"افشان" یکی از زیباترین هنرهای به کار رفته در نسخه‌پردازی می‌باشد که در تزئین نسخه‌ها و مرقعات کاربرد داشته است. نامِ این هنر برگرفته از شیوه ایجادِ آن است بدینگونه که قطرات طلا یا نقره محلول - و گاه رنگهای دیگر- را به شیوه‌هایی خاص بر سطحِ کاغذ می‌افشاندند. پس از این کار اگر ماده افشان از طلا بود روی آن را مهره می‌کشیدند تا جلای زر بهتر نمایان شود.
افشان در جایگاه‌های گوناگونی از نسخه‌ها به کار می‌رفت چنانکه گاهی همه سطح صفحات نسخه را با این شیوه تزئین می‌کردند و گاهی نیز صرفاً حواشی نسخه را با آن می‌آراستند ؛ یا اینکه متن را با افشان تزئین می‌کردند و برای حاشیه از کاغذ الوان استفاده می‌کردند.
خود افشان نیز نمونه‌های گوناگون دارد و طبقه‌بندی این نمونه‌ها نیز بستگی به اندازه و شکل دانه‌های افشان دارد. در میان متون بازمانده از ادوار پیشین به شماری از این نام‌ها اشاره شده است چنانکه قاضی احمد قمی در گلستان هنر (ص 148) در ضمن شرح حال مولانا محمدامین جدول‌کش به چهار نوع افشان اشاره کرده است :
« ... استادِ فقیر است و در وصالی و افشان‌گری - خواه "لینه" و خواه "میانه" و خواه "غبار" و خواه "حلّ کرده"- قرینه نداشت» .
با این حال باید بگوییم که متأسفانه امروزه نمی‌دانیم پیشینیان این نام‌ها را به کدامیک از گونه‌های افشان اطلاق می‌کرده‌اند. در این میانه فقط یکی دو گونه مانند "افشان غبار" را می‌شناسیم. برای نمونه در «شکل 1» تصویر یکی از صفحات دستنویسی از صحیفه سجادیه (نسخه 913 کتابخانه مدرسه مروی) را می‌بینیم. اگر توجه کنیم خواهیم دید که ذرات زرینِ بسیار ریزی بر روی کاغذِ حاشیه افشانده شده است. این نوع افشان را به دلیل ریزیِ دانه‌های آن "افشانِ غبار" می‌نامیم.

افشان

شکل 1

 

برای اینکه افشان این صفحه با وضوح بیشتری نمایان شود ، بخشی از صفحه را که در نور نمایان است با بزرگنمایی بیشتری در «شکل 2» نمایش داده‌ایم.

افشان

شکل 2

 

در نمونه‌‌ای که دیدیم ذرات افشان بصورت اندک آن هم فقط در حاشیه به کار رفته است. در «شکل 3» تصویر یکی از صفحات دستنویسی از مشکاة المصابیح بغوی (نسخه 545 کتابخانه مدرسه مروی ، بی‌تا) را می‌بینیم. متن تمامی صفحات این دستنویس با "افشان غبار" بصورت بسیار هنرمندانه‌ای آرایش شده است.

افشان

شکل 3

 

گفتیم که افشان دارای گونه‌های بسیاری است. در «شکل 4» تصویر یکی از صفحات دستنویسی از روضةالانوار خواجوی کرمانی (نسخه 927 کتابخانه مجلس ، بی‌تا [حدود سده دهم]) را می‌بینیم. چنانکه دیده می‌شود افشان این نسخه دارای دانه‌های نسبتاً درشتی است که در حاشیة صفحه بر روی کاغذ الوان اجرا شده است.

افشان

شکل 4

 

نیز برای دیدن نمونه‌ای از افشانِ با دانه‌های درشت‌تر در «شکل 5» تصویر یکی از صفحات دستنویسی موسوم به جنگ رباعیات (نسخه 888 کتابخانه سنا ، مورخ 920 ق) را آورده‌ایم. با این توضیح که نامِ دستنویس در فهرست آن کتابخانه (ج 2 ، ص 84) بدینگونه ثبت شده ولی نسخه را نمی‌توان جنگ رباعیات دانست.

افشان

 شکل 5

 

درباره افشان باید توجه داشت که آغاز کاربرد آن در نسخه‌پردازی - همانند بسیاری دیگر از هنرها- از دوره تیموری آغاز شده است و نمونه‌هایی از افشان آن دوره در نسخه‌ها موجود است. نیز در پایان بایسته است تا یادآور شویم که "افشانِ نقره" پس از گذشت زمان و در مجاورت هوا سیاه می‌شود و به همین دلیل در برخی نسخه‌ها - معمولاً در مرقع‌ها- لکّه‌های تیره‌رنگی بر سطح کاغذ دیده می‌شود که در نگاه نخست جلوه چندان زیبایی ندارد و ممکن است بیننده تصور کند که اینها لکه‌های جوهر است.

علی صفری آق‌قلعه - مرکز پژوهشی میراث مکتوب