اصالت در آثار هنری قشقایی
یکی از ویژگیهای آثار ماندگار هنری اصالت آن است . اصالتی که از بطن
فرهنگی جامعه برخاسته باشد . از دل بر آمده باشد تا بر دل نشیند . در کوی و
برزن این جامعه رشد کرده و بالیده باشد . با آمال و آرزوها و رنج ها و
شادکامی های جامعه نشست و برخاست داشته باشد . مثل آثار استاد بهمن بیگی که
همه از جنس اصالت است . واژه واژه مطالب استاد لبریز از حوادث ساده و
پیچیده اجتماعی است که در کوران یک زندگی پرتنش آفریده شده اند . حاصل
تخیلات کسی نیست که خود در خانه ای پر از تجملات مادی آرمیده و از فلاکت ها
و بدبختی ها ُ شادی ها و حماسه ها ُ رزم ها و نبرد ها ُ آداب ورسوم
اجتماعی و غیره داستانها ساخته باشد . از کسی است که ریگ بیابان به کف و
خار مغیلان همه در پا شکسته است . از دیده هایی است که خواب را بر خود حرام
کرده و دل شب ها همنشین شکم های گرسنه بوده است . از دل دردمندی است که
درد همراه همیشگی او بوده است . قالی های قشقایی نیز از چنین نمودی و نمادی
ساخته شده اند . از دل جامعه ای شکل گرفته اند که رنگین کمانی از فرهنگ
متنوع ماندگارند . کمتر قومی به تنوع فرهنگی قشقایی دیده ایم . در میان این
قوم آنقدر درونمایه های فرهنگی متنوع وجود دارد که نویسنده در پرداختن به
یکی از دیگری و از دیگری ها سر به در می آرد . در چنین فرهنگی زنان قشقایی
که آفرینندگان هنر می باشند دستان هنرمندانه خویش را در گره زنی بندهای
قالی به جوشش واداشته اند . از دل پاک خویش هزاران نقش متنوع را به ایوان
دیده ها کشانده و به شورانگیزی دستان خود سپرده اند و چنین است که هر نگاه
بیننده ای را مسحور زیبائیهای خویش کرده اند .
چه خوب است جامعه ایرانی ُ اهمیت این هنرهای پاینده را دریابد و آن را در خدمت بالندگی نسل امروز و فردا قرار دهد . چه زیباست پیام های این هنرهای ملکوتی را به گوش آینده ها نجوا کنیم تا زندگی ما رنگ معنا و مفهوم جاودانگی بگیرد . باشد که بدانیم .
منبع:www.mirasqashqaei.blogfa.com
+ نوشته شده در جمعه ۱۳۹۲/۰۳/۰۳ ساعت 10:44 توسط محمد قجقی
|