نگارگری اسلامی : بیرنگ علی صفری آققلعه - مرکز پژوهشی میراث مکتوب
"بیرنگ" به خطوطی باریک گفته میشود که در آغازِ فرایند نقاشی و پیش از رنگآمیزی آن ترسیم کرده و ترکیببندی و ساختار اجزای تصاویر را بوسیله آن در زمینه نقاشی ایجاد میکردند و در مرحله بعدی درون این خطوط را رنگآمیزی کرده و آن را به شکل نهایی خود درمیآوردند. اصطلاح "بیرنگ" از دیرباز در زبان فارسی برای این معنی به کار رفته چنانکه سراینده نامآور سده ششم هجری سنائی غزنوی در ابیاتی از حدیقة الحقیقة (ص67 چاپ مدرس رضوی) آن را به کار برده است : چار گوهر به سعی هفت اختر شده بیرنگ را گزارشگر بیرنگ تقریباً در تمامی شیوههای نگارگری کاربرد دارد اما درنگارگری دوره اسلامی اهمیت آن بیشتر نمایان است چرا که خطهای حاشیه اشیاء و اجزای درونی تصویر در این شیوه نگارگری دارای تأثیر و ارزش ویژهای است. ما در بیشتر شیوههای نگارگری – بویژه در شیوههایی که تلاش در واقعگرایی دارند- با پرسپکتیو طبیعی رویاروی هستیم که بخشی از آن از راه "پرسپکتیوِ رنگ" اجرا میشود ؛ اما نگارگری دوره اسلامی دارای پرسپکتیوی ویژه خود است که ترکیببندیِ عمومی و همچنین پرسپکتیوِ اجزای آن با استفاده از خطوط به دست میآید چنانکه میتوان گفت علیرغم کارکردهای اساسی رنگ در نگارگری دوره اسلامی ، این عامل نقش چندانی در ایجاد حجم (پرسپکتیو) در نقاشیها ندارد. البته اهمیت بیرنگ در دورههای مختلف نگارگری اسلامی با کاهش و افزایش رویاروی بوده است چنانکه از اواخر دوره صفوی و همزمان با گرایش نگارگران به شیوههای فرنگی ، تأثیر این عامل در نگارهها کاهش یافته و پرسپکتیو به شیوه فرنگی رفتهرفته جایگزین آن شد. همچنین در نگارههای مکتب مغولی هند عملاً از پرسپکتیوِ به شیوه واقعگرایانه استفاده میشد.
شکل 2
شکل 3
این دستنویس دارای سه نگاره است که رنگآمیزی بخشهایی از هر سه نگاره ناتمام مانده است. در «شکل 4» بخشی از همین نگاره - مربوط به گوشه پایین از سوی راست- را میبینیم که شیوه طراحی پوشاک و ترکیببندی بخشی از ابنیه را نشان میدهد که دارای ساختارهای نگارگری دوره تیموری و البته برگرفته از شیوه زندگی آن دوره - بویژه در شکل پوشاک- است. شکل 4
شکل 5
همچنین برای دیدن نمونهای از بیرنگ در نسخههای دوره قاجار ، تصویر یکی از نگارههای ناتمام منظومه خسرو و شیرین سروده محمد خان دشتی (نسخة 189 کتابخانه مجلس شماره 2 [سنا] ، کتابت حدود 1278 ق) را در «شکل 6» میبینیم. نگارههای این دستنویس در سال 1278 هجری توسط میرزا حبیبالله ترسیم شده است. چنانکه میبینیم ، بیرنگِ این نسخه از دیدگاه ترکیببندی و همچنین پوشاک نفرات ، دارای ویژگیهای نگارگری دوره قاجار است. شکل 6 علی صفری آققلعه - مرکز پژوهشی میراث مکتوب |