سیاحت درویشی دروغین در خانات آسیای میانه
((سیاحت درویشی دروغین در خانات آسیای میانه ))وامبری، آرمین، ۱۸۳۲ـ Vambery, Armin۱۹۱۳ با ترجمه فارسی ((فتحعلی خواجه نوریان )) در سال 1337 به وسیله ((بنگاه ترجمه و نشر كتاب )) منتشر شده است . این كتاب با وجود چند اشتباه و سهل بینی نویسندهاش از جمله مراجع معتبر است برای طالبان مطالعه در احوال گذشته تركمانان .
وامبری، آرمین، ۱۸۳۲ـ Vambery, Armin۱۹۱۳
سیاحت درویش دروغین در خانات آسیای میانه/ تالیف: آرمینیوس وامبری ؛ترجمه فتحعلی خواجه نوریان.- تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۳. ۱۲، ۵۳۹ ص. مصور.- ( ( انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب؛ ۷۹. مجموعه ایرانشناسی؛ ۱۶))
۱.آسیای مرکزی -- سیر و سیاحت. الف.خواجه نوریان، فتحعلی، ۱۲۷۷ - ۱۳۴۱.، مصحح. ب.عنوان. ج.فروست.
(۲۷۷۶۳)
فهرست این كتاب حكایت دارد كه آن به سال شمسی 1343منتشر شده است توسط بنگاه ترجمه و نشر كتاب كه خود حكایت مفصلی دارد كه موافق و مخالف این بنگاه زیاد دارد . اما این بی مقدار كتابی را كه مطالعه نمود به گمانم چاپ سالهای 1365 بود . آرمین وامبری را فهرست نویسان سال تولد او را به سال 1832میلادی – و فوت وی را 1913 میلادی ذكر كرده اند . كه برایم تعجب آور بود چرا كه سفر نامه این مرد متعلق به دوره تیموریان است كه حدود سالهای 1400میلادی است . حالا این سفیر چطور بعداز 400سال از فوت تیمور با او ملاقات داشته را باید به علوم هیپنوتیزم و جفر و اینجور چیزها رجوع كرد . ...
((سیاحت درویشی دروغین در خانات آسیای میانه ))وامبری، آرمین، ۱۸۳۲ـ Vambery, Armin۱۹۱۳ با ترجمه فارسی ((فتحعلی خواجه نوریان )) در سال 1337 به وسیله ((بنگاه ترجمه و نشر كتاب )) منتشر شده است . این كتاب با وجود چند اشتباه و سهل بینی نویسندهاش از جمله مراجع معتبر است برای طالبان مطالعه در احوال گذشته تركمانان .
وامبری، آرمین، ۱۸۳۲ـ Vambery, Armin۱۹۱۳
سیاحت درویش دروغین در خانات آسیای میانه/ تالیف: آرمینیوس وامبری ؛ترجمه فتحعلی خواجه نوریان.- تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۳. ۱۲، ۵۳۹ ص. مصور.- ( ( انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب؛ ۷۹. مجموعه ایرانشناسی؛ ۱۶))
۱.آسیای مرکزی -- سیر و سیاحت. الف.خواجه نوریان، فتحعلی، ۱۲۷۷ - ۱۳۴۱.، مصحح. ب.عنوان. ج.فروست.
(۲۷۷۶۳)
فهرست این كتاب حكایت دارد كه آن به سال شمسی 1343منتشر شده است توسط بنگاه ترجمه و نشر كتاب كه خود حكایت مفصلی دارد كه موافق و مخالف این بنگاه زیاد دارد . اما این بی مقدار كتابی را كه مطالعه نمود به گمانم چاپ سالهای 1365 بود . آرمین وامبری را فهرست نویسان سال تولد او را به سال 1832میلادی – و فوت وی را 1913 میلادی ذكر كرده اند . كه برایم تعجب آور بود چرا كه سفر نامه این مرد متعلق به دوره تیموریان است كه حدود سالهای 1400میلادی است . حالا این سفیر چطور بعداز 400سال از فوت تیمور با او ملاقات داشته را باید به علوم هیپنوتیزم و جفر و اینجور چیزها رجوع كرد . ...
این وامبری سفارت عیسویان را برای ملاقات با تیمور یا جانشینان او برعهده داشته است و برای اینكه بتواند بیشتر با مردم حشر ونشر داشته باشد و اطلاعات كسب كند خود را به هیئت یك درویش اسلامی در آورده است ( درویش دروغین ) و بعضا در بعضی از شهر ها هم می گفته از حج برگشته است و متعجب از اینكه مردم اعتقاد داشته اند برای پادشاه عثمانی هر روزدر آشپزخانه ای در مكه غذا طبخ میكرده و با پیك مخصوصی آن غذارا برای وی به استانبول می فرستاده اند و اینكه وقتی یك مامور دولتی به شهری وارد می شده بدون سوال و جواب اولین روستائی را كه سر راهش بوده فرا خوانده و دستارخود روستائی را بر گردن او می پیجیده و دنبال اسب میكشانده تا او ماموران را به سرای كدخدا یاحاكم شهر رهنمون باشد و اینكه وقتی به دیدار تیمور می رسد او رادر حال بازدید از ساختمان در حال ساخت بنای معروف سمرقند مشاهده می كند در حالی پی ساختمان كنده شده بوده و كارگران درون آن مشغول كار بوده اند و امیر برای آنها غذا به داخل گود می فرستاده است چون آنها تا اتمام كار حق خروج از آن گود را نداشته اند و باید بصورت شبانه روزی كار میكرده اند .
ملاقات های مردم با یك حاجی بسیار شور انگیز و پر از احساس و اعتقاد بوده است اینكه مردم هر شهر در دوره تیموریان چگونه زندگی می كرده اند در این كتاب آمده خواندن آن لذت بخش است و دارای اطلاعات دقیق است و خود این درویش هم اهل مجارستان بوده است . یكی از منابع مهم برای دانشجویان و محققان تیموری محسوب میگردد كه خواندن آن برای شناخت آن دوره جالب است و اینكه اروپائیان از چه سالها طمع در كشور های اسلامی داشته و از چه راههای عجیب و غریب برای نیل به اهدافشان وارد می شده اند .
منبع: www.book20.mihanblog.com