دانشگاه هنگ‌کنگ در جدیدترین تحقیق خود به تحلیل عادات مطالعه بیش از 3 هزار خانواده با زمینه‌های فرهنگی متفاوت پرداخته است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد کودکانی که در برنامه‌های مطالعه گروهی شرکت می‌کنند، روابط اجتماعی قوی‌تر و مهارت‌های عاطفی، زبانی و رفتاری بهتری نسبت به کودکانی دارند که در این برنامه‌ها شرکت نمی‌کنند.

 همچنین آنها دریافته‌اند والدینی که همراه کودکانشان به مطالعه می‌پردازند استرس، اضطراب و افسردگی کم‌تر و اعتماد به نفس بیشتری در مهارت‌های مربوط به پدر- مادر بودنشان نسبت به آن‌هایی دارند که مشارکت و تعاملی در کتاب‌خوانی ندارند.

به گفته سرپرست این مطالعه؛ «شاید برخی والدین از اهمیت کتابخوانی با صدای بلند برای فرزندانشان‌ آگاه نباشند. یا شاید با وجود آگاهی به این مهم به دلیل کمبود وقت و مضیقه مالی نتوانند برای کودکانشان کتاب بخرند و یا با تکنیک‌های مطالعه تعاملی که بزرگ‌ترین تاثیر را بر رشد و توسعه رفتاری، عاطفی و شناختی دارد بیگانه باشند. اما خواندن کتاب برای کودکان تنها به این معنا نیست که کودکی باهوش تربیت کنیم، بلکه برای این است که کودکی شاد و رابطه فرزند- والدینی مطلوبی داشته باشیم.»

دکتر کارولین کیستین، محقق و متخصص کودکان در دانشگاه بوستون نیز می‌گوید: « هر روز نتایج تازه‌ای ردر مورد این‌که‌ برنامه‌های یادگیری زودهنگام در سلامت والدین و کودکان صرف‌نظر از نژاد، جنسیت و درآمد خانواده‌ها نقش مهمی دارد، منتشر می‌شود. داشتن تجربیات مشترک، گذراندن زمان با یکدیگر، نشستن کنار هم و ایجاد ارتباط بین کتاب و زندگی روزمره در مطالعه گروهی حائز اهمیت بسیاری است.»