حراج آثار هنری آسیای میانه در سوسبای
«تقاطع های» یک منطقه چند فرهنگی
متخصصان هنری گفتند که این نمایشگاه حرکتی قوی باید باشد.سواد گارایوا مسئول این نمایشگاه گفت: «این منطقه یکی از چند فرهنگی ترین مناطق جهان است. هدف ما از برگزاری نمایشگاه ابتکارات جلب توجه به فرهنگ بسیار غنی این منطقه با گذشته ویژه اش است.»
گارایوا گفت که این نمایشگاه «تقاطع ها» نامگذاری شده است تا بر وضعیت انتقالی کشورهای این منطقه در چرخش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرن تاکید شود. او افزود که این نمایشگاه نشان دهنده سیر تکاملی اکثریت هنرمندانی است که در خانه خود شناخته شده هستند، اما اکنون می توانند در جاهای دیگر نیز خودنمایی کنند.
گارایوا گفت: «هنرمندانی که از رئالیسم اجتماعی رسمی و عدم پیروی از عقاید 1980-1970 عبور کرده اند و اکنون به دنبال کسب هویتی جدید هستند در این نمایشگاه حضور دارند. آنها که از نظر جغرافیایی بین شرق و غرب قرار گرفته اند در آثار خلاقانه خود، سنت های محلی و فولکلور را در ترکیب با شیوه های معاصر غربی بکار برده اند.»
هنر آسیای میانه بیشتر مورد تحسین قرار می گیرد، الکساندر یوگای یک هنرمند قزاقستانی که اثر ویدیویی او با نام «سنگر» در این نمایشگاه حضور دارد گفت که افزایش علاقمندی به هنر آسیای میانه و هنر روس سابقه طولانی دارد اما اخیرا موزه داران و کلکسیونرها شروع به توجه به جمهوری های شوروی سابق نموده اند.
یوگای گفت: «من فکر می کنم تا این اواخر ما جمهوری های شوروی سابق برای کل جهان چیزی یک پارچه به نظر می رسیدیم. شاید به همین دلیل است که سوسبای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تنها با ... روسیه همکاری داشته است.»
الکساندر بارکوسکی هنرمند ازبکستانی که یک چاپ سنگی از سری آثار خود با نام «مادوناهای کولی» در این نمایشگاه عرضه می کند گفت: «در دهه 1990، رشدی عظیم در حراج های روس بوجود آمد و علاقه به آثار هنری روسیه را سالها افزایش داد. اکنون، به نظر من، توجه غرب به شرق جلب شده است و ما می توانیم انتظار رشد عظیم هنر آسیای میانه را داشته باشیم.»
یوگای گفت که با این حال با وجود افزایش علاقمندی ها، هنرمندان منطقه هنوز یک گروه در نظر گرفته می شوند بجای اینکه گروههای متعددی منظور شوند.او گفت: «اکنون همه جمهوری ها در نهایت تجزیه شده اند، اما جبر باقی مانده است. برای مثال، علمای هنری جهان اغلب از واژۀ هنرمند آسیای میانه به جای هنرمندی از ازبکستان استفاده می کنند. این نه خوب است نه بد؛ این فقط یک جلوه ای از تاریخ بزرگ ما است.»
چندین اثر در این نمایشگاه توسط متصدیان سادبیز در جمع آثار برجسته قرار داده شده اند که باید بیشترین توجه را به خود جلب کنند. دو اثر از قزاقستان و ازبکستان در بین این آثار هستند.نخستین اثر یک عکس توسط هنرمند قزاقستانی آلماگل منلیبایوا با نام «ساحل آرال 2» است که یک کرجی ماهیگیری رها شده را به تصویر کشیده است که نمادی از مرگ دریای آرال و اقتصاد منطقه آرال پس از خشک شدن این رود است که مزارع پنبه را آبیاری می کرد.
دومین اثر «برجسته» یک نقاشی بدون عنوان از سری آثار هنرمند ازبکستانی جمال عثمانوف با نام «رویا» است. این هنرمند رویاهای خود را به طور سنبلیک با کمک پرندگان سنتی فلسفه صوفی و شعر قرون وسطی به تصویر می کشد.
تنوع رسانه های هنری
مسئولین حراج و متخصصان هنری اشاره کرده اند که آسیای میانه با افزایش ژانرهای تجربی و رسانه هایی که به کار برده است، ویژگی هایی بیش از آثار نقاشی سنتی کشیده شده بر روی بوم به نمایش گذاشته است. چندین اثر عرضه شده هنر ویدیویی هستند و بارکوسکی و یوگای در جشنواره فیلم های مستقل 2012 آسیای میانه جوایزی کسب کرده اند.
گارایوا گفت که این رویکرد مفهومی جدید به هنر از دهه 1990 در آسیای میانه گسترش یافته است و به خاطر رسانه های جدید و جهانی شدن هنر گسترش بیشتری یافته است.
یوگای گفت: «اثر ویدیویی من به نام سنگر در سال 2007 ساخته شده است. من برای فیلمبرداری آن از فیلم 8 میلی متری استفاده کردم. سپس آن را بریده و با استفاده از فناوری دیجیتال و سه بعدی پردازش کردم. اثر من به سمت اوتوپیا و رویای دائمی بشریت است.»
بارکوسکی نیز درباره تکامل شکل هنری خود صحبت کرد.بارکوسکی گفت: «من نباید در نقاشی کلاسیک در مرتبط کردن ژانر و فن متوقف می شدم. پروژه مادوناهای کولی من شامل عکاسی، مونتاژ عکس، رنگ کردن دستی چاپ سنگی، منبت کاری و طلاکاری می شود.»
منبع:www.centralasiaonline.com