افسوس که او «دولت مستعجل» بود. ایسنا
حاصل آشنایی بسطامی و مشکاتیان آلبومهای «افشاری مرکب»، «مژده بهار»، «افق مهر» و «وطن من» بود. «افشاری مرکب» که بهعنوان نخستین اثر بسطامی در سال 1368 منتشر شد، با چند شب اجرا در تالار رودکی هم همراه بود و موفقیتهایی را با این هنرمند که آن زمان 33 ساله بود، به همراه داشت.
همکاری بعدی بسطامی سال 1371 با گروه «دستان» و حمید متبسم شکل گرفت که حاصل آن انتشار آلبوم «بوی نوروز» بود. او آثار زیادی را در همکاری با حسین پرنیا، کیوان ساکت، محمدرضا درویشی و ... منتشر کرد. با این حال، معروفترین اثر این هنرمند همان «گلپونهها» است که پس از مرگش نیز شهرت بسیار پیدا کرد.
«گلپونهها» تنها اثر تصویری زندهیاد ایرج بسطامی است که به کنسرت گروه «همایون» در دههی 70 تعلق دارد.
ایرج بسطامی در سن 40 سالگی به اوج فعالیتهایش رسید و در طول 14 سال فعالیت، 11 آلبوم موسیقی از خود به یادگار گذاشت. آوازهای او بیشتر بر پایهی سنتور بود. با این حال بهدلیل مشکلات معیشتی، ایرج بسطامی از سالهای پایانی دههی 70 دیگر کار جدی نکرد.
خواهر زندهیاد ایرج بسطامی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا هنوز اثر منتشرنشدهای از برادرش در دست هست؟ اظهار کرد: هماکنون فایل صوتی خاصی در دست ما نیست. آنچه در دست هست، شامل قطعات کوتاهی است که در دستگاههای مختلف اجرا شده است و نمیتوان آنها را در یک مجموعه قرار داد. شاید هم در دست بعضیها آثاری باشد که بهدست ما نرسیده است.
فاطمه بسطامی بیان کرد: بارها هم اعلام کردهایم که اگر کسی از صدای ایرج، قطعاتی دارد، خانوادهی بسطامی را در جریان بگذارد و بدون اجازهی بنیاد فرهنگی - هنری بسطامی هیچ اثری منتشر نشود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا امسال مراسم یادبودی برای زندهیاد بسطامی در بم برگزار میشود؟ گفت: امسال مردم بم و جوانان علاقهمند به ایرج، خودشان مراسمی ترتیب دادند تا بر سر مزار او گردهم آیند. در واقع آنچه برگزار میشود به همت مردم بم است.
صدیقی تعریف دربارهی بسطامی گفته است: «جنس صدای او از جنسی بود که ما را وادار میکند، بگوییم صدای او شبیه هیچ خوانندهی دیگری نبود. او تنها شبیه خودش بود.»
محمدضا درویشی معتقد است: «ایرج با مرگ، به هنرش زندگی بخشید.»
محمدرضا شجریان نیز دربارهی آواز این هنرمند گفته است: «بسطامی! خداوند گوهری به تو داده و من میخواهم این گوهر را شکل بدهم. او 6 سال شاگرد من بود. تا میانهی دورهی عالی هم با من کار کرد. آیندهی خوبی برایش پیش بینی میکردم. گلی بود که خیلی زود پرپر شد. افسوس که او دولت مستعجل بود.»
زندهیاد پرویز مشکاتیان نیز دربارهاش معتقد بود: «ایرج خوانندهای بیبدیل در کار خود بود. صدایش پخته بود و کویری. راز ماندگاری ایرج در صدایش بود.»