآوری ناراحتکننده است ولی علت چیز دیگری است. هر چند معتقدم که ریشه مشکلات ما عموماً داخلی است ولی در هر حال دخالتهای بیگانه نیز توانسته موازنه قوای داخلی را بهم بزند و روند توسعه کشور را با اختلال مواجه کند و از این جهت آن اتفاق، یعنی دخالت بیگانگان شوم و زیانبار تلقی میشود ولی فاصله زمانی ما با آن مقطع آن قدر هست که نیازی به بروز تا این حد احساس منفی نباشد.
فرماندار شهرستان راز و جرگلان با بیان اینکه فرهنگ مهمترین علت بازماندگی از تحصیل دختران راز و جرگلانی، گفت: بکارگیری نیروهای بومی مشکل کمبود معلم در این شهرستان را برطرف میکند.
«محمد زارعی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با تصریح بر اینکه کمبود معلم یکی از مشکلات اساسی حوزه آموزش و پرورش در این شهرستان است، افزود: متأسفانه بیشتر معلمهایی که در این منطقه مشغول به فعالیت هستند نیروهای حقالتدریس و غیربومیاند که همیشه در رفت و آمد هستند.
مريم منصورى:
آقاى معلم فقط گفت: بنشين! و البته �بهرام بيضايى� هم نشست. اما اين پرسش همچنان بى پاسخ ماند كه: �جز يزدگرد وآسيابان چه كسى درآن آسياب بود؟� �يزدگرد� كه كشته شده و نمىتوانسته بعد از مرگ ماجراى كشته شدن خودش را تعريف كرده باشد. آسيابان هم كه ديوانه نيست برود بگويد من او را در خواب به طمع زر و مال و جامههاى او كشتم؛ چون همه بخت بهره بردن از آن مال و زرو جامه را همراه زندگيش يكجا از دست مىدهد. پس اين كيست كه به ما مىگويد آسيابان در خواب، يزدگرد را به طمع زر و مال و جامه هايش كشت؟ اما معلم فقط گفت بنشين!......