ﭘﺪر ﮐﻮﯾﺮﺷﻨﺎﺳﯽ اﯾﺮان در ﮔﻔﺖوﮔﻮ ﺑﺎ CHN ﻣﻄﺮح ﮐﺮد؛ ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺑﻪ ﺷﺮط ﺣﻔﻆ آﯾﯿﻦ
او ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ اﯾﺮان ﺑﮫ ﻟﺤﺎظ ﺗﻨﻮع آب و ھﻮاﯾﯽ و ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ ﮐﮫ داراﺳﺖ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺎﻻﻧﮫ ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺴﯿﺎری را ﺟﺬب ﮐﻨﺪو ﺗﺤﻘﻖ اﯾﻦ ﻣﮭﻢ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ اﻧﺠﺎم ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﮔﺴﺘﺮده در اﯾﻦ ﺧﺼﻮص و ﻣﻌﺮﻓﯽ داﺷﺘه ھﺎﯾﻤﺎن ﺑه ﺟﮭﺎﻧﯿﺎن اﺳﺖ. در اداﻣﮫ ﮔﻔﺖ وﮔﻮی CHN ﺑﺎ "ﭘﺮوﯾﺰ ﮐﺮدواﻧﯽ" را ﻣﯽﺧﻮاﻧﯿﺪ.
در اﺑﺘﺪای ﺳﺨﻦ ﮐﻤﯽ از ﺗﺠﺮﺑه ھﺎﯾﺘﺎن ﺑﺮاﯾﻤﺎن ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ. اﯾﺮان را ﭼﮕﻮﻧه ﯾﺎﻓﺘﯿﺪ؟
ﺑﯿﺶ از 46 ﺳﺎل ﺗﺪرﯾﺲ در داﻧﺸﮕﺎه را ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﮔﺬاﺷﺘﻢ و طﯽ ﺳﺎلھﺎﯾﯽ ﮐه ﮔﺬﺷﺖ ﺑه ﺗﻤﺎم دﻧﯿﺎ ﺳﻔﺮ ﮐﺮدم ﺷﺎﯾﺪ ﺑه ﺟﺮات بتوانم ﺑﮕﻮﯾﻢ ﺗﻨﮭﺎ ﮐﺸﻮری ﮐه ﻧﺪﯾﺪم آﻣﺮﯾﮑﺎی ﺟﻨﻮﺑﯽ اﺳﺖ. ﺳﺎﻟﮭﺎ ﺑهﻣﻨﺎطﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﺮان ﺳﻔﺮ ﮐﺮدم و ﺑﺨﺶھﺎی ﻣﺘﻨﻮﻋﯽاز آﻧﺮا ﺷﻨﺎﺧﺘﻢ. ﺑﺎ ﺗﻤﺎم ﺗﺠﺮﺑه ھﺎﯾﯽ ﮐه ﮐﺴﺐ ﮐﺮدم ﺑه ﺟﺮات ﻣﯽﮔﻮﯾﻢ ﮐه ھﻤه آﻧﭽه در دﻧﯿﺎ وﺟﻮد دارد در اﯾﺮان ھﻢ ھﺴﺖ.از اﻧﻮاع ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی و ﺗﻨﻮع ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ ﺑﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﮔﺮﻓﺘه ﺗﺎ ﺗﻨﻮع ﻏﺬاﯾﯽ و آب و ھﻮا و ﻓﺮھﻨﮓ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎنﺗﻨﮭﺎ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮدن درﺧﺼﻮص داﺷﺘه ھﺎﯾﻤﺎن ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑه ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت در ﻣﻌﺮﻓﯽ آﻧﮭﺎ ﺣﺮف اول را ﻣﯽزﻧﺪ. ﺑﺎﯾﺪ اﯾﻦاﻣﮑﺎﻧﺎت را ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺮد ﺗﺎ ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺳﻔﺮ ﮐﻨﺪ.
