جهان عطا الله یوا، متخصص کمیته دولتی گردشگردی ترکمنستان، در حاشیه کنفرانس بین المللی روز 7 نوامبر درباره تحصیل، ورزش و گردشگری، به آسیای میانه آنلاین گفت: «گردشگران خارجی هیچ چیز درباره کشور ما نمی دانند.»

متخصصان بسیاری از حدود 30 کشور اروپایی و آسیایی که در عشق آباد گرد هم آمده بودند، اظهار داشتند که گردشگری یک دارایی توسعه نیافته در ترکمنستان است و تقویت آن می تواند درآمد مکمل قابل ملاحظه ای به همراه داشته باشد.

یلدیریم چلیک، تاجری از آنتالیا در ترکیه که در این کنفرانس شرکت کرده بود، گفت: «ترکمنستان یک گذشته تاریخی غنی دارد و بخش اعظمی از آن در حال حاضر مورد علاقه گردشگران است؛ به طوری که این کشور در آینده می تواند رقیب بسیار خوبی برای ترکیه باشد.»

روشن ممدعلیف، از موزه محلی و تاریخی ایالت ماری، با اشاره به جذابیت های تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو و تفرجگاه آوازه در دریای خزر، به آسیای میانه آنلاین گفت: «ما چیزی ارزشمند برای نشان دادن به خارجی ها داریم.»

با این حال، بسیاری اشاره می کنند که صنعت گردشگری ترکمنستان از عدم توسعه رنج می برد؛ به طوریکه رقم درآمد کمتر از 1 درصد تولید ناخالص داخلی این صنعت بر اساس آمار، سال ها بدون تغییر مانده است.

ایجاد جذابیت های گردشگری

ساخت ناحیه گردشگری ملی آوازه حدود 5 سال پیش به عنوان ابتکاری از سوی رییس جمهور قربانقلی بردی محمداف آغاز شد. دولت حدود 1.4 میلیارد دلار (4 میلیارد منات ترکمنستان) برای ساخت آوازه سرمایه گذاری کرده و حدود همین میزان را هم برای مراحل بعدی اختصاص داده است.

هتل های مدرن با استخر، ساحل های شنی، رودخانه مصنوعی قابل قایقرانی، فواره ها با نمایش های نور و صدا، رستوران ها و بارها، خیابان ها، میادین و پارک های تفریحی در این مکان که پنج سال پیش فقط خیابان های کثیف و چند مهمانخانه داشت، ظاهر شده اند.

با این حال افراد بدبین مدعی هستند که فصل حمام آفتاب در آوازه بسیار کوتاهتر از ساحل های مصر، ترکیه و تایلند است و این یک عیب برای اینجا است.

عطالله یوا به آسیای میانه آنلاین گفت: «به نظر من این برای همه پرمنفعت تر می بود اگر مبالغ اختصاصی برای صنعت گردشگری جهت ایجاد تسهیلات گردشگری در آن بخش هایی از ترکمنستان استفاده می شدند که در آنها گردشگران خارجی می توانستند چیزهایی را بیابند که در هیچ کشور دیگری نمی توانند بینند.»

وی به مکان های بالقوه داغ بسیاری برای گردشگری مانند دریاچه زیر زمینی کوآتا، ویرانه های مرو، قونیه اورگنج و دهستان، دهانه آتشفشان خشمگین در دروازه موسوم به «دروازه های جهنم»، و فلات دایناسور در کویتنداغ، اشاره کرد.

تبیلغات نتیجه می دهد

ترکمنستان همچنین فعالیت بازاریابی ضعیفی برای صنعت گردشگری خود دارد.

عطاالله یوا گفت: «با تاسف بسیار، ما به اندازه کافی در خارج تبلیغ نمی کنیم. بنابراین، گردشگران خارجی درباره کشور ما، درباره طبیعت شگفت انگیزش، یا آداب و رسوب کهن مردم ترکمنستان هیچ چیز نمی دانند.»

به گفته چرکیز نیازمحمدوف 45 ساله ساکن عشق آباد، تلویزیون یورونیوز اغلب تبلیغاتی درباره مقصدهای جالب و شگفت انگیز در قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، و سایر کشورهای منطقه به روی آنتن می برد.

وی گفت: «اما ما هرگز هیچ چیزی از این دست درباره ترکمنستان نمی بینیم و یک کلمه هم درباره آوازه مشهور گفته نمی شود. البته این یک سهل انگاری از سوی رهبران کمیته دولتی گردشگری ما است.»

کاکاگلدی باتیروف، یک سخنگوی آژانس مسافرتی دولتی ماری سیاحت، موافق بود که برای اطلاعرسانی درباره مقاصد گردشگری در ترکمنستان باید کارهای بیشتری انجام شود. با این حال وی افزود که تبلیغات، درمان همه چیز نیست.

باتیروف توضیح داد: «بدبختانه، هر هشت شرکت گردشگری دولتی و حدود 20 شرکت گردشگری خصوصی از یوغ فرمان های رسمی و دستورات دولتی مختلف رنج می برند.» وی افزود: «نقص این دستورات می تواند به عنوان یک جرم دسته بندی شود.»

باید این احساس در گردشگران ایجاد شود که از آنها استقبال می شود

تحلیلگران و گردشگران توافق نظر دارند که ترکمنستان باید موانع بر سر راه کسانی که خواهان دیدن این کشور هستند را رفع کند و به آنها اجازه لذت بردن از حضورشان را بدهد. این کشور از سال 2007 برای بازدیدکنندگان بازتر شده است، اما هنوز اخذ ویزا مشکل است.

به گفتۀ کمیته دولتی گردشگری، در سال 2011 تنها 8,697 گردشگر خارجی از ترکمنستان دیدن کردند که حدود نیمی از آنها اهل کشورهای همسایه بودند.

باتیروف گفت که این رقم بسیار کمتر از ظرفیت این کشور برای جذب گردشگران خارجی است. او گفت: «این رقم دست کم باید 10 برابر بالاتر باشد.»

  منبع:www.centralasiaonline.com