رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به هدف کلی ترسیم شده برای فعالیت های فرهنگی این سازمان در چشم انداز ۲۰ ساله ، خاطرنشان کرد: هدف کلی ما ایجاد شناخت و علاقه در مخاطبان و کشورهای مختلف نسبت به اسلام ناب و ارزش های انقلاب و مزیت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. مصطفوی افزود: به این منظور ما تلاش می کنیم از تمامی ظرفیت های فرهنگی کشورمان در عرصه های مختلف آموزش، پژوهش، فرهنگ، هنر، فعالیت های تبلیغی و دینی، رسانه، فضای مجازی و سازمان های منطقه ای و بین المللی فرهنگی مثل یونسکو ، اکو و سازمان کنفرانس اسلامی استفاده کنیم تا هدف اصلی محقق شود.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد که این سازمان طی دو سال گذشته تلاش کرده است یک سند راهبردی را ترسیم کند که بر اساس آن راههای فعالیت های فرهنگی نظام در کشورهای مختلف در یک دوره پنج ساله ، مشخص شده است. وی افزود: در این راستا تلاش شد که مخاطبان را کاملا شناسایی کنیم و سطح معرفت و شناختشان را از اسلام ناب، انقلاب و ایران تعیین کنیم تا بتوانیم با انجام برخی فعالیت ها این شناخت را در طول پنج سال افزایش دهیم. مصطفوی اضافه کرد: بر اساس شرایط محیطی یعنی فرصت ها و تهدیدهایی که در هر کشوری وجود دارد و همچنین بر اساس توانمندی هایی که در کشور خودمان وجود دارد سعی کردیم از تمام آن عرصه ها استفاده کنیم و وضعیت موجودمان را به سمت رسیدن به وضعیت مطلوب سوق بدهیم. رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اهمیت این کار خاطرنشان کرد که این اقدام برای نخستین بار در کشور انجام شده است. او یادآور شد که برای تدوین این راهبرد فرهنگی پنج ساله با کلیه دستگاههای فرهنگی و بخصوص وزارت خارجه همکاری نزدیکی صورت گرفته است. مصطفوی گفت: برای اجرای این راهبرد که راههای اجرایی آن نیز در همین مطالعه راهبردی دیده شده است، ۲۳دستگاه فرهنگی و وزارت خارجه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشارکت خواهند داشت. رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: ما وظیفه خود می دانیم که زمینه حضور توانمندی ها و استعدادهای ارزشمند فرهنگی داخل را برای حضور در کشورهای مختلف فراهم کنیم. وی خاطرنشان کرد که به مشارکت گرفتن توانمندی های داخل کشور موجب شده که میزان فعالیت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی ها از افزایش چشمگیری برخوردار شود
مشاور رییس جمهور تصریح کرد: هدف از تنظیم سند راهبردی نشان دادن اولویت های فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور است. مصطفوی با بیان اینکه نکته کلیدی در تنظیم اولویت ها ، میزان اثربخشی روی مخاطبان است، گفت: اگر در کشوری زمینه فعالیت فرهنگی برای اثربخشی مناسب، عرصه هنر تشخیص داده شده ممکن است همین اثربخشی در کشوری دیگر ، پژوهش باشد و یا زمینه آموزش برای مخاطبین در یک کشور دیگر اثربخشی بیشتری داشته باشد. رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: بر این اساس، نتیجه و خروجی فعالیت های فرهنگی و میزان اثربخشی فعالیت ها در تنظیم این سند راهبرد برای ما اهمیت زیادی دارد. از مصطفوی سوال شد که با توجه به اهمیت جایگاه رسانه در زمان حاضر، آیا در این سند راهبردی نیز به این موضوع توجه شده است؟
