افول کبرویه در آسیای مرکزی نويسنده: دوين - دويس مترجم: مژگان - پورفرد
در طي قرون ششم تا هشتم هجري/ دوازدهم تا چهاردهم ميلادي فرقه هايي از تصوّف، در جهان اسلام و به ويژه آسياي مرکزي پديد آمدند که مهم ترين آنها يسويه، کبرويه و نقشبنديه بودند. از ميان اين سه فرقه، يسويه و کبرويه در آسياي مرکزي مجال رشد يافتند و حتّي در قرون بعدي کبرويه به يکي از انجمن هاي مهم تصوّف مبدل شدند. کبرويه در آسياي مرکزي، حضوري چشمگير و مقتدرانه در تمام عرصه هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي داشتند به طوري که آنها را سبب گرايش ايلخانان مغول به اسلام و بازگشت مجدد اين دين به ايران تلقي کرده اند؛ ولي به تدريج به دليل شرايط سياسي حاکم بر جامعه و اختلافات درون فرقه اي، دچار پراکندگي و انشعاب و نهايتاً افول شدند. نويسنده اين مقاله ضمن معرفي کبرويه، به حضور کبرويه در آسياي مرکزي اشاره کرده و علل افول آنها را مورد بررسي قرار داده است. | |||
| |||
از قرن دوازده تا چهارده سه فرقه اصلي تصوّف در آسياي مرکزي پديد آمد: فرقه «يسويه» که مشتق از نام «خواجه احمد يسوي» بود و از اهالي شهري که بعدها به نام ترکمنستان خوانده شد؛ «کبرويه» که نجم الدين کبري آن را در خوارزم پايه گذاري کرد و فرقه «نقشبنديه» که نام خود را از «بهاءالدين نقشبند» اهل بخارا گرفته بود. از ميان اين سه فرقه، يسويه به عنوان يك طريقت منحصراً در آسياي مركزي و با جذابيتي خاص براي تركان آن باقي ماند. در حالي که نقشبنديه فرقه اي بين المللي شد که در سراسر جهان اسلام فعال بودند و در تمام آسياي مرکزي به قدرت و شهرت فوق العاده اي دست يافتند و فراتر از مرزهاي اين منطقه در سرزمين هاي عثماني و هندوستان به پوياترين شکل منتشر و پراکنده شدند. منبع: سایت باشگاه اندیشه |