پنج محور مورد نظر در فراخوان:تحلیل محتوای کتاب درسی تاریخ ،معلمان و آموزش تاریخ ، هویت ملی –دینی در کتب درسی تاریخ ،تاریخ نگاری وتاریخ نگری در کتاب های درسی تاریخ و روش های نوین آموزش تاریخ بود.

جلسه افتتاحیه باپخش سرود جمهوری اسلامی ایران ،تلاوت آیاتی از قران مجید ،خوشامد گوئی دکتر امامی از اعضای هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ آغاز گردید.سپس دبیر علمی همایش دکتر فاضلی پورگزارشی از اهداف و چگونگی فرایند برگزاری همایش ارائه داد. دبیر کارگروه آموزش و پرورش آقای شعبانزاده درخصوص فعالیت کار گروه و دبیر اجرائی همایش آقای روح بخش نیز فرایند اقدامات انجام شده را ارائه دادند.

همایش با ارائه 25 مقاله بصورت سخنرانی و 10مقاله بصورت پوستر برگزار گردید.نشست نخست با حضور شرکت کنندگان در یک سالن ارائه شد و نشست های بعدی پس از پذیرائی در دو سالن موازی صورت گرفت. موضوع نشست اول تحلیل محتوا کتب درسی تاریخ با ریاست دکتر ملائی توانی پی گرفته شد.دکترعریضی نخستین مقاله را تحت عنوان "بررسی احساس درونی معلمانی که بخشی از آگاهی تاریخی دانش آموزان را حذف می کنند"ارائه دادند. چند نکته مورد توجه ایشان بود.جهت گیری تعلیمی معلمان بر واقعیت های تاریخی رجحان دارد .دیگر آن که مفاهیم مندرج در کتاب واقعیت های رخ داده نیست بلکه مفاهیمی است که با سو گیری خاص در کتاب های تاریخی مطرح گردیده است پژوهش دکتر عریضی با تحقیق میدانی در میان بخشی از دبیران تاریخ اصفهان انجام گرفته بود.

دکتر ملائی توانی سخنران بعدی بودند که رویکرد عباس اقبال آشتیانی را در تاریخ نگاری درسی دوره پهلوی مطرح کردند.وی فعالیتهای پژوهشی عباس اقبال را درچند عرصه مورد نظرقرار داده بود. ادبیات فارسی، تاریخ ایران ، مباحث جغرافیائی،تصحیح آثار متقدمان ونگارش متن های درسی، اما آنچه مورد بررسی قرار گرفته ارزیابی روش ومحتوای فعالیت های عباس اقبال در عرصه ی کتاب های درسی دبیرستان های ایران در فاصله ی سال های پس از مشروطه بود.پرسش مطرح شده آیا عباس اقبال از گفتمان تاریخ نگاری رسمی تبعیت کرده ودغدغه های حکومت پهلوی را در مورد تاریخ ایران باز تاب داده ؟یا نگاهی مستقل از ملاحظات حاکمیتی را در پیش گرفته است؟دکتر توانی از منظر روش شناسی و معرفت شناسی دیدگاه وعملکرد اقبال را مورد بررسی قرار دادند.

خانم دکتر شکور قهاری به  موضوع"همسوئی کتابهای درسی تاریخ مدارس با پروژه ملت سازی عصر پهلوی اول" پرداخت .وی اشاره کرد که دولت وقت از آموزش وپرورش و ابزارهای آموزشی هم چون کتاب های درسی به عنوان  دستگاهی ایدئولوژیک در عصر پهلوی استفاده کرده است.پژوهش دکتر قهاری با استناد بر اسناد تاریخی و کتاب های درس تاریخ مدارس در آن دوره صورت گرفته بود.ایشان تاکید داشتند توجه ویژه به تاریخ ایران باستان وتاکید بر سلسله هائی که در ایجاد استقلال عنصر ایرانی وبیگانه ستیزی نقش موثری داشتند قابل توجه است .

عنوان مقاله آقای برزوئی "جناح بندیهای سیاسی و رویکرد ایدئولوژیک در کتاب های تاریخ" بود.با توجه به فرایند نظارتی بر محتوای کتب درسی تاریخ طی چهار دهه گذشته باز هم چالشی سخت بر سر محتوای کتاب ها بوجود آمده است ، بنابراین یافته های پژوهش نشان می دهد که کتاب تحت تاثیررقابت های سیاسی- جناحی حاصل از تغییر در سپهر سیاسی کشور در سال های بعد از 1376و عوامل قدرتمند خارج از حوزه آموزش وپرورش قرار گرفته است.

آخرین سخنران نشست نخست آقای سلطانزاده مقاله خود را با عنوان "تغییرات محتوای کتاب های درس تاریخ دوره راهنمائی در فاصله سال های 1358-1368شمسی ارائه داد.وی به تغییرات محتوای کتاب های راهنمائی پس از پیروزی انقلاب اشاره داشتند و پرسش های اصلی خود را مطرح کردند. چرا و چه تغییراتی درمحتوای کتاب در سال های 1358 تا 1368 شمسی داده شده است؟  ایشان در پژوهش خود ازگفتمان لاکلا وموف  بهره بردندو عنوان کردند که در دوره پهلوی نشانه های اصلی گفتمان شاهنشاهی پهلوی باز تاب گسترده ای داشت.پس از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب های تاریخ راهنمائی بر مبنای گفتمان جمهوری اسلامی ایران باز نویسی و سپس ایجاد مفصل بندی جدید در گفتمان جمهوری اسلامی در نیمه دوم دهه شصت شمسی سبب وقوع تغییراتی در کتاب های تاریخ راهنمائی در سال های فوق ذکرگردید.