مشاور رییس جمهور در پاسخ گفت: موضوع رسانه و همچنین ورود در فضای مجازی به عنوان دو عرصه راهبردی در تنظیم سند مورد توجه قرار گرفته است و ما در هر کشوری قدرت رسانه ای خودمان را مشخص کرده ایم و چگونگی استفاده از رسانه و ارتقا و تقویت جایگاه رسانه را برای تحقق هدف کلی یعنی ایجاد شناخت در مخاطبین نسبت به اسلام ناب ، انقلاب اسلامی و مزیت های جمهوری اسلامی و معرفی ایران امروز ، تعیین کرده ایم. وی افزود: تلاش می کنیم با ایجاد ارتباط بین رسانه های داخلی و خارجی ، از فرصت رسانه بیشترین استفاده را ببریم. رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: ما در سال ۸۸چند سفر برای خبرنگاران داشتیم ؛ چه از کشورهای دیگر که با دعوت ما به ایران سفر کردند و در مدت حضورشان با توانمندی ها و شرایط فرهنگی جمهوری اسلامی و رسانه های داخلی ایران آشنا شدند و همچنین برای تقویت ارتباطات رسانه ای چند گروه خبرنگاری هم از ایران به خارج از کشور اعزام شدند. مصطفوی تاکید کرد که این حرکت با استفاده از ظرفیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه ها در سال ۸۹تقویت می شود. ** برای حضور موثر در جهان باید یک جبهه فرهنگی تشکیل شود  .مصطفوی در پاسخ به سوالی درباره هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دیگر مراکز و نهادهای فرهنگی کشور گفت: برای ما ارتباط و کار مشترک با دستگاههای فرهنگی یک نگاه اصولی است و معتقدیم برای حضور فرهنگی در جهان نیاز به تشکیل یک جبهه واحد فرهنگی داریم. مشاور رییس جمهور افزود: با توجه به ظرفیت های بسیار ارزشمند فرهنگی در دستگاههای مختلف فرهنگی و همچنین در استانهای مختلف، تلاش کردیم که این جبهه مشترک را تشکیل داده و تقویت کنیم. وی اضافه کرد: در این راستا در سال گذشته توانستیم یک برنامه ریزی مشترک با دستگاههای فرهنگی عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تنظیم کنیم و امیدواریم در سال ۸۹با حضور این ۲۳دستگاه فرهنگی ، جبهه مشترک خودمان را داشته باشیم. مصطفوی با یادآوری این نکته که ما با یک جبهه مشترک فرهنگی معارض مواجه هستیم و تهاجم نرمی علیه منافع نظام اسلامی وجود دارد ، تصریح کرد: طبیعی است که ما هم این جبهه مشترک را برای استفاده کامل از قدرت نرم داشته باشیم. مشاور رییس جمهور تاکید کرد: ظرفیت های بزرگ فرهنگی ما قطعا قدرت ایجاد جریان و تاثیرگذاری بر فرهنگ های دیگر را دارد، فقط ضرورت دارد که ما در یک حرکت علمی و منطقی بتوانیم این ظرفیت ها را در خارج از کشور ارایه بدهیم.
او یادآور شد که به جهت قدرت علمی خوب کشورمان کمتر سمینار فرهنگی و علمی در دنیا برگزار می شود که از اندیشمندان ایرانی برای حضور در آن دعوت نکنند. مثلا در مباحث مربوط به فلسفه، عرفان، علوم اجتماعی، اخلاق ، گفت و گوی ادیان، شرق شناسی و امثال اینها اگر سمیناری برگزار شود ، برگزار کنندگان آن حتما از اندشمندان ایرانی دعوت می کنند. از مصطفوی سوال شد که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای گسترش زبان فارسی در خارج از کشور چه اقدامی انجام داده است؟ او در پاسخ گفت: ما معتقدیم زبان و ادبیات فارسی توان حمل و ارایه بسیاری از ارزشهای انسانی ، الهی و اخلاقی را دارد و ظرافت های ادبی زبان فارسی هم موجب شده که مخاطب این زبان با شیوایی مناسبی مفاهیم موجود در ادبیات زبان فارسی را دریافت کند. مصطفوی با اشاره به استقبال زیاد کشورهای مختلف از آموزش زبان فارسی ، گفت: افزایش تعداد کرسی های زبان فارسی و راه اندازی اتاق ایران در دانشگاههای مختلف و برگزاری کلاس های آموزش زبان فارسی به وسیله رایزنی ها در کشورهای مختلف، نشان از رشد و توسعه زبان فارسی در خارج از کشور است. رییس سازمان فرهنگی و ارتباطات اسلامی ادامه داد: خوشبختانه علاقه خوبی برای ترجمه تولیدات مکتوب و کتابهای ما در خارج از کشور وجود دارد و بنا به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ما در سازمان ، مرکزی را برای ساماندهی ترجمه و نشر کتاب های علوم اسلامی و علوم انسانی تشکیل داده ایم. وی افزود: برگزاری