((سیاحت درویشی دروغین در خانات آسیای میانه ))وامبری، آرمین، ‎۱۸۳۲ـ Vambery, Armin‎۱۹۱۳  با ترجمه فارسی ((فتحعلی خواجه نوریان )) در سال 1337 به وسیله ((بنگاه ترجمه و نشر كتاب )) منتشر شده است . این كتاب با وجود چند اشتباه و سهل بینی نویسنده‌اش از جمله مراجع معتبر است برای طالبان مطالعه در احوال گذشته تركمانان .
وامبری، آرمین، ‎۱۸۳۲ـ Vambery, Armin‎۱۹۱۳
سیاحت درویش دروغین در خانات آسیای میانه/ تالیف: آرمینیوس وامبری ؛ترجمه فتحعلی خواجه نوریان.- تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ‎۱۳۴۳. ۱۲، ‎۵۳۹ ص. مصور.- ( ( انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب؛ ‎۷۹. مجموعه ایرانشناسی؛ ‎۱۶))
‎۱.آسیای مرکزی -- سیر و سیاحت. الف.خواجه نوریان، فتحعلی، ۱۲۷۷ - ‎۱۳۴۱.، مصحح. ب.عنوان. ج.فروست.
(‎۲۷۷۶۳)

فهرست این كتاب حكایت دارد كه آن به سال شمسی 1343منتشر شده است توسط بنگاه ترجمه و نشر كتاب كه خود حكایت مفصلی دارد كه موافق و مخالف این بنگاه زیاد دارد . اما این بی مقدار كتابی را كه مطالعه نمود به گمانم چاپ سالهای 1365 بود . آرمین وامبری را فهرست نویسان سال تولد او را به سال 1832میلادی – و فوت وی را 1913 میلادی ذكر كرده اند . كه برایم تعجب آور بود چرا كه سفر نامه این مرد متعلق به دوره تیموریان است كه حدود سالهای 1400میلادی است . حالا این سفیر چطور بعداز 400سال از فوت تیمور با او ملاقات داشته را باید به علوم هیپنوتیزم و جفر و اینجور چیزها رجوع كرد . ...

((سیاحت درویشی دروغین در خانات آسیای میانه ))وامبری، آرمین، ‎۱۸۳۲ـ Vambery, Armin‎۱۹۱۳  با ترجمه فارسی ((فتحعلی خواجه نوریان )) در سال 1337 به وسیله ((بنگاه ترجمه و نشر كتاب )) منتشر شده است . این كتاب با وجود چند اشتباه و سهل بینی نویسنده‌اش از جمله مراجع معتبر است برای طالبان مطالعه در احوال گذشته تركمانان .
وامبری، آرمین، ‎۱۸۳۲ـ Vambery, Armin‎۱۹۱۳
سیاحت درویش دروغین در خانات آسیای میانه/ تالیف: آرمینیوس وامبری ؛ترجمه فتحعلی خواجه نوریان.- تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ‎۱۳۴۳. ۱۲، ‎۵۳۹ ص. مصور.- ( ( انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب؛ ‎۷۹. مجموعه ایرانشناسی؛ ‎۱۶))
‎۱.آسیای مرکزی -- سیر و سیاحت. الف.خواجه نوریان، فتحعلی، ۱۲۷۷ - ‎۱۳۴۱.، مصحح. ب.عنوان. ج.فروست.
(‎۲۷۷۶۳)

فهرست این كتاب حكایت دارد كه آن به سال شمسی 1343منتشر شده است توسط بنگاه ترجمه و نشر كتاب كه خود حكایت مفصلی دارد كه موافق و مخالف این بنگاه زیاد دارد . اما این بی مقدار كتابی را كه مطالعه نمود به گمانم چاپ سالهای 1365 بود . آرمین وامبری را فهرست نویسان سال تولد او را به سال 1832میلادی – و فوت وی را 1913 میلادی ذكر كرده اند . كه برایم تعجب آور بود چرا كه سفر نامه این مرد متعلق به دوره تیموریان است كه حدود سالهای 1400میلادی است . حالا این سفیر چطور بعداز 400سال از فوت تیمور با او ملاقات داشته را باید به علوم هیپنوتیزم و جفر و اینجور چیزها رجوع كرد . ...
این وامبری سفارت عیسویان را برای ملاقات با تیمور یا جانشینان او برعهده داشته است و برای اینكه بتواند بیشتر با مردم حشر ونشر داشته باشد و اطلاعات كسب كند خود را به هیئت یك درویش اسلامی در آورده است ( درویش دروغین ) و بعضا در بعضی از شهر ها هم می گفته از حج برگشته است و متعجب از اینكه مردم اعتقاد داشته اند برای پادشاه عثمانی هر روزدر آشپزخانه ای در مكه غذا طبخ میكرده و با پیك مخصوصی آن غذارا برای وی به استانبول می فرستاده اند و اینكه وقتی یك مامور دولتی به شهری وارد می شده بدون سوال و جواب اولین روستائی را كه سر راهش بوده فرا خوانده و دستارخود روستائی را بر گردن او می پیجیده و دنبال اسب میكشانده تا او ماموران را به سرای كدخدا یاحاكم شهر رهنمون باشد و اینكه وقتی به دیدار تیمور می رسد او رادر حال بازدید از ساختمان در حال ساخت بنای معروف سمرقند مشاهده می كند در حالی پی ساختمان كنده شده بوده و كارگران درون آن مشغول كار بوده اند و امیر برای آنها غذا به داخل گود می فرستاده است چون آنها تا اتمام كار حق خروج از آن گود را نداشته اند و باید بصورت شبانه روزی كار میكرده اند .
ملاقات های مردم با یك حاجی بسیار شور انگیز و پر از احساس و اعتقاد بوده است اینكه مردم هر شهر در دوره تیموریان چگونه زندگی می كرده اند در این كتاب آمده خواندن آن لذت بخش است و دارای اطلاعات دقیق است و خود این درویش هم اهل مجارستان بوده است . یكی از منابع مهم برای دانشجویان و محققان تیموری محسوب میگردد كه خواندن آن برای شناخت آن دوره جالب است و اینكه اروپائیان از چه سالها طمع در كشور های اسلامی داشته و از چه راههای عجیب و غریب برای نیل به اهدافشان وارد می شده اند .

منبع: www.book20.mihanblog.com