این کتاب به‌عنوان اثری مبنایی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تاریخ برای دروس «فلسفه تاریخ» و «فلسفه علم تاریخ» قابل استفاده است. همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی رشته فلسفه نیز می‌توانند برای درس «فلسفه تاریخ» از آن استفاده کنند. 

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «اهمیت کتاب حاضر در معرفی و تحلیل مشهورترین فلسفه‌های تاریخ همراه با گزیده‌هایی کلیدی از آثار متون کلاسیک مطرح در این زمینه، باعث شد پس از دریافت پیشنهاد «سمت» از مترجمان آشنا با مبانی فلسفه اجتماعی درخواست کنیم در چارچوب یک همکاری جمعی، به ترجمه این اثر گران‌قدر دست یازند تا پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف علوم انسانی و نیز دست‌اندرکاران حوزه توسعه، و به‌ویژه توسعه اجتماعی، از منبعی ارزشمند بهره‌مند شوند.»

در نوشته پشت جلد «فلسفه علم تاریخ» نیز می‌خوانیم: «در این کتاب، سیر تحول اندیشه فلسفی درباره تاریخ طی ۲۵۰ سال گذشته ترسیم شده است. ساختار کتاب به این گونه است که گزیده‌ای از متون کلیدی ارائه و سپس بحث‌های تبیینی و انتقادی جدید مطرح می‌شود. هدف این بوده است که با این روش، آثار اندیشمندانی چون هیوم، هردر، هگل، دیلتای، نیچه، هایدگر و فوکو برای دانشجویانی که شناخت قبلی نسبت به فلسفه غرب ندارند قابل فهم شود.

در مقدمه و فصل‌های نه‌گانه کتاب مکاتب فکری متقابل بررسی می‌شوند. طی این بررسی‌ها، سرچشمه‌های جریان‌های معاصر در این رشته معلوم می‌شود و ارتباط تأملات کلی‌تر فلسفی با مطالعات خود تاریخ روشن‌می‌شود. در این میان، به بحث پیوند میان فلسفه تاریخ و نظریه فرهنگی و ادبی که در دهه‌های اخیر توسعه یافته نیز اشاره می‌شود.»