جلیل جوکار، هنرمند نگارگر در توصیف این آثار محمود فرشچیان به یکی از روزنامه‌ها گفته است: «ایشان بر سازنده کمپوزیسیونی دوار و منسجم هستند. نوعی از تعالی و نوعی از حرکت از کثرت به وحدت را می‌بینیم. این ویژگی در همه آثار دینی ایشان متجلی است. در تابلوی «آزمون بزرگ» هم با همین فضا مواجه هستیم.»

همان طور که گفته شد، «آزمون بزرگ» نام یکی از آثار فرشچیان است که به رسم سبک همیشگی او، با نگاهی ترکیب شده از هنر و مذهب، یادآور واقعه‌ای مهمی در تاریخ مسلمانان ـ عید سعید قربان ـ است.

اگر با دقت به تابلویی که در پایین‌تر تصویر آن را مشاهده می‌کنید، توجه کنید، روایت  محمود فرشچیان از داستان ابراهیم نبی و آزمون بزرگ او در محضر خداوند را نظاره خواهید کرد. حضرت ابراهیم (ع) را به هنگام اجرای فرمان الهی و حضرت اسماعیل را نیز در حالتی که دستان و چشمانش بسته شده، می بینید. در سمت و سوی دیگر تابلو، فرشتگان الهی به چشم می‌خورند که به صورتی عینی به تصویر کشیده شده‌اند و با ابلاغ پیام الهی به حضرت ابراهیم، از او می خواهند که دست از قربانی کردن پسرش بکشد. 

ملایم بودن این رنگ‌ها و غالب بودن رنگ‌های سفید (مظهر پاکی) و سبز و آبی نماد آرامش و مذهب، گویی باز هم نگاه معنوی فرشچیان در خلق تابلوهای نقاشی را به ما یادآوری می‌کند.
 

عید قربان به روایت تابلویی از فرشچیان


فرشچیان خلق «آزمون بزرگ» را در عید قربان سال ۱۳۶۷ آغاز کرد و درست هفت ماه پس از آن، این اثر معنوی ـ مذهبی توسط او کشیده شد. این تابلوی پربار با سبک مینیاتور و تکنیک آکریلیک امروزه در کاخ موزه سعدآباد نگهداری می‌شود.