سفرنامه رابی بنیامین تودولایی
بنیامین تودولایی Benjamin De Tudele جهانگرد و ربای یهودی اسپانیایی (سال وفات ۱۱۷۳) اطلاعات سودمند و ارزندهای درباره یهودیان ایران گردآوری کرده است. او به هنگام مسافرتهای بسیاری که به کشورهای مختلف از جمله مشرق زمین و آفریقای شمالی داشته، به مطالعه درباره وضعیت جمعیتهای یهودی پرداخته و در روایتهای خود چنین مینویسد: در اواخر قرن دوم میلادی، قسمت اعظم تولید و بافت قالیهای ایران، حاصل کار جمعیتهای یهودی ساکن شهرهای همدان، اصفهان و شیراز بوده است.
این سفرنامه, مجموعهای است از روایات مردی به نام 'رابی بنیامین', پسر یوهان, اهل 'تودلا 'واقع در اسپانیا .او تمام اتفاقاتی که دیده یا شنیده, همه را یادداشت و سپس در سفرنامهاش ذکر کرده است .او ضمن سفر طولانیاش, به ایران نیز پا نهاده است .او پس از ترک بصره به خوزستان میرود .از بصره به شهر سامرا و از سامرا به رودبار واز آن دیار به نهاوند سفر نمود . به نضر می رسد كه اقامت او در اصفهان مدتی طول كشیده باشد زیرا می توان گفت كه او از اصفهان برای گردش به شیراز , خیوه وسمرقند رفته است رابی بنیامین در مسیر سفرش برخی از سرزمینها مانند طبس , قزوین ونیشابور را به جشم ندیده است بلكه اطلاعات مربوط به اینشهرها را از زبان دیگران شنیده است .
شایان ذكر است كه اصل این كتاب به زبان عبری می باشد اما مترجم آنرا از روی متن آلمانی ترجمه كرده است.
* آمار عجیب یهودیان در ایران و تمدن اسلامی از كتاب سفرنامه رابی بنیامین تودولایی صفحه 127:
((در سمرقند شهر بزرگی که از فارس پنج روز راه فاصله دارد و در مرز امپراتوری قرار گرفته
پنجاه هزار خانواده یهودی زندگی می کنند و شاه زاده رابی عبادیه در راس آنان است .
در میان آنها حکما و افراد ثروتمند بسیار است.مردمی که در ایران سکونت می کنند با اطمینان می گویند که ساکنین نیشابور و شهرهای اطراف آن ازچهار قبیله اند: دن،زبولون، آشر ونفتالی..))
این تجمع در منطقه ای که میتوان مرکز شعوبیه نیز نامید ، بیانگر اینست که یهودیانی که در زمان حیات پیامبر با اینکه در اقلیت بودند آنهمه جدال و جنگ و مبارزه با اسلام داشتند ...
چگونه میتوان این قوم عظیم و ثروتمند را درشرق ایران بی تحرک دانست ؟
جز اینکه این قوم با تحریک اقوام ایران به ملی گرایی راه مبارزه ی فرهنگی – عقیدتی را با تاکتیک خود و فکر و استعداد ایرانی بر علیه اسلام هموار نمودند ...
* آمار کامل یهودیان در تمدن اسلامی :
(تمدن اسلامی در قرن چهارم – آدام متز – صفحه 51 و 52)
بنیامین التطیلی و بتاحیا (اهل رگنسبرگ ) در قرن ششم هجری در این باب سخن رانده اند (1) تقسیم قلمرو اسلام به دو خلافت فاطمی و عباسی در سازمان جامعه یهود اثر گذاشت ، رئیس یهودیان در بغداد ، راس الجالوت – که مسلمانان سیدنا لقبش دادند- نفوذ کلمه اش از شرق فرات فراتر نمیرفت (2)
* رابی بنیامین (که به سال 1165سیاحت میکرد ) تعداد یهودیان قلمرو اسلام را صرفنظر از مغرب سیصد هزار نفر تخمین زده است اما رابی بتاحیا که بیست سال پس از وی به سیاحت پرداخت میگوید : تنها یهودیان عراق ششصد هزار نفرند (3) ، البته هیچیک از دو رقم فوق شامل شام نمیشود .
(م:این افزایش طی بیست سال نشان میدهد که یهودیان شامات از جلو صلیبیان گریخته به شهرهای اسلامی خصوصا عراق پناه آورده بودند )
بنیامین ساکنان محله مخصوص یهودیان بیت المقدس را چهار نفر مینویسد اما بتاحیا بیش از یک نفر مشاهده نکرد .
بنیامین عده یهودیان دمشق زیر حکومت مسلمانان را 3 هزار نفر مینویسد و بتاحیا 10 هزار آورده ، در حلب نیز 5 هزار یهودی وجود داشت .
در اطراف دجله و فرات یهودیان زیاد بودند . بتاحیا گوید : " در شهر ها و آبادیهای بین نینوا و دجله همه جا یهودی هست " (4)مثلا در جزیره ابن عمر 4 هزار یهودی هست . در موصل 7 هزار و به حساب بتاحیا 6 هزار در حربه پانزده هزار و در عکبری و واسط 10 هزار عجیب اینکه در خود بغداد فقط هزار یهودی میزیستند .(5)
در کوفه 7 هزار و در بصره 2 هزار و در اوایل قرن چهارم اهالی دو شهر دیگر عراق ، نهر ملک و سورا ، اکثرا یهودی بودند (6)
و بدین ترتیب هرچه به سمت شرق میرویم تعداد یهودیان بیشتر می شود .
در همدان سی هزار و در اصفهان پانزده هزار و در شیراز ده هزار نفر و در غزنین هشت هزار و در سمرقند سی هزار یهودی وجود داشت .
مقدسی در قرن چهارم میگوید :" در خراسان شمار یهودیان بسیار بیشتر از از مسیحیان است "(مقدسی –ص 323)و همچنین در عراق عجم و غرب ایران (ص 394)
در شرق اسلام دو شهر بنام یهودیه وجود داشت یکی نزدیک اصفهان و دیگری در شرق مرو و باز مقدسی گوید : در خوزستان یهودی و مجوسی بیش از مسیحی است (414)و در فارس مجوسی بیش از یهودی است اما مسیحی خیلی کم است (439)
1-H-Greatz , gescbicbte der juden , V,4,Aufl,S.276
2- Benjamin , S.61
3- Petachja , S . 289
4- Petachja , S . 279
5- Benjamin , S. 19
6-قفطی – اخبارالحکما . چاپ اروپا . ص 194
منبع:www.book20.mihanblog.com