براساس اعلام علی نورزاد – مدیر عامل شرکت ساخت – این راه اصلی در دو بخش متفاوت پیگیری شده که سه قطعه آن به طول ۹۲ کیلومتر تاکنون به بهره برداری رسیده و سه قطعه باقی‌مانده با طول ۸۰ کیلومتر پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

طبق صحبت‌های نورزاد این راه اصلی که می‌تواند در کنار تسهیل رفت و آمد از مرز ترکمنستان به داخل ایران پالایشگاه سرخس را نیز گسترش دهد، حدود هزار میلیارد تومان بودجه نیاز خواهد داشت تا در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.

البته در کنار محور اصلی باقی‌مانده نورزاد از تلاش برای تکمیل پل سرخس به سرخس نیز خبر داده و اعلام کرده با توجه به این‌که پل قبلی مشکلاتی جدی داشت، با هماهنگی‌های صورت گرفته پل جدید براساس استانداردهای موجود و به طول ۹۶ متر که ۴۸ متر آن در خاک ایران و ۴۸ متر در خاک ترکمنستان خواهد بود، ساخته می‌شود که در نهایت می‌تواند به نهایی شدن طرح تسهیل رفت و آمد میان ایران و ترکمنستان بینجامد.

با توجه به پیگیری جدی این راه اصلی از سوی ایران و تلاشی که برای افزایش قراردادها و توافق‌ها میان مسوولان ایرانی با طرف‌های ترکمن انجام می‌گیرد، به نظر می‌رسد گام‌هایی جدی برای احیای جاده ابریشم و نقش‌آفرینی تاریخی ایران برداشته خواهد شد که در این بین ترکمنستان بازیگر اصلی این توافقات خواهد بود.