عدم تنوع نژادی در دروس مدارس بریتانیا. ایبنا
در این گزارش همچنین آمده که تقریبا 98 درصد معلمان بر این باور هستند که گنجاندن کتابهایی با نویسندگان اقلیتهای نژادی در برنامه درسی ادبیات انگلیسی دانشآموزان در مدرسه، مهم و حتی بسیار مهم است.
سه چهارم (75%) معلمهای انگلیسی نگرانی خود را از عدم تنوع نژادی در برنامههای درسی دانشآموزان در مدارس بریتانیا اعلام کرده و بیش از یک چهارم (27%) از معلمان ارشد نیز میگویند خود دانشآموزان نیز از فقدان تنوع قومی در دروس تحصیلیشان ابراز ناخرسندی کردهاند.
یک معلم انگلیسی در آکادمی AIM در شمال لندن میگوید دروسی که در مدرسه درس میدهد عاری از هرگونه تنوع نژادی است و به اعتقاد او آموزش در بریتانیا سفیدسازی شده است. به گفته او «به ندرت به متونی بر میخوریم که در آنها درباره نژادپرستی سیستماتیک که دامنه ان تا به امروز ادامه دارد کمترین اقراری شده باشد. نه تنها آموزش در این کشور تماما سفید شده است، معلمهایی هم که از کشورهای آسیایی و اقلیتهای نژادی هستند بسیار اندکشمارند و همان تعداد اندک هم فقط در لندن و اطراف آن پیدا میشوند. این موضوع به عادیسازی مفهوم حاشیه و غیرخودی در بریتانیا کمک میکند.»
او در ادامه گفت «این امر مشکلات زیادی را برای دانشآموزان رنگینپوست و یا آنها که از کشورهای آسیایی به خارج از لندن میآیند ایجاد میکند؛ آنها هیچ الگویی را در مدرسه که شبیه آنها باشد پیدا نمیکند و نیز مدرسهها با اکثریت و یا تماما کارمندان سفیدپوست بهراحتی میتوانند معرفی مواد آموزشی متعلق به غیر سفیدپوستان را نادیده بگیرند و اگر هم این کار را انجام ندهند نسبت به زبان درست این متون کاملا مطلع نیستند و یا حتی درک درستی برای انتقال مطالب به شکل معنیدار ندارند.»
موسسه خیریه تیچفرست در حال راهاندازی یک کمپین جدید برای فراخوان یک سیستم آموزشی فراگیرتر در بریتانیا است و به اعتقاد آنها یک آموزش متنوع و همهجانبه میتواند توانایی درک افراد را از جهان اطرافشان توسعه دهد و دانشآموزانی را تربیت کند که نه تنها نسبت به سبکهای دیگر با مدارای بیشتری برخورد میکنند؛ بلکه نسبت به آنها درک درستی دارند. گوناگونی نژادی در سیستم آموزشی به ساختن جامعه منسجمتر مبتنی بر احترام و درک متقابل کمک میکند؛ علاوه براینکه عشق به ادبیات را در کودکان زنده میکند.
مترجم مریم سیفیپور