افتتاح سینما «تک» با گلهی سینایی و حضور کیارستمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،
سینایی: باید ذهن خود را درست کنیم وگرنه با تکه تکه کردن فیلمها هیچ اتفاقی نمیافتد
در این مراسم خسرو سینایی با اشاره به اینکه خانه هنرمندان تنها جایی است که مردم جمع میشوند و او هم با عشق و علاقه در آنجا حاضر میشود، گفت: چند سال قبل در این جا تعدادی فیلم تجربی از حوزه فیلم شهر وین نمایش داده شد که باعث شده بود ذهن بسیاری از جوانانی که آنها را دیده بودند روشن شود، چون متوجه شدند به گونهای دیگر هم میتوان فیلم ساخت.
این کارگردان سینما با بیان اینکه سالها است همه، سینما را با «هیچکاک» میشناسیم در حالی که امثال او زیاد بودهاند، ادامه داد: ما بارها و بارها هیچکاک را شناختیم و خواستیم او را تقلید کنیم و اینجاست که مشکل پیش میآید، چون سینما یک فرمول نیست بلکه ابزار است و نباید به ذهن خلاق سینما یک نسخه داد.
سینایی با اشاره به اینکه سالهاست ما در ایران سینما داریم و تک استعدادهای درخشان فیلمساز هم داشتهایم، افزود: با این حال نتوانستهایم یا خیلی کم توانستهایم گروههای فیلمساز هماهنگ را شکل دهیم. امروز به دورهای نزدیک شدهایم که ابزار سینما آنقدر کوچک و در دسترس شده است که هر کسی که ذهن خلاق سینمایی داشته باشد میتواند با یک موبایل فیلم بسازد.
وی با اشاره به داوری خود در جشنواره فیلم تلفن همراه گفت: آن زمان به برگزار کنندگان جشنواره گفتم که براساس معیارهای فیلمسازی با موبایل باید قضاوت کرد، چون این سینما به عنوان یک پدیده هنری میتواند مطرح باشد.
سینایی همچنین خاطرنشان کرد: ما نمیتوانیم «بوف کور» صادق هدایت یا «صد سال تنهایی» مارکز را با یک کتاب سرگرم کننده که در کنار خیابان فروخته میشود بسنجیم. در واقع باید هر کدام به طور دقیق بررسی شود. در این «سینما تک» هم میخواهیم نوع دیگری از سینما را ببینیم. به همین دلیل گاهی غصه میخورم که در فرهنگسراهایی که داریم همان فیلمی نمایش داده میشود که در بیرون هم خوب میفروشد.
او با اشاره به فیلم «هیوگو» ساخته اسکورسیزی که نامزد جایزه اسکار شده بود، گفت: وقتی فیلم را دیدم بسیار متاسف شدم چون تکنولوژی سه بعدی بر محتوا غلبه کرده است. «سینما تک» جایی است که باید به خودمان جرات دهیم و راجع به این مسائل بحث کنیم و از اسمها نترسیم.
سینایی با اشاره به اینکه سه چهار سال قبل از او خواستند در یک دانشکده سینمایی درباره یکی از فیلمهای هیچکاک صحبت کند، بیان کرد: آن زمان گفتم حاضرم این کار را انجام دهم به شرطی که فیلم را قیچی نکنند. من از مسئولان سینما «تک» خواهش میکنم به دوستان جوان و بینندگان بیاموزیم که یک اثر آنقدر محترم است که اگر آن را در سینما «تک» نمایش میدهیم، قیچی نشود.
این کارگردان سینما در پایان صحبتهای خود تاکید کرد: ما باید ذهن خود را درست کنیم وگرنه با تکه تکه کردن فیلمها هیچ اتفاقی نمیافتد.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا اصلانی با بیان اینکه جای خوشحالی است که در یک مکان هنری، سینما «تک» دوباره به راه میافتد، تاریخچهای از ایجاد سینما «تک» در جهان را ارائه کرد.
اصلانی: سینما «تک» فقط برای آرشیو کردن فیلم و یا نمایش آن نیست
او با اشاره به فرخ غفاری که با همکاری چند نفر دیگر و نیز با همکاری وزارت فرهنگ، فیلمخانه ملی ایران را تشکیل داده بود، گفت: در آنجا یک سینما «تک» راه اندازی شد که دو کارکرد داشت، نخست اینکه یک گروه مخاطب برای سینمای پیشروی ایران درست کرد و دیگر اینکه گروهی از سینماگران و منتقدانی را به وجود آورد که نمونه آن امید روحانی است. او آن زمان 10، 12 ساله بود و الان یکی از منتقدان مهم سینمای ایران است.
اصلانی تاکید کرد: سینما «تک» فقط برای آرشیو کردن فیلم و یا نمایش آن نیست، همانند آن چیزی که اکنون کتابخانه ملی به آن تبدیل شده است.
وی ادامه داد: امیدوارم آنچه در اینجا به وجود میآید همان نقش سینما «تک» فیلمخانه ملی را داشته باشد، چون آنجا پدر موج نوی سینمای ایران شناخته میشد و باعث ساخته شدن فیلمهای زیادی از جمله «خشت آئینه» و «شازده احتجاب» شد.
اصلانی یادآور شد: ما از سال 1900 میلادی در کشور دوربین داشتیم و فیلم میگرفتیم در واقع ایران پنجمین کشوری بود که دوربین داشت و الان که صد سال از تاریخ سینما میگذرد ما حضوری در تاریخ سینمای جهان نداریم در حالی که کشورهایی با سابقه کمتر حضور پررنگتری دارند.
