برگزاری اردوي علمي – ورزشي فارسي آموزان رايزني فرهنگي سفارت ج.ا.ايران در تركمنستان
رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در تركمنستان با هدف تشويق و ايجاد انگيزه در بين فارسي آموزان رايزني و نهايتاً با ايجاد تنوع محيطي جهت ايجاد آمادگيهاي روحي رواني (ذهني) اقدام به برگزاري اردوي علمي – ورزشي نمود.
اين اردو علمي ورزشي كه حدود 120 نفر از فارسي آموزان دختر، 12 نفر از معلمين آنها و تعداد 6 نفر از همكاران رايزني در آن شركت داشتند در روز يكشنبه، مورخ 5/2/89 از ساعت 9 صبح، با حركت اتوبوسها به سمت گوكدره (كمپ تفريحي، ورزشي و آموزشي) شروع و بعد از اجراي برنامه هاي ذيل الذكر (كه از قبل تدوين شده بود) و حضور رايزن فرهنگي ج.ا.ايران در جمع فارسي آموزان و معلمين خاتمه يافت.
• كوهنوردي (از ساعت 10:30 لغايت 12:30)
براساس برنامه ريزي انجام شده اين برنامه از ساعت 10:30 با حضور اكثر فارسي آموزان و معلمين شروع و بعد از طي نمودن يك مسير مشخص شده كه كوههاي كنار كمپ را در برمي گرفت در ساعت 12:30 به پايان رسيد.
• ناهار، نماز و استراحت (از ساعت 12:30 لغايت 14:30)
در اين بخش از برنامه، شركت كنندگان بعد از بازگشت از كوهنوردي به استراحت پرداختند و با رسيدن وقت نماز همكاران برادر شركت كننده نماز جماعت را به جا آوردند و مابقي وقت تا ساعت 14:30 صرف آماده نمودن مقدمات و خوردن ناهار شد.
• انجام ورزش واليبال (از ساعت 14:30 لغايت 16:00)
بعد از صرف ناهار و استراحتي كوتاه، براساس هماهنگيهاي قبلي زمين مخصوص واليبال از مسئولين كمپ تحويل گرفته شد و فارسي آموزان مشغول به انجام ورزش گروهي واليبال شدند كه با شوق و شادي زيادي در بين آنها همراه بود.
• مسابقات علمي (از ساعت 16:00 لغايت 17:30)
در اين قسمت از برنامه به علت حضور چهار گروه آموزشي در اردو (مقدماتي، متوسطه، پيشرفته و عالي) براي هر گروه مسابقه خاصي طراحي شده بود كه به شرح ذيل ارائه مي گردد.
الف. گروه آموزش مقدماتي:
براي اين گروه يك مسابقه علمي در دو مرحله تدوين شده بود به اين صورت كه در مرحله اول همه فارسي آموزان گروه در يك زمان مشخص اقدام به نوشتن كلمات مي نمودند كه چهار نفر از كساني كه بيشتر كلمات را نوشته بودند انتخاب و به مرحله بعدي ورود پيدا مي كردند.
در مرحله دوم، چهار نفر برگزيده شده اقدام به ترجمة كلماتي مي نمودند كه در مرحله اول نوشته بودند و در نهايت دو نفر از آنها كه در يك زمان مشخص بيشترين كلمات را ترجمه مي كردند جزء برندگان اين گروه انتخاب مي شدند.
• گروه آموزشي متوسط:
آْزمون علمي اين گروه آموزشي، بيشترين جمله سازي در يك زمان معين در مرحله اول و بيرون آوردن بيشترين كلمات معني دار از يك كلمه مركب در مرحله دوم بود كه نهايتاً دو نفر به عنوان برندگان نهايي انخاب مي شدند.
• گروه آموزشي پيشرفته:
اين گروه در مرحله اول بايد اقدام به نوشتن بيشترين اسامي شعراي ايراني در يك زمان مشخص مي نمودند و برندگان مرحله اول، در مرحله بعدي باز هم در يك زمان معين يك اثر از آن شعرا مي نوشتند و دو نفر از آنها كه بيشترين اثر را مي نوشت به عنوان برندگان معرفي مي شدند.
• گروه آموزش عالي:
در اين گروه نوشتن بيشترين كلمات مترادف در مرحله اول ونوشتن بيشترين كلمات متضاد در مرحله دوم باعث قبولي آنها مي شد كه نهايتاً دو نفر به عنوان برندگان مسابقه انتخاب مي شد.
• گروه آموزشي ترجمه:
در اين گروه، ترجمه شعر زير در مرحله اول و يك بيت شعر حفظ شده بهمراه ترجمه آن در مرحله دوم سوال مسابقه آنها بود و كسي كه كاملترين ترجمه و شعر را داشت نمره قبولي مي گرفت. سهم اين گروه هم دو نفر قبولي بود
اي نام تو بهترين سرآغاز بي نام تو نامه كي كنم باز
اي ياد تو مونس روانم جز نام تو نيست بر زبانم
• حضور رايزن فرهنگي ج.ا.ايران در جمع فارسي آموزان (17:45 لغايت 18:15)
در اين بخش آقاي ناصري ضمن تشكر از معلمين بدليل همكاري خوب آنها در برگزاري اردو، با اشاره اي كوتاه به اهداف برگزاري اين اردو، همة فارسي آموزان را به جدي بودن در زندگي، مخصوصاً تحصيل و آموختن زبان فارسي توصيه نمودند و با تشريح نقش نظم در زندگي اجتماعي، رعايت آن در همة امور زندگي اجتماعي (خانه، مدرسه، اردو و ...) را از همه فارسي آموزان خواستار و در نهايت ضمن آرزوي موفقيت براي همكاران و دانش آموزان، برنامه ريزي دقيق، علمي و پر بار و اجراي كامل آنها را در اردوهاي بعدي متذكر شدند
منبع: سایت رایزنی سفارت ج.ا.ایران در عشق آباد