دوره های بازآموزی زبان فارسی برای اساتید و دانشجویان ارشد زبان فارسی در ایران باعث تقویت و تبلیغ آموزش زبان فارسی در کشورهای مختلف شده است. مصطفوی در پاسخ به این سوال که چه تعداد اتاق ایران در دانشگاههای کشورهای مختلف داریم گفت: در دانشگاههای بیش از ۱۰۰کشور جهان ۲۲۰ اتاق ایران داریم. این اتاق ها تجهیز شده است و دارای یک کتابخانه می باشد و در آن کتابهای مربوط به شناخت اسلام، ایران، ادبیات فارسی، ادبیات معاصر و نرم افزارهای رایانه ای ارایه شده است و همچنین تلویزیون برای دریافت کانال های ایران در آن وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: هر استاد یا دانشجویی که علاقمند باشد نسبت به ایران اطلاعاتی بدست آورد به اتاق ایران مراجه می کند و این اتاق ها مکان خوبی برای ارایه فرهنگ ایرانی است. مصطفوی تاکید کرد: تلاش بر این است که با عقد موافقت نامه های فرهنگی بتوانیم از توانمندی های آموزش زبان فارسی و ایران شناسی استفاده کنیم و تعداد کرسی های زبان فارسی و ایران شناسی را در کشورهای مختلف افزایش دهیم. رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ملاک های انتخاب رایزنان فرهنگی گفت: خوشبختانه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با توجه به تجربیات ارزشمندی که مدیران و کارشناسان آن نسبت به فعالیت های فرهنگی بین المللی دارند، ظرفیت خوبی برای اعزام نیروی فرهنگی به کشورهای مختلف دارد و ما تلاش کرده ایم که برای شناسایی دقیق توانمندی های نیروهای سازمان و انتصاب آنها در پست های مدیرتی فرهنگی، از یک عقل جمعی بهره بگیریم.
وی تاکید کرد: تصمیم گیری در مورد انتخاب افراد به عنوان رایزن فرهنگی از یک راهکار دقیقی برخوردار است و تلاش می شود توانمندی های فرهنگی فرد مشخص شود و بر اساس مهارتها و قدرت مدیریت فرهنگی و صلاحیت های فردی انتخاب صورت بگیرد. رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: خوشبختانه این روش برای انتخاب مدیران فرهنگی در داخل سازمان و رایزنی های فرهنگی در خارج از کشور توانسته قدرت تاثیرگذاری و حجم فعالیت های فرهنگی ما در خارج از کشور را افزایش بدهد. مشاور رییس جمهور در ادامه این گفت و گو در پاسخ به سوالی در خصوص توجه دولت دکتر احمدی نژاد به مقوله فرهنگ در عرصه داخلی و خارجی گفت: نگاه دولت نهم و مخصوصا دهم به تقویت فعالیت های فرهنگی نسبت به قبل چشمگیر است. وی افزود: توجه ویژه دولت به فعالیت های فرهنگی که به نظر من یک توجه اصولی و بنیادی است ، می تواند تاثیر ارزشمندی بر روی کلیه فعالیت های نظام داشته باشد. مصطفوی ابراز امیدواری کرد که با توجه به افزایش بودجه و امکانات فرهنگی استانها ، تحولات بزرگی در این زمینه صورت بگیرد. رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ما نیز تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت های فرهنگی موجود در داخل کشور ، خلاء های حضور فرهنگی در خارج را پر کنیم. وی خاطرنشان کرد: نیاز ما به تقویت حضور تاثیر گذار فرهنگی در خارج از کشور و علاقه و اشتیاق مخاطبان ما در کشورهای مختلف برای شناخت فرهنگ غنی ایران اسلامی موجب می شود که ما خودمان را ناگزیر به استفاده از ظرفیت های فرهنگی موجود در کشور کنیم و به توان و امکانات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بسنده نکنیم.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: بودجه و امکانات این سازمان به هیچ وجه پاسخگوی نیازها و اشتیاق های موجود در خارج از کشور نیست لذا تلاش می کنیم در چارچوب سند راهبردی، با کلیه دستگاههای فرهنگی که امکان حضور در خارج از کشور را دارند، مشارکت فرهنگی داشته باشیم.

منبع: ایرنا