از ﻣﻌﺮﻓﯽ و ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪن داﺷﺘﮫھﺎﯾﻤﺎن ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﯿﺪ. اﯾﻦ ﻣﮭﻢ ﭼﮕﻮﻧه ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﻮد؟
ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت در ﺳﻔﺎرت ﺧﺎﻧه ھﺎ، رﺳﺎﻧه ھﺎی ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮرھﺎ و ﺷﺮﮐﺖ در ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه ھﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ از ﺟﻤﻠه راهھﺎی ﻣﻌﺮﻓﯽ اﯾﺮانﺑه ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮرھﺎﺳﺖ. ھﺮ ﮔﺮدﺷﮕﺮ در ھﺮ زﻣﺎﻧﯽ ﺑه اﯾﺮان ﺳﻔﺮ ﮐﻨﺪ ﺧﻮاھﺪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﺑه ﻣﻨﻄﻘه ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺧﻮد دﺳﺘﺮﺳﯽداﺷﺘه ﺑﺎﺷﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﯿﺎزھﺎی ﻣﺮدم ﮐﺸﻮرھﺎی ھﺪف را ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﻢ و ﺑﺪاﻧﯿﻢ ﮐﺪام ﻣﻨﻄﻘه را ﻧﺰد ﻣﺮدم ﮐﺪام ﮐﺸﻮر ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﻨﯿﻢ.
ﺑﺎ ﺑﺮﮔﺰاری ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﮭﺎھﺎی ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ و اﻗﻮام ﻣﺨﺘﻠﻒ و دﻋﻮت ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺮای ﺑﺎزدﯾﺪ از اﯾﻦ ﺟﺎذﺑﮫھﺎ، در ﻣﺪﺗﯽ ﮐﻮﺗﺎه
ﺗﻤﺎم اﻣﮑﺎﻧﺎت و ﺧﺪﻣﺎت را ﻣﯽﺗﻮان در ﯾﮑﺠﺎ ﺑﮫ ﻣﻌﺮض دﯾﺪ ھﻤﮕﺎن ﻗﺮار داد. از اﯾﻦ طﺮﯾﻖ ﻧﮫ ﺗﻨﮭﺎ ﺟﺎذﺑه ھﺎ را ﻣﻌﺮﻓﯽ
ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﺑﻠﮑه آﻧﭽه ﮐه اﻣﺮوز ھﺴﺖ و ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ 10 ﺳﺎل دﯾﮕﺮ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘه ﺑﺎﺷﺪ را ﺣﻔﻆ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.ﺧﺑرﮔز
ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻤﺎ از ﺟﺎذﺑﮫھﺎﯾﯽ ﮐﮫ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ از ﺑﯿﻦ ﺑﺮود ﭼﯿﺴﺖ؟ ﭼﺮا ﭼﻨﯿﻦ ﺗﺼﻮری ﻧﺴﺒﺖ ﺑﮫ ﺟﺎذﺑﮫھﺎ و اﻣﮑﺎﻧﺎت
ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﮐﺸﻮر دارﯾﺪ؟
ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ، آﯾﯿﻦھﺎ و ﻣﺮاﺳﻢ ﻓﺮھﻨﮓھﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﺟﻤﻠﮫ ﺟﺎذﺑﮫھﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺑﮫ ﺷﻤﺎر ﻣﯽرود ﮐﮫ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺳﺎﻻﻧﮫ
ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺴﯿﺎری را ﺑﮫ ﺳﻮی ﺧﻮد ﺟﺬب ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺮﺧﯽ از اﯾﻦ ﺟﺎذﺑﮫھﺎ و ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ ﮐﮫ اﻣﺮوزه در ﻣﻨﺎطﻖ
ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺸﻮر ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽﺷﻮد در آﯾﻨﺪه ﺑﮫ دﻟﯿﻞ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺗﻮﺟﯿﮫ اﻗﺘﺼﺎدی، از ﺑﯿﻦ ﺑﺮود. ھﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﮫ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ دارای ﺗﻮﺟﯿﮫ
اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻧﺴﻞ ﺟﻮان ﺑﮫ آن روی ﻧﻤﯽآورﻧﺪ و در ﻧﮭﺎﯾﺖ ﺑﮫ ﺗﺪرﯾﺞ ﺷﺎھﺪ از ﺑﯿﻦ رﻓﺘﻦ آن ﺧﻮاھﯿﻢ ﺑﻮد.
آﯾﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﺗﻨﮭﺎ در ﺑﺨﺶ ﻣﻌﺮﻓﯽ اﯾﻦ ﺟﺎذﺑﮫھﺎ و ﻣﺼﻨﻮﻋﺎت اﺳﺖ ﯾﺎ در ﺳﺎﯾﺮ ﺑﺨﺶھﺎ ھﻤﭽﻮن زﯾﺮﺳﺎﺧﺖھﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ
روﺑﮫرو ھﺴﺘﯿﻢ؟
ھﺮ ﭼﯿﺰی ﺑﺎﯾﺪ ﺳﺮ ﺟﺎی ﺧﻮد ﺑﺎﺷﺪ. اﮔﺮ ﺟﺎذﺑﮫھﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﮔﺮدﺷﮕﺮان دﯾﺪه ﺷﻮﻧﺪ ﺧﻮد ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ
ﻣﺒﻠﻐﺎﻧﯽ ﺑﺮای ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﮫ آن ﻣﻨﻄﻘﮫ ﺷﻮﻧﺪ. در اﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﮫ اﯾﻦ ﻗﻄﻌﮫ ﺷﻌﺮ ﺻﺪق ﻣﯽﮐﻨﺪ "ﺷﻨﯿﺪن ﮐﯽ ﺑﻮد ﻣﺎﻧﻨﺪ
دﯾﺪن". ﻣﺮدم از ﺷﮭﺮ ﺧﺴﺘﮫاﻧﺪ و ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺣﻀﻮر در طﺒﯿﻌﺖ و ﻣﻨﺎطﻖ ﺑﮑﺮ ھﺴﺘﻨﺪ.
در ﺑﺴﯿﺎری از ﮐﺸﻮرھﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﮫ ﺷﺎھﺪ ﺳﺎﺧﺖ و ﺑﮭﺮهﺑﺮداری ھﺘﻞھﺎ در ﻣﻨﺎطﻖ ﺑﮑﺮ ھﺴﺘﯿﻢ. ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺧﺎرﺟﯽ ﺧﻮاﺳﺘﺎر
زﻧﺪﮔﯽ و ﺣﻀﻮر در ﺧﺎﻧﮫھﺎی روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻓﺮھﻨﮓ و آﯾﯿﯿﻦھﺎی ﻣﺤﻠﯽ اﺳﺖ. از ھﺘﻞھﺎی 4 و 5 ﺳﺘﺎره ﺧﺴﺘﮫ ﺷﺪه و
ﺧﻮاﺳﺘﺎر ﻏﺬای ﻣﺤﻠﯽ و ﺑﻮی ﻧﺎن ﺳﻨﺘﯽ اﺳﺖ. ﺗﻤﺎم اﯾﻦ ﺟﺎذﺑﮫھﺎ ﻧﮫ ﺗﻨﮭﺎ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻌﺮﻓﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺘﮫ ﺷﺪن ھﺴﺘﻨﺪ ﺑﻠﮑﮫ ﺑﺎﯾﺪ
راهھﺎی دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﮫ آﻧﮭﺎ ﻧﯿﺰ ھﻤﻮار ﺷﻮد. ھﻤﺎﻧﮕﻮﻧﮫ ﮐﮫ اﻣﺮوزه ﺑﻮم ﮐﻠﺒﮫھﺎ در ﺻﺪد ﻧﮭﺎدﯾﻨﮫ ﮐﺮدن اﯾﻦ ﻣﮭﻢ ھﺴﺘﻨﺪ.
اﯾﺮان را ﺑﮫ ﻋﻨﻮان ﮐﺸﻮری ﭼﮭﺎر ﻓﺼﻞ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ ﭼﮭﺎر ﻓﺼﻞ ﺑﻮدن ﭼﮕﻮﻧﮫ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪهاﺳﺖ؟
در طﻮل ﺗﮑﺎﻣﻞ ﮐﺮه زﻣﯿﻦ دو اﺗﻔﺎق ﺑﺮای ﺳﺮزﻣﯿﻨﯽ ﮐﮫ در آن زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ اﻓﺘﺎدهاﺳﺖ و ﺳﺒﺐ ﺷﺪ ﺗﺎ اﻣﺮوز ﺳﺮزﻣﯿﻨﯽ ﺑﺎ
آب و ھﻮای ﻣﺘﻔﺎوت داﺷﺘﮫ ﺑﺎﺷﯿﻢ. در دوران ﺳﻮم زﻣﯿﻦ ﺷﻨﺎﺳﯽ ھﻤﮫ ﺟﺎ آب ﺑﻮد وﻟﯽ ﺑﺎ ﺧﺸﮏ ﺷﺪن ﺗﺪرﯾﺠﯽ آبھﺎ ﯾﮏ درﯾﺎ
در ﺷﻤﺎل و ﯾﮏ درﯾﺎ در ﺟﻨﻮب اﯾﺮان ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪ.
