پاسخ به امامجمعه تهران درباره نمایشگاه کتاب ایسنا
اما اگر منظور این است که نمایشگاه کتاب نباید جایی برای عرضه کتابهایی از فرهنگهای دیگر باشد و به این دلیل بد است هم باید اشاره کرد مگر نه اینکه اسلام دین تبادل افکار است؟ مگر نه آن که قرآن کریم بر بندگانی که همه قولها را میشنوند و بعد آن را که از همه بهتر است، برمیگزینند، بشارت داده است. مگر نه این که پیامبر اسلام(ص) فرمودهاند حکمت بیاموزید حتی اگر در دورترین نقاط زمین باشد و مگر نه این که امامان ما مناظره را یکی از راههای پیشبرد دین میدانستهاند. در قرون سوم و چهارم اسلامی آنچه باعث گسترش اسلام و شکلگیری تمدن اسلامی در فتوحات مسلمانان شد، ترجمه اندیشههای رایج آن زمان به زبان عربی توسط اندیشمندان اسلامی و نقد و پرورش آنها بود.
اگر ما باور داریم اسلام دین فطری است و میتواند با فطرت انسانها سخن بگوید چرا نباید بگذاریم متفکران مختلف، افکارشان را به ما عرضه کنند و انسانها بر اساس فطرتشان به نقد این اندیشهها بپردازند. این پیام اسلام را امروز بسیاری از مؤسسات اندیشه اسلامی در شهرهای مذهبی ایران و بهویژه قم دریافتهاند. به همین دلیل آنها نه تنها آثار مختلف سایر کشورها، از فلسفه و حقوق گرفته تا اخلاق و هنر را میخوانند و ترجمه میکنند که تلاش میکنند اندیشههای خودشان را نیز در قالب کتاب و مقاله به دنیا عرضه کنند. راه جلوگیری از انحراف و نفوذ، تعطیل کردن نمایشگاه کتاب و بستن درها نیست. راهش این است که اگر ناشران غیرایرانی در نمایشگاه کتاب ما حاضر میشوند، ناشران ما نیز در نمایشگاههای کتابی که هر ساله در نقاط مختلف دنیا برگزار میشود، شرکت کنند. نمایشگاه کتاب یعنی پهنکردن سفره اندیشه و تفکر به روی همه مردم و نباید این سفره را برچید بلکه باید آن را بیشتر و بیشتر گستراند.