در نشست تخصصي كتاب ماه تاريخ و جغرافيا رمان تاريخي بررسي شد
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سلسله نشستهاي تخصصي كتاب ماه تاريخ و جغرافيا به كوشش ماهنامه تاريخ و جغرافيا و موسسه خانه كتاب برگزار ميشود و هر بار موضوعي محوري را پيگيري ميكند و پس از نقد و بررسي با اساتيد تاريخ، كارشناسان و پژوهشگران در كتاب ماه تاريخ و جغرافيا در بخش گفتوگو منتشر ميشود.
در نشست «رمان تاريخي» دكتر محمد پارسانسب، دكتر مرتضي نورايي و حبيبالله اسماعيلي سردبير كتاب ماه تاريخ و جغرافيا حضور داشتند و به بحث و گفتوگو درباره رمان تاريخي پرداختند.
«رمان تاريخي» جورج لوكاچ با ترجمه شاپور بهيان نمونهاي از رمانهاي تاريخي است كه به طرح ديدگاهها و آراي مختلفي درباره دورههاي مختلف رمان تاريخي و به شرح و نقد رمانهاي«نماينده»ي اين دورهها و زمينههاي تاريخي ـ اجتماعي شكلگيري آنها ميپردازد.
در«رمان تاريخي» لوكاچ به جرياني اشاره ميكند كه طي آن انقلاب فرانسه، جنگهاي انقلابي و صعود و سقوط ناپلئون براي اولين بار تاريخ را به يك تجربه تودهاي تبديل ميكند.
اين آگاهي جديد تحول يافته نويسندگان را واداشت تا درباره اين مسأله تامل كنند كه جهان معاصر چگونه شكل گرفت. يكي از محصولات اين تامل بر فرايندهاي تاريخي، رمان تاريخي بود.
حبيبالله اسماعيلي، سردبير كتاب ماه تاريخ و جغرافيا گفت: ادبيات و تاريخ دو حوزه جداي از هم هستند ولي ميبينيم كه تاريخ بيهقي همانگونه كه متني ادبي است متني تاريخي نيز بهشمار ميرود. در روزگاران اخير اين مرزها دچار شكست و به اين نگاهها خدشهاي وارد شد. رمان تاريخي براي مورخان و اديبان حوزهاي است كه ميتواند بحثهايي را به دنبال داشته باشد.
سپس دكتر محمد پارسانسب، استاد دانشگاه در پاسخ به اين پرسش كه رمان تاريخي متني ادبي است يا تاريخي گفت: در تاريخ، وجوه ادبي، هنري و زيباييشناسي بسيار مهم است. رمان يك ساختار است كه محتوا ميخواهد. رماننويس تاريخي به نوعي با شخصيتهاي تاريخي در ارتباط بوده و تاريخ را به عنوان درونمايهاي براي تاريخ ميداند و ما از طريق تاريخ است كه به رمان دست مييابيم.
دكتر مرتضي نورايي، مورخ و روششناس نيز گفت: فعاليت مورخان از كانال كلمه صادر ميشود. تاريخ محور كتابهاي اخلاقي است و معلمان اخلاق بدون تاريخ حرفي براي گفتن ندارند. رمان حيطه وسيعي دارد و شيوههاي متفاوتي براي بيان گذشتهها و سدهها وجود دارد.
وي افزود: دو مكتب تاريخنگاري وجود دارد، تاريخنگاري غير متعارف و تاريخنگاري جايگزين كه با شعر، داستان و يا نمايشنامه در ارتباط است. در رمان تاريخي تخيل به امر واقع صورت ميگيرد.
در نشست «رمان تاريخي» دكتر محمد پارسانسب، دكتر مرتضي نورايي و حبيبالله اسماعيلي سردبير كتاب ماه تاريخ و جغرافيا حضور داشتند و به بحث و گفتوگو درباره رمان تاريخي پرداختند.
«رمان تاريخي» جورج لوكاچ با ترجمه شاپور بهيان نمونهاي از رمانهاي تاريخي است كه به طرح ديدگاهها و آراي مختلفي درباره دورههاي مختلف رمان تاريخي و به شرح و نقد رمانهاي«نماينده»ي اين دورهها و زمينههاي تاريخي ـ اجتماعي شكلگيري آنها ميپردازد.
در«رمان تاريخي» لوكاچ به جرياني اشاره ميكند كه طي آن انقلاب فرانسه، جنگهاي انقلابي و صعود و سقوط ناپلئون براي اولين بار تاريخ را به يك تجربه تودهاي تبديل ميكند.
اين آگاهي جديد تحول يافته نويسندگان را واداشت تا درباره اين مسأله تامل كنند كه جهان معاصر چگونه شكل گرفت. يكي از محصولات اين تامل بر فرايندهاي تاريخي، رمان تاريخي بود.
حبيبالله اسماعيلي، سردبير كتاب ماه تاريخ و جغرافيا گفت: ادبيات و تاريخ دو حوزه جداي از هم هستند ولي ميبينيم كه تاريخ بيهقي همانگونه كه متني ادبي است متني تاريخي نيز بهشمار ميرود. در روزگاران اخير اين مرزها دچار شكست و به اين نگاهها خدشهاي وارد شد. رمان تاريخي براي مورخان و اديبان حوزهاي است كه ميتواند بحثهايي را به دنبال داشته باشد.
سپس دكتر محمد پارسانسب، استاد دانشگاه در پاسخ به اين پرسش كه رمان تاريخي متني ادبي است يا تاريخي گفت: در تاريخ، وجوه ادبي، هنري و زيباييشناسي بسيار مهم است. رمان يك ساختار است كه محتوا ميخواهد. رماننويس تاريخي به نوعي با شخصيتهاي تاريخي در ارتباط بوده و تاريخ را به عنوان درونمايهاي براي تاريخ ميداند و ما از طريق تاريخ است كه به رمان دست مييابيم.
دكتر مرتضي نورايي، مورخ و روششناس نيز گفت: فعاليت مورخان از كانال كلمه صادر ميشود. تاريخ محور كتابهاي اخلاقي است و معلمان اخلاق بدون تاريخ حرفي براي گفتن ندارند. رمان حيطه وسيعي دارد و شيوههاي متفاوتي براي بيان گذشتهها و سدهها وجود دارد.
وي افزود: دو مكتب تاريخنگاري وجود دارد، تاريخنگاري غير متعارف و تاريخنگاري جايگزين كه با شعر، داستان و يا نمايشنامه در ارتباط است. در رمان تاريخي تخيل به امر واقع صورت ميگيرد.
منبع: خبرگزاری کتاب ایران
+ نوشته شده در دوشنبه ۱۳۸۹/۱۲/۰۲ ساعت 12:28 توسط محمد قجقی
|