سرایت تنبلی اجتماعی به دانشگاهها!.ایسنا
در این خصوص، محققانی از دانشگاه مازندران در مطالعهای پژوهشی، درصدد برآمدهاند که پاسخ این سؤالات را بیابند که میزان تنبلی دانشگاهی دانشجویان بهعنوان مصداقی از تنبلی اجتماعی چقدر است و چه عوامل درون و برون دانشگاهی بر تنبلی دانشگاهی در میان دانشجویان تأثیر دارند؟
در این پژوهش پیمایشی، محققان از ابزار پرسشنامه برای سنجش استفاده کردهاند و 390 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران در آن مشارکت داشتهاند.
طبق نتایج حاصل از پژوهش فوق، بین نابسامانی بروندانشگاهی که سه بعد «نبود آینده شغلی»، «پایین بودن هزینههای تنبلی» و «فرهنگ تنبلی در جامعه» را شامل میشود، با تنبلی دانشگاهی و ابعاد آن رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین بین نابسامانی دروندانشگاهی که چهار بعد «نبود نظارت و کنترل در دانشگاه»، «ضعف برنامهریزی در دانشگاه»، «طفرهروی آموزشی سیستمی» و «نبود امکانات و تجهیزات در دانشگاه» را شامل میشود با تنبلی دانشگاهی و ابعاد آن رابطهای معنادار حاکم است.
دکتر علیاصغر فیروزجائیان، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران و همکارش در این رابطه میگویند: «متغیرهای بروندانشگاهی بیشترین تأثیر را بر سطح نظام دانشگاهی داشتهاند و طفرهروی آموزشی، فرهنگ تنبلی در جامعه و ضعف برنامهریزی در دانشگاه بیشترین تأثیر را بر تنبلی دانشگاهی داشتهاند».
این محققان اعتقاد دارند: «برای کاهش تنبلی دانشگاهی، باید به دو سطح درون و بروندانشگاهی توجه داشت. راهکارهای بروندانشگاهی، با بحث بهبود وضعیت اشتغال و آینده شغلی فارغالتحصیلها در جامعه مرتبط است. همچنین در همین راستا فرهنگسازی در حوزه کار مفید و جدیت در جامعه و درنهایت بالا بردن هزینههای تنبلی برای کاهش تنبلی راهگشا است».
آنها میافزایند: «در سطح دروندانشگاهی نیز افزایش نظارت و کنترل آموزشی و همچنین ثبات و دقت برنامهریزی آموزشی در کاهش تنبلی راهگشا است. افزایش و بهبود امکانات آموزشی در دانشگاه و جدیت آموزشی اساتید با توجه به نتایج پژوهش، میتواند کاهش تنبلی در بین دانشجویان و درنهایت جامعه دانشگاهی را سبب شود».
این یافتههای ارزشمند که میتوانند با افزایش تحرک و مشارکت، به رفع تنبلی دانشگاهی در بین دانشجویان و دانشگاهیان با تمرکز بر عوامل به وجود آورنده آنها کمک کنند، در مجله «جامعهشناسی کاربردی» وابسته به دانشگاه اصفهان و بهصورت مقالهای علمی پژوهشی به چاپ رسیدهاند.