ﺑﺎ ﺳﺮد ﺷﺪن ﮐﺮه زﻣﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﮐﻮهھﺎ ﭼﯿﻦ ﺧﻮرده ﺷﺪﻧﺪ. ھﺮ ﭼﮫ دارﯾﻢ از ﺑﺮﮐﺖ اﯾﻦ ﮐﻮهھﺎﺳﺖ ﭼﺮاﮐﮫ در ﺷﻤﺎل ﮐﺸﻮر ﺳﺒﺐ
ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪن ﻣﻨﻄﻘﮫای ﺳﺮﺳﺒﺰ ﺑﮫ ﻧﺎم ﮔﯿﻼن و ﻣﺎزﻧﺪران ﺷﺪ و در ﻣﻨﻄﻘﮫ ﻣﺮﮐﺰی ﻧﯿﺰ زاﮔﺮس را ﺑﺎ رودﺧﺎﻧﮫھﺎی ﻓﺮاواﻧﺶ
ﺑﻮﺟﻮد آورد.
در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﮔﯿﻼن و ﻣﺎزﻧﺪران ﮐﮫ ﻣﻨﺎطﻘﯽ ﺳﺮﺳﺒﺰ ھﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﺳﺮزﻣﯿﻦھﺎی ﺳﺮﺳﺒﺰ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮرھﺎ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻨﺪ. ﻣﺤﺼﻮﻻت و
ﻣﺮﮐﺒﺎت و ﭼﺎی ﮐﮫ در ﮔﯿﻼن و ﻣﺎزﻧﺪران ﮐﺸﺖ ﻣﯽﺷﻮد در آن ﮐﺸﻮرھﺎ وﺟﻮد ﻧﺪارد ﭼﺮاﮐﮫ در ﻋﺮﺿﯽ ﮐﮫ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﺎﺑﺎن
ﻣﯽﺷﺪ، در ﻧﺘﯿﺠﮫ درﯾﺎی ﺧﺰر و ﮐﻮه اﻟﺒﺮز و ﺗﺎﻟﺶ ﻣﻨﻄﻘﮫ ﮔﯿﻼن و ﻣﺎزﻧﺪران ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪهاﺳﺖ.
اﯾﻦ ﻣﮭﻢ در ﺟﻨﻮب ﮐﺸﻮر ﻧﯿﺰ ﺻﺪق ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﭼﺎﺑﮭﺎر ﺧﺰان ﻧﺪارد. زراﻋﺖ ﭘﻨﺒﮫ در آﻧﺠﺎ ھﻤﯿﺸﮕﯽ اﺳﺖ و ﺗﻤﺎم اﯾﻦ ﺟﺎذﺑﮫھﺎ
ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ راھﯽ ﺑﺮای ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺑﺮای ﮐﺸﻮر ﻣﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﮫ ﺷﺮط آﻧﮑﮫ آﻧﮭﺎ را ﺑﮫ ھﻤﮕﺎن ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﻨﯿﻢ و ظﺮﻓﯿﺖھﺎﯾﻤﺎن را
ﺑﺸﻨﺎﺳﺎﻧﯿﻢ.
اﯾﺮان ﯾﮏ ﮐﺸﻮر ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ و ﺟﻮان اﺳﺖ. ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ از اﯾﻦ ﻧﻈﺮ ﮐﮫ آﻧﭽﮫ را ﮐﮫ ﺑﮫ ﻟﺤﺎظ ﺗﻤﺪن و ﻗﺪﻣﺖ ﻧﯿﺎز دارد داراﺳﺖ.
