به گزارش روابط عمومي مركز هنرپژوهي نقش جهان، كارگاه شناخت معماري سنتي ايران با حضور استاد علي اصغر شعرباف عضو ثابت فرهنگستان هنر با دستياري دكتر مهدي مكي نژاد عضو هيئت علمي فرهنگستان هنر، در روزهاي دوشنبه ساعت 16 برگزار مي شود.
اين كارگاه با استقبال پرشور هنر جويان، به پاسداشت نيم قرن تلاش بي شائبه استاد علي اصغر شعرباف در عرصه معماري سنتي و تبيين آداب معنوي و حرفه اي خلق اثر هنري با آموزش رسم انواع گره ها " ام الگره " توسط استاد شعرباف به هنر جويان صورت پذيرفته است.
مقرر شده  هنرجويان عنوان آداب معنوي خلق اثر هنري و صلاحيت تخصصي را پس از پايان دوره ها و برگزاري يك آزمون از محضر استاد كسب نمايند و به آنها اجازه نامه معنوي اعطا شود.
در طي 4 جلسه ي ابتدايي مباحث مجموعا در راستاي توضيح و ترسيم گره هاي معماري سنتيايران  بود، كه توضيحات كاملي با اين مضمون در اين جلسات ارائه گرديد.
 در ابتدا استاد رسم گره ي 9 و12 را آموزش داد: نام گذاري گره ها را بر اساس شمسه هايي كه 9 ترك (نه قسمت) و 12 ترك (دوازده قسمت) هستند صورت مي پذيرد. بايد در هر گره اي به دنبال خط رمز بود و بعد از آن هم تقسيم شمسه ها بسيار مهم است، اگر توانستيم خط رمز را پيدا كنيم شمسه ها به خودي خود شكل مي گيرند، مي توان گفت شمسه ها و خط رمز لازم و ملزوم يكديگر هستند.
وي يك نمونه از گره هاي ترسيم شده خود را در اختيار هنرجويان قرار داد كه از روي آن چگونگي رسم گره و پيدا كردن خط هاي رمز به حاضرين آموخته شد.
 در طي جلسه اول 10 الي 20 گره آموزش داده شد.
به گفته استاد اعم جلسات مختص به آموزش چند گره از گره هاي پيچيده مي باشد .
در فواصل جلسات 2 تا 5 كارگاه كه دوشنبه هاي هر هفته تشكيل شد استاد شعرباف، دو گره طبل قناس و ده پا بزي نيز اموزش داده شد.
استاد ابتدا گره طبل قناس را رسم نمود و بيان داشت گره ده پا بزي را مي توان از دل طبل قناس بدست آورد. وي در ادامه گفت  براي خرد كردن از شمسه و پنج ضلعي شروع مي كنيم و خط ها را ادامه مي دهيم كه پنج ضلعي بدست آيد.
طبل و سرمه دان هم دو مبحث ديگري هستند كه در جلسه پنجم آموزش داده شده است.
شعرباف در جلسه ششم به رسم گره ي تند 10 در زمينه دايره (دست گردان) پرداخت.
جلسه هفتم به رسم گره كند سرمه دان در زمينه 10 ضلعي و گره زمينه ساده  و گره موريانه  اختصاص داشت. خاصيت گره موريانه تند و كند اين است كه  هم زمان در يك گره دو زاويه تند و كند با هم وجود دارند با اينكه كاملا  با هم متفاوت هستند.
به گفته استاد حد اكثر 10 جلسه به گره ها  و يك جلسه هم به طاق و قوس اختصاص دارد، انواع و اقسام قوس هاي ايراني در زمان صفويه وجود داشته است كه كاملا مواضع شيعي در آنها آشكار مي باشد، به عنوان مثال مي توان از  قوسهاي 5 و2 كه مجموع قوسها نمادين بودن اين ترسيمات را به دليل مقدس بودن عدد 7 مشخص مي كند. براي رسم گره ي كند سرمه دان ابتدا" يك ده ضلعي رسم مي كنيم توجه شود كه براي رسم حتما از پرگارهايي كه دو سر سوزن است استفاده شود. در ابتدا بايد ترنج تند شكل بگيرد و پس از آن اشكال ديگر گره شكل مي گيرند.
شعرباف گفت: پنج ضلعي يك عنصر حياتي در ترسيمات است.
وي در ادامه عنوان كرد بدون تمرين و ممارست نمي توان دست به طراحي زد چون اينكار بيان يك هندسه ي نظري است و تمام اين گره ها مختصات رياضي دارند و بدون خط كش، پرگار و نقاله نمي توان آنها را تر سيم نمود. نكته مهم اين است كه در گره هاي رسمي اي كه گره ي كامل دارند همه حالتي مي توان آنها را خردتر كرد و تمام پنج ضلعي ها اضلاعشان يكي بوده و اگر نبود بدانيد كه طرح را اشتباه ترسيم كرده ايد .
پس از پايان مبحث ترسيم گره ها، در جلسات آينده موضوعاتي چون كاربندي، مقرنس سازي، رسم بندي، كا سه سازي، كاشي كاري و مصالح شناسي پرداخته مي شود.
سلسله كارگاه هاي معماري سنتي ايران با حضور استاد شعر باف روزهاي دوشنبه ساعت 16 در فرهنگستان هنر، خيابان ولي عصر(عج)، تقاطع خيابان طالقاني، شماره 1552 برگزار مي شود.

منبع: سایت فرهنگستان هنر