او با بیان اینکه سینما یک هنر جهانی است و در عین حال پرچم ملتهاست، که این پرچم با سخن جدید افراشته میشود، گفت: سینما «تک» میتواند این کار را انجام دهد و من امیدوارم تماشاگران این سینما «تک» جزو سینماگران پیشروی آینده ایران باشند.
درویشی: سینما «تک» موزه هنرهای معاصر تهران در هشت سال گذشته مضمحل شده است
در ادامه محمدرضا درویشی با یادی از فرخ غفاری که چند سال قبل در پاییز درگذشت، اظهار کرد: غفاری در حوزه تئاتر، سینما و موسیقی مدرن به طور عملی فعالیت کرد و حتی به این هم بسنده نکرد؛ تا جایی که سنتهای عمیق ایران را در کنار مدرنیته غرب عرضه کرد. آن هم در دورهای که روشنفکران ایرانی نه مدرنیته غرب را میشناختند ونه هویت و سنتهای خود را.
این هنرمند موسیقی با اشاره به اینکه سینما «تک» موزه هنرهای معاصر تهران در هشت سال گذشته مضمحل شده و با وجود اینکه خیلی تلاش شد سرپا بماند اما خفهاش کردند، گفت: باید امیدوار باشیم که با این «سینما تک» و با همکاری خانه هنرمندان بتوانیم ماهیت اصلی و محتوایی «سینما تک» را که خارج از جریان گیشهای سینمای جهان است، حفظ کنیم.
او با بیان اینکه از او خواسته شده بود در این جلسه درباره موسیقی فیلم صحبت کند، اظهار کرد: من بیش از 60 موسیقی فیلم ساختم، اما هیچ حرفی درباره آنها نمیتوانم بزنم. فقط اشاره میکنم به دو تجربه خاصی که با بهرام بضایی و محمدرضا اصلانی داشتم.
این آهنگساز توضیح داد: در فیلم «آتش سبز» اصلانی پیش از آنکه فیلمبرداری آغاز شود، موسیقی فیلم را ساختم و او دکوپاژ صحنههایش را براساس موسیقی انجام میداد؛ آن هم در شرایطی که لوکیشن فیلم در بیرجند بود. این تجربهای است که در سینمای ایران انجام نشده بود.
او ادامه داد: در فیلم «وقتی همه خوابیم» بیضایی هم بعد از دو ماه گفت وگو به ترکیب سازهای موسیقی برای فیلم رسیدیم، به طوری که تصمیم گرفتیم از ارکستر سمفونیک استفاده کنیم و بیضایی برای موسیقی فیلمنامه نوشت.
سرسنگی: «سینما تک» مأمنی است برای آثاری که کمتر جایی برای عرضه شدن دارند
به گزارش ایسنا، در این مراسم مجید سرسنگی -مدیر خانه هنرمندان- نیز با تشکر از زحماتی که برای برپایی این سالن انجام شده است، گفت: از دو سال و نیم قبل با توجه به ماهیت خانه هنرمندان تلاش زیادی صورت گرفت تا این مرکز در همه زمینههای هنری فعال باشد.
وی اظهار کرد: یکی از ایراداتی که به حوزه هنر کشور وارد است، متوازن و پایدار نبودن توسعه هنر است. به طوری که گاهی به برخی از هنرها بیش از حد پرداخته شده است و برخی از هنرها فراموش شدهاند.
سرسنگی افزود: ایجاد سینما «تک» در خانه هنرمندان در راستای برنامههایی بود که برای متوازن کردن هنر انجام شد.
او همچنین با اشاره به اینکه امیدوارم با تدبیر دولت جدید تکلیف خانه سینما آن طور که به نفع اهالی سینما است زودتر مشخص شود، گفت: پس ازاین اتفاق فکر کردیم که در خانه هنرمندان و در حوزه سینما باید یک فعالیت جدی انجام شود، چون سینما در این سالها شأن و تشخص فرهنگی بالایی از هنر ایران را نشان داده است.
وی در پایان صحبتهای خود خاطر نشان کرد: سعی میکنیم «سینما تک» مأمنی باشد برای آثاری که کمتر جایی برای عرضه شدن دارند.
همچنین کیوان کثیریان -مدیر این سینما «تک»- در سخنان کوتاهی بیان کرد: قصد داریم این «سینما تک» یک پاتوق برای فیلم خوب دیدن و حرف خوب زدن درباره سینما باشد.
او تاکید کرد: تلاش میکنیم فیلمهایی در اینجا نمایش داده شوند که امکان دیده شدن آنها در جاهای دیگر کمتر باشد و با جریان متداول سینما هم خیلی منطبق نباشد.
کثیریان همچنین اظهار کرد: هدف اصلی ما این است که علاقه مندان به سینما در اینجا بحثهای خوبی بشنوند و قصد داریم از منتقدان خارجی آن سوی آبها هم استفاده کنیم که اگر حضوری، موفق به انجام این کار نشدیم شاید تکنولوژی امکان تماس با آنها را به ما بدهد.
به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم فیلم «جاده» ساخته عباس کیارستمی نمایش داده شد، ولی این کارگردان که در سالن حضور داشت هیچ صحبتی برای حاضران نکرد.
در سالن سینما «تک» خانه هنرمندان ایران که تماشاگران زیادی حضور پیدا کرده بودند، هنرمندان دیگری از جمله محمد متوسلانی، محمدرضا اصلانی، سیفالله صمدیان نیز حضور داشتند.