ذوالفقاری ادامه داد: در رشته ادبیات فارسی، چند واحد درسی برای آموزش شیوه‌های نگارش وجود دارد، اما برای سایر رشته‌ها این دروس در نظر گرفته نشده و علت اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان فاقد دانش کافی در حوزه مسائل نگارشی هستند، این است که از لحاظ واحد درسی، جایگاهی در نظام آموزش عالی برای این دروس دیده نشده است.

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک اضافه کرد: متأسفانه این واحد درسی در سیاست‌گذاری برنامه‌های درسی، دروس عمومی مدنظر قرار نگرفته و این معضلی است که شورای گسترش باید آن را حل کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند این واحد را به عنوان درس پیش‌نیاز برای دانشجویان ارشد و دکتری ارائه کنند، افزود: این واحدهای درسی باید به معاون آموزشی یا تحصیلات تکمیلی هر دانشگاه برای اجرایی شدن پیشنهاد داده شود.

ذوالفقاری با اشاره به پیشنهادات و راهکارهای دیگر گفت: علاوه بر این، چند کتاب معروف در خصوص آیین نگارش و مقاله‌نویسی مثل کتاب‌های چاپ سمت که شورای گسترش یا تربیت مدرس چاپ کرده و از جمله کتاب‌های معتبر هستند، می‌تواند در کتابخانه‌ها در اختیار دانشجویان گذاشته شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه اراک گفت: در مجموع، معضلی که هست این است که در شیوه نگارش اقدام تثبیت‌شده خوبی وجود ندارد.

او با اشاره به پایه‌ها و ریشه‌های کم‌سوادی ادبی و کم‌اهمیتی به درس انشا در مدارس و لزوم رفع این مشکل اظهار کرد: دو واحد زبان و ادبیات فارسی عمومی که در دانشگاه گذرانده می‌شود، برای رفع نیاز آموزشی دانشجویان در این بخش کفایت نمی‌کند. حتی در مقطع ارشد و دکتری درسی تحت عنوان زبان فارسی عمومی نداریم، در حالی که این واحد باید در حد دو واحد به عنوان درس پیش‌نیاز، قبل از شروع رساله به عنوان دوره آموزشی در نظر گرفته شود.