نقل کرده اند که روزی مولوی وارد محفل‏ قونوی شد، قونوی از مسند خود برخاست و آن را به مولوی داد که بر آن بنشیند، مولوی ننشست و گفت جواب خدا را چه بدهم که بر جای تو تکیه زنم . قونوی مسند را به دور انداخت و گفت: مسندی که تو را نشاید ما را نیز هرگز نشاید. 
قونوی بهترین شارح افکار و اندیشه‏های محیی‏الدین است، شاید اگر او نبود محی‏الد ین قابل درک نبود، کتابهای قونوی از کتب درسی حوزه‏های‏ فلسفه و عرفان اسلامی درین شش قرن اخیر است .
قطب الدین شیرازی از شاگردان اوست . صدرالدین قونوی با سعد الدین حمویی همواره ملاقات داشته اند و بین آنها رابطه ی محبت و دوستی دائمی بوده است .

قونوی با خواجه نصیر الدین طوسی در مسائل حکمی مکاتبات زیادی داسته است و همواره مورد تمجید خواجه نصیر بوده است . او با ملای روم نیز کمال یگانگی را داشت و گفته اند در حق یکدیگر وظایف تجلیل و احترام تمام به عمل می آوردند .

شمس الدین احمد افلاکی در کتاب مناقب العارفین نوشته است ؛ حضرت چلبی حسام الدین از حضرت مولانا پرسیده بود که نماز شما را که بخواند ؟ فرمود؛ که شیخ صدرالدین اولی است .

و نیز گفته اند که شیخ مویدالدین جندی ، مولانا شمس الدین ایکی ، شیخ فخرالدین عراقی و شیخ سعیدالدین فرغانی( قدس الله تعالی ارواحهم) و غیر ایشان از اکابر عرفا ، در تحت تربیت شیخ صدرالدین قونوی بوده اند و در محضر ایشان پرورش یافته اند .

شیخ اکبر محیی الدین در زمانی که از سرزمین مغرب به طرف روم می رفت ، در بعضی از مشاهدات خود در هنگام ولادت صدرالدین ، استعداد و علوم و تجلیات و احوال و مقامات او و هر چه در مدت عمر و بعد از آن براو گذشت و خواهد گذشت را مکاشف شد . و آنگاه که به قونیه رسید بعد از ولادت صدر الدین و وفات پدرش ، مادرش به عقد نکاح شیخ در آمد و وی در خدمت  و مصاحبت شیخ تربیت یافت .

صدرالدین نقاد احکام (فلسفه نظری)محیی الدین است . به طوری که مقصود و منظور شیخ در مسئله ی وحدت وجود ، به وجهی که مطابق عقل و شرع باشد ، جز به تتبعات و تحقیقات وی ، فهم آن  میسور نمی باشد . که گویند ؛ مولانا جلال الدین در مثنوی خود با این ابیات به او اشاره می نماید ؛

 پای استدلالـیان چوبیـن بود        پای چوبین سخت بی تمکین بود

  غـیر آن قطب زمان دیده ور         کــز ثباتــش کوه گردد خیره سر

قونوی به فارسی نیز مسلط بود ه است و ابیاتی نیز از او نقل کرده اند. مشارق الدراری سیف فرغانی که شرح قصیده ی تائیه ی کبرای ابن فارض می باشد ، در اصل عربی شده ی مباحث فارسی اوست که در کلاس درس برای شاگردان خود بیان می نموده است. از کتابهای معروف قونوی عبارت‏ است از: مفتاح الغیب، نصوص، فکوک.  نوشته اند که قونوی در سال 672 (سال فوت‏ مولوی و خواجه نصیرالدین طوسی) و یا سال 673 درگذشته است.  در کتاب ریاض العارفین آمده است که این رباعی از اوست ؛

آن نیست ره وصــل که انگاشته ایــــم         وان نیست جهان جان که پنداشته ایم

آن چشمه که خضرخورده زوآب حیات        در خانه ی ماسـت لیــک انباشته ایم

مجموعه ی آثار شیخ صدرالدین محمد قونوی را این گونه بر شمرده اند ؛

-         مفتاح غیب الجمع والوجود ؛ معروف به مفتاح الغیب ، 

-         شرح تعرف ؛ در خصوصت تصوف،                                                    

-         النصوص فی تحقیق طور المخصوصِ که در تصوف است ،

-         النفحات الالهیة ؛

-         الفکوک فی اسرارمستندات الفصوص ،

-         اعجاز البیان فی بعض اسرار ام القرآن در تفسیر سوره ی فاتحة ،

-         شرح حدیث الاربعین (شرح الاحادیث الاربعینیة) ،

-    اللمعة النعمانیة فی شرح مشکلات الشجرة النعمانیة فی الدولة العثمانیة ابن العربی ،

-         جامع الاصول ؛

-         الرسالة الهادیة ؛

-         الرسالة المرشدیة ؛

-         نفثة المصدور و تحفة المشکور ؛

-         مؤاخذات ؛

-         الرسالة المفصحة ؛

-         التوجه الاتم الاعلی نحو الحق جل و علا ؛

-         شرح الاسماء الحسنی ؛

-         وصایا ؛

-         شعب الایمان ؛

-         رساله در بیان مبداء و معاد ؛

-         کتاب الاسماع ببعض کلیات اسرار السماء ؛

-         المفاوضات ؛ در باره وجود و ماهیت ،

-         تبصرة المبتدی و تذکرة المنتهی ؛ به فارسی در اصول معارف ،

-         ....و رسالات مختصر دیگر قونوی،که علاوه بر اعجاز البیان در کتب عرفانی خود، برخی مطالب قرآنی را نیز ارائه کرده است .

منابع و مآخذ :

1-    مقدمه آقای محمد خواجوی به عنوان مترجم رساله اعجاز البیان فی اسرار .....

2-    مقدمه تفسیر و مفسران

3-    دانشنامه قرآن و قرآن پژوهان . بهاءالدین خرمشاهی ج1 ص 667 و ج2 ص 1779

4-    فرهنگ فارسی . دکتر محمد معین . بخش اعلام، ذیل کلمه صدرالدین

5-    لغت نامه مرحوم علی اکبر دهخدا . ذیل کلمه صدرالدین

و نیز رجوع شود به ؛

-         حبیب السیر . تاریخ عمومی فارسی تا وفات شاه اسماعیل صفوی تألیف خواند میر.

-         کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون. تألیف حاجی خلیفه /متوفی 1068 هجری .

-         ریاض العارفین.تذکره ای است در شرح حال عارفان ، تألیف رضا قلی خان هدایت .

منبع:www.madibnia.blogfa.com