ﺟﻮان ﺑﮫ اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﮐﮫ ﮐﻮﯾﺮ، ﺟﻨﮕﻞ، درﯾﺎ و ﮐﻮه را در ﯾﮏ ﻣﻨﻄﻘﮫ دارﯾﻢ. از ﻗﻠﮫ دﻣﺎوﻧﺪ ﺗﺎ ﭼﺎﺑﮭﺎر ﮔﺮمﺗﺮﯾﻦ و ﺳﺮدﺗﺮﯾﻦھﺎ
را ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ ﺗﺠﺮﺑﮫ ﮐﻨﯿﻢ.
اﯾﺮان ﺑﮫ دﻟﯿﻞ دارا ﺑﻮدن ﺗﻨﻮع آب و ھﻮاﯾﯽ، آﯾﯿﻦھﺎ و ﻓﺮھﻨﮓھﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ را ﻧﯿﺰ داراﺳﺖ و اﯾﻦ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﮫ
ﺑﺰرگﺗﺮﯾﻦ ﺟﺎذﺑﮫ ﮔﺮدﺷﮕﺮی در دﻧﯿﺎ ﺷﻮد. آﯾﺎ از اﯾﻦ ظﺮﻓﯿﺖھﺎ ﺑﮭﺮه ﻻزم را ﻣﯽﺑﺮﯾﻢ؟
زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺸﺮ از ﻋﺸﺎﯾﺮی و ﮐﻮچ ﻧﺸﯿﻨﯽ آﻏﺎز ﺷﺪ و اﯾﻦ ﻓﺮھﻨﮕﯽ اﺳﺖ ﮐﮫ ھﻤﭽﻨﺎن در اﯾﺮان ﺣﻔﻆ ﺷﺪهاﺳﺖ. ﭼﺮاﮐﮫ
دﺷﺖھﺎﯾﺶ ﮔﺮم اﺳﺖ و ﻣﻨﺎطﻖ ﯾﯿﻼﻗﯽ و ﻗﺸﻼﻗﯽ آن ھﻤﭽﻨﺎن ﭘﺎ ﺑﺮﺟﺎﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﺗﻮﺳﻌﮫ ﺷﮭﺮھﺎ و ورود ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی
ﺑﮫ زﻧﺪﮔﯽ ﻋﻤﻮم ﺟﺎﻣﻌﮫ ﻣﻮاﻧﻌﯽ ﺑﺮای اداﻣﮫ اﯾﻦ ﮔﺴﺘﺮه ﺑﻮﺟﻮد آورده اﺳﺖ.
در ﺳﺎل 1337 اﯾﺮان 16 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻧﻔﺮ ﺟﻤﻌﯿﺖ داﺷﺖ ﮐﮫ 4 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻧﻔﺮ آﻧﺮا ﻋﺸﺎﯾﺮ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدادﻧﺪ اﯾﻦ درﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﮫ
اﻣﺮوزه ﺷﺎھﺪ ﮐﺎھﺶ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻋﺸﺎﯾﺮ ھﺴﺘﯿﻢ ﭼﻨﺎﻧﮑﮫ ﺗﻨﮭﺎ 2 درﺻﺪ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﮐﺸﻮر را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدھﻨﺪ. ﭼﺮاﮐﮫ راهھﺎی ﮐﻮچ ﯾﺎ
آﺳﻔﺎﻟﺖ ﺷﺪهاﻧﺪ ﯾﺎ ﺷﮭﺮی. ﻣﻨﺎطﻖ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻋﺸﺎﯾﺮ ﻣﺤﺪود ﺷﺪه و ﻋﺸﺎﯾﺮ ﯾﮑﺠﺎ ﻧﺸﯿﻦ ﺷﺪهاﻧﺪ. اﯾﻦ ﯾﮑﯽ از ظﺮﻓﯿﺖھﺎﯾﯽ اﺳﺖ
ﮐﮫ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﻔظ و احیا شود.
در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل، اﯾﺮان ﺑﮫ دﻟﯿﻞ دارا ﺑﻮدن ﺗﻨﻮع آب و ھﻮاﯾﯽ، آﯾﯿﻦھﺎ و ﻓﺮھﻨﮓھﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ را ﻧﯿﺰ داراﺳﺖ و اﯾﻦ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ
ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﮫ ﺑﺰرگﺗﺮﯾﻦ ﺟﺎذﺑﮫ ﮔﺮدﺷﮕﺮی در دﻧﯿﺎ ﺷﻮد. ﭼﺮاﮐﮫ ﮔﺮدﺷﮕﺮان اروﭘﺎﯾﯽ ﺑﮫ دﻧﺒﺎل ﺣﻀﻮر در ھﺘﻞھﺎی 4 و 5
ﺳﺘﺎره ﻟﻮﮐﺲ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ و ﺗﻨﮭﺎ ﺟﺎذﺑﮫ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﮫ ﻓﺮدی ﮐﮫ در اﯾﺮان ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ آﻧﮭﺎ را ﺟﺬب ﮐﻨﺪ ھﻤﺎن آﯾﯿﻦھﺎ و آداب و رﺳﻮم
ﻣﺤﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﮫ ﻣﺨﺘﺺ ﺑﮫ ﻣﻨﺎطﻖ ﺧﺎص ﮐﺸﻮر اﺳﺖ.
ﻧﺒﺎﯾﺪ از ﺗﻨﻮع ﻗﻮﻣﯽ ﻣﻨﺎطﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻏﺎﻓﻞ ﺷﻮﯾﻢ ﭼﺮاﮐﮫ ﻟﺮ و ﮐﺮد و ﺑﻠﻮچ و ﮔﯿﻠﮏ ھﺮ ﯾﮏ دارای آﯾﯿﻦھﺎ، ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ، آداب و
رﺳﻮم و ﻏﺬاھﺎی ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ ھﺴﺘﻨﺪ ﮐﮫ ﻣﺨﺘﺺ ﻣﻨﻄﻘﮫ ﺑﻮﻣﯽ ﺧﻮدﺷﺎن اﺳﺖ. ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺗﮏ ﺗﮏ اﯾﻦ آﯾﯿﻦھﺎ و ﻣﻨﺎطﻖ و
ﻓﺮھﻨﮓھﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺟﺬب ﮐﻨﯿﻢ. در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﺑﻮﺟﻮد آورﯾﻢ ﺗﺎ ﻧﺴﻞ ﺟﻮان ﺣﺎﻓﻈﺎن اﯾﻦ ﻣﯿﺮاث
ﺷﻮﻧﺪ ﻧﮫ آﻧﮑﮫ ﺑﺎ ﺑﻮﺟﻮد آوردن ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﺧﺎص آﻧﭽﮫ را ﮐﮫ دارﯾﻢ از دﺳﺖ ﺑﺪھﯿﻢ.
زادﮔﺎه ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻣﺴﺎر اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از ﻣﻨﺎطﻘﯽ ﮐﮫ ﮐﻮﯾﺮ و ﮔﺮﻣﺎی آﻧﺮا ﺑﺎ ﺧﻮد ﺑﮫ ھﻤﺮاه دارد. آﯾﺎ ﭘﯿﺸﻨﮭﺎد ﺟﺪﯾﺪی
درﺧﺼﻮص ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﮫ دارﯾﺪ؟
ﭘﯿﺸﻨﮭﺎد دادهام ﺟﺎدهای ﮐﮫ ﺷﺎه ﻋﺒﺎس ﺣﺪود 4 ﻗﺮن ﭘﯿﺶ در ﮐﻮﯾﺮ درﺳﺖ ﮐﺮده ﺑﻮد ﺑﮫ ﺳﻤﺖ ﮔﺮﻣﺴﺎر را ﺑﺎزﺳﺎزی ﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ
ﺟﺎده ﺳﻨﮓ ﻓﺮش ﺑﻮد و ﺑﺎ ﻣﺮﻣﺖ و ﺑﺎزﺳﺎزی آن، ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺻﺒﺢ از ﺗﮭﺮان ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﺪ، ﻧﺎھﺎر ﺧﻮدرا در ﮔﺮﻣﺴﺎر
ﻣﯿﻞ ﮐﻨﺪ و ﭘﺲ از دور زدن و دﯾﺪن زﯾﺒﺎﯾﯽھﺎی ﮐﻮﯾﺮ ﻋﺼﺮ ﺗﮭﺮان ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ اﺣﯿﺎی اﯾﻦ ﺟﺎده ﻧﮫ ﺗﻨﮭﺎ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﻨﻄﻘﮫ ﺑﻠﮑﮫ
ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﮐﻮﯾﺮ روﻧﻘﯽ دوﺑﺎره ﺧﻮاھﺪ ﮔﺮﻓﺖ.